Interlace Gfx-Editor wersja 1.31 ------------------------------------- Autor: Greg/Taquart Data Powstania: 25 Czerwiec 1995 W skład wersji 1.31 wchodzą pliki: IGE13.COM - program właściwy IGE13.DOC - ten plik IGEKEYS.DOC - ściągawka klawiszy IGVIEW.COM - prosty wyświetlacz plików *.IGE IGVIEW.ASM - procedurka do wyświe- tlania plików *.IGE (kod żródłowy, QA) 1.0 Uwagi ogólne. IGE jest programem służącym do tworzenia grafiki w trybie interlace. Jest to najprostszy, a jednocześnie dość efektywny tryb powiększający możliwości graficzne naszej atarki. Wersja 1.31, której dotyczy niniejsza instrukcja powstała w niesamowitym pośpiechu; dlaczego, nie będę pisał (Demo-Compo, Gfx-Compo - Orneta'95) Nie udało mi się uniknąć kilku błędów w programie; z góry sorry. Bedą po- wstawały nowe(lepsze) wersje programu ,posiadające znacznie więcej funkcji. Oto najogólniejsza charakterystyka "Interlace Graphics Editor'a 1.31": -Rozdzielczość screenu głównego 256x96 punktów w trybie antica $0e jeden bitplan zajmuje $0c00 pamięci; Cały screen zajmuje $1800 bajtów. -16 kolorów dostępnych na ekranie 8 kolorów "sterujących", ich reje- stry można dowolnie ustawiać. Lokacja programu: $8f00-$a3ff - program główny $8000-$8400 - podprogramy I/O $a400-$afff - pierwszy bitplan $b000-$bfff - drugi bitplan $02c9-$02cc - kolory 1 bitplanu $02cd-$02d0 - kolory 2 bitplanu 2.0 Obsługa programu Cały program obsługiwany jest z klawiatury. Program został podzielo- ny na dwie zasadnicze części: -Edytor graficzny -Edytor kolorów+operacje I/O Przejście pomiedzy tymi dwoma edytorami (każdy mieści się na jednym screenie) można uzyskać wciskając klawisz TAB. Wyjście z programu - kombinacja SHIFT+CONTROL+ESC, tylko w edytorze graficznym. 2.1 Edytor graficzny. Na samej górze screenu znajduje się paleta 16 kolorów. Wybór klawiszami 0-9 i a-f lub klawiszami Clear oraz Insert (o jeden kolor w lewo lub w prawo). Środkową część ekranu zajmuje screen graficzny. Ponieważ migotanie męczy szybko oczy, a ten screen nie jest w każdej chwili potrzebny, to można go wyłączyć kombinacją shift+s; jej ponowne użycie włączy ekran. Niżej znajduje się powiększenie fragmentu ekranu graficznego. Klawisze arrowUP arrowLEFT arrowDOWN arrowRIGHT pozwalają przesuwać kursor graficzny (symbolizowany na powiększeniu ekranu przez migoczący punkt). Te same klawisze w połączeniu z CONTROL przyspieszają przesów kursora. Klawisz SPACE to postawienie pojedy- ńczego punktu w wybrany kolorze; dodatkowo wciśnięty klawisz CONTROL zapełnia wybranym kolorem cały bajt, czyli 4 punkty. Kombinacja CONTROL+ RETURN wypełnia całą linię ekranu. Kombinacja SHIFT+CONTROL+CLEAR maże cały ekran graficzny. Podobna kombi- nacja, SHIFT+CONTROL+INSERT wypełnia cały ekran aktulnie wybranym kolorem. CONTROL+L, CONTROL+R, CONTROL+U to scrolling ekranu (odpowiednio: w lewo ,w prawo i w górę). 2.2 Edytor Kolorów. Ukazuje pełna paleta kolorów, jak również kolory składowe; ich wartości oraz mrugający kursor oznaczający aktualnie edytowany kolor. Klawiszami arrowLEFT i arrowRIGHT wybiera się kolor do edycji, arrowUP i arrowDOWN umożliwiają wybór jasności. Te ostatnie klawisze z dodatkowo wci- śniętym SHIFTEM umożliwiają wybór koloru. 2.3 Operacje I/O IGE 1.31 umożliwia tylko zapis oraz odczyt swoich rysunków. Proponuję stosowanie rozszerzenia .IGE w nazwie pliku. 2.3.1 Struktura pliku .IGE Rysunki powstałe przy pomocy IGE można ładować z poziomu dowolnego DOS-a, ponieważ IGE tworzy na począ- tku zapisywanego rysunku standardowy nagłówek DOS-owy. Oto nagłówek: $FF $FF ;dwa bajty dla Dos-a $F6 $A3 ;początek zapisywanego pliku ($A3F6) $FF $BB ;koniec pliku ($BBFF) $FF $5F ;nagłówek programu IGE a jednocześnie rozdzielczość obrazka w poziomie oraz w pionie (w punktach) pózniej następuje tablica kolorów pierwszego bitplanu (4 bajty) i drugiego (4 bajty). Następnie zapisywany jest obszar ciągły od adresu $a400-$bbff. Mapa typowego pliku .IGE : $a3f0: FF FF F6 A3 FF BB FF 5F $a3f8: tablica kolorów (8 bajtów) $a400...$afff : piewszy Bitplan $b000...$bbff : drugi Bitplan Jeśli komuś się niepodoba, że plik zawiera (i wczytuje) się od adresu $a3f6 to może zapisać same bitplany funkcją SAVE dowolnego DOS-a podając adresy początku i końca: $a400 i $bbff. 2.3.2 Funkcje Load i Save Umożliwiają oczywiście zapis oraz odczyt rysunków w formacie IGE. Wybiera się je wciskając w edytorze graficznym klawisze L(load) lub S(save). Ukazuje się screen DOS-owy oraz prośba o podanie pełnej specyfikacji pliku. Po zakończonej operacji ukazuje się status urządze- nia; dowolny klawisz umożliwia przejście do edytora graficznego. 3.0 Informacje Końcowe. Teoretycznie program umożliwia uzy- skanie 16 kolorów na ekranie. Niektó- re jednak nie za bardzo nadają się do wyświetlania z powodu dużej różnicy kolorów i związanego z tym intensywnego migotania. Tak więc różnice w jasności nie powinny być zbyt duże np. Tabelka jasności 1-go bitplanu: $x0 $x2 $x6 $xa Tabelka jasności 2-go bitplanu: $x0 $x4 $x8 $xc "x" to dowolna liczba oznaczająca kolor. Jak już wcześniej pisałem, IGE1.31 będzie rozbudowywany o nowe funkcje w planach - scrolling o 1 punkt, operacje na blokach itd. Program nie jest może rewelacyjny, ale uważam że to aktualnie jeden z najlepszych programów do tworzenia logosów pod względem efektów możliwych do uzyskania. Wszelkie zapytania, rady oraz uwagi kierować na adres: Grzegorz Kwiatek (Greg/Taquart) ul. Jagiellońska 56a 34-130 Kalwaria Zebrzydowska woj. Bielskie Przyjemnej pracy życzy autor: Greg of Taquart PS. W programie wykorzystałem pomysł Chrisa/Best Quality dot. równoczesnej zamiany bitplanów i kolorów. Gretzy do następujących ludzi. Chris........Becuel Żbik..........MAC Muti........Shadows Wawrzyn......BBSL Bac.........Taquart Electron..Taquart Krawco........Tight Slaves....Taquart ------------------------------------- Interlace Gfx-Editor wersja 1.31