atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Konkurs programistyczny ABBUC – co nas czeka w tym roku? z 2016-07-24 16:12 (7)
retroPAD – kampania crowdfundingowa z 2016-07-21 22:27 (16)
VBXEFXULA z 2016-07-13 23:01 (23)
Końcowe rozliczenie zbiórki z 2016-07-12 23:35 (2)
Sommarhack 2016 - wyniki z 2016-07-10 21:53 (25)
Giełda 80/90 w Gdańsku z 2016-07-09 11:47 (0)
Zbiórka zakończona! z 2016-07-08 07:12 (11)
Zbiórka na AtariOnline.pl z 2016-07-01 13:51 (45)
Silly Venture 2k16 - zaproszenie na Atari Falcon z 2016-06-30 19:32 (9)
Co nas czeka w lipcu? z 2016-06-23 17:59 (11)
Pabianicka Gralnia – otwarcie z 2016-06-17 22:49 (9)
Gra w przygotowaniu: Gunfright z 2016-06-12 21:56 (95)
“8bit Party” vol. 4 w Siemianowicach Śląskich z 2016-06-09 21:41 (22)
Pixel Heaven 2016 i nowy Bajtek z 2016-06-03 14:54 (419)
Retrohax - blog o retro i nie tylko z 2016-05-31 22:20 (16)
WAP-niak 2016 – wyniki i stuff z 2016-05-29 20:52 (64)
WAP-niak 2016 i inne aktualności scenowe z 2016-05-27 01:00 (34)
BASIC Tenliners 2016 (dokończenie) z 2016-05-25 23:04 (1)
Kolejna invitka na SV2k16 i Atari Joke 5 – Hallucinations z 2016-05-22 11:31 (44)
Nowy numer magazynu RetroKomp z 2016-05-19 23:44 (5)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (8)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (12)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (17)
Stranded opisał Kaz (9)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Konkurs programistyczny ABBUC – co nas czeka w tym roku?

Do końca lipca można zgłaszać swoje prace na 2 konkursy: software'owy i hardware'owy organizowane przez największy klub na świecie zrzeszający miłośników 8-bitowego Atari, czyli niemiecki ABBUC (Atari Bit Byter User Club).

Najistotniejszą zmianą w porównaniu z poprzednimi latami jest rozdzielenie konkursu programistycznego na dwie kategorie: gry i aplikacje – teraz w każdej z nich niezależnie można zdobyć główną nagrodę 500 euro.

Jakich gier możemy się spodziewać w tym roku? Jeszcze nie wszyscy twórcy ujawnili swoje plany, ale już teraz wiadomo o kilku planowanych zgłoszeniach. Dodam tylko, że prezentowane poniżej screenshoty pochodzą z wersji roboczych, w ostatecznej wersji mogą wyglądać nieco inaczej.


  • Skyscraper

  • Martin „MatoSimi” Simeček, weteran konkursu ABBUC, od wielu lat bierze udział w rywalizacji i może się pochwalić największą regularnością ze wszystkich uczestników. Tym razem przedstawi grę na jeden przycisk, której historia sięga 2013 roku (o jej powstawaniu pisaliśmy w styczniu).


    W rozgrywce chodzi o budowanie drapacza chmur i o reakcję we właściwym momencie na nadciągające kolejne piętra: należy upuścić poruszające się elementy w taki sposób, aby jak najlepiej pasowały do tych już ułożonych poniżej. Podobny pomysł zrealizował w ubiegłym roku Jason Kendall (proste Gravity), ale tutaj mamy do czynienia z produkcją nieporównywalnie bardziej dopracowaną.

    Przypomnijmy, jak gra wyglądała w grudniu – od tego czasu większych zmian w rozgrywce raczej nie było:



    Dla pełnej jasności: powyższy filmik ozdobiono muzyką niepochodzącą z małego Atari... W projekcie Skyscraper uczestniczyli również José Pereira (pomoc w grafice) oraz Michał „stRing” Radecki (muzyka).


  • The Monk


  • Część z Was zapewne pamięta nasz artykuł z 2014 roku, w którym zapowiadaliśmy grę The Monk. Jej autor Vladimir „Popmilo” Janković nie dokończył wówczas kodowania gry i próbuje teraz drugiego podejścia, tym razem przygotowując wersję mocno okrojoną w stosunku do początkowych zamiarów.

    Aby ułatwić sobie sprawę, Popmilo zrezygnował na razie z efektownego triku graficznego wykorzystującego efekt tzw. „PAL blending” i dającego złudzenie 16 kolorów (w skrócie chodziło o mieszanie co drugą linię 4 odcieni szarości oraz 4 barw). Zamiast tego postawił na prostotę i postanowił przenieść grafikę do trybu znanego jako 10++, oferującego 9 niezależnych kolorów oraz grube kwadratowe piksele (rozmiaru 4x4 pikseli hi-resowych).


    Wstępnie gotowa jest więc strona graficzna, trwają prace nad silnikiem gry i przygotowaniem jakiejś rozgrywki. Co do reszty: muzykę i efekty dźwiękowe stworzył dawno temu Michał „Miker” Szpilowski, dobrze działają też procedury początkowego generowania mapy świata.

    Popmilo zarzeka się, że tym razem w końcu wystawi grę w konkursie, nawet jeśli odbędzie się to kosztem snu w ostatnich dniach, a gameplay będzie bardzo prosty. Na ulepszenia i na bardziej dopracowaną wersję, bliższą pierwotnym planom, czas ma przyjść później. Czy uda mu się tym razem zdążyć w terminie? Okaże się za tydzień...


    (wygenerowana losowo mapka gry)



  • Get Up!


  • Thomas „8BitJunkie” Schulz, autor Dimo's Quest, planuje tym razem wystawić prostą gierkę Get Up!, w której mamy za zadanie pokierować statkiem kosmicznym od dna morskiego aż do gwiazd – przy czym w grze nie strzelamy, tylko unikamy kolejnych przeszkód.




  • 1K ATASCII Blaster

  • Z kolei Frederik „Freetz” Holst zmieścił w 1 kilobajcie kodu kosmiczną strzelankę o nazwie 1K ATASCII Blaster. Jak widać na filmiku, w grze przebijamy się statkiem przez krajobraz ułożony ze znanego z małego Atari zestawu znaków:


    Grę będzie można, co ciekawe, kupić w porządnie wydanej kolekcjonerskiej wersji kasetowej.


  • Frake the Snake

  • W 1984 roku w magazynie Compute! opublikowany został listing gry w Basicu o nazwie Nerm of Bemer, będącej odmianą gry w węża. Kilka miesięcy temu Robert „Dmitry” Dupuy postanowił przepisać ten kod na język C i asembler (ucząc się przy okazji tego drugiego), ale gdy dowiedział się o konkursie ABBUC, uznał, że dokona większej liczby zmian i stworzy na tej bazie nową grę o nazwie Frake the Snake.

    Filmik z wczesnej fazy developmentu wygląda tak:



  • Pozostałe zapowiedzi

  • • Obiecująco wyglądały informacje o planowanej konwersji gry Platman z Commodore'a 64. Jej autor, Andrea „wanax” Schincaglia, postanowił przenieść swój kod na 8-bitowe Atari, korzystając ze wsparcia graficznego, jakiego udzielił José Pereira. Jednak wszystko wskazuje na to, że konwertowanie okazało się bardziej czasochłonne niż spodziewał się koder (patrz np. realizacja multipleksingu sprajtów na Atari) i gra zostanie ukończona w późniejszym terminie.

    Tak wyglądają puste na razie plansze gry:



    • Kolejny weteran konkursu, wspomniany już Jason „TheRealBountyBob” Kendall zapowiada prostą grę kosmiczną opartą na silniku Ramp Rage, produkcji wystawionej przez siebie w konkursie 2 lata temu.

    • Wśród zgłoszonych już gier jest quiz NameThisGame, który stworzył Robert Stuart – szczegóły nie są na razie znane.

    • W kategorii narzędziowej wystartuje m.in. program Bugbiter 240i konwertujący pliki BMP na format Atari – autorem jest Martin „Bugbiter” Kaspar.

    • Prawdopodobnie swój program użytkowy wystawi również Paweł „Sikor” Sikorski.


    Lista oficjalnie zgłoszonych programów znajduje się tu.

    Szczegółowe zasady konkursu programistycznego w języku angielskim znajdziecie tutaj, a konkursu hardware'owego w tym miejscu.

    UWAGA: przypominamy, że konkursowe gry są najpierw udostępniane członkom klubu, którzy mają kilka miesięcy na ocenę zgłoszeń, a wyniki głosowania są publikowane na dorocznym walnym zgromadzeniu ABBUC-a (odbywającym się w ostatni weekend października). Jeśliby ktoś chciał, to nie ma problemu z zapisaniem się do klubu, wystarczy wpłacić roczną składkę.

    2016-07-24 16:12 by "Adam"
    komentarzy: 7
    larek @2016-07-24 20:33:56
    PlatmanA8 wygląda na razie całkiem ładnie.
    Skyscraper jako prosta i przyjemna gierka (na taką wygląda) też może być.
    Jednak jakichś wielkich hitów nie widzę.
    the fender @2016-07-25 10:15:34
    Faktycznie PlatmanA8 wygląda bardzo zachęcająco. Niestety jak gołe plansze (a nawet ze scrollem i spritami) mają się do powstania gotowej gry wiemy aż za dobrze :] 3mam kciuki.
    Skyscraper fajny. Szczególnie z tym dubstepem w tle :D
    Reszta hmm.... no coś się dzieje i ludzie programy piszą :) Na uwagę zasługuje oczywiście 1k strzelanka, która nie dość że nieźle wygląda (jak na realia Atari8bit) to jeszcze szybko działa i zajmuje tyle co xbios :D
    xeen @2016-07-25 14:50:24
    bardzo podobny design co Platman ma gierka naughty ones na Amigę.

    http://www.lemonamiga.com/games/details....
    Adam @2016-07-25 15:15:50
    Nie napisałem tego powyżej, ale oryginalnie ta gra powstała jako "Plat-Man" na Amigę - rok 1995: http://www.lemonamiga.com/games/details....
    José Pereira @2016-07-25 16:27:03
    Hi.

    It's almost for sure that we'll not have Platman ready in time to enter on the contest (or Andrea gets a way to work on the code 25hours a day :grin:) but is for all maybe even better in case that andrea have time during Summer and may the game be available to all soon wnen if entered it would be to all by around October :)...

    Regarding Skyscraper it has some more and nice stuff you'll have to wait to see ;)...

    And me and Xuel this year don't had time and some personal things to do something but we promise that in 2017 we'll come back more stronger than ever :grin: (and maybe, if we find time we may finally add all the stuff we intended and have a final version of X:8 during 2017 :)).


    Greetings to all.
    José Pereira
    the fender @2016-07-25 17:05:12
    @José: No problem, we have a lot of time :) October is a good point, especially if it is OktoberFest ;)

    But seriously : please don't hurry.
    Better product is more fun. In Poland we have saying "Longer waiting results better breakfast" :)
    Adam @2016-07-25 17:20:24
    Thanks, José, for the details. Good luck in competition with Skyscraper. Regarding Platman - have you considered taking part in Silly Venture 8-bit Atari game compo (in November)?
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Gry szerzej nieznane (261)
    ostatni: 25-07-2016 18:25, QTZ
    Niedokonczone gry (157)
    ostatni: 25-07-2016 17:20, bolo
    Bosconian (63)
    ostatni: 25-07-2016 12:03, xeen
    Video61 - chętni za zakup grupowy (112)
    ostatni: 25-07-2016 01:47, blanketman
    Atarowe i nieatarowe newsy scenowe (252)
    ostatni: 24-07-2016 21:32, xeen
    Ironia 2k16 (3)
    ostatni: 24-07-2016 13:17, IRATA4
    Ciekawostki (3881)
    ostatni: 24-07-2016 02:13, IRATA4
    Kolory w atari 65xe (4)
    ostatni: 24-07-2016 00:08, MineMadix
    Głuchołazy 29-31 7 2016 (11)
    ostatni: 23-07-2016 20:46, Rocky
    Sprzedam komputer z systemem Morp... (1)
    ostatni: 23-07-2016 18:41, Ender
    Pixel Heaven 2k16 (61)
    ostatni: 22-07-2016 18:09, Bas
    [S] Atari 130XE (U1MB, uswitch, s... (5)
    ostatni: 21-07-2016 15:33, tatqoo
    Retro Na Gazie (79)
    ostatni: 21-07-2016 14:54, TheFender
    Silly Venture 2k16 - have you pla... (234)
    ostatni: 21-07-2016 12:18, xeen
    SV2k16 - poszukiwani sponsorzy i ... (30)
    ostatni: 21-07-2016 11:26, greymsb

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 1543
    Ostatnio zarejestrowany: Oskar Grzegorczyk
    Postów ostatniej doby: 9

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy

    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
    SIO2PC-USB napisał Larek (44)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (6)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (21)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (25)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
    Soczyste kolory napisał scalak (28)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»