atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
LIVECRUNCH – zapraszamy! z 2016-09-27 08:00 (3)
Suplement do Silly Venture 2014 z 2016-09-25 15:38 (6)
Koncert Yerzmyeya i Pina z 2016-09-23 19:51 (23)
Nadchodzi "8bit party" z 2016-09-23 10:39 (15)
Jeszcze o AtariBlast! z 2016-09-22 13:31 (14)
Ironia 2016 zakończona z 2016-09-19 00:37 (38)
W Krakowie przy piwie z 2016-09-16 00:27 (3)
Gra Antic Picross II z 2016-09-15 23:52 (5)
Premiera prodki muzycznej z 2016-09-12 15:48 (11)
Premiera gry Atari Blast! z 2016-09-09 12:40 (135)
RetroKomp 2016: Informacje o Gwieździe muzycznej i szczegóły programu z 2016-09-07 00:01 (3)
Wieści z RiverWash 2016 z 2016-09-05 00:10 (13)
Piotr Miller i jego gry ze starych dysków z 2016-08-31 21:54 (24)
Przegląd nowych gier – część I z 2016-08-27 21:10 (20)
Największy fliper świata z 2016-08-25 11:49 (9)
Nadchodzi Ironia 2016 z 2016-08-20 20:58 (12)
Produkcje w toku: Bosconian z 2016-08-17 23:52 (27)
Konkurs ABBUC – pełna lista zgłoszonych gier z 2016-08-13 23:40 (6)
Konkurs ABBUC 2016 – kolejne zapowiedzi z 2016-08-07 13:26 (12)
Rain of Terror – zapowiedź z 2016-08-02 23:48 (18)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (8)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (13)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (17)
Stranded opisał Kaz (9)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Przegląd nowych gier – część I
Co kilka tygodni pojawiają się nieduże produkcje na małe Atari, nie zawsze informacja o nich dociera do szerszej publiczności – z różnych powodów. Postanowiłem zebrać i opisać te, które pojawiły się w ostatnich miesiącach. Miłej zabawy!


  • Skyscrapers

  • W specjalnym numerze Bajtka (nr 135), wydanym w czerwcu z okazji Pixel Heaven, zgodnie z tradycją znalazł się listing gry w Basicu do wklepania – i to w kilku wersjach, bo na wszystkie „klany”.

    Najpierw powstał kod na ZX Spectrum (przygotował go redaktor naczelny, czyli Marcin „Borek” Borkowski), a wersję na Atari stworzył Paweł „Pirx” Kalinowski.


    Pomysł tej gry logicznej nie jest nowy, ale chyba nie doczekał się wcześniej realizacji na małym Atari. Reguły są proste: na kwadratowej planszy mamy prostopadły układ ulic, a pomiędzy nimi drapacze chmur o różnej wysokości (od 1 do N). Co ważne, w każdym rzędzie i kolumnie dana wysokość występuje dokładnie raz. A zadaniem gracza jest odgadnięcie pełnego rozkładu wysokości budynków.

    Po bokach znajdują się podpowiedzi: dana liczba pokazuje, ile wieżowców w danej linii widzi ustawiony od tej strony obserwator. Przykładowo wartość 1 oznacza, że najwyższy budynek jest ustawiony najbliżej obserwatora (jednak nie wiadomo, co się dzieje za nim), a wartość N, że wszystkie budynki ustawione są w rosnącym porządku.

    Wszelkie wątpliwości powinien rozwiać poniższy obrazek pochodzący ze strony www.conceptispuzzles.com:


    Oczywiście im N jest większe, tym zagadka trudniejsza do rozwikłania – tutaj N przyjmuje wartości od 3 do 6 (a w ostatecznej wersji dla Atari do 7).

    Sterujemy klawiaturą: kursorami przechodzimy między polami, wysokości podajemy wpisując cyfry, można je też zmieniać używając +/-.
    Pozostałe klawisze:
    - 0 lub spacja – wyczyszczenie pola,
    - Check – sprawdzenie poprawności planszy,
    - Restart – wyczyszczenie dotychczasowych typów na planszy,
    - New – rozpoczęcie nowej rozgrywki,
    - Save – nagranie aktualnej rozgrywki,
    - Load – wczytanie ostatnio nagranej rozgrywki,
    - Esc – wyjście z programu.


    Dyskusję na naszym forum i oryginalny listing znajdziecie tutaj. A ostateczną wersję gry, przepisaną przez Pirxa do Mad Pascala, można pobrać stąd.


  • Chcete být milionářem II


  • Rok temu pisaliśmy o zakodowanej w Turbo Basicu XL grze Chcete být milionářem (o tytule wziętym z programu telewizyjnego, który u nas jest znany pod nazwą Milionerzy). W lutym Petr „HardCore” Postava opublikował jej drugą część.

    Nowy ekran tytułowy ozdobiony został muzyką, ale sama rozgrywka, jak nietrudno się domyślić, jest identyczna: najpierw są eliminacje (w których np. układamy w porządku alfabetycznym podane wyrazy), a potem przystępujemy do odpowiedzi na coraz to trudniejsze pytania, oczywiście po czesku i często dotyczące czeskiej kultury.


    - A, B, C, D – udzielenie odpowiedzi,
    - Esc – wyjście.
    Trzy koła ratunkowe:
    - 1 – podpowiedź publiczności,
    - 2 – pół na pół (znikają dwa błędne warianty),
    - 3 – telefon do przyjaciela.

    Grę wraz z edytorem pobieramy stąd.


  • Simon! (v1.2)



  • Autor: Hayden „atx4us” Doan

    Mamy tu do czynienia z prostą grą na zapamiętywanie w stylu zabawy Simon Says, czyli w każdej rundzie widzimy i słyszymy pewną sekwencję (podświetlany jest jeden z kolorowych kafli i jednocześnie towarzyszy mu określony dźwięk), a potem mamy za zadanie ją powtórzyć. Kolejna runda wydłuża tę sekwencję.

    Było już kilka gier tego typu, nawet w ostatnich konkursach na 10-linijkowce w BASIC-u. W wersji podstawowej sterujemy dżojstikiem, natomiast ciekawostką jest wersja na komórkę z ekranem dotykowym, uruchamiana poprzez emulator Colleen (pod Androidem) – przy czym trzeba w ustawieniach włączyć tryb Enable the Touchscreen Mode.

    Plik z grą znajdziemy tutaj.

    2016-08-27 21:10 by "Adam"
    komentarzy: 20
    mgr_inz_rafal @2016-08-27 23:00:56
    Chcete být milionářem II

    Ciężko grać bez znajomości języka. Udawało mi się zakwalifikować do głównej gry tylko jeśli pierwsze pytanie polegało na sortowaniu alfabetycznym :)

    W głównej rozgrywce doszedłem tylko do "Otázka za 3 000 Kč", a potem już tylko "SMULA JAKO BYK".

    Gra ma jednak ciekawy, nostalgiczny klimat. Takie właśnie produkcje robiło się wiele lat temu, zaczynając dopiero przygodę z Atari Basic, zgrywając kod - a właściwie wtedy mówiło się "program" - na XC12...
    the fender @2016-08-27 23:30:06
    I dobrze się mówiło. Bo kod to kod. A program - to program :)
    mgr_inz_rafal @2016-08-28 10:57:00
    W końcu XC12 to był "PROGRAM RECORDER" :)
    Lelum Polelum @2016-08-28 13:13:15
    gierki niczego sobie, szczególnie Skyscrapers :) Fajne i bardzo grywalne.

    btw. wrócił sobie Kaz z wakacji i znów zaczęły się jakieś kłótnie :/ A tak było spokojnie.
    wieczór @2016-08-28 14:53:48
    Kod to w zasadzie jest źródło. A program to jest dowolna sekwencja instrukcji wykonywana przez maszynę. W 8-bitowcach architektura jest tak prosta, że w zasadzie każdy chodzący produkt jest nazywany programem. Ciekawe jest natomiast pojawienie się słowa aplikacja :) Tak zaczęto nazywać programy chodzące pod kontrolą Windows, gdyż sam Windows był już programem (nie był jeszcze systemem), a każdy produkt który go wykorzystywał był jego aplikacją do określonego celu :)
    Trophy @2016-08-28 15:53:39
    Aplikacja... Donosowa, marketingowa, systemowa, sędziowska. To słowo ma charakter uniwersalnej lokomotywy, pociągnie niejeden wagon... Znaczy temat. Coś jak "zarządzanie" (sportem, zespołem, ryzykiem, finansami...), albo psychologia (sportu, pracy, komunikacji, społeczna).

    Generalnie program to ciąg instrukcji wykonywanych w określonym porządku. Programować można pralkę, a można komputer. Jest też program naprawczy (korekcyjny), nauczania i telewizyjny. Kod mamy źródłowy i wynikowy... Może być też pośredni ;-) Kod to także szyfr, system znaków, albo ciąg składników sygnału.

    Wiele zależy od kontekstu. Do tego znaczenia wyrazów zmieniają się w czasie.

    Program to program, a kod to kod ;-)
    the fender @2016-08-28 16:18:45
    @wieczór: co to jest kod (maszynowy) https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk...

    Mój kolega tak programował końcem lat 90 swój własnoręcznie skonstruowany komputer (praca dyplomowa na zakończenie technikum). Wysyłał złączem ciąg mnemoników (spod amigowskiego CED-a) i w ten sposób programował ten komputer.
    Potem napisał sobie kompilator w Amiga E i od tej pory mógł już sobie megawygodnie programować swój komputer poprzez pisanie programu w assemblerze.

    I tutaj dochodzi do pewnej różnicy, która dzieli kod od programu.
    Mianowicie program po skompilowaniu staje się kodem.

    Krzysztof Jarzyna ze Szczecina.
    -------- ----- --- - -
    P.S. To, że potocznie na pisanie programów mówi się koderstwo, a program w asm nazywa kodem - to jest inna sprawa.
    bocianu @2016-08-28 17:13:24
    "program po skompilowaniu staje się kodem" - raczej kodem wykonywalnym/maszynowym, bo przed skompilowaniem jest również kodem - źródłowym :)
    the fender @2016-08-28 19:43:39
    @bocianu: no faktycznie :) Ale .... jest wtedy "kodem źródłowym" :F ... czyli wg mnie :) kodem tylko z nazwy. Ot, po prostu ludzie którzy kładli podwaliny pod ten biznes nie byli zbytnimi lingwistami.
    Ja też nim wprawdzie nie jestem ale widzę pewne nielogiczności w nazewnictwie.
    W sumie rzecz to błaha, ale skoro już dyskutujemy ... ;)

    O, np w pralce wybór sposobu prania to wybór programu :)
    Program komputerowy to ... też w zamyśle dzieło samodzielne, które powoduje że komputer robi to i tamto w ten lub tamten sposób. I tutaj mamy program w ujęciu funkcjonalnym.

    I w ten oto sposób przeszliśmy płynnie od logiki binarnej do filozofii. Bo właśnie wyszło na to, że to całe nazewnictwo to bardziej problem filozoficzny niż informatyczny.
    the fender @2016-08-28 19:46:10
    Aaa są jeszcze programy partii politycznych bądź program rządu :)
    (świadczeń społecznych, jakiejś restrukturyzacji, #dobrazmiana itp)
    the fender @2016-08-28 19:48:04
    ...jest jeszcze takie coś, co się zwie kod i przeszkadza rządzącym.
    (dlaczego tutaj nie ma edit .... przepraszam admina, więcej nie będę)
    the fender @2016-08-28 19:49:13
    Nie no jeszcze jedno :D

    - bo w tym ujęciu filozoficznym - kod próbuje zmieniać program :D
    mono @2016-08-28 20:14:35
    void hgw(int c1, double c2) { return c1 * c2 + round(c2); }
    Toż to kod w czystej postaci - kto nie zna klucza nie zrozumie.
    $A9 $00 $AD $00 $D2 $60
    A to nie jest kod? Bez klucza ani rusz...
    nwg @2016-08-29 00:36:36
    Halo, czy ktoś tu akceptuje "prośby o członkostwo"? Bo złożyłem dwa dni temu i zapadła cisza. Odkopałem dwie gierki, które popełniłem na Atari w 1991 i 1992 roku i chciałbym wrzucić, bo a nuż się komuś spodobają. Jak to zrobić?
    Adam @2016-08-29 09:04:05
    Tak, ktoś akceptuje :)
    Gry chętnie zaprezentujemy na AtariOnline :)
    wieczór @2016-08-29 09:58:07
    Chwilka moment, zaktywuję jak tylko dojadę (czyli za parę minut)
    pirx @2016-08-29 10:08:29
    łomatko! skyscrapers 7x7 rozwiązane! mi się nie udało :)
    nwg @2016-08-29 11:21:42
    Działa, dziękuję. Gierki podeślę, tylko posprzątam trochę na okładce jednej z nich, konkretnie usunę zbędne (C).
    Cezar @2016-08-30 22:12:03
    Pozwolę sobie dorzucić swoje zapatrywanie na zagadnienie "program/kod". Otóż wg mojego rozumowania, starego przepisywacza programów z bajtka, zarówno zespół instrukcji i wszelkich danych zapisanych w jakimkolwiek języku programowania, w tym również w kodzie maszynowym, mających na celu obsługę szeroko pojetej maszyny cyfrowej jest programem. Bo przecież program napisany np. w Basicu, skompilowany do postaci instrukcji maszynowych pozostaje nadal programem, tyle, że w innej formie. No, ale jakby co to ja się nie znam, programy tylko przepisywałem, a i to dawno temu, więc proszę za bardzo nie krzyczeć na mię. :)
    Marek @2016-09-01 20:24:42
    Przecież program to ukończony kod.
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    unering masters (61)
    ostatni: 27-09-2016 23:04, miker
    15 kHz (153)
    ostatni: 27-09-2016 21:24, miker
    Reedycja gier (171)
    ostatni: 27-09-2016 18:41, Duddie
    Prototyp Carta (9)
    ostatni: 27-09-2016 15:54, kris3d
    Problem z wczytywaniem gier Atari... (2)
    ostatni: 27-09-2016 15:44, maly_swd
    RastaConverter by Jakub Debsky (707)
    ostatni: 27-09-2016 14:37, TheFender
    AspeQt dla Androida z obsługą SIO... (20)
    ostatni: 27-09-2016 14:14, marcowy
    Silly Venture 2k16 - long live th... (325)
    ostatni: 27-09-2016 14:04, maly_swd
    Video61 - chętni za zakup grupowy (160)
    ostatni: 27-09-2016 11:06, wieczor
    RetroKomp 2016 (8)
    ostatni: 26-09-2016 19:44, Adam
    Niedoceniane Polskie Gry (76)
    ostatni: 26-09-2016 19:43, odislaw
    Pixel art - nowa książka (29)
    ostatni: 26-09-2016 19:27, Adam
    Turbo Star 6000 (21)
    ostatni: 26-09-2016 15:46, voy
    W jaką grę grałeś dzisiaj ? (376)
    ostatni: 26-09-2016 08:02, bolo
    SIO2SD - parę krótkich (48)
    ostatni: 26-09-2016 00:52, larek

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 1571
    Ostatnio zarejestrowany: lordvoodoo
    Postów ostatniej doby: 27

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy

    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
    SIO2PC-USB napisał Larek (44)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (21)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (25)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
    Soczyste kolory napisał scalak (28)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»