atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
In nihilum reverteris z 2018-02-24 16:14 (20)
Nowy RECOIL z 2018-02-20 22:21 (6)
U nas znowu filmowo z 2018-02-19 18:08 (3)
Relacja z KWAS 13 z 2018-02-14 14:22 (13)
Grawitacja 2018! z 2018-02-06 16:36 (9)
KWAS 13 w Sopocie z 2018-01-29 18:46 (27)
Zbierajmy papiery! z 2018-01-28 02:52 (25)
Reedycja kolejnej klasycznej książki: „Atari Basic” z 2018-01-24 23:30 (11)
Wykład o demoscenie z 2018-01-16 17:54 (33)
Różności z ostatnich tygodni z 2018-01-14 19:21 (21)
Pismo "Astronomia" z nami z 2018-01-12 16:12 (9)
Odkurzone gry Gandalfa – część II z 2018-01-09 23:47 (5)
Boulder Dash Mugen – nowe zestawy plansz z 2018-01-05 00:05 (18)
Wykłady o retro z 2018-01-04 02:14 (4)
NYD 2018 z 2018-01-01 14:50 (24)
Jack the Nipper na małe Atari z 2017-12-31 14:32 (28)
Wyniki Kaz Kompo 2016 z 2017-12-29 21:37 (53)
Last Party 2017 - stuff, wyniki z 2017-12-28 23:59 (55)
Last Party rozpoczęte! z 2017-12-27 22:35 (24)
Święta, Skool Daze i Bosconian z 2017-12-24 15:01 (12)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
In nihilum reverteris

W ostatnich dniach stycznia opublikowana została najnowsza gra fabularna Yerzmyeya na 8-bitowe Atari, zatytułowana In nihilum reverteris, co można przetłumaczyć jako „W nicość powrócisz”.

Bohaterem opowieści jest Karl, pisarz science fiction. Aby nie zdradzać zbyt wiele, powiem tak: główną oś fabuły stanowią jego wysiłki, aby wyjaśnić istotę i przyczyny ciągu niecodziennych zdarzeń, jakich jest świadkiem. Gra ma formę paragrafową – czytamy poszczególne rozdziały i co jakiś czas musimy podjąć decyzję, co dalej robić (klawisze A, B, czasem C).



Jak zdradził nam Yerzmyey, tekst powstawał prawie rok, pisał go „wszędzie” – i w autobusie, i w toalecie. Zapisywał fragmenty zależnie od dostępnych warunków – czasem na papierze, czasem na telefonie. Klimatyczną czarno-białą grafikę tworzył ok. 3-4 tygodni.

Równolegle trwały prace nad kodem wersji na ZX Spectrum (ta ukazała się wcześniej) i kodem wersji na małe Atari, który przygotowywał Larek ze wsparciem Mono. „Nasza” wersja jest ostatecznie bardziej rozbudowana: mamy jeden obrazek więcej, większą czcionkę, „książkowe” obramowanie tekstu oraz znacznie bogatszą oprawę dźwiękową. Na ZX Spectrum jest jedna muzyczka (autorstwa Yerzmyeya), a w wersji na Atari jest ich jedenaście: Mono dokonał wyboru utworów z dotychczasowej twórczości Pinokia.



Ponieważ nie udało się upchnąć całości w 128KB, więc Larek przyjął, że gra ma działać w 320KB (bazowe 64KB plus 256 rozszerzenia) i już nie kompresował tekstu. Mono, jak pisze Larek, służył pomocą programistyczną „w kwestii odgrywania muzyki (ustawienie przerwań, wyciszanie i zmiana muzyki na kolejną). Napisał kod, który jest takim łącznikiem między silnikiem gry a playerem TMC, którego kompletnie nie znałem.”

Co jeszcze Larek może opowiedzieć o pracy nad grą:
    „Pierwsze przymiarki zacząłem robić chyba już we wrześniu, a przynajmniej mam pliki zapisane z taką datą. Później była mała przerwa i od listopada prawie dzień w dzień coś dłubałem.
    (...) W kodzie wykorzystałem program do dekompresji LZ4 ze strony XXL-a, procedurę testującą banki dodatkowej pamięci z Atariki oraz, oczywiście, player TMC. Reszta kodu jest moja autorska :)”

Więcej szczegółów znajdziecie w odpowiednim wątku na naszym forum.

Wkrótce powinna powstać wersja anglojęzyczna, i to niejedna: najpierw na ZX Spectrum, potem na 8-bitowe Atari, w planach Yerzmyeya jest też pojawienie się konwersji na kolejne platformy, być może również te mniej popularne w Polsce, takie jak Apple II czy ZX81. Tak na marginesie: profesjonalne tłumaczenie na angielski kosztowało 850 euro.




Klawiszologia podczas rozgrywki jest następująca: musimy poczekać na wypisanie pełnego tekstu strony, następnie wciśnięcie większości klawiszy powoduje przejście do kolejnego ekranu – z wyjątkiem poniższych przypadków:
• strzałka w lewo lub górę, < , U – poprzedni ekran (w obrębie tego samego paragrafu),
• A, B, C – wybór kolejnego paragrafu,
• M – zmiana odgrywanego utworu,
• Esc – przerwanie gry i powrót do ekranu tytułowego.

HELP na ekranie tytułowym powoduje wyświetlenie dodatkowej informacji o finansowaniu gry.

Twórcy wersji na Atari:
• tekst i grafika – Yerzmyey/H-PRG
• kod, fonty – Larek
• pomoc przy kodzie – Mono
• muzyka – Pinokio/Trs

Grę pobieramy stąd. Gra wymaga 320KB, utworów najlepiej słuchać w stereo.



2018-02-24 16:14 by "Adam"
komentarzy: 20
_muffy @2018-02-24 16:30:47
File Not Found...
Czarny_faraon @2018-02-24 16:37:59
Plik nie istnieje ...
Adam @2018-02-24 16:44:01
Faktycznie, oficjalny link przestał działać. W takim razie plik dorzucam do bazy gier AOL i zmieniam adres w tekście.
larek @2018-02-24 19:40:32
Tekst Yerzmyeya pierwsza klasa.
adolfinio @2018-02-25 00:33:49
Trochę szkoda, że kolejne produkcje idą w kierunku komputerów Atari z dużym rozszerzeniem pamięci. Cena Ultimate 1 MB nie jest wysoka, ale ja jestem zwolennikiem oprogramowania działającego na standardowej konfiguracji. Mimo wszystko gratuluję i ogram.
pin @2018-02-25 01:05:48
@adolfino: Niestety nie było gier o tej jakości i objętości kiedyś, więc wciśnięcie z 200kB tekstu i 11 muzyczek, oraz kodu w stock 64k to szaleństwo. Owszem zapewne się da, ale większość czasu spędzicie na doczytywaniu danych (sio2sd?) i miodność gry trafi szlag, lub jeśli macie szczęście mając jakiś hdd a autor napisał grę inaczej niż zazwyczaj kolega z miejscowości uzdrowiskowej - jakoś to obleci, ale i tak będzie mniej kolorowo niż na wersji z ext ram.

Tak przy okazji, to +256k to większość "kumpli" z giełdy miało już w 1990 roku, więc całkowicie nie rozumiem skąd tyle emocji. I proszę teraz nie nawiązywać do komody i że tam jest 64k i wszystko można, bo tam mamy drugi komputer w postaci stacji i prostą komunikację. W Atari mamy przynajmniej porządny system operacyjny na poziomie 16bit i możliwości komunikowania się z dowolnym urządzeniem i to jest zajebisty plus, bo teraz przynajmniej nie ma problemu z podłączeniem HDD do stockowego sprzętu sprzed 35 lat.
QTZ @2018-02-25 03:01:56
Jak można sprawdzić to po spakowaniu (7zip-em) zajmuje nieco mniej niż 128 KB (113345 Bajtów) - więc teoretycznie można zrobić wersję na 130XE, 64K to tylko kartridż lub doładowywanie...

Gra jest świetna, tylko czy ma jakieś zakończenie - rozwiązanie?
Shanti77 @2018-02-25 07:35:47
Takie gry to można by na kindla robić.
larek @2018-02-25 09:33:28
@Shanti77,
dobry pomysł!

@QTZ,
Rozumiem, że w swoich rozważaniach wziąłeś pod uwagę, że Atari (CPU, ANTIC, GTIA, POKEY) nie działa na danych skompresowanych.
Skoro całość po kompresji zajmuje 113345 B, czyli prawie całą dostępną pamięć w 130XE, to gdzie umieścisz pamięć ekranu, dane muzyki, playera, logikę gry, no i dekompresor? Te elementy muszą być obecne w pamięci w postaci normalnej, a nie skompresowanej. Trzeba jeszcze mieć na uwadze, że Atari do życia potrzebuje dla siebie trochę pamięci.
Enjo @2018-02-25 11:29:01
"Takie gry to można by na kindla robić."
Własnie. Spieniężcie czasem swoje dobre pomysły, wtedy będzie kasa i motywacja na tworzenie nowych :)
wieczór @2018-02-25 13:23:23
@QTZ: oczywiście, jest ich nawet kilka :)
Enjo @2018-02-25 16:04:55
Larek:
Tak z ciekawości, to dałoby się trzymać całość w pamięci w formie skompresowanej a dekompresować tylko tą część danych, które są aktualnie potrzebne? Np. po co mi w pamięci 10 muzyczek, skoro mogę słuchać na raz tylko jedną?
larek @2018-02-25 16:25:55
Enjo, tak właśnie jest w tej chwili.
Wszystkie muzyczki są skompresowane i czekają sobie w dodatkowej pamięci, a w razie potrzeby jedna jest dekompresowana do pamięci podstawowej, gdzie player sobie ją odgrywa.
Tak samo jest z grafikami.
bob_er @2018-02-25 17:24:34
@Enjo: doczytywanie wymaga jakiejś warstwy I/O, a skoro w projekcie brał udział Pin, to wiadomo, że to musi być zgodne z HDD, a więc najpewniej DOS. Czyli trochę więcej RAMu w przestrzeni 64k trzeba zostawić dla systemu. Powiedzmy do $2000 jest nietykalne (z małymi wyjątkami).
Skoro skompresowane dane zajmują niecałe 128k RAMu, to cała gra na tych danych wymagała by 192k RAMu (64 podstawowej na wszystkie rzeczy wymienione przez larka + 128 na dane spakowane). Więc i tak na żadnym stocku nie pójdzie.
QTZ @2018-02-25 18:07:49
Przecież napisałem *teoretycznie* :) 7z to mocna kompresja, nie wiadomo czy tak dobry rezultat udałoby się uzyskać. Procedury w tym przypadku też zostały skompresowane, więc dane zajmują nawet mniej :) Nie wiem jednak ile realnie miejsca jest dostępne w 130XE. Patrząc na chybił trafił z TB to 92426 Bajtów (na program i dane) - czyli za mało, ale dla assemblera będzie więcej. Jednak z pewnością na 64K nie wejdzie.
QTZ @2018-02-25 18:21:47
SPOILER: Co do zakończeń to... żadne które widziałem nie wyjaśnia co się właściwie dzieje (OK można samemu interpretować po przejściu każdej ścieżki) i żadne nie jest pozytywne... więc skąd mam wiedzieć, że ukończyłem grę, a nie po prostu zginąłem? Wybierałem wszystkie możliwe opcje... najdalej jak dotarłem to migający ekran... (i to od razu, potem wybierałem inaczej i ginąłem wcześniej...)

W 007 rozwiązanie zależy od kolejności w jakiej wykonujemy czynności i prawidłowych wyborów, tu chyba tego nie ma (niczego nie zbieramy), więc nie wiem co jeszcze można zrobić aby przetrwać?
SZPAK @2018-02-25 18:24:33
7zip pakuje ogólną kompresją. Dane nie są ułożone pod specjalną kompresję do tekstu lub obrazu. Dos zrzera pamięć chodź nic nie wczytuje , muzyka gra w mono , dobrze że nie 11 utworów na raz na 88 ścieżkach.Na ekranie jest max 9 KB danych plus kilka kilo dla danego utworu. Program mógłby rysować jeden ekran do przodu i do tyłu. Poprostu tacy zdolni są programiści ,a trzeba coś wydać ,bo nikt nie kupi dopałki :D Zwykły hłyt marketnigowy XD Jeśli wchodzisz miedzy drony musisz piszczeć tak jak one , albo układy masz spieprzone! Szacunek za pracę i docenienie watrości literackich Pana Yerzmyey-a przez włożony "turd" programistyczny :)
pin @2018-02-25 21:50:42
quote (Bober):

@Enjo: doczytywanie wymaga jakiejś warstwy I/O, a skoro w projekcie brał udział Pin, to wiadomo, że to musi być zgodne z HDD, a więc najpewniej DOS. Czyli trochę więcej RAMu w przestrzeni 64k trzeba zostawić dla systemu. Powiedzmy do $2000 jest nietykalne (z małymi wyjątkami).



Bzdura. Zgodne z HDD, czyli z czym? Nie istnieje takie pojęcie. Zgodne z OS.

DOS, niekoniecznie ale i tu można zejść poniżej $1000. Plik można też wrzucić loaderem, Memlo np. $092D (przy sektorze 512B) a przepisać pod rom dane można i wynik w okolicach 62kB danych na stock maszynie nie będzie zaskoczeniem. Nie będzie też problemu z załadowaniem danych z dowolnego urządzenia I/O. No ale, jeśli ktoś chce iść na łatwiznę to może sobie użyć jakiegoś quasi loadera i ograniczyć się wyłącznie do fdd. Ale, to nie jest już Atari :P :)
grzybson @2018-02-25 22:26:28
Drogi SZPAKu, ale nikt nie każe Ci kupować dopałki, zawsze możesz sobie zrobić 1MB na SIMMie. Dokumentacja jest dostępna. Może nawet znalazłbym dla Ciebie SIMMa, jakbyś sam nie mógł.

Panowie zrobili kawał dobrej roboty, szacunek! (albo frasun jak to się drzewiej mawiało ;))
Adam @2018-02-25 23:37:21
Dodałem na końcu tekstu filmik z rozgrywki.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
RMT tutorial (20)
ostatni: 25-02-2018 23:10, makary
Wapniak 2018 (27)
ostatni: 25-02-2018 22:31, grzybson
Wapniak 2018 - wątek dla sponsorów (1)
ostatni: 25-02-2018 21:34, miker
Nowa gra na C64 - "pohandlujmy" z... (359)
ostatni: 25-02-2018 21:20, wieczor
SH 2018 (1)
ostatni: 25-02-2018 21:12, bob_er
GTIA music, nowy sezon (16)
ostatni: 25-02-2018 21:09, xxl
Film o historii kartów E.T. w Kat... (5)
ostatni: 25-02-2018 20:50, Ataripuzzle
Zmiany / usprawnienia na AOL (136)
ostatni: 25-02-2018 19:10, larek
Ultimate problem setup (7)
ostatni: 25-02-2018 15:16, piomet
15 kHz (307)
ostatni: 25-02-2018 14:46, makary
In nihilum reverteris (67)
ostatni: 25-02-2018 13:20, forsberg
Turbo Basic Compiler (85)
ostatni: 24-02-2018 20:08, mono
Atari ST hicolor video (18)
ostatni: 24-02-2018 18:39, Yolk (xmgatz)
Silly Venture 2k18 - 10th Celebra... (11)
ostatni: 24-02-2018 05:29, tdc
Filmy z Atari (51)
ostatni: 24-02-2018 05:05, micza

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1801
Ostatnio zarejestrowany: okult
Postów ostatniej doby: 49

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy
Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»