atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Zapowiedź: Laser Squad i Total Eclipse z 2018-10-22 23:04 (27)
Wyniki konkursu programistycznego ABBUC 2018 z 2018-10-20 19:19 (57)
Gry konkursu ABBUC 2018 i „Get Up! 2” z 2018-10-19 22:19 (11)
Konkurs AtariOnline.pl z 2018-10-17 00:30 (13)
Coraz bliżej do SillyVenture! z 2018-10-15 21:53 (28)
Unseen – wkrótce premiera z 2018-10-14 09:56 (20)
Zapowiedzi gier – Animal Keeper, Dungeon Hunt II z 2018-10-12 11:02 (19)
Rozmowa z Mateuszem Stryjeckim z 2018-10-10 21:36 (5)
Pan Turbo Cogito z 2018-10-09 03:25 (12)
Taśmy Atar Systemu z 2018-10-07 11:26 (16)
Wkrótce giełda Pixela z 2018-10-07 10:22 (1)
Wywiad z Bogusławem Kornafelem z 2018-10-04 17:53 (19)
Wkrótce "Silly Venture" 2018 z 2018-10-02 13:27 (13)
Wkrótce "Retrokomp" z 2018-10-02 08:14 (4)
Jesteśmy po KWAS-ie z 2018-10-01 17:49 (6)
"07 zgłoś się" z Nyską! z 2018-10-01 16:41 (2)
Streaming z KWAS-a dzisiaj z 2018-09-29 00:02 (14)
Streaming o Falconie dzisiaj z 2018-09-28 08:37 (10)
MotionRide w radio z 2018-09-27 02:45 (30)
Nadchodzi KWAS #15 z 2018-09-21 22:56 (71)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Zapowiedź: Laser Squad i Total Eclipse

  • Laser Squad (uwaga: screenshoty pochodzą z wersji VBXE)

  • Dzisiaj opowiem o dwóch konwersjach na 8-bitowe Atari przygotowywanych przez Mariusza Wojcieszka. Pierwsza z nich – Laser Squad – to taktyczna gra turowa w klimatach SF, która została wydana w 1988 roku na ZX Spectrum i C64 (a potem na inne platformy). Bardzo popularna, stanowiła inspirację m.in. dla późniejszej serii gier X-COM i do dziś ma zagorzałych fanów (pozdrowienia dla Bocianu!). Dowodzimy w niej grupą żołnierzy i wykonujemy kilka zróżnicowanych misji specjalnych.


    Konwersja jest oparta na pełnej wersji z Commodore'a 64 obejmującej 7 misji. Mariusz i pomagający mu graficznie José Pereira wstępnie próbowali użyć grafiki PMG do podkolorowania całości, ale okazało się to niezbyt wykonalne ze względu na możliwą liczbę kolorów w linii oraz konieczność bardzo dynamicznej obsługi kolorowania przy przesuwie mapy. Mariusz postanowił więc wykorzystać możliwości karty VBXE i na potrzeby tej gry przystosował do C64 bibliotekę VBXEFXULA autorstwa Mono opisaną w tym artykule na AtariOnline.

    Nie znaczy to, że nie będą jeszcze podejmowane próby dodania kolorów do zwykłego trybu hiresowego na standardowym Atari – jednak nie należy oczekiwać cudów, a główne okno gry na pewno nie będzie zbyt kolorowe.

    Jeśli chodzi o efekty dżwiękowe, to Mariusz dokonał ich konwersji dzięki procedurze przeliczania częstotliwości SID-a pochodzącej z SID playera napisanego przez Świętego.

    Gra powinna być gotowa w ciągu kilku miesięcy, być może uda się ją wypuścić jeszcze w tym roku.



  • Total Eclipse

  • Jak część z Was zapewne pamięta, w 2015 roku Mariusz opublikował wersję demo konwersji na małe Atari gry Total Eclipse (również pochodzącej z 1988 roku). Sama gra była konwertowana z powolnej wersji na Commodore'a 64, oczywiście realizacja na Atari jest nieco bardziej dynamiczna ze względu na szybszy procesor. Doszły do tego również pewne optymalizacje kodu wykonane przez Mariusza.

    Nie ma jednak co ukrywać: moc obliczeniowa 8-bitowców nie pozwala na szybką animację wielu brył 3D, więc nadal niektórzy mogą narzekać na tempo rozgrywki. O wiele płynniejszy efekt uzyskamy odpalając Total Eclipse na Atari z Rapidusem – gra została specjalnie dostosowana do szybszego procesora.

    W 2015 roku wstępną grafikę na podstawie C64 przygotował José Pereira. Za kilka dni opublikujemy ostateczną wersję Total Eclipse, miałem przyjemność stworzyć do niej nową grafikę – tak wygląda ekran ładowania, który oparłem na wersji amigowej:


    Poprawiłem też większość elementów panelu gry, poniżej porównanie wersji bazowej i ostateczny efekt na Atari. Od lewej: zegarek pokazujący aktualny czas w grze, słoik z wodą, animowane serce (będące wskaźnikiem zdrowia) i kompas.



    A to fragment górnego panelu (punktacja liczona w funtach):


    Akcja gry toczy się 26 października 1930 roku w jednej z piramid w okolicy Kairu i trwa od 8:00 do tytułowego pełnego zaćmienia słońca (które nastąpi dwie godziny później). Otoczenie widzimy oczami naszego bohatera – brytyjskiego archeologa – w perspektywie 3D i przeżywamy przygodę w czasie rzeczywistym. Uzbrojeni w pistolet poruszamy się wewnątrz piramidy, odkrywamy jej sekrety, takie jak ukryte komnaty czy śmiertelne pułapki, a naszym celem jest zniszczenie świątyni boga Ra, co pozwoli zdjąć starożytną klątwę.


    (okładka wersji na Commodore, źródło: MobyGames)

    Wszystko jest osadzone w „prawdziwym 3D” dzięki silnikowi Freescape, który pozwalał modelować trójwymiarowe światy na maszynach 8- i 16-bitowych, a po raz pierwszy użyty był w grze „Driller” w 1987 roku.

    Premiera gry nastąpi 26 października, 88 lat od dnia, w którym rozgrywały się wydarzenia opisane w grze.

    Autorzy wersji na małe Atari:
    Kod: Mariusz Wojcieszek,
    Zmiany graficzne: Adam Wachowski,
    Cover oryginalnej muzyki, efekty dźwiękowe: Michał „stRing” Radecki,
    Pomocnicze prace graficzne: José Pereira.

    2018-10-22 23:04 by "Adam"
    komentarzy: 27
    Yosh @2018-10-23 02:06:44
    Super! LS wymiata, mam nadzieje że na gołe atari nie będzie paskudna.

    Atakowałem mapkę ala LS na a8...

    * gr.8 - bez znaków (zeby dalo sie w kazdej lini pmg przesunac)
    * pmg aby jeden znak zaslonic jednym bitem, or-owanie duchow daje 3 podswietlenia per znak
    * sporo mieszania w lini zeby pmg przestawic i przeladowac

    powinno wyjść trochę wąsko, ale nadal znośnie...
    Jacques @2018-10-23 08:54:23
    Super konwersje się zapowiadają, brawo!

    Pozostaje niezmiennie czekać na IK+, Ricka i może kiedyś Flimbo's Quest ;-)
    RetroBorsuk @2018-10-23 09:28:28
    Świetna wiadomość.
    Laser Squad to klasyk nad klasykami i mam nadzieję, że wersja na Atari bez VBXE będzie (naweet jak będzie brzydka).

    Total Eclipse także fachowa pozycja w swojej klasie zgarniająca w Zzapie recenzje w okolicach 90%. Jak na Atari szybsze to tym lepiej!
    No to po Total Eclipse czekam na Castle Master!

    Pozdrawiam
    amorphous @2018-10-23 09:53:21
    nawet po latach c64 rzadzi
    bocianu @2018-10-23 10:54:07
    Moje ukochane LaserSquad w końcu na Atari!!! Mogę śmiało powiedzieć, że to chyba mój numer 1 wszechczasów jeżeli chodzi o gry na ośmiobitowce. Czas kupić VBXE :D
    mono @2018-10-23 10:59:00
    Laser Squada nigdy nie widziałem do tej pory. Świetnie, że będzie okazja pograć w to na Atari :) Cieszę się że Autor użył VBXE - zapowiada się świetna produkcja. Dodatkowo miło mi że moje wypociny były inspiracją :)
    gorgh @2018-10-23 12:54:33
    wow ale świetny ten Laser Squad!!!
    Dalthon @2018-10-23 13:01:15
    Godzinami się zagrywałem w Laser Squad! Nawet składaliśmy się na oryginalną wersję na Zx Spectrum :) Fajnie że po tylu latach posiadacze małego Atari będą mogli zagrać w ten magiczny tytuł!
    Yosh @2018-10-23 13:08:26
    Apropo LS :D

    skoro VBXE, to grafika z PC
    https://www.mobygames.com/game/dos/laser...

    @mono myślisz że by się dało ? wychodzi mi że tak (bo dynamiki tam nie ma za dużej)
    mono @2018-10-23 13:17:12
    @Yosh: Możliwe. Ale mnie się pecetowa nie podoba :)
    W ogóle to Atari z VBXE może być programowane tak jak grafika na takim NES-ie, gdzie wszystko leży w pamięci video, a CPU tylko ustawia nr sprajta, znaczka, itp.
    Adam @2018-10-23 13:17:42
    @Yosh: tam jest pewna dynamika przy każdym przesunięciu mapki (np. jeśli chcemy się przesunąć z jednego krańca terenu na drugi).
    Yosh @2018-10-23 13:39:22
    tzn nie żeby ta na pc była czytelna... chodziło mi bardziej o taką grafię ala NES właśnie, ładne kafelki czytelne... no ale to ktos je musialby rysowac :) kumam

    ok może być takie zx scpectrum na atari, troche mi szkoda vbxe po prostu...
    Jacques @2018-10-23 13:43:22
    Super, że grafika VBXE z Laser Squad trzyma klimat 8-bit :-)
    bocianu @2018-10-23 13:50:14
    Grałem w laser squad na PC i grafika była zwyczajnie brzydka. Ta jest o wiele bardziej czytelna.
    José Pereira @2018-10-23 14:10:03
    About Laser Squad in original 8bit there hopefully be the panel contours lines and the right side status area be coloured.
    The same for the text/charge screens and we're preparing it.
    Also doing today a 1st attempt to get the C64 loading screen onto the A8 version...
    Odlotowy człowiek @2018-10-23 14:41:18
    Podziw dla twórcy. I czekamy na kolejne świetne gry.
    gorgh @2018-10-23 14:56:02
    good luck José!
    Yosh @2018-10-23 15:01:26
    Way to go José Pereira! fingers crossed. Ignore my ramblings :)
    solo/ng @2018-10-23 17:01:47
    freaking awesome!
    Beniu @2018-10-23 17:07:08
    Jak zobaczyłem ostatnio Eye of the Beholder na C64 który jest na ukończeniu to mi kopara opadła. Może na Atari ktoś spróbowałby ją przenieść ;)
    pin @2018-10-23 18:18:18
    Miałem okazję testować na Rapidusie Total Eclipse ... powiem tak. BOMBA! Gra działa całkowicie płynnie :)
    rosomak @2018-10-23 20:32:16
    Eye of the Beholder jest na gołym C64 64 Kb??
    Yolk @2018-10-23 20:54:07
    Ale super nowości! Laser Squad w VBXE! Nie mogę się doczekać.
    the fender @2018-10-23 21:32:55
    No wreszcie Laser Squad na A8! Świetne info - nawet jak na golasa będzie monochrome.
    RetroBorsuk @2018-10-23 21:46:24
    Prosze nie zmieniajcie grafiki na wersje PC. Ta jest super i ma świetny klimat. Fajnie jakby na gołej atarynie też było troszku kolorków.
    the fender @2018-10-23 22:00:44
    @Retroborsuk: na pewno podkolorowywanie typu panel boczny, ramka gry. Co do wersji VBXE, to oczywiście kierunek wersji DOS jest zły. Natomiast polecam zastanowić się nad pójściem w stronę grafiki z wersji ST / Amiga (no chyba, że pamięć nie da rady).
    IRATA4 @2018-10-23 22:34:54
    Świetna gra ,protoplasta Syndycate -no może być ciekawe i badziew, totalnie niegrywalny Total Eclipse - ta gra była dobra i fajna ale na PC w 1988 r gdy ludzie powolutku wkraczali w erę 3D ,-taki prehistoryk trzeciego wymiaru ,na ośmiobitowcach tak tnie że przykro patrzeć a grać się nie chce ,jasne dopałka rozwiąże problem ale tylko slabi gracze biorą i montują w sprzecie dopalacze :-p.
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    SV2k18 - rejestracja, koszulki it... (34)
    ostatni: 23-10-2018 22:22, IRATA4
    dowcipy,kawały,suchary oczywiście... (32)
    ostatni: 23-10-2018 22:07, IRATA4
    RETROnizacja (109)
    ostatni: 23-10-2018 19:31, mgr_inz_rafal
    Książki SOETO (236)
    ostatni: 23-10-2018 19:29, mgr_inz_rafal
    Retro Na Gazie (228)
    ostatni: 23-10-2018 09:32, RetroBorsuk
    Nowa gra od gorgha (283)
    ostatni: 22-10-2018 23:03, RetroBorsuk
    Gry na Atari ST z obsługą MIDI (6)
    ostatni: 22-10-2018 23:02, Yosh
    Zmiany / usprawnienia na AOL (191)
    ostatni: 22-10-2018 21:52, QTZ
    Listingi z Moje Atari (8)
    ostatni: 22-10-2018 21:47, QTZ
    SV2K18 - kto jedzie z Warszawy? (2)
    ostatni: 22-10-2018 17:19, gorgh
    Ciekawostki (4071)
    ostatni: 22-10-2018 14:38, mono
    Commando (30)
    ostatni: 21-10-2018 23:33, tebe
    Space Harrier (4)
    ostatni: 21-10-2018 22:04, pin
    Zakończenia gier Atari (44)
    ostatni: 21-10-2018 21:11, RetroBorsuk
    Zorro która wersja kompletna? (24)
    ostatni: 21-10-2018 20:55, TheFender

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 1897
    Ostatnio zarejestrowany: tilk
    Postów ostatniej doby: 15

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy

    Stragan
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (18)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (32)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (8)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»