atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Można zamawiać nową grę! z 2019-08-18 20:19 (44)
Gra w produkcji: Heartlight VBXE z 2019-08-15 15:41 (11)
Więcej w Bibliotece Atarowca z 2019-08-13 18:32 (13)
RetroBorsuk przedstawia: Space Fortress Omega z 2019-08-11 18:39 (19)
Nowa książka o Atari z 2019-08-10 08:14 (6)
Nowy opis gry podwodnej z 2019-08-08 13:42 (15)
Cartridge Ham-Pack z 2019-08-03 13:58 (38)
Nowe brzmienia Atari! z 2019-08-01 00:33 (21)
Aktualności scenowe z 2019-07-23 06:10 (12)
Lost Party - prace, wyniki z 2019-07-14 09:30 (86)
Aktualności scenowe z 2019-07-07 18:40 (18)
Nowy RECOIL z 2019-07-07 13:17 (2)
Remanent – gry z 2017 roku (2) z 2019-07-02 22:42 (10)
"Atari Fan" na Lost Party z 2019-06-27 13:52 (16)
Aktualności scenowe z 2019-06-11 21:51 (15)
Remanent – przegląd gier Petera J. Meyera z 2019-06-02 23:16 (56)
Atari Fan już jest! z 2019-05-10 21:20 (93)
Zrzutka na książkę o grach Atari z 2019-05-03 09:05 (75)
Retroimpreza w Sanoku z 2019-04-26 11:07 (8)
Echa Revision 2019 z 2019-04-22 07:53 (108)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Można zamawiać nową grę!
Najświeższe wiadomości z Retronics. Gra Gorgha, na którą wiele osób czekało, zachęconych najpierw raportami wrzucanymi przez autora na naszym forum, potem pierwszym trailerem, a potem artykułem w "Atari Fan", jest już w produkcji i można składać zamówienia. Retronics, pod którą to nazwą kryje się człowiek-orkiestra Jerzy Dudek, rozpoczął przyjmowanie zamówień na kolekcjonerską wersję gry, która jest wydana na cartridge'u, towarzyszy temu mojego autorstwa dość rozbudowana instrukcja ze wstępem historycznym, a wszystko zamknięte jest jak zwykle w świetnie wykonanym pudełku. Cena: 149 złotych (39 euro, 49 USD). Zamówienia można składać na adres email zamowienia@retronics.eu lub orders@retronics.eu. Do wyczerpania puli, bo jak wiadomo te niszowe wydawnictwa nie mają nieograniczonej liczby egzemplarzy.

Z okazji rozpoczęcia preorderu gry (co mniej bardzo cieszy, jako że któregoś tam palca do tego przyłożyłem), złożyłem na szybko nowy trailer, z uwzględnieniem zmian, które zaszły w grze od czasu poprzedniego trailera:





2019-08-18 20:19 by Kaz
komentarzy: 44
astrofor @2019-08-18 21:39:48
troche przypomina aztec, pajak calkiem przypomina aztec. Fajny klimat
stRing @2019-08-18 21:52:33
Aztec i jeszcze Livingstone Supongo gdzie także używało sie kilku gadżetów.
Kaz @2019-08-18 22:04:35
Moim zdaniem przypomina co najwyżej klimatem, bo hires. Pajaki są inne, w Aztec malutkie i poruszają się inaczej, w TRE duże, ale to ciekawy temat, więc wrzucam na forum porównanie.

http://atarionline.pl/forum/comments.php...
Vasc0 @2019-08-18 23:16:33
Super gra, zamawiam 20 cardrige
Pin @2019-08-19 09:43:30
Klimat faktycznie jak z Astec, ale mam wszelako nadzieję że finalna wersja ma mniej bugów, chyba że to YT zostawia te glicze ;)
MKM @2019-08-19 10:01:54
Wow. Fajnie to wygląda. Mniam!
gorgh @2019-08-19 11:55:42
Pin: to tylko kompresja yt
Kaz @2019-08-19 17:33:31
Potwierdzam, kompresja wideo.
xeen @2019-08-19 20:46:21
czy gra "w wersji nie na karcie" chodzi na stocku?
gorgh @2019-08-19 21:25:51
Tak
Groźny byk kaseta magnetofonowa @2019-08-19 21:47:42
A czy przewidziana jest wersja na kasetę?
gorgh @2019-08-19 21:51:13
Duddie prosił mnie o przygotowanie wersji na kasetę, ale nie wiem, jakie będą tego dalsze losy
pin @2019-08-19 22:08:04
... tzn nikt nie wyprodukował jeszcze tak długiej taśmy? ;)
gorgh @2019-08-19 22:12:07
Z tego co pamiętam, to gra razem z czołówką to 45-50 kb :)
lhuven @2019-08-19 22:18:43
Wygląda pięknie, mimo że to nadal grafika mono, to podkolorowanie hiresa sprawia że jest w tym życie. Skojarzenia z Aztec to duży plus w moich oczach, ale tu jest dynamika i kolory. Pytanie jak z gameplayem :-)

Dla tych , którzy nie kolekcjonują fizycznych nośników - będzie do kupienia wersja elektroniczna w formie pliku (ew.darmowa) ?
gorgh @2019-08-19 22:21:16
Lhuven: zapewnie tak, tylko w późniejszym terminie (darmowa)
Kaz @2019-08-19 22:34:50
Ja bym dał się wypowiedzieć Duddiemu w sprawie dostępności darmowej wersji, bo coś mi się wydaje, że niekoniecznie. Poprzednia gra wydana przez Duddiego ("07 zglos się") była równocześnie puszczona jako plikowa za darmo, bo taki był mój i zespołu warunek wydania gry. Ale to też oznaczało, że nie pobraliśmy żadnego wynagrodzenia za jej wydanie (poza autorskimi egzemplarzami gry). Tutaj sytuacja jest, z tego co wiem, inna. I aby gra zarobiła na swoje wydanie, musi się trochę egzemplarzy sprzedać. Ale to już najlepiej jak sie wydawca wypowie, jaką decyzję podjął.
gorgh @2019-08-19 22:57:47
Tak, dokladnie
Shanti77 @2019-08-20 08:09:48
A jakiś gameplay będzie albo demko?
Jacques @2019-08-20 11:33:10
Trailer świetny, muzyka też tworzy klimat.

Co do samej gry mam jednak wątpliwości - coś wydaje się być nie tak z zachowaniem liny i mam wrażenie ogólnie fizyką postaci., pozostawiając bardziej wrażenie wprawki engine-u niż gotowej gry.

Gdyby to zostało dopracowane, tytuł miałby spory potencjał :-)
Duddie @2019-08-20 12:05:22
Grę można zamawiać, ale fizycznie będzie dostępna za około 6-8 tygodni. Będzie jej max 100 egzemplarzy, więc warto zamówić już teraz. Co do wersji darmowej - może za jakiś czas będzie, nie zdecydowałem się jeszcze na to, czy tak zrobię. Aby ukazywały się nowe gry, muszą na siebie zarabiać....
pin @2019-08-20 12:33:09
niech Gorgh puści XEX z jedną "komnatą"; takie demo, bo po tym YT trailerze to ciężko jest się zdecydować. Mam po prostu podobne odczucia co Jacques.
Adam @2019-08-20 14:21:58
@Duddie: a nie można ogłosić, że gra zostanie udostępniona po sprzedaży wszystkich egzemplarzy? W 2015 tak było z grą AtariNet, niedługo po sprzedaniu kompletu 50 sztuk na kartridżu autor opublikował plik.
ccwrc @2019-08-20 14:28:28
@Adam

Weź pod uwagę sytuację, że inne sklepy (np. pix retro shop) mogą odkupić część do odsprzedaży. Producent będzie miał na stanie 0 sztuk, ale partnerzy mogą mieć je jeszcze przez rok - ciężko to zgrać, monitorowanie stanu w innych (różnych) sklepach to czasami bardzo czasochłonny kłopot.
eskel81 @2019-08-20 20:47:21
Napisałem email z prośbą o kopię, i zero odpowiedzi. Tak mam być ? czy wpadłem gdzieś w spam ?
MDW2 @2019-08-20 21:17:10
Świetna robota. Niech mi ktoś powie, że oświetlanie poziomu na którym stoi bohater przez kolorowanie grafiki duszkami nie jest nowatorskie. Super pomysł i fajnie zrobiony.
xxl @2019-08-20 21:25:14
w Nightshade okolice plajera sa odwietlane PMG.
Shanti77 @2019-08-20 22:28:30
@MDW2 mi to wygląda po prostu na przerwania DLI , duszki podkolorowują bohatera.
Adam @2019-08-21 01:25:45
@ccwrc
Można się umówić, że Duddie odczeka z publikacją minimum X miesięcy (np. niech to będzie pół roku czy rok), nawet jeśli wcześniej stan sztuk w jego posiadaniu wyniesie 0.

Tak czy siak, IMHO lepsza jest (i dla potencjalnych nabywców, i dla partnerów handlowych, i dla osób niezainteresowanych kupnem kartridża, ale zainteresowanych plikiem z grą) sytuacja od początku nieco bardziej klarowna niż stan nieokreślony typu "na razie nie wiadomo co dalej, stan obecny może się zmienić w dowolnym momencie" ;)
Adam @2019-08-21 01:53:24
@MDW2:
Zależy, co dokładnie masz na myśli. Dynamiczne podświetlanie playerami otoczenia wokół głównej postaci zdarzało się (np. pewne obszary labiryntu w Adventure). W Nightshade XXL-a jest bardziej statycznie, tzn. playery nie zmieniają swego położenia na ekranie.

Natomiast w przypadku TRE - jak już napisał Shanti77 - nie wygląda to na użycie PMG, tylko na zmiany w DLI: są stałe obszary bodajże co 16 linii obrazu, które zmieniają odcień/ kolor w zależności od pionowej pozycji głównego bohatera. Tego typu specyficzne rozświetlanie poziomymi obszarami może rzeczywiście nie występować w żadnej innej grze na małe Atari.
Kaz @2019-08-21 02:19:06
1. A ja myślę, że przyda się trochę wyrozumiałości. Retronics to jednoosobowa firma i jeden facet robi w niej wszystko. Nie ma osobnego działu obsługi klientów, działu marketingu, rzecznika do kontaktów z mediami, specjalisty od planowania produkcji, etc, etc. Za to oprócz firmy jest rodzina, sprawy nagłe, etc. Fajnie by było, żeby Duddie odpisywał od rana do wieczora na każde zapytanie i już podjął wszystkie interesujące nas decyzje, ale sądzę, że to niewykonalne :). Jednak na podstawie dotychczasowej współpracy z nim stwierdzam, że to chłop solidny, więc wcześniej czy później dowiemy się wszystkiego.

2. Pytanie, które mnie interesuje - zupełnie abstrahując od tego, jaką Duddie podejmie decyzję - to niby dlaczego plik miałby w ogóle być dostępny za darmo? Jeśli dobrze zrozumiałem, Duddie wyłożył pieniądze na zakup praw do gry i chciałby zwrotu tej inwestycji, żeby mieć motywację do wydawania kolejnych gier. W tej sytuacji wypuszczenie darmowej gry to ekstra ukłon wobec społeczności, ale nie obowiązek. Z tego co wiem, tego nie robi na przykład wydawca gier Atari - V61. A w przeszłości żadna firma robiąca gry, a opłacająca pracowników pracujących nad softem.

3. MDW - tak jak już pisałem na YT, bardzo dobre spostrzeżenie :). Z tym, że faktycznie podkolorowanie jest przez DLI i na całej szerokości ekranu - jakby bohater rozświetlał sobie ekran latarką (albo sam był źródłem światła). Wymyśliłem ten efekt, chcąc pokazać, że są jeszcze takie właściwości Atari (tu: DLI), które da się twórczo wykorzystać. A dzięki Gorghowi i jego pracy koderskiej mamy możliwość zobaczyć to w praktyce. Są jeszcze inne obszary , które moim zdaniem są niewykorzystane w grach (GTIA) w nowatorski sposób. Ale te efekty to już przy innej okazji. Mam nadzieję, że uda mi się namówić Gorgha i innych koderów do ich stosowania, bo Atari może dużo więcej :)
Duddie @2019-08-21 08:22:51
Tak jak napisał Kaz: odpiszę niebawem na wszystkie maile z zamówieniami, przyszło ich sporo, a oprócz tego mam jeszcze inne obowiązki...
Co do wersji darmowej: wiem, że wiele osób, piszących gry dla fun'u, tak robi, że uwalnia plik, albo od początku go oferuje w takiej formie. Tutaj jednak sytuacja jest inna: zakupiłem prawa do gry, sam nie mam innego źródła utrzymania poza Retronics. I jeśli mają się ukazywać nowe tytuły, nowe produkty - muszę na tym zarabiać. Wiem, że co poniektórzy uznają mnie za rekina biznesu, który zdziera za coś, co powinno być za darmo. Być może gra ukaże się w wersji plikowej (czy za darmo to się okaże po wynikach sprzedaży), ale na pewno nie będzie to za miesiąc czy dwa. Raczej rok czy dwa. Gorgh pisze kolejne gry, które również się ukażą w Retronics. Dzięki temu wiele osób kolekcjonujących gry ma możliwość zakupu fajnego produktu w wersji fizycznej. Mnóstwo świetnej pracy wykonuje tu również Kaz, którego zasługą są mapy, instrukcje, przedmowy, dodatki.
Anon @2019-08-21 09:11:29
Fajnie, że są ludzie którzy chcą wydawać gry na Atari, i fajnie, że ludzie chcą kupować. Odnośnie samej gry, podoba mi się klimat, pewnie jest to też kunszt programistyczny, natomiast w ogóle nie podoba mi się grafika. Tak czy inaczej, nie kupię, bo nie mam nawet dostępu do fizycznego sprzętu, ale powodzenia. I wytrwałości.
Rastan @2019-08-21 10:04:11
Tak jak zauważyli przedmówcy, przydałoby się jednak jakieś demko gry (jeden etap, kilka komnat), bo cena nie jest bagatelna, a fajnie jest wiedzieć co się kupuje. I nie piszę tego akurat w kontekście tylko tej gry.

@gorgh: przy okazji następnych gier spróbuj zrobić wcześniej jakieś demówki.
Renton @2019-08-21 10:43:47
Zamówione!
candle @2019-08-21 10:46:44
limit 100 na wersje pudełkową mogę zrozumieć, ale braku możliwości kupienia wersji elektronicznej nie - przecież to nie kosztuje, a powoduje, że mniej majętny odbiorca ma szanse zagrać sobie w kolejny tytuł, który inaczej pozostanie dla niego niedostępny. Jednocześnie nie każdy lubi/chce mieć kolejne pudło na półce i wersja elektroniczna jest preferowaną, albo ma czas tu i teraz i nie ma zamiaru czekać na wysyłkę
brak możliwości ciągłego zakupu jest też krzywdzące dla autorów gry - jeśl mają jakieś tantiemy z tytułu autorstwa, to z góry znają swój maksymalny dochód z tego tytułu, a jeśli zostali wynagrodzeni jednorazowo to pozostaje im świadomość tego, że w gre może zagra 100 osób, chociaż z racji tak małego nakładu może okazać się, że ktoś kupi, zrobi na yt unboxing, a reszta będzie trzymać zafoliowane na półce i czekać aż nabiorą wartości - wątpie, by taki scenariusz odpowiadał autorom...
tak czy inaczej - brak możliwości zakupu wersji elektronicznej uważam za anachronizm
tebe @2019-08-21 10:52:43
i tak właśnie wyglądały początki piractwa ;)
Orramentuavannoni @2019-08-21 11:47:19
Kolejny przyklad strzelania we własne kolano. No ale, nie moje kolano, nie mój ból.
bocianu @2019-08-21 12:56:32
Ja pudełka nie kupię, bo nie jestem zbieraczem pudelek i kurzu tylko graczem, ale gdyby była wersja cyfrowa, to z pewnością bym się skusił. Myślę że brak cyfrowej dystrybucji to duży błąd i strata dla dystrybutora i twórcy. Wiem że jest kult retro, ale jednak mamy 21 wiek.
stRing @2019-08-21 13:08:11
Psytronik ma ciekawy model sprzedaży oferując obok fizycznych wypasionych kopii dla rasowych kolekcjonerów ich wersje budżetowe, a także cyfrowe gdzie za parę dolarów/funtów można wyhaczyć naprawdę ciekawe tytuły. Sam czasem korzystam z obu możliwości zakupu, kupując na nośniku fizycznym fajny tytuł pod względem klimatu czy rozbudowania gry, a cyfrowe wersje o mniej ciekawej dla mnie tematyce. Moim zdaniem dla nowych gier (nie reedycji) Duddie nie powinien mieć problemu z wprowadzeniem takiego modelu, a pewnie i takich kopii (także za granicę) sprzedało by się ze 100-200. Wprowadzenie cyfrowej wersji dużo nie może kosztować wydawcy IMHO.

A piractwo? No cóż... Zawsze było i będzie.
Anon @2019-08-21 14:46:29
Odnośnie piractwa, to ile jest piratów Tempest Xtreem? Nawet jak ktoś zrobił dumpa, to rozesłał go kumplom i nie będzie wrzucał na warezy. Nie te czasy.
Smuteczek @2019-08-21 15:02:06
Po pierwsze, z całym szacunkiem dla Duddiego i Gorgha, ale a ustalona cena jest kompletnie "z tyłka". A kto robił "cover-art" bo jakby na kolanie?

Po drugie, jak wspomniano tu wiele razy, dystrybucja cyfrowa w drugiej dekadzie XXI wieku to nie kaprys, a zwykła konieczność.

Po trzecie, dobrze, że się komuś chce coś robić jeszcze z gier na 8-bitowaca, ale ta gra to jakby "wprawka" programistyczna, niskobudżetowa a nie produkt do sprzedaży komercyjnej. :( Podejrzewam, że może jeszcze ze 2-3 gry, to Gorgh osiągnie odpowiednią biegłość a w parze z dobrym grafikiem i muzykiem spłodzi coś naprawdę godnego uwagi i tego mu BARDZO życzę. :]
Adam @2019-08-21 15:13:18
@Anon:
Pytasz, ile jest pirackich dumpów Tempest Extreem? Na pewno więcej niż zero - tydzień temu Paul "Mclane" Irvine pisał na AtariAge, że natknął się w sieci na dumpa tej gry rozpowszechnianego zdaje się przez jakiegoś hiszpańskojęzycznego kolesia: https://atariage.com/forums/topic/294758.../
gorgh @2019-08-21 16:08:47
nie mi oceniać grę, ale chciałem się udnieść do uwag Jaquesa i "Smuteczka" - gra nie jest wprawką w assemblerze, wbrew pozorom jest to dopracowany i dość skomplikowany silnik- do 4 ruchomych sprajtów na ekranie plus kolce, których rysowanie też zajmuje sporo czasu, generowany pseudolosowo wygląd platfrom, wreszcie lina, której rysowanie jak każdy zaznajomiony choć trochę z programowaniem wie nie jest czymś trywialnym. Do tego gra jest profilowana pod NTSC, gdzie jest o 1/5 mniej czasu w ramce. Silnik był modyfikowany kilkukrotnie, poza tym było szereg uwag od Kaza co zmienić. W 64 kilobajtach mieszczą się 48 poziomów, 3 muzyczki, obrazek na zakończenie i cała logika. Sądzę, że niesprawiedliwe nieco jest określenie, że to tylko wprawka :)
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Gry - wyścigi (6)
ostatni: 21-08-2019 15:13, IRATA4
loader z wbudowanym dekompresorem (5)
ostatni: 21-08-2019 14:29, MADRAFi
Gry w szachy na Atari (461)
ostatni: 21-08-2019 14:11, urborg
Gry wymagające >128kB Ramu (22)
ostatni: 21-08-2019 13:42, QTZ
Konwerter palety z pliku graficzn... (14)
ostatni: 21-08-2019 09:13, Dracon
Wytyczne Rybne - będzie nowa gra ... (44)
ostatni: 21-08-2019 08:45, bocianu
ATARI XE vs C64 (612)
ostatni: 20-08-2019 22:18, bruno_j
MSTE problem (8)
ostatni: 20-08-2019 21:07, jesionen
JoySTick (5)
ostatni: 20-08-2019 20:43, QTZ
Transmisja danych przez porty joy... (4)
ostatni: 20-08-2019 20:21, QTZ
XF 551 DIY (13)
ostatni: 20-08-2019 20:07, nowy80
[MADS] - problemy (45)
ostatni: 20-08-2019 10:21, gorgh
Poison's new CD "Angel Zero" (23)
ostatni: 20-08-2019 09:43, Dracon
Ciekawostki (4323)
ostatni: 19-08-2019 22:43, kade
Komentarz Analmux-a o utworach ko... (8)
ostatni: 19-08-2019 08:47, mrroman

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2021
Ostatnio zarejestrowany: HF7ST
Postów ostatniej doby: 52

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy
Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (10)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»