atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Update, update... z 2004-10-17 22:44 (17)
Czeski film 2... z 2004-08-24 21:16 (4)
Nowe pliczki... z 2004-08-01 14:08 (7)
Wakacje! z 2004-07-19 22:56 (2)
Czeski film... z 2004-07-13 18:49 (7)
Z niewielkim opóźnieniem... z 2004-07-02 19:11 (11)
Jak co tydzień... z 2004-06-20 17:12 (6)
Atari w joysticku z 2004-06-13 15:05 (10)
Było bardzo blisko... z 2004-06-07 17:44 (8)
Nie ma to tamto... z 2004-06-06 13:36 (3)
Pierwsze koty za płoty... z 2004-05-29 14:27 (4)
Czekamy na nowa grę! z 2004-05-23 16:02 (20)
Samochwalstwo... z 2004-05-16 12:09 (6)
Głos ludu przeważył... z 2004-05-09 11:49 (4)
I nastała światłość... z 2004-04-20 00:00 (27)
Interlace DIN z 2010-12-26 15:21 (16)
Wolfenstein 3D na Atari z 2010-12-25 11:29 (67)
Wesołych Świąt! z 2010-12-24 03:03 (25)
Przedświąteczne uzupełnienia z 2010-12-21 21:41 (15)
Kalendarz 2011 z 2010-12-20 22:14 (29)

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Gunslinger opisał Dracon (5)
Space 1999 opisał Kaz (4)
Pięć Gówien Eepcha opisał Kaz (10)
Mózgprocesor opisał Kaz (30)
Bruce Lee opisał Kaz (29)
Amaurote opisał Kaz (28)
Jax Stardo In Starblade opisał Kaz (13)
The Dallas Quest opisał Kaz (4)
Hacker opisał Kaz (12)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Tritone engine
Mniej popularnym zastosowaniem układu GTIA (Graphic Television Interface Adaptor) jest generowanie dźwięku. Dziś zaprezentujemy kolejny (po Lyndon Sharp Engine, XM 2 GTIA OCTODE Engine, QChan Engine) konwerter z formatu muzycznego .xm do formatu playera Tritone odtwarzającego muzykę za pomocą układu GTIA na Atari. Tritone engine należy do czołówki 1-bitowych syntezatorów, autorem silnika na ZX Spectrum jest Shiru, format danych wersji Atari nie jest zgodny z pierwowzorem.

Muzykę najlepiej tworzyć za pomocą edytora Milky Tracker korzystając z przykładowych instrumentów z pliku music.xm. Tritone engine odtwarza trzy kanały dźwięku oraz jeden kanał perkusji. Kanały mają różną głośność - pierwszy kanał gra najciszej, trzeci najgłośniej.


GTIA (źródło: Atariki)


Szybkość odtwarzania ustawiamy komendą Fxx (w pierwszym rzędzie tracka) lub parametrem BPM, można także używać E5x (fine-tune), co pozwala dostroić dzwięki według potrzeb. E5x 0...8...F - 8 oznacza bez strojenia, wartości mniejsze oznaczają wyższą częstotliwość, większe wartości oznaczają niższą częstotliwość.

Konwersję wykonuje program xm2GTIAtr.exe nazwa_utworu.xm; utworzony plik nazwa_utworu.xex uruchamiamy na Atari XL/XE.

Niezbędne pliczki, oraz przykładowy MP3 z prawdziwego Atari do ściągnięcia i przesłuchania tutaj.

---
Uzupełnienie: wspomniany wyżej przykładowy plik MP3 zgrany z prawdziwego Atari można odsłuchać poniższym odtwarzaczem:







Dla przypomnienia krótka instrukcja obsługi odtwarzacza MP3 na stronie: kliknij na ikonkę odtwarzania, żeby usłyszeć muzykę, potem można regulować głośność ikonką po lewej lub zatrzymać przez kliknięcie ikonki pauzy po prawej. Można też wskazywać myszką na pasku postępu odtwarzania, od którego miejsca ma teraz grać.

2013-08-11 19:58 by Krzysztof "XXL" Dudek
komentarzy: 11
stRing @2013-08-11 20:52:49
Może kiedyś :)
xeen @2013-08-11 21:04:10
gra bardzo przyjemnie :)
szkoda, że emu nie są gotowe na takie rarytasy
xxl @2013-08-11 21:21:58
tu do sciagniecia wygenerowany przykladowy plik http://atari.pl/droid.xex
xxl @2013-08-11 22:38:56
@xeen: atari800 3.0 radzi sobie calkiem ok, Altirra tez moze byc, natomiast pod atari win plus jest kicha.

tutaj przykladowy mp3: http://atari.pl/droid-good.mp3

@stRing: sprobowac nie zawdzi :)
Kaz @2013-08-12 12:50:34
Dorzucilem w nowince odtwarzacz MP3, zeby mozna bylo sobie odsluchac przykladu podanego przez xxl-a od razu w przegladarce.
Kaz @2013-08-12 12:54:07
A co do samego konwertera i odtwarzacza - efekt brzmi rewelacyjnie. A czy da sie oprocz odtwarzania dzwieku wstawic jakis obraz, jest czas na cokolwiek, chocby scroll albo PMG?
Wolfen @2013-08-12 13:31:43
...albo czy mozna laczyc output dzwieku Pokey/GTIA?
xxl @2013-08-12 17:15:24
@Kaz: jest mozliwe wlaczenie grafiki - przykladowo w grze MazezaM na ekranie tytulowym leci animacja podczas odtwarzania - w przypadku tego silnika spadnie jakosc dzwieku. natomiast wlaczenie grafiki PMG nie wplywa jakos znaczaco na jakosc dzwieku.

@Wolfen: mozna, trzeba napisac odpowiedni plajer :-)
wieczor @2013-08-14 00:09:26
Ciekawe jakby spadło obciążenie gdyby zmusić to do grania przez pokeya tzn. mam na myśli na 4 osobnych kanałach po AUDC. Powinno być prościej odpada np. miksowanie.
xxl @2013-08-14 00:43:30
obciazenie byoby takie samo, roznica bylaby w glosnosci.
Zlew @2015-09-13 16:57:32
w gruncie rzeczy to każdy tracker co daje radę .xmom przejdzie, tylko w Milkym trzeba otworzyć i zapisać na koniec (konwertery z jakiegoś powodu nie lubią MPT)
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Arabic cartridges (18)
ostatni: 11-12-2017 18:02, atari65xenajm
Atari Fan 5 w Warszawie (7)
ostatni: 11-12-2017 16:42, jesionen
SV2k17 - PODZIĘKOWANIA (27)
ostatni: 11-12-2017 16:39, jesionen
Aliens from WAVES Silly Venture 2... (2)
ostatni: 11-12-2017 15:07, QTZ
Kartridż z grą "07 zgłoś się" - p... (9)
ostatni: 11-12-2017 11:34, clayster
SV2k17 - rejestracja, koszulki i ... (40)
ostatni: 11-12-2017 07:56, tdc
Kopiowanie z Sio2PC na dyskietkę ... (7)
ostatni: 11-12-2017 02:22, Ataripuzzle
Grafika w Turbo Basic XL (7)
ostatni: 11-12-2017 00:55, QTZ
Nowy emulator XE/XL na Androida (30)
ostatni: 11-12-2017 00:02, Dracon
Informacje o Graph2Font (G2F) (71)
ostatni: 10-12-2017 21:44, QTZ
Wymienię się oryginalnymi dyskiet... (13)
ostatni: 10-12-2017 20:13, Ataripuzzle
STOS (1)
ostatni: 10-12-2017 18:21, gsgalezowski
Prośba o pomoc ! (38)
ostatni: 10-12-2017 17:33, jesionen
Sillyventure 2K17 unofficial live... (14)
ostatni: 10-12-2017 17:17, CharlieChaplin
Jacek Karpiński, twórca pierwszeg... (83)
ostatni: 10-12-2017 16:41, bruno_j

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1760
Ostatnio zarejestrowany: madness
Postów ostatniej doby: 64

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
Soczyste kolory napisał scalak (28)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»