atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Spowiedź autora symulatora lotu z 2024-12-01 13:44 (1)
11-latek naprawia komputer szachowy z 2024-11-30 12:08 (7)
Tajemnice Atari 5200 (KWAS #35) z 2024-11-27 00:44 (10)
Spotkanie z autorem gry "F-16 Falcon Strike" z 2024-11-22 15:06 (3)
Jak Xorcerer zrobił grafikę do dema STE? z 2024-11-22 14:12 (6)
Pomagamy Atarowcowi! z 2024-11-20 15:02 (27)
Wyniki ATASCII Compo 2024 z 2024-11-10 20:06 (13)
Wyniki konkursu ABBUC 2024 z 2024-11-02 15:54 (19)
Konkurs na grafikę ATASCII 2024 - głosowanie z 2024-10-27 23:34 (14)
Nowszy RECOIL z 2024-10-27 16:05 (0)
W sobotę KWAS #35 w Krakowie z 2024-10-16 00:17 (7)
Giełda 80/90 w Gdańsku z 2024-10-15 13:45 (5)
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (42)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (16)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (25)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-27
Liczba katalogów: 8503, liczba plików: 37151
Zmian katalogów: 13, zmian plików: 23

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2934 MB

Katalog gier (konwencja TOSEC)
Aktualizacja: 2021-07-11

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Gra "Dangerous City" uwolniona!


Czy ktoś pamięta grę Dangerous City, wydaną przez PTODT w 2023 roku na carcie, w pudełku, z papierową mapą, instrukcją i naklejkami? A właściwie trzy gry, bo cartridge zawierał starszą, czarno-białą wersję gry w języku polskim oraz dwie podkolorowane i poprawione, w języku polskim i angielskim. Otóż jej główny autor Kamil "Kamilos" Nowiński wyraził wówczas życzenie, by po około roku gra została wypuszczona również jako darmowy plik dla wszystkich chętnych! Niniejszym realizujemy to życzenie i poniżej znajdziecie pełną wersję gry w obu językach i w obu wersjach, tej z epoki i uwspółcześnionej. Oczywiście, jeżeli ktoś zechce wesprzeć autora i jego pomocników, którzy napracowali się przy jej wydaniu, to wersja kolekcjonerska wciąż jest dostępna w w sklepiku AtariFan.pl.



Pierwotnie gra została napisana w 1994 roku z myślą o wydaniu jej przez firmę L.K. Avalon lub Mirage. Dlatego Kamil przygotował grę w dwóch, bardzo podobnych, ale nie identycznych wersjach – do tej pierwszej firmy wysłana została pod tytułem Dangerous City z logo L.K. Avalon, a do tej drugiej jako City Dangerous z logo Mirage. Czy miało to być zabezpieczenie pozwalające wykryć źródło przecieku na giełdę, gdyby doszło do takiej sytuacji? Autor niestety już nie pamięta, ale pewne jest, że do publikacji gry nigdy nie doszło. Obie firmy przestawały produkować gry do Atari i naawet nie udzieliły autorowi odpowiedzi odmownej.

"Dangerous City" to nietypowa gra kombinacyjna. Kierujemy w niej widzianym z góry samochodem, który porusza się po ulicach miasta. Chcemy się z tego miasta wydostać. W tym celu należy kolekcjonować różne przedmioty rozmieszczone na drodze przejazdu auta oraz odgadywać ich przeznaczenie, aby następnie używać w określonych miejscach, co pozwoli na końcu odblokować wyjazd. Nie jest to proste, bo oprócz rozwiązywania zagadek należy uważać na zużywające się paliwo, którego ilość w baku jest sygnalizowana wskaźnikiem po lewej stronie ekranu. Należy je uzupełniać na stacjach benzynowych. Z kolei wskaźnik po prawej stronie sygnalizuje uszkodzenia samochodu w wyniku kolizji z terenem poza drogą. Również nie może przekroczyć wartości krytycznej, bo zakończy to grę. Na szczęście nie ma limitu czasu na rozwiązywanie zagadek i jazdę po labiryncie miasta. Gra zawiera ponad 70 ekranów, więc jest co eksplorować.

Autem steruje się za pomocą joysticka. Najpierw wybieramy kierunek jazdy wychylając joystick w lewo lub w prawo. Aby samochód ruszył w wybranym kierunku, naciskamy i przytrzymujemy przycisk fire. Pojazd będzie się poruszał do momentu puszczenia przycisku fire lub napotkaniu przeszkody. Kolekcjonujemy przedmioty leżące na drodze po prostu wjeżdżając na nie. Muzykę wyłączamy i włączamy klawiszem M. Klawisze Esc umożliwia przerwanie aktualnej rozgrywki i powrót do planszy tytułowej. Klawiszami 1, 2, 3, 4 korzystamy z przedmiotów – jeśli oczywiście znajdują się na liście.

Wersja angielska rozgrywki (z serwisu Atariteca):



W epoce gra została napisana w Quick Asemblerze. Jednak Kamil postanowił odświeżyć i poprawić kod i współcześnie korzystał z MADS-a. Już w trakcie naszego wspólnego grania przyszło Kamilosowi do głowy, że strona tytułowa powinna zostać poprawiona - przede wszystkim obrazek samochodu, a także należałoby usunąć logo niedoszłego wydawcy. Z kolei ja zgłosiłem prośbę, by zużycie paliwa nie było tak szybkie, bo przeszkadzało to w eksploracji świata, nie wnosząc nic pozytywnego do rozgrywki. Zmieniony został nie tylko ekran tytułowy, logo wydawcy, ale również podokolorowaliśmy plansze gry, dodaliśmy numerację slotów na przedmioty, ikonki paliwa i uszkodzeń, sekretne hasła włączające ułatwienia i kilka innych drobiazgów. No i wersję angielską. Gra dalej, tak jak w epoce, działa na standardowym Atari XL/XE z 64KB RAM.

Przypomnę, że autor był programistą Atari XL/XE przede wszystkim w latach 90., między innymi twórcą edytora do magazynu demoscenowego "Pentragram Zine", autorem gier i produkcji demoscenowych, a także - jak się okazało - przez pół roku sprzedawcą na giełdzie wrocławskiej. Dla zainteresowanych historią powstania gry odsyłam do instrukcji do gry, bo jest obszerna, kilkunastostronicowa. A o autorze sporo można się dowiedzieć z niezwykle ciekawej rozmowy z nim, którą przeprowadziliśmy na naszym zoomie. Omawiania wspomnień i programów było tak wiele, że materiał trafił do cyklu "Spowiedź autora" podzielony na dwa odcinki (nagranie i montaż: Misza):





Można też posłuchać przeglądu gry (w języku angielskim) na kanale samego Kamilosa (na samej górze tej nowinki).

Autorzy wersji z 1994 roku
pomysł, program, grafika w grze: Kamil „Kamilos” Nowiński
scenariusz, mapa: Kamil i Hubert Nowińscy
grafika tytułowa: Hubert Nowiński
muzyka: Konrad Gmurek

Autorzy wersji 2023 roku
pomysł, program, grafika w grze: Kamil „Kamilos” Nowiński
scenariusz, mapa: Kamil i Hubert Nowińscy
muzyka: Konrad Gmurek
grafika tytułowa, ikonki, loading menu, instrukcja, opis, organizacja wydania: Krzysztof „Kaz” Ziembik
cartridge, loading menu: Jakub Husak
grafika okładki pudełka: Rafał Dudek, Piotr „Piter” Krużycki
skład DTP: Piotr „Piter” Krużycki

Grę można pobrać z naszego archiwum tutaj. Jest tam zarówno starsza wersja, jak i nowsza, w obu wersjach językowych. A pod nazwą "City Dangerous" jest ta wersja dla Mirage tutaj. Z kolei zainteresowanych źródłami i historią tworzenia tego programu zapraszamy na github autora.



2024-10-03 15:49 by Kaz
komentarzy: 25
Karzeł @2024-10-03 18:01:56
Ja proponuję uwolnić słonia.
Kamilos78 @2024-10-03 18:19:35
Słonia w tej grze nie uświadczysz, ale za to spróbuj uwolnić głównego gracza z tego miasta i znajdź wyjście. To jest challenge!
vidol @2024-10-03 20:16:25
Zawsze się zastanawiałem skąd autorzy mieli to logo Mirage, rypali z gier czy dostawali od firmy :)
Kaz @2024-10-03 20:51:32
Albo przerysowywali. Pamiętam, że w skanach zeszytu TDC-a widziałem przerysowane.
Kamilos78 @2024-10-03 23:32:34
Nie wiem jak inni, ale ja "rypałem" z innych gier. Miałem odpowiedni sprzęt i wiedzę, żeby wyciągać z gier co tylko chciałem: muzykę, grafikę, fonty, plansze. Co tylko było trzeba. Tak też były wyciągnięte logo Mirage i LK Avalon.
Pytacz @2024-10-04 08:58:09
A skąd pomysł na grę, to była jakaś inspiracja inną?
Kamilos78 @2024-10-04 10:13:15
Nie było żadnej inspiracji w tamtym czasie. Pomysł zrodził się w głowie w stylu "fajnie byłoby poruszać się po jakiejś dużej planszy, otwierać przejścia, zbierać przedmioty, używać ich gdzieś, itp... taka przygoda." Do poruszania się szybko został wybrany samochód, a miejsce akcji - mroczne miasto (zombi ;). Nie zwlekając ani chwili, zabrałem się za pisanie gry, w końcu to sprawiało najwięcej frajdy.
Mq @2024-10-04 10:18:56
Brawo za uwolnienie gry! Dziękujemy:-)
Grzesiek @2024-10-04 15:19:16
Mam pytanie - a te gry do Avalonu i Mirage wyslales poczta czy dales im osobiscie? I dlaczego nie dzwoniles zapytac o decyzje? Moze trzeba bylo ich cisnac?
Kamilos78 @2024-10-04 21:39:28
Wysylalem pocztą i pocztą otrzymałem odpowiedź listowną. Nie dzwoniłem, bo nie było potrzeby - odpowiedź otrzymałem listownie i to całkiem szybko jeśli pamiętam, wraz z uzasadnieniem.
blasph @2024-10-04 22:32:45
taa....a potem jedyna słuszna droga, Pentagram!! :) pozdraxy Kamilosik :) Bat Mana mieliśmy robić :) mam grafiki częściowo.
marcowy @2024-10-04 23:14:57
To coś tu się nie zgadza: "Obie firmy przestawały produkować gry do Atari i naawet nie udzieliły autorowi odpowiedzi odmownej."
Atariteca @2024-10-05 03:38:31
Cool stuff! BTW, is there a way to drop items?
Kaz @2024-10-05 08:56:29
Marcowy - też mi się to nie zgadza. Kamilos - to jakie było uzasadnienie? Masz te listy/list? Bo przedtem mówiłeś, że nic nie odpowiedzieli :)
Kaz @2024-10-05 09:06:35
Atariteca - nope. You have to plan using items :)

Blasph - i jeszcze Mortal Kombat, też grafiki były częściowo zrobione :)
Kamilos78 @2024-10-06 17:25:06
Blasph, faktycznie, teraz mi przypomniałeś o tym pomyśle na grę Batman. Może jeszcze kiedyś powstanie... emerytura będzie chyba najbliższym wolnym terminem ;)
Marcowy, Kaz - Pamiętam, że dostałem dwa listy. Nie pamiętam tylko dokładnie czy oba dotyczyły DC, czy jeden był o Dangerous City, a drugi z ASF na temat gry "Stryczek". W każdym razie obydwa były w tonie "Dziękujemy bardzo za przesłanie gry i zaintersowanie naszym wydawnictwem, niestety gra na obecnym rynku nie znalazłaby wystarczającego zainteresowania (...)"
Kaz, trochę nawet zwątpiłem czy nie powiedziałem Ci czegoś innego wcześniej, ale pamiętam dokładnie, że listy otrzymałem (niestety już ich nie posiadam, szkoda) i nawet zacytowałeś moje wiadomości do Ciebie w tym wątku: "CamoSoft / Kamilos - historia, programy":
"Kilku znajomych z wrocławskiej giełdy mogło dostać tą grę do potestowania, ale to raczej tyle. Nie wiem czy coś zrobiłem z tym faktem po decyzji odmownej (chyba od Mirage), ale jeśli nigdzie jej nie było to chyba niewiele osób mogło ją mieć. Mniejszego pola gry chyba nie było, aczkolwiek mogłby być niewielkie modyfikacje. Ale nie pamiętam - to było dawno."
Triqui @2024-10-06 22:52:06
Are you sure english version is working? The bulb in the dark area does not work, and I am stuck.
Triqui @2024-10-06 22:52:46
Are you sure the english version is working? The bulb in the dark area does not work, and I am stuck.
Kamilos78 @2024-10-07 08:50:43
Yes, both versions have been tested and work perfectly fine. Small hint: the bulb itself can't shine.
sim1 @2024-10-07 13:22:08
Muzyka jest doslownie swietna! Ta podczas gry doskonale skomponowana, ze mozna sluchac godzinami. Brawo!
Maly - dla mnie - myk, to niespojnosc fonciszy, czy napis "game over" troche... "malo subtelny". ;)
Kamilos78 @2024-10-07 19:23:38
sim1, całkowicie się z Tobą zgadzam. Muzyka wymiata i dlatego można długo grać i nie powinno się znudzić. To zasługa Konrada Gmurka - big greetings to him.
Game over - znowu pełna zgoda. Ta część mogła zostać nieco bardziej dopracowana.
sim1 @2024-10-07 20:12:22
@Kamilos78:
Dzieki za fajnda odp.;). Konrad, powtorze sie, zrobil doprawdy cos super, taaak. Zastanawialem sie czyj to styl. Nie poznalbym, bo po prostu nie znam autora ;). Mysle, ze ma niesamowity potencjal i, no taka (przynajmniej dla mnie) swiezosc!
Grafika jest elegancka, ale wiemy, nie zawsze da sie wszystko dopracowac. A czasem jest "kurde, konczmy to wreszcie, bo juz nie moge" ;);). Dopiero potem przychodzi dystans ;).
Reasumujac: Gratuluje. I oby nastepny produkt tak cieszyl!
atakitam @2024-10-28 12:50:29
No i wspaniale bo nie miałem w co pograć a ta gierka mnie interesowała
atakitam @2024-11-12 16:07:25
No i w końcu przeszedłem jak zawsze miałem się za coś wziąć a potem zapomniałem
Ciekawa gra troszkę brakuje przeciwników na drodze czy czegoś takiego
Trochę trzeba pokombinować jeden motyw jest lekko morderczy jest parę przedmiotów zupełnie niepotrzebnych
Kamilos78 @2024-11-17 14:34:46
@atakitam, gratulacje ukończenia gry i mam nadzieję, że miałeś udaną rozrywkę. Niepotrzebnych przedmiotów jest wiele - taki był też zamysł w tej grze. Uchyl rąbka tajemnicy, który motyw jest morderczy (nie opis jak go przejść, podaj tylko jeden przedmiot, który bierze w nim udział).
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)

Aktualne tematy
Silly Venture 2024 - bilety na po... (8)
ostatni: 02-12-2024 08:13, Pecus
Silly venture 2024WE - wyżywienie (9)
ostatni: 02-12-2024 04:45, Bca
Silly Venture 2024WE - in tribute... (124)
ostatni: 02-12-2024 00:14, greymsb
Atari Last Party 2025 (25)
ostatni: 01-12-2024 23:06, VascoTristesse
RMT hacking (262)
ostatni: 01-12-2024 23:00, emkay
ATARI BASIC: problem z wczytaniem... (18)
ostatni: 01-12-2024 21:02, marok
Nie tylko w Atari człowiek grzebi... (16)
ostatni: 01-12-2024 18:06, Kaz
Ręczniki - logo Atari (10)
ostatni: 01-12-2024 15:08, sun
F-16 Falcon Strike (symulator lotu) (63)
ostatni: 01-12-2024 14:15, Kaz
Silly Venture 2024 - wolny pokój ... (1)
ostatni: 01-12-2024 13:44, Alex
Obudowa do CTPCI (Atari Falcon) (4)
ostatni: 01-12-2024 07:42, Kaz
Potrzebny specjalista od Elwro (34)
ostatni: 30-11-2024 15:58, Kaz
KWAS (354)
ostatni: 30-11-2024 14:03, ccwrc
Pomagamy Atarowcowi! (6)
ostatni: 30-11-2024 13:50, Duddie
Atari ST vs grafika 3D (8)
ostatni: 30-11-2024 06:51, piter

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2855
Ostatnio zarejestrowany: adiretrofan
Postów ostatniej doby: 23

Spotkania i zloty/Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (128)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (58)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»