atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Wyniki konkursu programistycznego ABBUC 2018 z 2018-10-20 19:19 (34)
Gry konkursu ABBUC 2018 i „Get Up! 2” z 2018-10-19 22:19 (11)
Konkurs AtariOnline.pl z 2018-10-17 00:30 (13)
Coraz bliżej do SillyVenture! z 2018-10-15 21:53 (26)
Unseen – wkrótce premiera z 2018-10-14 09:56 (20)
Zapowiedzi gier – Animal Keeper, Dungeon Hunt II z 2018-10-12 11:02 (19)
Rozmowa z Mateuszem Stryjeckim z 2018-10-10 21:36 (5)
Pan Turbo Cogito z 2018-10-09 03:25 (12)
Taśmy Atar Systemu z 2018-10-07 11:26 (16)
Wkrótce giełda Pixela z 2018-10-07 10:22 (1)
Wywiad z Bogusławem Kornafelem z 2018-10-04 17:53 (19)
Wkrótce "Silly Venture" 2018 z 2018-10-02 13:27 (13)
Wkrótce "Retrokomp" z 2018-10-02 08:14 (4)
Jesteśmy po KWAS-ie z 2018-10-01 17:49 (6)
"07 zgłoś się" z Nyską! z 2018-10-01 16:41 (2)
Streaming z KWAS-a dzisiaj z 2018-09-29 00:02 (14)
Streaming o Falconie dzisiaj z 2018-09-28 08:37 (10)
MotionRide w radio z 2018-09-27 02:45 (30)
Nadchodzi KWAS #15 z 2018-09-21 22:56 (71)
Wywiad z Krollem z 2018-09-18 10:29 (31)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Gunslinger opisał Dracon (5)
Space 1999 opisał Kaz (4)
Pięć Gówien Eepcha opisał Kaz (10)
Mózgprocesor opisał Kaz (31)
Bruce Lee opisał Kaz (29)
Amaurote opisał Kaz (28)
Jax Stardo In Starblade opisał Kaz (13)
The Dallas Quest opisał Kaz (4)
Hacker opisał Kaz (12)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Pięć Gówien Eepcha
dystrubutora brak
autor: Maciej "The Zio" Czarnota
opis: Krzysztof "Kaz" Ziembik
pliki: tutaj

Okoliczności przyrody

Ta gra o dość prowokacyjnym tytule jest grą tekstową w języku polskim, posiadającą co prawda nieco grafiki, ale nie mającą większego znaczenia dla przebiegu gry – ani nie wprowadza odpowiedniego klimatu, ani w grze nie pomaga. Nie ma również żadnej oprawy dźwiękowej, nie licząc skromnej muzyki na ekranie tytułowym. Cała gra jest bardzo prościutka, a masa niedoróbek i niewysoki poziom historii, wspartej jedynie nieskomplikowanymi i w sumie niepotrzebnymi wulgaryzmami, stawiają ją bardziej w szeregu ciekawostek, niż pełnowartościowych gier. Staje się to zrozumiałe, gdy uświadomimy sobie, że „Pięć Gówien Eepcha” to wprawka początkującego programisty – program został napisany w Turbo Basicu, prawdopodobnie jako pierwsza lub jedna z pierwszych gier tekstowych autora. Tenże autor z czasem znacznie rozwinął swoje umiejętności – czego dowodem gra „Wyspa” z 1993 roku, która biję na głowę opisywaną grę jakością wykonania oraz ilością i poziomem zagadek. Mam w tym miejscu prośbę - gdyby ktoś znał lub mógł mnie skontaktować z autorem programu, proszę o email. Mimo długich poszukiwań w internecie, udało mi się ustalić tylko tyle, że pisywał on do "Bajtka" i "Tajemnic Atari" (Uwaga! Apel nieaktualny, ponieważ skontakował się ze mną sam autor gry).

Sedno sprawy

Wprowadzenie do gry jest krótkie, acz intrygujące. Otóż pewnego razu księcia Bolka Miękkiego odwiedziła wiedźma, która w zamian za tytułowe pięć ekskrementów zwierzęcia o dźwięcznej nazwie eepch zgodziła się spełnić każde życzenie księcia (swoją drogą, skoro może spełnić każde życzenie, to dlaczego sama sobie tej zachcianki nie spełniła?). Książe sam nie zdecydował się na ich zdobycie, misję tę gotów jest jednak powierzyć jednemu ze swych poddanych czyli graczowi. Nagrodą obiecaną przez księcia jest 500 milionów dolarów, choć gracz rozpoczyna grę nie mając nic poza 50 tysiącami złotych. Uważny czytelnik zauważy, że ta dwuwalutowość jest charakterystyczna dla Polski przełomu lat 80-tych i 90-tych, kiedy to obie waluty były używane równorzędnie (tzn. wiele towarów można było kupić tylko za dolary, a pensje dostawało się w złotówkach). Realizacja „szczytnej” misji zdobycia ekskrementów byłaby całkiem ciekawa, gdyby cała historia była bardziej rozbudowana, a zagadki nieco mniej oczywiste. Od niekomercyjnej gry oczywiście nie można wymagać zbyt wiele, ale moim zdaniem, nawet w ramach istniejących wątków można było grę bardziej skomplikować.

Ekran w grze jest podzielony w sposób typowy dla tekstówek – na górze widać grafikę zgodną mniej lub bardziej ze słownym opisem lokacji, choć można przełączyć się na ekran z samym tekstem. Opis lokacji, podobnie jak wpisywanie komend, ma miejsce w dolnej części ekranu. Edytor do wydawania komend jest dość przyjemny, pozwala używać niektórych komend nawet po angielsku, a także na stosowanie skrótów najczęściej używanych poleceń. Niestety, program ma też bardzo poważne wady. Pierwszą jest ubogi słownik, którym gra dysponuje. Na szczęście nie trzeba długo szukać odpowiedniego słowa, gdyż wszystkie dostępne wyrażenia można łatwo podejrzeć. Powoduje to jednak, że najpierw sięgamy do słownika i dopasowujemy komendy do wątków gry, zamiast odwrotnie – posługiwać się słowami w celu rozwiązywania zagadek. Spore niezadowolenie z grania mogą też wzbudzać rozliczne niedoróbki. W opisie jednej z lokacji odwrócone są kierunki, co dezorientuje gracza; gospodarza wcale nie trzeba zabijać, żeby wyłączyć prąd (mimo takiej sugestii ze strony programu); można wielokrotnie ścinać to samo drzewo, z którego za każdym razem spada tytułowe gówno.

Tą grę udało mi się ukończyć, więc poniżej podaję sposób na przejście całości. Nie wszystkie czynności, które są w opisie przejścia trzeba wykonać, ale bez ich wykonania wydarzenia przestają być sensownie ze sobą powiązane i nie tworzą zwartej całości. Polecenia, które należy wydać, umieszczone są w nawiasach kwadratowych i dla wyróżnienia pisane są dużymi literami – w grze trzeba je wpisywać małymi. Oczywiście, jak zwykle, nie powinny tego czytać osoby, które same chcą dojść do końca. Przy wypełnianiu misji zbierania odchodów eepchów przyda się jednak kilka wskazówek formalnych. W każdej chwili można posiłkować się komendą [POMOCY] lub [HELP], co najczęściej daje podpowiedź przydatną w grze, jeśli zaś zapragniemy zobaczyć słownik, którym gra się posługuje, wystarczy wpisać [SŁÓWKA]. Program wymaga pisania z polskimi znakami (uzyskiwane przez klawisz Control). Do zbadania lokacji służy słowo [PATRZĘ], zaś do sprawdzenia tego, co niesie bohater do wyboru: [SPIS], [INVENTORY], [INV], [I]. Jako skrótów do wskazywania kierunków trzeba używać [W], [Z], [PN], [PD]. Oprócz typowych kierunków można używać też polecenia [GÓRA] i [DÓŁ], w skrócie [G] i [D]. Aby na ekranie widoczny był tylko sam tekst, co ułatwia granie, trzeba użyć polecenia [TEKST] [TEXT] lub [T]. Aby wrócić do wyświetlania grafiki nad tekstem używa się komendy [OBRAZKI] lub [O]. Jeżeli z jakiś względów chcesz zakończyć grę i zacząć od początku, wbrew pozorom nie da się użyć wymienionych w słowniku komend [KONIEC] lub [QUIT], ponieważ żadna z nich nie działa prawidłowo. Pozostaje zginąć w grze lub wystartować grę od nowa. Nie można również zapisywać i odczytywać stanu poczynań, co ze względu na skromny scenariusz, nie jest zbyt istotną wadą.

Porady spod lady

Przygoda zaczyna się na łące, przy ogromnym drzewie. Podnieś papier i przeczytaj go [PODNOSZĘ PAPIER], [CZYTAM PAPIER]. Dowiesz się o nagrodzie, jaką obiecał książę za odnalezienie gówien. Możesz go zostawić [ZOSTAWIAM PAPIER]. Możesz się rozejrzeć po okolicy wchodząc na drzewo [G], [D]. Teraz idź do baru nieopodal [PD], [W], [PN]. Weź kluczyk [BIORĘ KLUCZYK] i kup piwo, byle nie kuflowe [CZYTAM CENNIK], [KUPUJĘ PIWO OKOCIM] i podążaj dalej [PD], [Z], [PD], [Z]. Stanąłeś nad brzegiem morza - leży tu czyjaś wędką, ale bez haczyka i żyłki. Mimo to zabierz ją [BIORĘ WĘDKĘ]. Idź aż do napotkania starego rybaka, który ma duże pragnienie [Z], [PN]. Daj mu piwo, a z wdzięczności dostaniesz od niego żyłkę [DAJĘ PIWO], [BIORĘ ŻYŁKĘ]. Podążaj na zachód [trzykrotnie Z], a znajdziesz się nad rzeką, nad którą ktoś zgubił haczyk [BIORĘ HACZYK]. Możesz już skonstruować przyrząd do łowienia [SKŁADAM WĘDKĘ] i wyłowić nim pływające w rzece gówno [ŁOWIĘ], [BIORĘ GÓWNO 2]. Zwiedź teraz pobliskie gospodarstwo [PD], [Z]. Przede wszystkim zabierz łopatę, a z wygódki papier toaletowy [BIORĘ ŁOPATĘ], [PN], [BIORĘ SRAJTAŚMĘ], [PD]. Wejdź do domu i nie zważając na gospodarza, wyłącz prąd w gospodarstwie [Z], [WYŁĄCZAM PRĄD]. Możesz też przeczytać książkę, która powinna nasunąć Ci pewien pomysł [BIORĘ KSIĄŻKĘ], [CZYTAM KSIĄŻKĘ], [ZOSTAWIAM KSIĄŻKĘ], [SRAM], [BIORĘ GÓWNO 4], [PODCIERAM DUPĘ], [ZOSTAWIAM BRUDNĄ SRAJTAŚMĘ]. Następnie idź do obory [W], [PD], [PD]. Dotarłeś do ukrytego w klatce eepcha. Jeśli dobrze się rozejrzeć, to z komórki obok można zabrać jedzenie, którym da się nakarmić głodnego zwierzaka [Z], [BIORĘ ŻARCIE], [W], [KARMIĘ EEPCHA]. Jak można się było spodziewać, eepch dostarczył Ci kolejne gówno [BIORĘ GÓWNO 5]. Wracaj do skrzyżowania, tam gdzie jest rybak [dwukrotnie PN], [W], [PN], [trzykrotnie W], któremu teraz możesz oddać wędkę [DAJĘ WĘDZISKO]. Zadowolony rybak w zamian dał Ci siekierę, z którą zmierzaj na wschód [W]. Po drodze zacznij jednak kopać przy skale, gdzie pochowano słynnego badacza eepchów [KOPIĘ]. Odkopiesz szkatułkę, którą trzeba otworzyć [OTWIERAM SZKATUŁĘ], aby wyciągnąć z niej kolejne gówno [BIORĘ GÓWNO 1], po czym zostaw niepotrzebne już przedmioty [ZOSTAWIAM ŁOPATĘ], [ZOSTAWIAM KLUCZYK]. Teraz idź ściąć drzewo na łące [W], [PD], [ŚCINAM DRZEWO]. Z czubka ściętego drzewa spadają ostatnie potrzebne Ci odchody [BIORĘ GÓWNO 3], [ZOSTAWIAM SIEKIERĘ]. Udało się skompletować wszystkie pięć gówien, czas udać się po nagrodę [PN], [trzykrotnie Z], [dwukrotnie PN], [DAJĘ GÓWNA]. Można przyjmować gratulacje...

Moja ocena: 2

Gra mierna, więc i adekwatna do poziomu ocena. Przed najniższym stopniem czyli jedynką chroni ją to, że potrafiła mnie zająć na kilka godzin, dostarczając nie najwyższych lotów, ale jednak rozrywkę.



2004-05-24 18:31 by Kaz
komentarzy: 10
Dracon/TQA @2004-07-02 23:54:40
Gierka jest zapewne owocem testow programowania w Turbo-Basicu. :D
Autor poza tą grą popełnił też na atari program "Antic Assembler", który to służył do wygodnego i szybkiego układania tzw. display-listy dla atarowskiego układu graficznego (generował listę rozkazów w formacie QA).
Kaz @2004-07-03 14:49:31
A ja mam jeszcze ciekawsza informacje - otoz skontaktowal sie ze mna sam autor gry czyli Maciej Czarnota!!! Wiecej napisze o tym wkrotce w nowinkach...
epi @2004-08-20 23:54:32
a ja te gre uwielbiam... :-)
Robert de Clair @2005-01-25 12:23:09
Mi ta gierka bardzo sie podobała, a teraz za pomoca emulacji zapewne do niej wroce :) Zwłaszcza ze na pocket pc mozna ja odpalic :)
Grey / MSB @2006-03-07 09:59:49
tytuł gierki bardzo płyciutki, ale sama gierca niczego sobie ;)
snivel @2006-11-07 12:03:16
"zabijam gospodarza". "Gospodaż pada na mordę niezywy".

Nigdy tego nie zapomnę.
Kaz @2007-01-02 01:54:43
snivel - rzeczywiscie, nie mozna zaprzeczyc, ze gra ma charakterystyczny klimat :)))
adiblol @2009-03-02 18:42:12
dla tych którym nie działa na emulatorze atari800win plus 4.0: trzeba wybrać nowszy system operacyjny
Kaz @2009-03-03 15:56:35
W jakim sensie nowszy? Program dziala na wszyskich Atari XL/XE, bo to przeciez TBXL.
adiblol @2009-03-10 11:28:15
Mi jakoś na domyślnym ROMie (najstarszym) wykrzaczała się przy uruchamianiu.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Gry na Atari ST z obsługą MIDI (5)
ostatni: 21-10-2018 22:07, hospes
Ciekawostki (4067)
ostatni: 21-10-2018 22:06, gorgh
Space Harrier (4)
ostatni: 21-10-2018 22:04, pin
Nowa gra od gorgha (270)
ostatni: 21-10-2018 21:26, gorgh
Zakończenia gier Atari (44)
ostatni: 21-10-2018 21:11, RetroBorsuk
Zorro która wersja kompletna? (24)
ostatni: 21-10-2018 20:55, TheFender
Atari Fan nr 6 (12)
ostatni: 21-10-2018 19:42, Arti
SV2k18 - rejestracja, koszulki it... (32)
ostatni: 21-10-2018 16:50, greymsb
Retro Na Gazie (227)
ostatni: 21-10-2018 13:54, RetroBorsuk
Silly Venture 2k18 - 10th Celebra... (133)
ostatni: 21-10-2018 11:53, greymsb
Komputer Cobra 1 (30)
ostatni: 21-10-2018 10:01, rj1307
RETROGranie # (2)
ostatni: 21-10-2018 09:53, tbxx
sio2sd w XC12 (15)
ostatni: 20-10-2018 19:02, Kaz
UBU lab (6)
ostatni: 20-10-2018 12:48, mav
Moon Patrol z nowymi spritami (30)
ostatni: 20-10-2018 12:10, RetroBorsuk

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1893
Ostatnio zarejestrowany: rafid
Postów ostatniej doby: 86

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (18)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (32)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (8)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»