atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Wykład o demoscenie z 2018-01-16 17:54 (28)
Różności z ostatnich tygodni z 2018-01-14 19:21 (21)
Pismo "Astronomia" z nami z 2018-01-12 16:12 (9)
Odkurzone gry Gandalfa – część II z 2018-01-09 23:47 (5)
Boulder Dash Mugen – nowe zestawy plansz z 2018-01-05 00:05 (18)
Wykłady o retro z 2018-01-04 02:14 (2)
NYD 2018 z 2018-01-01 14:50 (24)
Jack the Nipper na małe Atari z 2017-12-31 14:32 (27)
Wyniki Kaz Kompo 2016 z 2017-12-29 21:37 (53)
Last Party 2017 - stuff, wyniki z 2017-12-28 23:59 (55)
Last Party rozpoczęte! z 2017-12-27 22:35 (24)
Święta, Skool Daze i Bosconian z 2017-12-24 15:01 (12)
Atari Last Party już za kilka dni! z 2017-12-22 08:03 (68)
"Atari Fan" powrócił! z 2017-12-22 01:52 (4)
Pac-Mad – premiera ostatecznej wersji gry z 2017-12-19 14:17 (10)
Kaz Kompo 2016 – aktualizacja z 2017-12-16 23:56 (29)
Uwolnienie Topornego z 2017-12-11 12:59 (40)
SV2017 - prace, wyniki z 2017-12-10 22:27 (108)
SV2017 – krótka relacja z 2017-12-10 11:07 (81)
Silly Venture 2k17 – relacja na żywo z 2017-12-08 16:08 (80)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Gunslinger opisał Dracon (5)
Space 1999 opisał Kaz (4)
Pięć Gówien Eepcha opisał Kaz (10)
Mózgprocesor opisał Kaz (30)
Bruce Lee opisał Kaz (29)
Amaurote opisał Kaz (28)
Jax Stardo In Starblade opisał Kaz (13)
The Dallas Quest opisał Kaz (4)
Hacker opisał Kaz (12)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Space 1999
autor i dystrybutor nieznany
opis: Krzysztof „Kaz” Ziembik
pliki: tutaj

Okoliczności przyrody

Kiedy ta gra trafiła do mnie, zupełnie nie wzbudziła we mnie zainteresowania. Zanim bowiem ją uruchomiłem, zobaczyłem, ze napisana jest w Atari Basic i ma 5 KB długości. Ponieważ wydawało mi się, że to nie rokuje żadnych nadziei na dobrą zabawę, program leżał u mnie dość długo niedotykany. Przyszła jednak pora, że chciałem sprawdzić jaki to rodzaj gry. Ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że jest to tekstówka. Zaintrygowany, że w pięciu kilobajtach Basica można napisać grę przygodową, uruchomiłem program. I muszę przyznać, że nie rozczarowałem się za bardzo. Oczywiście gra jest bardzo prosta, wręcz prymitywna, ale wciągnęła mnie na całą godzinę – tyle mniej więcej trwało jej skończenie, z czego połowę czasu zajęło wykonanie odręcznej mapy.

Sedno sprawy

Legenda gry nie jest mi znana, ale wiele można domyślić się z kontekstu. Tytuł gry sugeruje co prawda związek z popularnym w latach 70-tych serialem telewizyjnym, wyświetlanym w wielu krajach zachodnich, ale to raczej zbieżność przypadkowa, gdyż serial traktował o kosmicznych przygodach, a gra zupełnie nie ma takich elementów. Nie wykluczone, że „Space 1999” towarzyszył jakiemuś czasopismu o Atari i tam znajduje się przedstawienie legendy do gry. Rzecz dzieje się w roku 1999, na co wskazuje tytuł, choć dla twórcy (twórców?) programu była to zapewne odległa przyszłość. W tej to przyszłości znajduje się bohater gry, którego zadaniem jest zniszczenie bliżej niezidentyfikowanej fabryki. Należy on do jakiegoś ruchu oporu, choć zadanie ma wykonać samodzielnie. Świat przedstawiony w grze nie jest oczywiście rozbudowany, ale wydaje się, że autorowi chodziło o przedstawienie katastroficznej wizji przyszłości (ograbiony sklep, puste drogi, w jeziorze można złowić jedynie stare buty, po mieście szwęda się tylko włóczęga, na każdym kroku grozi Ci śmierć za szpiegostwo, itd.). W 5 KB nie zmieściła się oczywiście żadna grafika czy muzyka, są jednak dwa efekty dźwiękowe :) – podczas używania broni i materiałów wybuchowych. Okazało się też, że słownik gry nie jest rozbudowany (można go podejrzeć przez [V]) i sprowadza się do ośmiu poleceń, z czego cztery to kierunki ruchu [NORTH], [WEST], [EAST], [SOUTH], dające się używać także w postaci skrótów [N], [W], [E], [S]. W praktyce oprócz kierunków świata wystarczy się posługiwać dwoma komendami: weź [TAKE] oraz użyj [U]. Z niewiadomych przyczyn ta ostatnia komenda musi być wpisywana w śmieszny sposób – wyłącznie jako litera [U] i zaraz po niej, bez odstępu, nazwa używanego obiektu. Podobnie jak słownik, również opisy lokacji są bardzo skromne, składają się najwyżej z kilku słów. Niewątpliwie zaletą programu jest to, że łatwo można go zmodyfikować – w razie potrzeby można przetłumaczyć wszystkie teksty na język polski (istnieje już wersja czeska, którą zrobił Martin Nemec), a także rozbudować scenariusz o dodatkowe lokacje i przedmioty lub dodać grafikę. Jeśli ktokolwiek wykonał swoją wersję tej gry albo chce się podzielić opisem przejścia w czeskiej wersji, proszę o kontakt.

Gra nie jest skomplikowana, choć zawiera kilkadziesiąt lokacji i kilkadziesiąt przedmiotów do użycia. Wystarczy trochę logicznego myślenia, a bez trudu uda się wszystkie elementy prawidłowo wykorzystać. Tym bardziej, że z każdego przedmiotu można skorzystać tylko raz i to w ściśle określonym miejscu, a po użyciu przedmioty znikają, nie zaśmiecając kieszeni bohatera. Ponieważ udało mi się ukończyć tą grę w angielskiej wersji językowej, przedstawiam rozwiązanie wszystkich jej zagadek. W nawiasach kwadratowych oczywiście komendy do wpisania podczas gry.

Porady spod lady

Zaczynasz na pustej ulicy w bliżej nieokreślonym mieście. Najpierw idź do biblioteki i zabierz leżące tam dokumenty [E], [TAKE PAPERS]. Potem skieruj się do pustego domu [W], [N], [W], gdzie znajdziesz zapałki [TAKE MATCHES] oraz do ograbionego sklepu, gdzie jednak ostało się trochę jedzenia [E], [E], [N], [W], [TAKE FOOD]. Jedzenie daj głodnemu włóczędze, którego mijałeś podczas wędrówki [E], [S], [UFOOD], a nie omieszka się odwdzięczyć potrzebnym dalej hasłem [TAKE PASSWORD]. Idź na północ [N], [N], a na napotkanym posterunku wylegitymuj się dokumentami z biblioteki [UPAPERS], w przeciwnym wypadku zostaniesz potraktowany jak szpieg i natychmiast zastrzelony. Gdy przekroczysz most na rzece, dotrzesz do opuszczonego domu na pustkowiu [N], [N], skąd powinieneś zabrać sieć rybacką [TAKE NET]. Idąc wzdłuż rzeki [S], [E], [N] znajdziesz stare, zabytkowe monety [TAKE OLD COINS], które niewątpliwie się jeszcze przydadzą. Dalsza wędrówka po bezdrożach [W] i zbieranie wszystkiego, co się nawinie [TAKE CROWBAR] może przynieść inne nieoczekiwane rezultaty [S], [S], [UCROWBAR], choćby w postaci klucza do na razie nieznanego zamka [TAKE KEY]. Ale nie tylko bezdroża kryją niespodzianki. Idąc wzdłuż autostrady [N], [W], [W] znajdziesz kluczyki do samochodu [TAKE CAR KEYS]. Kierowca pewnie nie zauważył, że je zgubił ;). W oddali zamajaczyły jakieś budynki, więc można je zwiedzić [S]. Okazało się, że jest to mała wioska, ale za to z dwoma interesującymi sklepami. W jednym z nich, antykwariacie [S], można sprzedać stare monety znalezione nad rzeką [S], [UOLD COINS], [TAKE MONEY]. W drugim sklepie, handlującym bronią i amunicją, za otrzymane pieniądze można nabyć piękny i naładowany pistolet [N], [E], [UMONEY], [TAKE GUN]. Po drugiej stronie drogi jest jeszcze jeden budynek, ale aby do niego przejść, trzeba odnaleźć drogę przez kamieniołom [W], [N], [W], [N], [E]. Drzwi są zamknięte, ale od czego znaleziony klucz [UKEY]? W środku [E] znajduje się spora ilość dynamitu, który warto ze sobą zabrać [TAKE DYNAMITE]. Teraz czas zwiedzić piękniejsze okolice, więc skieruj się na wzgórza, za którymi rozpościera się malownicze jezioro [W], [W], [S], [S], [S]. Jeżeli skorzystasz z posiadanej sieci [UNET] to wyłowisz z wody stare rybackie buty [TAKE BOOTS]. Dalsza wędrówka po łonie natury może być równie korzystna, bo w lesie znajdziesz porzucony samochód [W], w środku którego odnaleźć można pożyteczne narzędzia [UCAR KEYS], [TAKE TOOLS]. Gdyby w lesie nakryli Cię strażacy [S], [S], to oddaj im zapałki [UMATCHES] i obiecaj, że więcej do lasu z zapałkami nie wejdziesz, a chętnie Cię wypuszczą. Czas jednak skupić się na wypełnieniu misji czyli zniszczeniu fabryki pod lasem [N], [E], [S], [E]. Nie jest to łatwe, bo na drodze stoi „nieoczekiwana” przeszkoda – ogrodzenie z drutu kolczastego. Jednak wystarczy jeden sprawny ruch [UTOOLS] i druty zostają przecięte, a droga do fabryki stoi otworem [E]. Nie zważając na strażnika (choć można go zabić pistoletem [UGUN]) należy wejść do fabryki [E] i użyć materiałów wybuchowych [UDYNAMITE]. Wstrętna fabryka zostaje zburzona, a bohater może zmierzać do kryjówki ruchu oporu unikając strażaków w lesie [W], [W], [W], [N], [W], [N], [N]. Drogę przegradzają bagna, ale z pomocą rybackich butów i z tym można dać sobie radę [UBOOTS], [N], [N]. Aby wejść do bazy ruchu oporu trzeba podać hasło [UPASSWORD], a w środku można odebrać gratulacje od kompanów.

Moja ocena: 3

Dobra rozrywka jeśli mamy tylko godzinkę wolnego czasu. Szkoda, że nie ma jakiejkolwiek grafiki lub chociaż większej ilości tekstów opisujących poszczególne lokacje.

2004-06-20 16:58 by Kaz
komentarzy: 4
pipo @2006-05-28 04:38:19
Please, translate this web pege to english....
Jurgi/Tristesse/Atari8.Info @2006-06-05 09:56:50
Maybe some day… Try to use www.translate.pl instead.
Kaz @2006-06-05 15:03:03
pipo - no way! :) How I can make you learn Polish in other way? ;)
maciek @2006-07-28 14:39:29
drogi maćku dajmi grę
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Laura Konstruktor (21)
ostatni: 24-01-2018 02:08, QTZ
Nowa gra na C64 - "pohandlujmy" z... (242)
ostatni: 24-01-2018 01:22, IRATA4
Książki SOETO (191)
ostatni: 24-01-2018 00:04, Montezuma
SID i POKEY (325)
ostatni: 23-01-2018 23:43, crrn
edytor do gry (15)
ostatni: 23-01-2018 23:08, xxl
Laura Edit (11)
ostatni: 22-01-2018 19:27, larek
Laura Konstruktor 2 (6)
ostatni: 22-01-2018 00:57, QTZ
Gra "07 zgłoś się" - premiera na ... (16)
ostatni: 22-01-2018 00:29, Kaz
Atari ST + Cortex i kabel FDD (2)
ostatni: 21-01-2018 22:36, Mq
15 kHz (306)
ostatni: 21-01-2018 15:12, xxl
HI SCORE (198)
ostatni: 21-01-2018 12:26, xxl
Update, update i czeski film ;) (16)
ostatni: 21-01-2018 12:02, wieczor
Cartridge do CP/M, kilka pytań (23)
ostatni: 20-01-2018 22:39, artax4
Pomysł na turbo na magnetofonie b... (7)
ostatni: 20-01-2018 02:12, CharlieChaplin
Nieaktualne (1)
ostatni: 20-01-2018 00:00, mav

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1783
Ostatnio zarejestrowany: Szafir
Postów ostatniej doby: 21

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy
Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»