atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Relacja z KWAS 13 z 2018-02-14 14:22 (13)
Grawitacja 2018! z 2018-02-06 16:36 (8)
KWAS 13 w Sopocie z 2018-01-29 18:46 (27)
Zbierajmy papiery! z 2018-01-28 02:52 (25)
Reedycja kolejnej klasycznej książki: „Atari Basic” z 2018-01-24 23:30 (9)
Wykład o demoscenie z 2018-01-16 17:54 (33)
Różności z ostatnich tygodni z 2018-01-14 19:21 (21)
Pismo "Astronomia" z nami z 2018-01-12 16:12 (9)
Odkurzone gry Gandalfa – część II z 2018-01-09 23:47 (5)
Boulder Dash Mugen – nowe zestawy plansz z 2018-01-05 00:05 (18)
Wykłady o retro z 2018-01-04 02:14 (4)
NYD 2018 z 2018-01-01 14:50 (24)
Jack the Nipper na małe Atari z 2017-12-31 14:32 (28)
Wyniki Kaz Kompo 2016 z 2017-12-29 21:37 (53)
Last Party 2017 - stuff, wyniki z 2017-12-28 23:59 (55)
Last Party rozpoczęte! z 2017-12-27 22:35 (24)
Święta, Skool Daze i Bosconian z 2017-12-24 15:01 (12)
Atari Last Party już za kilka dni! z 2017-12-22 08:03 (68)
"Atari Fan" powrócił! z 2017-12-22 01:52 (4)
Pac-Mad – premiera ostatecznej wersji gry z 2017-12-19 14:17 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał (0)
Choplifter! opisał (0)
Joust opisał (16)
Commando opisał (35)
Mario Bros opisał (13)
Xenophobe opisał (34)
Robbo Forever opisał (16)
Kolony 2106 opisał (0)
Archon II: Adept opisał (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał (7)
Wyspa opisał (9)
Archon opisał (16)
The Last Starfighter opisał (30)
Dwie Wieże opisał (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał (121)
Inny Świat opisał (17)
Inspektor opisał (19)
Grand Prix Simulator opisał (16)
Rescue On Fractalus opisał (18)
Stranded opisał (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Stranded
(c) 1984 English Software Company
autorzy: David A. Woodhouse, Colin J. Hughes
opis: Krzysztof „Kaz” Ziembik
pliki: tutaj
okładka wydania w wersji dla Acorn Electron

Okoliczności przyrody

English Software nigdy nie rozpieszczał graczy komputerowych wysokiej jakości produktami, przynajmniej na Atari. Gry wydawane przez tę firmę, choć było ich całe mnóstwo, nie były ani wybitne, ani choćby znaczące dla danego gatunku. Nie posiadały jakiegoś klimatu, który powodował, że gra odnosiła sukces, a potem stawała się nieśmiertelną klasyką. Do nielicznych wyjątków od reguły mogę bez wahania zaliczyć dobry program szachowy "Colossus Chess", a z wahaniem niesamowicie trudną zręcznościówkę „Kissin’ Kousins”, która nota bene została napisana przez tych samych osobników co „Stranded” tylko rok później, a także bardzo kolorową platformówkę "Henry's House" czy strzelaninę "Air Strike", która doczekała się poźniej niezbyt udanej kontynuacji w postaci "Air Strike II". Wydaje mi się, że przyczyną tego stanu rzeczy był brak stałej współpracy z autorami gier, kupowanie produktów od "przypadkowych" osób i to bez głębszej znajomości poziomu kupowanych programów. Moje podejrzenia poświadcza lista autorów gier wydanych przez English Software Company - jest długa, ale w zasadzie żadne nazwiska, z wyjątkiem Woodhouse’a i Hughes’a, nie powtarzają się. Niestety, „Stranded” nie odbiega od tego schematu cechującego ESC – chociaż to gra tekstowa, zagadki w niej zawarte są bezbarwne, a wymagane postępowanie miejscami zbyt oczywiste. Gra rzuca się też w oczy i uszy, niestety bardzo negatywnie, przez powolnie rysowaną grafikę nie najwyższych lotów oraz kompletny brak udźwiękowienia. Pewnie z tych względów gra nie sprzedawała się za dobrze, co przyznał na swojej stronie internetowej sam David Woodhouse. Poziom gry nie powinien jednak dziwić, wziąwszy pod uwagę, że była to pierwsza gra Woodhouse'a napisana całkowicie w kodzie 6502. Najpierw powstała wersja dla BBC/Acorn Electron, a dopiero potem z pomocą Colina Hughes'a (zdjęcie poniżej z czasów współczesnych) została przepisana na Atari. W tym przypadku Hughes był jednak nie tylko programistą. Śmiało można przypisać mu współautorstwo gry, ponieważ pomógł wymyślić do niej scenariusz. Colin ma na swoim koncie, oprócz "Stranded" i "Kissin’ Kousins", także dwie gry na konsole Atari 2600: "Puzzle" oraz "Tetris 2600". David początkowo bardziej udzielał się na BBC/Acorn Electron, ale potem miał dłuższy epizod na Atari, zarówno 8-bitowe jak i 16-bitowe. Skonstruował słynny sampler Replay, podłączany w XL/XE do portu cartridge'a. Okazał się on komercyjnym sukcesem, a efekty pracy urządzenia po raz pierwszy ujrzały światło dzienne właśnie w grze "Kissin' Kousin's". Pierwszy interfejs MIDI to również sprawka Davida, a właściwie jego firmy - 2 Bit Systems.

Colin Hughes (w centrum)

Sedno sprawy

Historia gry "Stranded" zaczyna się ciekawie, ponieważ główny bohater znajduje się na bliżej nieznanej, ale obcej planecie, a jego zadaniem jest powrócić do domu. Planeta wydaje się być dość podobna do Ziemi, bo można spotkać na niej zarówno miejsca pustynne, jak i całkowicie zalesione. W pobliżu jest nawet jakaś rakieta, najprawdopodobniej nadająca się do podróży. Nie ma jednak łatwego życia dla kosmicznych bohaterów - dostępu do niej broni robot. W efekcie takiego pomysłu gra podzielona jest na dwa etapy. W pierwszym trzeba dostać się do statku, korzystając z przedmiotów, które znajdziemy na planecie, a w drugim uruchomić statek i wykorzystując jego możliwości powrócić do domu. Niewątpliwą zaletą scenariusza jest to, że uwzględnia poruszanie się czasie, co należy uznać za ciekawą ideę. Temat ten nie został jednak w ogóle rozbudowany, co mogłoby owocować niesamowitymi zagadkami, za to scenariusz i wykonanie pełne są zamierzonych i niezamierzonych błędów.

Po pierwsze, w grze wiele lokacji jest zapętlonych, co ma symulować zagubienie się bohatera, na przykład na pustyni. Osobiście uważam to za bardzo złe rozwiązanie, wprowadza bowiem zbędne zamieszanie, które nie służy podniesieniu przyjemności z grania. Wręcz przeciwnie, odbiera smak rozwiązywaniu zagadek, w zamian wymuszając na graczu tworzenie mapy. Rozumiem taki wymóg w labiryntówkach, ale cóż za sens ma błąkanie się po pustyni czy lesie, skoro nie ma to znaczenia dla przebiegu intrygi? Jest też inna drażniąca cecha – przedmioty w grze maja najczęściej dwuczłonową nazwę (np. A FUEL CAPSULE), podczas gdy przy wydawaniu komend trzeba używać tylko jednego członu nazwy, a nigdy nie wiadomo którego (tutaj: FUEL). Udało mi się też stwierdzić poważne błędy w opisie lokacji. Scenariusz zakłada zgładzenie robota, podczas gdy niepotrzebnie zostawione jedno przejście powoduje, że można wrócić do stanu sprzed zabicia robota. Ponadto z przedsionka w statku nie ma wyjścia, chociaż wskazane jest w opisie lokacji, że jest. W „Stranded” brak jest możliwości podglądu podręcznego słownika, co utrudnia grę. Na szczęście język komend to absolutne podstawy języka angielskiego i nawet przedszkolak nie powinien mieć kłopotów z rozpoznaniem „co jest czym czego”. Nie ma tutaj jakiś słów-kluczy, które często występują w innych tekstówkach, skutecznie paraliżując postępy w grze. Dzięki temu polecenie [HELP], które w grze jest rozpoznawane, nie jest zbyt potrzebne. Tak też potraktowali je autorzy, dając podpowiedzi w nielicznych pomieszczeniach. Z pozostałych komend działa [LOOK], pokazujący opis lokacji, [INENTORY] lub [I] pokazujące spis niesionych przedmiotów oraz [LOAD] i [SAVE] do zachowywania stanu gry. Udało mi się tą grę skończyć, więc podaję poniżej rozwiązanie, jak to uczynić. Większość czynności zbierania przedmiotów na planecie można wykonywać w innej kolejności, więc jeśli ktoś chce zbadać świat gry samemu, nie powinien czytać poniższego. Dopiero w statku gra staje się bardziej liniowa.

Porady spod lady

Przygoda rozpoczyna się na płaskowyżu na obcej planecie. Idź w kierunku skalistych wzgórz [W], gdzie znaleźć można kanister z paliwem [GET FUEL]. Potem zejdź do lasu widocznego ze skał [N], [D], [W]. Przechodząc podnóżem klifu zwróciłeś oczywiście uwagę, że wśród skał znajduje się ledwie widoczna półka skalna. Teraz jednak najlepiej znaleźć najwyższe w okolicy drzewo [N] i nieco się rozejrzeć włażąc na nie [CLIMB TREE]. Gdybyś się zgubił w lesie, pamiętaj, że najłatwiej jest wyjść idąc na południe. Po wejściu na drzewo okaże się, że jakiś mało rozgarnięty skoczek spadochronowy zostawił tutaj swój środek transportu, z czego można skorzystać [GET PARACHUTE]. Dalsze wędrówki po okolicy [D], [E], [S] prowadzą na krawędź klifu, pod którym jest półka skalna. Można się na nią przedostać się jedynie potężnym skokiem ze spadochronem [JUMP]. Na półce jest pistolet laserowy [GET LASER], który okaże się wkrótce bardzo przydatny. Powrotna droga wiedzie przez pustynię [JUMP], [S], [E], [S], gdzie można znaleźć porzucony wytrych [GET LOCKPICK]. Z takim wyposażeniem można próbować wejść do statku, którego strzeże nieprzyjazny robot [N], [W], [D], [S]. W razie zagubienia się na pustyni, trzeba zawsze kierować się na północny wschód. Robota broniącego dostępu do statku trzeba wykończyć [SHOOT ROBOT], a potem sforsować wejście przy użyciu wytrycha [GO AIRLOCK], [PICK LOCK].

Wnętrze statku wygląda podobnie jak obudowa – niezbyt imponująco. Ale trzeba spróbować jakoś go uruchomić. Jesteś w głównej sterowni, skąd na razie nie ma przejścia do innych części statku. Umieść więc kapsułę z paliwem w swoim miejscu [DROP FUEL] i pociągnij dźwignię [PULL LEVER]. Statek zastartuje, włączy automatycznego pilota, po czym zakrztusi się i zgaśnie. Ale droga do zawiłych korytarzy statku stoi otworem, więc można statek pozwiedzać [N]. Okaże się, że oprócz standardowych pomieszczeń jak maszynownia czy przebieralnia, na wyposażeniu statku jest wehikuł czasu – niestety nieczynny z braku specjalnego kryształu. Podczas zwiedzania statku nie radzę jednak wychodzić bez skafandra w przestrzeń kosmiczną albo wchodzić do radioaktywnego przedziału z silnikami. Dlatego najpierw trzeba zdobyć odpowiedni kombinezon [W], [N], [W], [N], [PICK LOCK], [E], [E], [GET SUIT]. Teraz można śmiało poszukać kryształu, o którym była mowa w centrum kontroli maszyny czasu [W], [W], [S], [S], [E], [E], [E], [S], [S]. Przedtem promieniowanie silnika zabijało, ale teraz można kryształ zabrać [GET CRYSTAL] i postarać się go wykorzystać w sterówce wehikułu czasu [N], [N], [W], [W], [W], [N], [PICK LOCK], [N], [DROP CRYSTAL]. Do wyboru są trzy przyciski, które przenoszą w różne miejsca i czasy. Najpierw najlepiej wybrać czerwony guzik [PUSH RED], który przemieszcza w przyszłość, do krainy pełnej jaskiń [S], [S]. Po krótkim kluczeniu po labiryncie [W], [S] odnajdziesz klucz [GET KEY], który wygląda znajomo. Teraz trzeba wrócić do konsoli wehikułu [N], [W], [N] I użyć białego przycisku [PUSH WHITE], który przenosi w bliższe czasy, a wręcz pod same drzwi domu bohatera [S], [S]. Wystarczy użyć klucza [UNLOCK DOOR] i już można przypominać sobie stare powiedzenie, że wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej.

Moja ocena: 2

Infantylny scenariusz, choć zaczyna się ciekawie. Zagadki za proste, choć bez trudu można było je skomplikować. Grafika bardzo słaba. W tak prostej grze niewybaczalna jest też ilość błędów...



2004-07-19 22:43 by Kaz
komentarzy: 10
SEBEK @2004-10-28 11:37:42
SUPA
Abe @2005-04-12 04:03:26
Hi. I am from the United States, so I don`t speak Polish.

The console room and "time crystal" in this game are references to the British science fiction classic TV show "Doctor Who".

Look in Google for images with the word "TARDIS" (the name of the time machine),

Bye.
Kaz @2005-05-09 00:48:01
Abe, thanks for info.
thompson @2005-12-02 23:21:24
Hi, I am from Germany, and i loved that game.
OK, it is a long time ago, but i still remember that i was not able to finish it. So maybe one of you has a solution for it?
That would be great!
Tanx a lot,

Bye,
Kaz @2005-12-03 15:41:15
Thomson - that's possible to finish and I did it - you have solution above.
Harry @2006-05-11 15:47:51
"Dan Strikes Back" wydany przez English Software sprawił mi swego czasu całkiem sporo frajdy.
boanerges @2007-04-22 14:45:50
pozdro z Polski, ciekawe czy ktoś tu mowi po polsku , ale chyba nie :] ALL
Cezar @2008-02-12 22:48:44
Ja też wiele godzin i nerwów straciłem nad "Dan Strikes Back", nieco podobna do niej jest też gra "Diamonds". A jeszcze jest przecież wielki hit, wydany przez English Software: "Jet Boot Jack".
zoltan @2013-11-13 11:59:30
Amaurote 128 niestety nie chce działać na AtariWin800PLus 4.1... Ekran zatrzymuje się zaraz po wyborze dzielnicy (na napisie "tara Welcomes You")...
Można dowiedzieć się coś więcej o tej wersji? Widziałem animację wstępną (jak gostek wsiada do Arachnusa) - gratulacje panowie! Coś oprócz tego zostało dodane (w stosunku do wersji Amaurote+)?
Yolanda @2017-03-18 12:55:26
In summary, if you're tired with exercising or purging, starvation to lose weiught naturally you can check out this
new "fat reduction trick" because doing so wilkl help you achieve weight loss goal
quickly and naturally. The workoit can take about twenty or so minutes to finish therefore you just need to
try this 3 times every week which is more potent than your
normal cardio workout. Thiss iss really a super high protein diet that will require limiting your carbohydrate intake too really
ssmall amounts. http://axeliwjw157blog.blogolize.com/5-T...
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Wywiad z Yolkiem (5)
ostatni: 18-02-2018 19:21, string
Atari ST hicolor video (7)
ostatni: 18-02-2018 18:10, Yolk (xmgatz)
trzeci kolor łącznych spritów 1 i... (11)
ostatni: 18-02-2018 16:56, sis101
ATARI.PL i inne takie - BARDZO WA... (10)
ostatni: 18-02-2018 12:11, Kaz
Game Maker ... nadchodzi (122)
ostatni: 18-02-2018 08:51, TheFender
Wykład o Atari w Krakowie (19)
ostatni: 17-02-2018 16:29, jesionen
Kontakt do Voyagera potrzebny . (13)
ostatni: 17-02-2018 04:50, IRATA4
Radio Aktywne (12)
ostatni: 16-02-2018 19:47, Kaz
Atari Font Creator (22)
ostatni: 16-02-2018 09:18, xxl
Zmiany / usprawnienia na AOL (126)
ostatni: 16-02-2018 09:00, wieczor
Update, update i czeski film ;) (27)
ostatni: 15-02-2018 15:44, wieczor
Reedycja gier (391)
ostatni: 15-02-2018 15:26, Duddie
Wywiad z Jesionenem (8)
ostatni: 14-02-2018 23:00, jesionen
Podziękowania dla Zenona (16)
ostatni: 14-02-2018 13:34, Peri Noid
Wykład Krolla o Atari 16/32-bit (... (13)
ostatni: 14-02-2018 13:17, Kaz

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1799
Ostatnio zarejestrowany: kski
Postów ostatniej doby: 19

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy
Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał (17)
SIO2PC-USB napisał (45)
Nowe SIO2SD napisał (0)
SIO2SD w CA12 napisał (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał (12)
Projektowanie cartów napisał (12)
Joystick do Atari napisał (54)
Tygrys Turbo napisał (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał (3)
Rozszerzenie 1MB napisał (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał (26)
Rozszerzenie 576kB napisał (13)
Soczyste kolory napisał (29)
XEGS Box napisał (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał (5)
Atari steruje tokarką napisał (14)
DarkMouse napisał (7)
«« nowszestarsze »»