atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Uwolnienie Topornego z 2017-12-11 12:59 (13)
SV2017 - prace, wyniki z 2017-12-10 22:27 (21)
SV2017 – krótka relacja z 2017-12-10 11:07 (70)
Silly Venture 2k17 – relacja na żywo z 2017-12-08 16:08 (79)
Nadchodzi premiera "07 zgłoś się" z 2017-12-08 00:05 (4)
Poczwórny numer "Pro(c) Atari" z 2017-12-07 17:29 (0)
Kaz Kompo 2016 z 2017-12-06 00:45 (39)
Poradnik programisty Atari – nowe wydanie z 2017-12-04 13:35 (15)
Dextrosy i STE-fany z 2017-11-30 19:59 (6)
Remanent za rok 2016 – modyfikacje klasycznych gier z 2017-11-29 20:59 (13)
Konkurs jubileuszowy na blogu Tdc z 2017-11-26 22:20 (18)
Skool Daze – ostatnia prosta z 2017-11-22 22:49 (18)
Modyfikacje starszych gier: Donkey Kong Jr. i Bubsy z 2017-11-19 23:00 (10)
Nowe demo na duże Atari z 2017-11-14 23:01 (138)
Zanim stali się znani... Kto wystąpił w reklamach Atari? z 2017-11-07 21:27 (8)
Powrót z przyszłości: Giełda Bajtka i koncert Marka Bilińskiego! z 2017-11-03 01:03 (155)
Aktualności growe z 2017-11-01 14:19 (13)
Silly Venture 2k17 – nowa invitka i garść informacji! z 2017-10-30 10:45 (17)
Wyniki konkursu programistycznego ABBUC 2017 z 2017-10-28 16:53 (17)
Pokłosie RetroKomp/LOAD ERROR 2017 z 2017-10-22 16:28 (22)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
FAQ o niniejszej stronie
1. Słowo wstępne

To jest artykuł, w którym znajdziesz odpowiedzi na wiele intrygujących pytań związanych ze stroną. Dowiesz się kto, po co i dlaczego tą stronkę zrobił. Dowiesz się też, jak uruchomić gry na Atari, korzystać z zasobów na stronie i kilka innych drobiazgów. W ten sposób nie zadasz mi mailem wielu niepotrzebnych pytań... ;) Spora część poniższego tekstu była już prezentowana w serwisie, ale jesteś tu nowy, możesz nie umieć tych informacji odnaleźć. Teraz wszystko masz w jednym, łatwo widocznym miejscu.

2. Kto jest temu winny?

Zacznijmy od sprawców zamieszania. Zasadniczo najbardziej winny jest piszący te słowa czyli Kaz. Wszystko zaczęło się w 1997 roku, gdy naszła mnie myśl, zamieniona później w czyn, by zgromadzić jak najwięcej gier na małe Atari. Nie z prymitywnej chęci posiadania jak najwięcej, ale dlatego, że nasz komputerek zaczął definitywnie odchodzić w przeszłość i miałem obawy, czy taśmy i dyskietki do niego przetrwają dłużej niż kilka lat. Pliki gier zacząłem gromadzić na twardym dysku mojego Atari 4160 STE i tak to się zaczęło... Potem złapałem kolekcjonerskiego bakcyla - chciałem zdobyć WSZYSTKIE gry, jakie powstały na Atari. Przyjemne hobby zamieniło się w żmudną, mrówczą robotę przeczesywania internetu w poszukiwaniu kolejnego, jeszcze przeze mnie nie posiadanego programu. Ślęczenie nad milionami stron, porównywanie dziesiątek tysięcy plików, tysiące godzin uruchamiania gier, setki nie przespanych nocy...

W końcu zdecydowałem, że podzielę się swoją wielomiesięczną pracą (bo już nie można tego było nazwać przyjemnym hobby) z wszystkimi miłośnikami Atarynki. Tak narodziła się ta strona, a w jej powstaniu oprócz mnie maczało palce kilka osób. Zacząć należy od mojego przyjaciela Zygi, na codzień zdolnego programisty, który napisał kod html do strony oraz stworzył bazę danych i zainstalował system nowinek, a także wspierał licznymi pomysłami. Drugi w kolejności jest Toras, znany swego czasu Atarowiec (16-bitowe), a obecnie świetny twórca stron www, który pomógł mi przekuć moją graficzną wizję strony na gotowy do wykorzystania szablon. Podziękowania należą się również Tux-owi, takoż bardzo staremu Atarowcowi, obecnie wybitnemu administratorowi sieci, który udostępnił łatwą do zapamiętania domenę atarionline.pl wraz z miejscem na serwerze. Podziękowania należą się też Azbestowi, który uruchomił mirror dla plików katalogu. Wszystkim im chcę publicznie podziękować za to, że spełniło się jedno z moich marzeń, to o powstaniu tej strony.

Obecnie strona rozwija się dzięki współpracy i zaangażowaniu wielu osób, które stale współpracują z atarionline.pl. Osób tych było i jest tak wiele, że nie sposób ich wszystkich wymienić. Jednak muszę podziękować za szczególnie duży wkład wniesiony przez dwie osoby, które poświęciły dziesiątki godzin, by wesprzeć mnie w rozwoju serwisu. Są to Charlie Cherry oraz Larek (ArSoft), którzy też z tego tytułu otrzymali honorowy tytuł Inspektora :) Wielkie dzięki chłopaki!

3. Co to jest Atari?

Jeśli ta nazwa Ci nic nie mówi, albo mówi bardzo mało, to potrzebujesz "nakręcenia", może Atari stanie się też twoją obsesją :) Co to jest więc Atari? Zdania są podzielone. Dla jednych Atari to potężna w latach 80-tych amerykańska firma, dla innych przede wszystkim jej komputery domowe produkowane w milionach sztuk od końca lat 70-tych do połowy lat 90-tych, dla jeszcze innych to symbol rodzącego się rynku konsol i gier wideo. Ale to także atmosfera kształtująca się wokół firmy i użytkowników jej sprzętu. Niezliczona może być liczba anegdot i opowiastek o bojach toczonych z konkurencyjna firmą Commodore, o druzgocących upadkach i radosnych wzlotach przedsiębiorstwa Atari, o ustanawianiu przez nie nowych standardów na rynku komputerów i rozczarowujących porażkach marketingowych, o fantastycznych konstruktorach sprzętu, o genialnych programistach, o nastoletnich fanatykach, wreszcie o osobistych przeżyciach każdego, kto zetknął się z magicznym znaczkiem w kształcie góry Fudżi.

Atari to jedna z technologicznych legend XX wieku. Niesamowita opowieść z pionierskich czasów przemysłu komputerowego. Zagmartwana historia świata rozrywki i komputerów, blasków i cieni biznesu, rozwoju i upadku przemysłowych imperium. A obecnie jest wciąż pisaną historia oddanych fanatyków firmy i nigdy nie wychodząca z mody nostalgia za "dawnym, dobrymi czasami". Tak naprawdę to pogoń za naszym dzieciństwem i młodością, ale cicho sza... To jest właśnie prawdziwe Atari - nie firma, nie komputer, nie bezduszna maszyna, ale wspomnienia dzieciństwa, przebłysk z początków komputerowej ery, gdy te tajemnicze, szare pudełka wkroczyły do naszych domów i stały się ich częścią...

4. Po co jest ta strona?

Tutaj uzależnieni od wspomnień o Atari mogą pobrać niezbędne im dawki narkotyku. Jeżeli byłeś fanem Atari, to na pewno chciałbyś poczuć to przyjemne drżenie gdzieś w środku, gdy zagrasz w grę, której nie widziałeś 10 albo 20 lat... Dać swojej wyobraźni zerwać się z łańcucha i przemierzyć w "Road Race" całe Stany, odeprzeć kolejną inwazję w "Zybexie" czy uwolnić "Robbo" z niezliczonych pułapek. Jeżeli zaś nigdy nie byłeś fanem 8-bitowych komputerków, bo urodziłeś się za późno albo rodzice woleli kupić Ci kolejkę, to możesz popatrzeć, w co bawiły się dzieciaki wiele lat temu, gdy wymyślono komputer domowy...

Na tej stronce każdy miłośnik 8-bitowego Atari może sobie wybrać program, który chciałby zobaczyć i uruchomić na emulatorze (albo na oryginalnym sprzęcie). Są tu skatalogowane programy użytkowe, ale przede wszystkim daje ona dostęp do alfabetycznego katalogu gier na małe Atari. Katalog był tworzony przeze mnie z przerwami przez kilka lat, więc jest z czego wybierać. Śmiem twierdzić, że jest to największy _tak uporządkowany_ zbiór gier Atari w sieci. Takie było zresztą moje pierwotne założenie - żebyśmy my, Atarowcy, mieli w jednym, ogólnodostępnym miejscu wszystkie gry dla naszego ulubionego komputerka. Katalog ma dwie niezaprzeczalne zalety: zawiera wszystkie, a nie tylko wybrane wersje danej gry, a do tego można go zciągnąć ze strony w postaci jednego, zarchiwizowanego pliku w formacie 7z. Tego nie ma nigdzie indziej.

Drugą, bardzo ważną funkcją, jaką ma ambicje pełnić atarionline.pl, jest rozbudzanie i aktywowanie ludzi twórczych, którzy chcieliby zdziałać coś dla 8-bitowego Atari. Jest to miejsce przyjazne dla osób piszących programy, grzebiących w sprzęcie, rysujących grafikę czy komponujących muzykę. Każdy, kto ma chęć coś zrobić jest tu mile widziany, a obowiązującą regułą jest konstruktywna, a nie bezsensowna krytyka.

5. Jak korzystać ze strony?

Strukturę strony bardzo łatwo zrozumieć. Po lewej stronie, na szarym pasku znajdują się skróty do wszystkich informacji i zasobów. Po kliknięciu tam na białym tle po prawej pojawia się zawartość. Proste jak drut. Zasoby podzielone są na kilka kategorii:

Nowinki - najświeższe wiadomości o zmianach w serwisie. Tutaj umieszczam zarówno informacje o nowych grach w bazie danych, jak i o modyfikacjach strony, ciekawych wydarzeniach i wszystkim, co ma związek z Atari. Staram się pisać nowinki tak często, jak się da, ale wszystko zależy od tego ile materiału nadchodzi pocztą i ile wolnego czasu pozostawia rodzina i praca.

Rozmawiali - wydzielony dział zawierający tylko wywiady z osobami ze środowiska Atari. Czasem są to osoby, które już dawno nie są Atarowcami, ale na zawsze pozostaną częścią historii tego komputerka, czasem są to ludzie, którzy wciąż działają w "biznesie".

Dla początkujących - dział, który właśnie powstał. Ma dostarczyć informacji początkującym, którzy wracają do Atari po latach albo dopiero zaczynają się Atari interesować. Oprócz podstawowych informacji o stronie, znajdują się tu informacje o korzystaniu z katalu gier, a także emulator Atari800Win w wersji 4.0, wraz z potrzebnymi plikami ROM. Mile widziane wszelkie komentarze i pomysły w celu dalszego usprawnienia pomocy "zielonym".

Katalog gier - pierwotnie esensja strony, obecnie jeden ze stałych, ale nie najważniejszych elementów. Kilka tysięcy plików gier posortowanych alfabetycznie, sprawdzonych w działaniu na oryginalnym Atari lub/oraz na emulatorze Atari na PC.

Opisy gier - jak sama nazwa wskazuje, tutaj znajdują się bardziej szczegółowe informacje o grach - okoliczności ich powstania, sposoby grania i metody przejścia albo ukończenia.

Katalog użytków - powstał na podobieństwo katalogu gier, ale nie jest jeszcze tak rozbudowany. W przeciwieństwie do katalogu gier, gdzie programy są ułożone alfabetycznie, tutaj użytki podzielone są według tego, jakie mają zastosowanie - osobno programy do grafiki, muzyki czy obsługi stacji dysków. Dodatkowe podkatalogi zawierają schematy elektroniczne sprzętu Atari oraz programy użytkowe dla PC i innych komputerów, które bezpośrednio mogą wspomagać użytkowników Atari.

6. Jak wyszukać coś w katalogu gier?

Nie trzeba chyba wspominać, że w celu sprawnego korzystania z zasobów na stronie i szybkiego wyszukiwania plików gier należy zapoznać się z zasadami rządzącymi katalogiem gier. Zbiór ma przede wszystkim służyć do tego, by można było w miarę łatwo wyszukać daną grę. Z tego względu katalog rządzi się pewnymi zasadami ułatwiającymi poszukiwania, mam nadzieję że logicznymi.

  1. Katalog zawiera jedynie gry i programy bezpośrednio z nimi związane - np. edytory plansz do danej gry, przeznaczone na 8-bitowe komputery Atari. Zbieram wszystkie pliki, niezależnie od tego, kto, kiedy i w jaki sposób je łamał, skąd pochodzą i w jakim formacie dotrwały do naszych czasów - najważniejsze by działały.
  2. Wszystkie pliki, które znajdują się w katalogu, zostały uruchomione co najmniej raz i to przynajmniej do chwili, w której udało się wymusić reakcję programu, czy to joystickiem czy to klawiaturą. Dzięki temu szansa, że gra jest uszkodzona, nie działa albo się zawiesi została zredukowana do minimum. Oczywiście nie byłem w stanie zagrać we wszystkie gry i je ukończyć, tak by stwierdzić, że na dalszym etapie nie będzie przykrej niespodzianki, ale myślę, że z pomocą Atarowców i to się uda stwierdzić. :-)
  3. Większość gier była uruchamiana na oryginalnych Atari 800XL oraz 130XE nie posiadających żadnych sprzętowych przeróbek, a jednocześnie na emulatorze Atari800Win Plus, poczynając od wersji 3.0. Jednak niektóre pliki były uruchamiane tylko na emulatorze, a niektóre tylko na oryginalnych Atari. Gdyby ktoś wykrył w związku z tym jakieś problemy z grą, proszę o informację.
  4. Wszystkie gry zostały ułożone alfabetycznie, w katalogach od A do Z. Gry, których nazwy zaczynają się od cyfr zostały umieszczone w osobnym katalogu 0-9. W katalogach znajdują się podkatalogi o nazwach dokładnie takich, jak nazwa gry - np. Leaderboard Golf II jest podkatalogiem zawierającym wszystkie pliki tej gry.
  5. Jeżeli tą samą nazwę ma więcej niż jedna gra, co wcale nie jest rzadkim przypadkiem, w nazwach podkatalogów z tymi grami pojawia się na końcu dopisek z numerem wersji w postaci (vx) gdzie x to kolejny numer - np. Reversi (v3).
  6. Zdarza się, że pojawiają się wątpliwości co do prawidłowej nazwy gry. Gra może mieć inną nazwę przyjętą zwyczajowo, a inną napisaną w samym programie, np. Road Race to naprawdę The Great American Cross-Country Road Race. Zdarza się, że nazwa przyjęta w instrukcji gry jest inna niż w programie, np. Football określany jest jako Realsport Football. Przyjąłem, że w takich wypadkach nazwą gry jest to, co jest napisane w samym programie i to w najwierniejszy sposób, nawet jeśli wystąpi oczywisty błąd językowy popełniony przez autorów. Zdarzają się też przypadki, w których w grze dana nazwa występuje w różnych postaciach, przykładem jest Pokersam i Poker Sam w jednym i tym samym programie. W takich wypadkach o nazwie w katalogu decyduje moje wyczucie.
  7. Istnieją gry, które nie mają nazwy w programie, a ponadto nie posiadam o nich jakichkolwiek materiałów, by ustalić właściwą nazwę. Wtedy albo nie decyduję się jej jeszcze umieścić w katalogu, albo przypisuję nazwę, którą posługują się inni zwyczajowo. Ponieważ nie raz okazało się po dotarciu do źródeł, np. czasopism, które wypuściły daną grę, że nazwa jest inna niż powszechnie się sądzi, jestem otwarty na wszystkie zmiany, jeśli tylko będzie odpowiednie uzasadnienie. Przyznam też, że bardzo przydała by mi się pomoc innych osób w ustalaniu niektórych nazw, w szczególności docieranie do źródeł programu, ponieważ wszystkiego sam nie jestem w stanie zrobić.
  8. Jeżeli nazwa rozpoczyna się od angielskiego rodzajnika the trafia on na koniec nazwy podkatalogu, po przecinku - np. Atari Olympics, The. Pozwala to uniknąć poszukiwania gier pod literą T, gdy intuicyjnie rozpoczynamy szukać pod właściwą literą. Nie zdecydowałem się na takie rozwiązanie w przypadku innych angielskich przedrostków jak a, jak również niemieckiego das czy podobnych w innych językach, ponieważ nie ma ich zbyt dużo i nie powinny sprawiać kłopotu.
  9. W każdym podkatalogu może się mieścić więcej niż jeden plik z grą. Nazwa takich plików zawsze jest taka sama jak nazwa podkatalogu, oczywiście z odpowiednim rozszerzeniem pliku, w praktyce będzie to jeden z formatów: xex, atr, atx, xfd, dcm, cas, rom, bas. Ponieważ jednak może być więcej plików tej samej gry o tej samej nazwie i tym samym rozszerzeniu, w nazwach plików pojawia się na końcu nazwy, a przed rozszerzeniem, numer wersji pliku w postaci (vx) gdzie x to kolejny numer - np. Zybex (v3).atr. W poprzedniej wersji bazy była też zasada, że "Kolejność numeracji plików nie jest tu przypadkowa, tak jak przy podkatalogach - obowiązuje zasada, że pliki są numerowane od najdłuższego do najkrótszego, a dopiero gdy mają tą samą długość - decyduje przypadek." Obecnie kolejność wszędzie jest związana z czasem dodania do katalogu - nowsze pliki mają wyższe numery wersji.
  10. Dodatkowo w nazwie pliku może się pojawić nawias z innym skrótem. Oto znaczenie tych skrótów:
    • (sx) - x oznacza kolejna stronę dysku przy plikach dyskowych - w ten sposób pierwsza strona pierwszego dysku czyli to, co oznaczane bywa jako strona 1 lub strona A, w mojej nomenklaturze oznaczone będzie jako (s1), zaś (s3) oznacza pierwsza stronę drugiego dysku;
    • (x) - x jest tu liczbą kilobajtów określającą minimalną pamięć RAM niezbędną do uruchomienia gry, jeżeli potrzeba jej wiecęj niż standardowe 64 i jak na razie przyjmuje wartości: 128, 256 oraz 320;
    • (ntsc) - program działa prawidłowo tylko na komputerach wyświetlających obraz w systemie NTSC (głównie wersje amerykańskie);

    • (osa) – gra uruchamia się tylko na komputerze z system operacyjnym A, zainstalowanym w starszych Atari (system ten można symulować odpowiednim programem także na nowszych modelach);

    • (osb) – to co powyżej, ale dotyczy systemu operacyjnego B;
    • (demo) - wersja demonstracyjna gry, czasami grywalna, czasami nie lub inny fragment demonstracyjny gry, np. animacja czołówki;
    • (doc) - dokumentacja do gry w postaci osobnego programu lub dysku;
    • (px) - fragment gry, a x mówi o tym, który to fragment, np. (p2) będzie oznaczało misję drugą lub część drugą gry;
    • (b) - do uruchomienia niezbędna jest obecność w pamięci Basica;
    • (g) - do gry niezbędny jest pistolet świetlny (light gun);
    • (p) - do gry niezbędne są wiosełka (paddles).
    Jeżeli więcej niż jeden skrót dotyczy danego pliku, skróty są wymieniane w jednym nawiasie, po przecinkach, np. Gizmos Castle (v2,128).dcm. Zdarza się, choć bardzo sporadycznie, że w nawiasach są dodatkowe informacje, ułatwiające korzystanie z gry - tak jest w przypadku wielodyskowych gier role playing, których dyski oznaczone są dodatkowo nazwami, np. w serii gier Ultima.

Powyższy dekalog zawiera najważniejsze reguły, które pozwalają zrozumieć strukturę katalogu i ułatwiają korzystanie z niego.



7. Jak uruchomić gry z atarionline.pl?

Wszystkie programy zawarte w katalogu gier przeznaczone są dla 8-bitowego komputera Atari. Uruchomienie ich bezpośrednio na komputerze PC nie było, nie jest i nie będzie możliwe. Możliwe jest ich uruchomienie przy pomocy specjalnego programu udającego Atari, tak zwanego "emulatora". Programów tego typu powstało wiele, nie tylko na komputery PC z systemem Windows. Różnią sie one przede wszystkim jakością emulacji, a przyjmuje się, że jakość ta jest tym lepsza, im bardziej wiernie emulator oddaje oryginał i im więcej programów można na nim uruchomić. Pod tym względem najlepszy obecnie jest program o nazwie Atari800Win Plus działający pod Windowsem 95/98/Me/NT/2000. Ogromny wkład w jego powstanie miał Polak, Piotr "Fox" Fusik, a obecnie stroną domową projektu kieruje inny nasz rodak Marcin "Jaskier" Lewandowski. Cytując za Atariki, która jest kompedium wiedzy o Atari: "Ostatnia wersja czyli 4.0 jest w pełni dojrzałym emulatorem, na którym można uruchomić praktycznie każdy program przeznaczony dla 8-bitowych komputerów Atari 400/800, XL i XE oraz konsoli do gier Atari 5200. Bardzo wiernie oddaje działanie procesora MOS 6502 oraz podsystemu graficznego opartego na ANTIC-u i GTIA, choć jak przyznają autorzy, ze względu na potraktowanie POKEY-a (procesora odpowiedzialnego za kontrolowanie dźwięku, klawiatury i portu transmisji szeregowej) odmiennie od sprzętowego oryginału niewielka część programów - głównie wymyślnych programów demonstracyjnych - może wadliwie reprodukować dźwięk lub obraz. Dostępnych jest 9 rozdzielczości w DirectDraw, emulacja telewizyjnych linii skaningowych, a nawet emulacja artefaktingu, wykorzystywanego w niektórych grach efektu polegającego na mieszaniu sygnałów luminancji i koloru. Program emuluje do ośmiu uniwersalnych stacji dyskietek, które odczytują nawet dość niezwykłe formaty zapisu. Emuluje 42 typy kartridży (m.in. Sparta DOS, MegaCart, Blizzard, XEGS) i zapewnia odczyt i zapis "magnetofonowych" plików CAS oraz obrazów dyskietek w formatach ATR, XFD, ATZ, XFZ i DCM. Daje też możliwość konwersji między formatami zapisu, jak również między standardami znaków ASCII i ATASCII, co bywa przydatne przy współpracy z PC. Obsługa klawiatury jest zresztą bardzo przyjazna, umożliwia m.in. skonfigurowanie szablonów przystosowujących klawiaturę PC do udawania klawiatury małego Atari. Poza tym Atari800Win PLus emuluje dżojstik, wiosełka, tablet, pióro świetlne, pistolet świetlny, mysz, track-ball i inne urządzenia, które na PC zastępowane są myszką lub odpowiednio zdefiniowaną klawiaturą. Atari800Win PLus jest oparty na silniku multiplatformowego emulatora Atari800, opartego na licencji GPL, występującego na wielu platformach (Amiga, BeOS, DOS, FreeMiNT, Linux, MacOS X, OS/2, Sega Dreamcast, Unix, Win32, WinCE)."

2007-04-30 17:20 by Kaz
komentarzy: 23
larek @2007-05-01 09:41:36
Pozostaje pogratulować wszystkim twórcom serwisu.
Kawał naprawdę doskonałej roboty! Dzięki :-)
MWK @2007-05-01 23:28:04
Ja również chciałbym dorzucić swoje słowa najdalej idących gratulacji oraz wyrazy głębokiego szacunku dla całego projektu, twórców jak i wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili sie (i nadal to czynią) do stworzenia tego naszego wspólnego i zachwycającego półświatka, które moim zdaniem przestało być już dawno zwykłą stroną o Atari a jest prawdziwym i potężnym jak kombajn serwisem! Pozdrowienia.
Urborg @2007-05-06 13:13:24
"półświatek" - dobre ;-)

Pozdrawiam
Eyesore @2007-08-09 11:28:41
zaczelem??? chyba zaczalem!!!:)))
Kaz @2007-08-11 18:01:11
Jedna literowka i juz sie czepia ;)
John McLane @2007-09-15 22:19:38
Super stronka.Fajnie ,ze sa jeszcze ludzie ktorzy maja taki sentyment i feeling do Atarynek :-)
Kaz @2007-11-02 02:44:04
Dzisiaj update w informacjach o oznaczeniach plikow: dodane (ntsc), (osb), (osa).
Al99 @2007-11-26 14:24:49
Wybaczcie o Nieśmiertelni Bogowie Atari,

ale link do folderu z całością gier tej stronki padł... :0|
Al99 @2007-11-27 18:24:06
Ups, przepraszam :)

Działa ale początkowe ftp trzeba zmienić na http ;)
omon @2007-12-14 16:38:04
Wspaniała strona
dawno takiej szukałem
Pozdrawiam wszystkich Atarowców
Kaczor @2008-03-05 14:57:40
I życzę sobie (i Atarowcom) aby ta strona istniała jak najdłużej.
Szacunek dla ciebie Kaz że tracisz swój cenny czas dla nas maniaków.
Z drugiej strony jak się coś robi co lubi to nie jest straconym czasem. Prawda?
monika @2008-04-24 17:18:01
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO rany az brak mi słów no taka strona to skarb tylko szkoda ze po zainstalowaniu programu gry sie nie odpalaja bo program instaluje mi sie z błędem ehhhhhhhhh.... ale powiem Wam że moje nieśmiertelne ATARI nadal działa i większość gier tez mi nadal działa gorzej z kasetami na których ponagrywane są gry
monika @2008-04-24 17:24:43
moze mi powiecie co zrobic zeby ten program pod Vistą działał
Kaz @2008-04-25 02:42:23
Niestety, nie mam zadnych doswiadczen z Vista, moze ktos inny bedzie mogl pomoc?
Fox @2008-05-27 14:24:17
Hmmm... ja mam Viste Home Premium i emulator smiga az milo... nawet konto admina nie bylo wymagane do instalki... cos tam sie przy koncu burzył (rejestry i te sprawy)... ale wszystko śmiga az milo :) I oby tak dalej.
Ozyr @2009-02-19 19:46:34
Panowie ogromne podziękowania i jak to mówią młodzi "szacun" za utworzenie takie stronki.... ach odżyły wspomnienia, kiedy to będąc młodzieńcem komponowałem w CHMC :D
Panowie powiem raz jeszcze - TAK TRZYMAĆ :)
(a partia was napewno wesprze :D)
Kaz @2009-02-22 01:46:21
A prosze bardzo, na zdrowie :).
Rzymianinus @2009-12-09 20:42:24
A jak za pomocą Atari800Win Plus dokonać konwersji np. pliku: Mydos45d.xfd na plik Mydos45d.atr ?
Pytam w celach naukowych (gdzieś wyczytałem, że format XFD jest przestarzały i nieużywany).
Kaz @2009-12-09 22:59:31
Misc -> Convert -> XFD2ATR , ale nigdy tej opcji nie uzywalem, korzystam raczej z programu AtrUtil do takich rzeczy. Jezeli chodzi o "przestarzalosc" formatu XFD to podaj zrodlo tej informacji, bo ciekawym argumentow. Jakos nie wydaje mi sie ten format przestarzaly, aczkolwiek mniej popularny tak.
Rzymianinus @2009-12-10 10:18:21
Dzięki za odpowiedź. O "przestarzałości" XFD przeczytałem na stronce, którą kiedyś zapisałem na dysku (2005 rok). Nie była to strona ściśle "atarowska". Coś z niej ściągałem i przy okazji zapisałem . Fragment tej (chyba nieistniejącej i starej jak świat bo stworzonej za pomocą tzw. ramek) strony znalazłem przy okazji generalnego porządkowania mojego dysku. Setki, jak nie tysiące plików i chyba lata pracy... a formatować dysku szkoda bo może coś ciekawego przeoczę.... na razie mam jeszcze cierpliwość :)
Agnessa @2010-10-01 22:22:53
Powiecie mi moi mili, jak pograć na PC, na którym mam Windows XP SP 3 ?
Wprawdzie wiem, że jest tryb zgodności, ale nie umiem go używać, bo zawsze starocie ładowałam na partycję w FAT32 :>

W wieku kilku lat, czyli w I poł. lat 90 mieliśmy w domu Atari, ale nie wiem jakiego typu. Wiem tyle, że miał zielony monitor-znaczy wyświetlał gry w kolorach czarnym i zielonym, do tego była klawiatura i magnetofon.

Odkąd mamy PC, czyli od 10 lat to w Atari nie gramy, nawet nie wiem czy go jeszcze mamy i używaliśmy go jedynie do gier.
Odkąd jednak zobaczyłam Black Lamp w wersji kolorowej, a już szczególnie tą kapitalną 8-bitkową wersję Greensleeves to mam wielką ochotę wrócić do grania na Atari :D

Problem tkwi w tym, że na emulatorach słabo się znam-z rok temu grałam może w jedną grę na SNES, wcześniej najwyżej Game Boy, a w szkole uczyłam się dobrych kilka lat temu i z DOS nic nie pamiętam. :>

Proszę, napiszcie mi tu, a najlepiej na maila, od czego mam zacząć ;)
Agnessa @2010-10-01 22:27:42
PS. Trafiłam na waszą stronę przypadkiem, choć w moim mniemaniu dzięki Bogu ;)
Jest to najlepsza strona, jaką widziałam o Atari i liczę na Waszą pomoc :)

Heh, tyle czytałam, że to komputer, słyszałam o demach i muzyce, ale dopiero wchodząc tu uświadomiłam sobie, jakie to maleństwo, którym było i jest Atari, ma ukryte możliwości.

Najczęściej grałam w Karierę i chyba Equatrion (czy jakoś tak-skakanie przez przeszkody na koniu), a jakieś parę lat temu u wujka w któryś RPG z zamkiem, do którego trzeba było mapkę rysować. Fakt, że trafiałam czasem na minigry na PC, do których się mapki rysuje (na jedną ledwie trafiłam), ale słyszałam, że tutaj to norma, a ja to kocham :D
Kaz @2010-10-30 23:02:26
Agnessa - dokladny opis, jak uruchamiac emulator (i programy) jest w dziale "Dla poczatkujacych":

http://atarionline.pl/v01/index.php?suba...
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
SV2k17 - PODZIĘKOWANIA (31)
ostatni: 11-12-2017 19:14, sachy
Arabic cartridges (23)
ostatni: 11-12-2017 19:12, voy
Atari Fan 5 w Warszawie (7)
ostatni: 11-12-2017 16:42, jesionen
Aliens from WAVES Silly Venture 2... (2)
ostatni: 11-12-2017 15:07, QTZ
Kartridż z grą "07 zgłoś się" - p... (9)
ostatni: 11-12-2017 11:34, clayster
SV2k17 - rejestracja, koszulki i ... (40)
ostatni: 11-12-2017 07:56, tdc
Kopiowanie z Sio2PC na dyskietkę ... (7)
ostatni: 11-12-2017 02:22, Ataripuzzle
Grafika w Turbo Basic XL (7)
ostatni: 11-12-2017 00:55, QTZ
Nowy emulator XE/XL na Androida (30)
ostatni: 11-12-2017 00:02, Dracon
Informacje o Graph2Font (G2F) (71)
ostatni: 10-12-2017 21:44, QTZ
Wymienię się oryginalnymi dyskiet... (13)
ostatni: 10-12-2017 20:13, Ataripuzzle
STOS (1)
ostatni: 10-12-2017 18:21, gsgalezowski
Prośba o pomoc ! (38)
ostatni: 10-12-2017 17:33, jesionen
Sillyventure 2K17 unofficial live... (14)
ostatni: 10-12-2017 17:17, CharlieChaplin
Jacek Karpiński, twórca pierwszeg... (83)
ostatni: 10-12-2017 16:41, bruno_j

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1760
Ostatnio zarejestrowany: madness
Postów ostatniej doby: 64

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
Soczyste kolory napisał scalak (28)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»