atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Rozmowa o druku 3D z 2022-05-24 20:32 (8)
Rozmowa z autorem z L.K.Avalon z 2022-05-20 19:31 (13)
Podsumowanie aukcji charytatywnej z 2022-05-18 21:56 (7)
Spotkanie miłośników Portfolio z 2022-05-16 19:25 (7)
Update licytacji charytatywnej z 2022-05-06 18:42 (34)
Tajemnice ledowej kostki z 2022-05-04 14:10 (7)
Spowiedź autora #9 - Mariusz Wojcieszek z 2022-05-01 20:44 (14)
Sprzęty na rzecz Szymka! z 2022-04-24 23:38 (100)
Najbliższe spotkania na zoomie z 2022-04-22 19:29 (9)
Charytatywnie w 18-ste urodziny AOL! z 2022-04-20 01:14 (23)
"Bloody Planet" nadchodzi! z 2022-04-16 19:28 (28)
Podkarpackie historie z 2022-04-15 00:42 (12)
Wkrótce Retronizacja 4 z 2022-04-13 22:04 (4)
Spotkanie z Magdą z 2022-04-11 14:00 (3)
Gra "Ping-Pong" dla Atari ST z 2022-04-09 22:43 (23)
Strumień z kuchni... Pinokia z 2022-04-08 14:02 (18)
Sam naprawiam... #5 z 2022-04-04 09:04 (1)
Atarowskie "Amaurote" na C64 z 2022-04-01 22:51 (36)
Historia miłośniczki Atari! z 2022-03-31 00:00 (19)
Raport z kopalni! z 2022-03-28 22:50 (19)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (35)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (123)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2022-05-11
Liczba katalogów: 7085, liczba plików: 27036
Zmian katalogów: 112, zmian plików: 262

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2014 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
"Cropky" na urodziny
W latach 80-tych większość miłośników 8-bitowego Atari chodziła do szkoły. Zapewne na dźwięk słowa "szkoła" kojarzycie pomalowane na zielono ławki, wyskrobane finkami napisy, przedmioty takie jak WOS albo nawet PO, szkolne mundurki, tarcze "wzorowego ucznia", grę w kapsle-kolażyki na szkolnym boisku, magnetofony-jamniki. Na topie były takie zespoły jak Pet Shop Boys, Modern Talking, Europe czy seksowne piosenkarki jak Sabrina czy Samantha Fox, co ambitniejsi słuchali TSA albo Scorpions ;). Wiedzę o Zachodzie czerpało się z harcerskiego "Świata Młodych" czy komputerowego "Bajtka". Aby dobrze wprowadzić się w klimat tamtych lat warto posłuchać na przykład tego (trzeba przeklikać do YouTube):







Na co nudniejszych lekcjach grywało się w mnóstwo gier nie wymagających komputera. Na przykład w statki. Albo w państwa-miasta. Albo... w kropki. Gra ta miała wiele różnych wariantów i odmian. Była na przykład wersja "piłkarzyki" albo "hokej". Chciałem na Atari stworzyć grę, która przypomina te szczęśliwe, szczeniackie czasy... tak powstała koncepcja przeniesienia gry w kropki na komputer. O ile mi wiadomo, nikt jeszcze tego nie zrobił. Uwaga! Szeroko opisywana w internecie i stosunkowo popularna gra w kropki to nie jest ta sama gra! Szkolna wersja nie polega na otaczaniu cudzych kropek, tylko na łączeniu kropek kreskami w taki sposób, żeby pozbawić przeciwnika możliwości ruchu.



Do realizacji pomysłu udało mi się namówić najpierw muzyka Michała "Caruso" Brzezickiego, który obiecał przygotować atarowe wersje kilku znanych przebojów z tamtych lat, do niego należał wybór i aranżacja. Jako drugi do zespołu dał się zaprosić Marek "Xeen" Cora, autor kilku gier. W marcu zeszłego roku napisał, że wchodzi w projekt i od tego czasu zaczęły się prace koncepcyjne. Mimo, że ostatni do projektu dołączył Piotr "Piesiu" Radecki, to mocno zabrał się za stronę graficzną gry i jest bezspornie jednym z najważniejszych twórców tej gry. Początkowo to ja miałem rysować grafikę do gry, ale gdy w czasie konkursu graficznego na AtariOnline.pl ujawnił się talent Piesia postanowiłem, że trzeba taką okazję wykorzystać, bo może się nie powtórzyć - trzeba Piesia koniecznie wciągnąć w robienie gier na Atari :). Projekt po wielu tytułach roboczych w końcu otrzymał nazwę "Cropky" (pomysł Caruso).

Aby uświadomić, z jakim zaangażowaniem i dbałością o szczegóły robiona była gra zacytuję jeden z maili, w którym Piesiu dyskutuje o niuansach grafiki zrobionej w creditsach: "Aha jeszcze jedno, gitara na ekranie z credistami ma niestety niewiele wspólnego z tą jakiej używa Caruso (kiedyś był poruszany ten temat), niestety mimo kilku prób nie udało mi się w zadowalający sposób przedstawić gitarę Washburn, zbyt nietypowy kształt (przynajmniej jak dla mnie, laika) uniemożliwiły wciśnięcie jej między logosiki i żarówkę. (...)"



Opis gry

Gra w kropki w wersji szkolnej jest bardzo prosta. Najpierw na kartce papieru w kratkę tworzy się pole gry - stawia się kropki na przecięciu linii poziomych i pionowych. My z kolegami zazwyczaj rysowaliśmy pole takie jak to widoczne poniżej, ale w wersji komputerowej jest ich do wyboru znacznie więcej niż ten szkolny standard, niektóre nasze propozycje pola gry są mocno "odświrowane". Ale to wszystko dlatego, żeby łatwo się nie znudzić, a za to przećwiczyć granie w ekstremalnych warunkach :).

podstawowe pole gry, które pamiętałem z podstawówki


Po narysowaniu pola gry gracze grają na przemian, raz jeden rysuje linie łączącą kropki, raz drugi. Każdy z nich musi kontynuować linię narysowaną przez poprzednika, ale oczywiście może wybierać kierunek, w którym linia ma podążać. Celem gry jest doprowadzenie przeciwnika w takie miejsce, z którego nie może już wykonać ruchu w swojej kolejce. Gra wymaga wyobraźni i przewidywania możliwych posunięć.

gracze na przemian łącza kropki liniami


Pierwszy gracz zaczyna w wylosowanym przez komputer miejscu. Kropka, od której zaczynamy grę, mruga. Używając joysticka wskazujemy, w która stronę chcemy skierować naszą linię i naciskamy fire. Teraz drugi gracz (lub komputer zastępujący gracza) wykonuje ruch. I ponownie pierwszy gracz ma możliwość wskazania, w którą stronę ma być kierowana linia... A teraz drugi... W pewnym momencie nie ma możliwości dalszego ruchu i pojawia się nam napis "No moves". Albo Ty dokopałeś przeciwnikowi albo on Tobie. Informuje o tym rewelacyjna animka Piesia i wskaźnik punktowy. Tutaj warto zdradzić, że tytuł "wzorowego ucznia" można otrzymać tylko wtedy, gdy w trybie turniejowym dziewięć razy dokopiemy komputerowi.

no i koniec... nie ma możliwości dalszego ruchu
o czym informuje ten napis :)


W grze "Cropky" możemy sobie wybrać grę dla jednego gracza lub dwóch graczy. W tym pierwszym trybie za przeciwnika będziemy mieli komputer - jest to AI, które takie głupie nie jest, żeby cały czas dać się ogrywać :). W drugim trybie oczywiście wymagany jest kolega/koleżanka:



Można wybrać tryb turniejowy, w którym musimy się zmierzyć ze wszystkimi planszami, albo tryb pojedynczej gry - wtedy możemy sami wybrać planszę, na której chcemy trenować:



Możemy też wybrać czy chcemy słuchać muzyki czy dźwięków oraz uruchomić grę:



I jeszcze kilka zdań motywacyjnych od Piesia: "Po wygraniu 9:0 można liczyć na jakąś niespodziankę/nagrodę, a pierwszy gracz, który osiągnie taki wynik i się pochwali tym na AOL okryje sie wieczną chwałą ;D. Można też nadmienić, że w grze zawarty jest pewien trik i jeśli ktoś go odkryje to zostanie ogłoszony prawdziwym megamadefaką ;)." No to wyciągamy zeszyciki... i gramy:



Pozostaje mi tylko wskazać miejsce pobytu gry "Cropky" (działa na standardowym Atari z 64KB) oraz zachęcić do zgłaszania ewentualnych błędów. Gra była testowana, ale przecież zawsze jest jeszcze jeden błąd w programie... :). Jeżeli będzie co poprawiać to koder obiecał, że szybko zostanie wypuszczona wersja poprawiona.

W imieniu autorów gry życzę wszystkim wyniku 9:0!

2011-04-20 15:01 by Kaz
komentarzy: 0
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Ranking kolorów ATARI (3)
ostatni: 29-05-2022 01:22, mono
Atarowe i nieatarowe newsy scenowe (451)
ostatni: 28-05-2022 21:11, Peri Noid
My POKEY note table (64)
ostatni: 28-05-2022 17:13, Synthpopalooza
Recoil vs XnView (10)
ostatni: 28-05-2022 14:08, MaW
Moje materiały wideo z grami na A... (98)
ostatni: 28-05-2022 13:29, nowy80
Obudowa SIO2SD (29)
ostatni: 28-05-2022 13:10, pigula
emulator Hatari w przeglądarce (3)
ostatni: 28-05-2022 12:21, xorcerer
MIDI na Atari8 (84)
ostatni: 27-05-2022 21:04, pancio
antic 400/800 vs XL/XE (1)
ostatni: 27-05-2022 20:31, 8-Bitz
Silly Venture 2022 SE - reaching ... (44)
ostatni: 27-05-2022 20:16, mikesk8
Ciekawostki (5173)
ostatni: 27-05-2022 13:22, maly_swd
Nowa gra "Dungeoneer" (2)
ostatni: 26-05-2022 22:19, Krzys
Nowa gra "VICDOOM" (28)
ostatni: 26-05-2022 21:12, MaW
Scorched Earth na Atari XL/XE (73)
ostatni: 26-05-2022 16:19, pirx
[K] Spacja Atari 65XE (1)
ostatni: 26-05-2022 10:17, marmazzaa

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2506
Ostatnio zarejestrowany: Marcin Maziarzewski
Postów ostatniej doby: 15

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (22)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (57)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (30)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (4)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»