atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Uwolnienie Topornego z 2017-12-11 12:59 (19)
SV2017 - prace, wyniki z 2017-12-10 22:27 (37)
SV2017 – krótka relacja z 2017-12-10 11:07 (78)
Silly Venture 2k17 – relacja na żywo z 2017-12-08 16:08 (80)
Nadchodzi premiera "07 zgłoś się" z 2017-12-08 00:05 (4)
Poczwórny numer "Pro(c) Atari" z 2017-12-07 17:29 (0)
Kaz Kompo 2016 z 2017-12-06 00:45 (41)
Poradnik programisty Atari – nowe wydanie z 2017-12-04 13:35 (15)
Dextrosy i STE-fany z 2017-11-30 19:59 (6)
Remanent za rok 2016 – modyfikacje klasycznych gier z 2017-11-29 20:59 (13)
Konkurs jubileuszowy na blogu Tdc z 2017-11-26 22:20 (18)
Skool Daze – ostatnia prosta z 2017-11-22 22:49 (18)
Modyfikacje starszych gier: Donkey Kong Jr. i Bubsy z 2017-11-19 23:00 (10)
Nowe demo na duże Atari z 2017-11-14 23:01 (138)
Zanim stali się znani... Kto wystąpił w reklamach Atari? z 2017-11-07 21:27 (8)
Powrót z przyszłości: Giełda Bajtka i koncert Marka Bilińskiego! z 2017-11-03 01:03 (155)
Aktualności growe z 2017-11-01 14:19 (13)
Silly Venture 2k17 – nowa invitka i garść informacji! z 2017-10-30 10:45 (17)
Wyniki konkursu programistycznego ABBUC 2017 z 2017-10-28 16:53 (17)
Pokłosie RetroKomp/LOAD ERROR 2017 z 2017-10-22 16:28 (22)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (121)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Użytki/Utils
Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Wywiad z Wojciechem Zientarą
Dzięki Mariuszowi "Ramos" Rozwadowskiemu mam przyjemność zaprezentować Wam rozmowę z człowiekiem, którego nazwisko znane jest praktycznie każdemu atarowcowi - Wojciechem Zientarą. Książki Pana Zientary stanowiły bardzo istotną, a często jedyną, pomoc dla maniaków programowania na dowolnym poziomie wtajemniczenia. Zapraszam do lektury.



MR: Jest Pan autorem bogatej literatury poświęconej tematyce komputera Atari 8-bit. Czemu akurat ten komputer?

WZ: Zupełnie przypadkiem. Gdy kupowałem swój pierwszy komputer (jeszcze w RFN), to najtańszy był Atari 600XL (z 16 kB pamięci RAM).

MR: W którym to było roku?

WZ: 1985.

MR: Z tego co mi wiadomo, jest Pan pierwszą osobą w Polsce i nieliczną na świecie, która napisała książkę o mapie pamięci Atari XE/XL. Skąd taka duża wiedza o tym komputerze?

WZ: Producent Atari wydał w USA książkę, w której były podane nazwy i adresy podstawowych procedur systemu operacyjnego oraz danych istotnych dla jego działania. Odczytałem całą zawartość ROM jako liczby, a następnie według listy rozkazów procesora odtworzyłem procedury systemu w asemblerze.

MR: Co skłoniło Pana do napisania tylu książek o tym komputerze? Czyżby brak w Polsce literatury o nim?

WZ: Brak literatury i dobrze za to płacili.



MR: Może w pańskim posiadaniu były wcześniej inne komputery?

WZ: Przedtem miałem ZX81. Był to prymitywny poprzednik ZX Spectrum z pamięcią operacyjną 2 kB.

MR: Dla fanów tego komputera pisał Pan rewelacyjne książki, których nawet nie było na Zachodzie - jak książka kompletny opis wersji C interpretera Atari Basic wraz z wydrukami jego procedur. Skąd czerpał Pan pomysły na takie publikacje?

WZ: Uzgadniałem z wydawnictwem temat, który dobrze by się sprzedawał. Umiejętność programowania opanowałem na studiach, a materiał źródłowy był fizycznie w komputerze :)

MR: Tych różnych książek było kilkanaście i jest to temat na osobny, większy artykuł czy wywiad. Cofnijmy się do wcześniejszego okresu, do połowy lat 80-tych. Od numeru pierwszego w 1987 zaczął Pan współpracę z miesięcznikiem "Bajtek". Jak do tego doszło?

WZ: W czasie wakacji przez dwa miesiące żeglowałem, więc zwykle musiałem po wakacjach szukać nowej pracy. Napisałem kilka artykułów o Atari i zaniosłem do "Komputera" i do "Bajtka". W "Komputerze" przyjęli mnie bez specjalnego entuzjazmu, natomiast w "Bajtku" od razu zaproponowano mi stanowisko szefa Klanu Atari. Oficjalnie dostałem najpierw etat pracownika technicznego, bo musiałem pół roku czekać (publikując w tym czasie różne artykuły), aż dyrektor Młodzieżowej Agencji Wydawniczej nadał mi tytuł dziennikarza.

MR: Zamieszczając swoje programy w "Bajtku" był Pan raczej zwolennikiem uczenia programowania i pokazywania możliwości tego komputera. Przykładem są chociażby artykuły traktujące o języku Action czy tworzeniu grafiki DLI. Czemu akurat takie artykuły, a nie o charakterze rozrywkowym?

WZ: Atari miało w tamtych czasach największe możliwości graficzne i dźwiękowe. Niestety, większość użytkowników wykorzystywała go do gier. Pokazywałem, że komputer to nie tylko zabawka.

MR: Przeglądając "Bajtka" natrafiłem tylko na cztery Pana gry, to jest "Atak", "Magazynier", "MiniPacMan" oraz "Stary Dom". Można wiedzieć skąd czerpał na nie pomysły i co było inspiracją ich napisania?

WZ: Przeważnie były to adaptacje gier publikowanych w zachodnich czasopismach dla innych komputerów.



MR: W 1991 roztaje się Pan z "Bajtkiem". Co spowodowało taką decyzję i czy dalej zajmował się Pan komputerami, a może jak inni przesiadł się Pan na lepszy komputer?

WZ: W związku z przemianami w kraju zmienił się właściciel "Bajtka", a nowy redaktor naczelny był osobą, z którą bardzo trudno było współpracować. Używałem wtedy Atari TT i zająłem się przygotowaniem materiałów dla drukarni.

MR: Spotkałem się z dwoma wersjami gry "Bitwa o Anglie". Jedna była sygnowana przez firmę Eurobit z Warszawy, i że Pan jest jej autorem, a druga tylko podpisana, kto jest autorem gry. Czy sprzedał Pan może tą grę do tej firmy?

WZ: "Bitwa o Anglię" była wydana przez firmę Eurobit. Myślę, że ta druga wersja jest piracka.

MR: "Bitwa o Anglie" to gra Pańskiego autorstwa? Czy może to jakaś adaptacja zachodniej gry?

WZ: Tak, to adaptacja gry na ZX Spectrum zamieszczonej w jakimś zachodnim czasopiśmie. Poza przetłumaczeniem na Atari, musiałem ją trochę poprawić, bo była nieco tendencyjna.

MR: Ciekawi mnie firma Eurobit. Nie słyszałem o niej nic, nawet nie widziałem wydanych przez nią gier. Może Pan wie coś więcej o nie więcej?

WZ: Nie pamiętam – to było ponad 20 lat temu.

MR: Były może jakieś inne Pana gry, które sprzedał Pan do jakiś firm?

WZ: Jak wyżej… nie pamiętam już.

MR: Z taką dużą wiedzą na temat tego komputera nie zamierzał Pan zająć się tworzeniem gier lub programów użytkowych i próbować sprzedawać je w powstających w Polsce firmach tworzących na ten komputer?

WZ: Nie.

MR: Trochę gier sprzed okresu "Bajtka" przetrwało do dnia dzisiejszego. Jak to się stało, że przetrwały, skoro kasety z tamtego okresu były marnej jakości, a może posiadł pan stację i nagrywał je na dyskietki ? Czy odbywała się jakoś ich dystrybucja?

WZ: Atari było zaprojektowane do współpracy ze stacją dysków. Magnetofon został dodany jako marnej jakości proteza. Wszystkie programy rozprowadzane na kasetach były więc przechowywane na dyskietkach.

MR: W życiu prywatnym jest Pan miłośnikiem żeglarstwa. Słyszałem, że wykorzystał pan do tej pasji Atari i stworzył jakiś produkcje o tematyce marynistycznej?

WZ: Obecnie nawet żyję z żeglarstwa. W czasach Atari napisałem cztery programy szkoleniowe dla żeglarzy: "Locja morska", "Znaki i sygnały na śródlądowych drogach wodnych", "Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu" i "Sygnały wzywania pomocy".

MR: Może śledzi Pan to co się dzieje w społeczności fanów Atari?

WZ: Nie.



MR: Czy nadal działa Pan w branży informatycznej?

WZ: Zmieniłem zawód :).

MR: Można wiedzieć czym się Pan zajmuje obecnie?

WZ: Pływam – http://strony.aster.pl/zientara/. A w wolnych chwilach rysuję mapy – http://ump.waw.pl/.

MR: Dziękuje za wywiad.

2011-09-17 20:27 by Xeen
komentarzy: 0
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
3.99$ (5)
ostatni: 13-12-2017 03:22, QTZ
Atari Fan 5 w Warszawie (13)
ostatni: 13-12-2017 02:19, QTZ
"Little Computer People" (61)
ostatni: 13-12-2017 02:15, QTZ
Grafika w Turbo Basic XL (8)
ostatni: 13-12-2017 01:01, Kaz
Wymienię się oryginalnymi dyskiet... (15)
ostatni: 13-12-2017 00:29, Kaz
Skool Daze (2)
ostatni: 12-12-2017 23:46, pin
Arabic cartridges (27)
ostatni: 12-12-2017 23:31, nosty
SV2k17 - PODZIĘKOWANIA (39)
ostatni: 12-12-2017 23:12, Adam
Silly Venture 2k17 - uniting the ... (207)
ostatni: 12-12-2017 22:14, miker
Prośba o pomoc ! (40)
ostatni: 11-12-2017 23:10, jesionen
Aliens from WAVES Silly Venture 2... (2)
ostatni: 11-12-2017 15:07, QTZ
Kartridż z grą "07 zgłoś się" - p... (9)
ostatni: 11-12-2017 11:34, clayster
SV2k17 - rejestracja, koszulki i ... (40)
ostatni: 11-12-2017 07:56, tdc
Kopiowanie z Sio2PC na dyskietkę ... (7)
ostatni: 11-12-2017 02:22, Ataripuzzle
Nowy emulator XE/XL na Androida (30)
ostatni: 11-12-2017 00:02, Dracon

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1761
Ostatnio zarejestrowany: jezy
Postów ostatniej doby: 33

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (17)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (7)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (13)
Soczyste kolory napisał scalak (28)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»