Zapomniane hasło?   Poproś o członkostwo
|
||
0-9 | A | B | C | D |
E | F | G | H | I |
J | K | L | M | N |
O | P | Q | R | S |
T | U | V | W | X |
Y | Z | inne |
Nowa polska gra na Atari ST |
Niedawno po raz kolejny czciliśmy pamięć bohaterskich uczestników Powstania Warszawskiego, którzy wplątani w międzynarodową rozgrywkę polityczną, nieświadomi beznadziejności swojego poświęcenia, oddali życie z miłości do ojczyzny, do polskości, dla wyższych wartości, które kształtowały ich życie. Przykład wspaniałego hartu ducha zwykłych ludzi i jednocześnie nieodpowiedzialnego, zbrodniczego wykorzystania tego hartu przez przywódców. Tragiczna lekcja, którą powinniśmy pamiętać na różnych poziomach publicznego dyskursu. Te 63 dni powstania, między 1 sierpnia a 3 października 1944 roku, znalazło odzwierciedlenie w książkowej grze paragrafowej, którą przygotowali z zamiłowania do historii dr Maciej Słomczyński oraz Beniamin Tytus Muszyński. Wydawać by się mogło, że do przedstawienia tak smutnej historii, tragicznych wydarzeń, trudno zaprząc rozrywkę, jaką jest gra. Uprzedzając te zarzuty, we wstępie do książki dr Słomczyński wyjaśnia: "W społeczeństwie hołdującym przede wszystkim rozrywce, trudno jest z należytym szacunkiem poruszać tematykę wojenną. Środkiem przekazu coraz częściej stają się gry, które kusząc przynętą zwaną „rozrywką”, przyciągają młode pokolenie. (...) Z drugiej strony musimy pogodzić się z faktem, że książki czy nawet filmy nie stanowią już konkurencyjnej alternatywy dla Facebooka, Second Life czy gier komputerowych. (...) Próbując przełamać edukacyjny impas, oddajemy w Wasze ręce edukacyjną grę książkową poświęconą Powstaniu Warszawskiemu. Gra jest przeznaczona dla uczniów szkoły podstawowej, jak i gimnazjum. Bohaterem naszego opowiadania jest członek najmłodszej grupy Szarych Szeregów, Zawiszaków, który próbuje przetrwać koszmar wojny. Jego decyzje nie zmienią biegu historii - powstanie i tak upadnie - ale pozwolą czytelnikowi lepiej poznać siebie i atmosferę historycznych wydarzeń tego okresu." grafika autorstwa Przemysława Ochni W ramach tego przełamywania impasu w dotarciu do młodzieży pojawił się pomysł, żeby książkową wersję gry paragrafowej Janek - historia małego powstańca przenieść do świata komputerów, czyli na PC. Pod auspicjami Instytutu Pamięci Narodowej powstały grafiki do gry, muzyka, a wszystkie teksty zostały zamienione w głos lektora i aktorów. Gra w wersji PC ma posiadać różne efekty graficzne i dźwiękowe, które uatrakcyjnią interakcję z komputerem. Prace nad tą komputerową wersją wciąż trwają, ale są już na ukończeniu. Dzięki Grzegorzowi Gałęzowskiemu, który jest programistą wersji PC, pojawił się ponadto pomysł, żeby grę przenieść także na retrokomputery. I udało się przekonać do tego pomysłu IPN! Wczoraj informowałem o niezwykłym wydarzeniu, jakim jest objęcie patronatem merytorycznym przez Instytut Pamięci Narodowej gry na retrokomputer jakim jest 8-bitowe Atari. I jest to pierwsza taka sytuacja w historii, prawdopodobnie również pierwszy taki przypadek na świecie, że gra "na stare komputery" przebija się "na salony", tym razem "salony urzędnicze". Niezmiernie mnie to cieszy, że udało się zrobić coś, czego nikt wcześniej nie zrobił, a 8-bitowa gra została uznana za pełnowartościowy obiekt kultury, godny objęcia patronatem przez instytucję państwową. Dzisiaj mogę poinformować, że to nie jedyna wieść tego typu, przełomowy moment dla retromiłośników. Miło mi poinformować, że IPN, podobnie jak i autorzy scenariusza, zgodził się na konwersję swojej gry o powstańcu Janku ze współczesnego komputera i wykonanie wersji dla Atari ST. Co więcej, po zakończeniu prac zamieści ją na swojej stronie oraz będzie udostępniał za darmo. Pliki nowej gry retro na urzędowej stronie, tego jeszcze nie grali! Atari ST/STE, mimo, że było w Polsce dość popularnym komputerem 16-bitowym, zazwyczaj zasilał u nas raczej studia muzyczne, nie doczekał się akceptacji jako typowa i topowa maszynka do grania. Z tegoż powodu polskich gier na ten sprzęt powstała zaledwie garstka i podejrzewam, że do ich policzenia wystarczy użyć palców dwóch rąk. Niniejszym nieco zmieniamy ten stan rzeczy - i obiecujemy tym 16-bitowym misiem, że to nie jest nasze ostatnie słowo! Gra Janek - historia małego powstańca jest typową grą paragrafową, a więc nie namachamy się w niej joystickiem, a kluczowe jest czytanie historii oraz podejmowanie decyzji. Mimo, że ostatnie prace nad nią jeszcze trwają, to wiadomo już, że działa na standardowym ST/STE z 512KB pamięci, można ją uruchamiać zarówno na monitorze mono, jak i w trybach kolorowych. Mimo grafik i obszernego tekstu, zajmie jedną, klasyczną dyskietkę 3,5 cala. Autorem programu na Atari ST/STE jest Rafał "Bober" Ciepiela z grupy MEC, bardziej znany na scenie małego Atari. Za konwersję grafiki i koordynację projektu odpowiada niżej podpisany czyli Krzysztof "Kaz" Ziembik. Koordynacją zajmuje się również Grzegorz Gałęzowski. Konwersją muzyki, ale z dużą dozą autorskiej interpretacji, zajmuje się Jakub Husak, również znany z twórczości na małe Atari. Gra zostanie zaprezentowana w ramach Lubelskiego Festiwali Nauki w oddziale lubelskim IPN, 27 września 2017 roku, o godzinie 10.00, serdecznie zapraszam. Zostanie też zaprezentowana na tegorocznym SillyVenture. Data premiery i uwolnienia pliku nie jest jednak znana, ponieważ zależy to od instytucji, a nie od autorów wersji Atari. 2017-09-23 01:49 by Kaz
komentarzy: 26 |
MKM @2017-09-23 08:13:20 |
Kaz @2017-09-23 10:26:04 |
Specjal @2017-09-23 12:44:26 |
WANKES @2017-09-23 13:16:17 |
pigula @2017-09-23 13:17:54 |
trophy @2017-09-23 16:14:52 |
tdc @2017-09-23 19:26:12 |
Yolk @2017-09-23 21:57:29 |
mariuszbox @2017-09-23 22:45:00 |
Kaz @2017-09-24 11:12:51 |
Uzyskanie zgody na wydanie tej gry w postaci pudełkowej jest skomplikowane. Umowa między autorami historii a IPN, a także wykorzystanie do produkcji PC środków publicznych wyklucza proste rozwiązania. Ale szukamy rozwiązania. Konwersja na malucha była rozważana, nawet były przymiarki, nie jest wykluczona. A osobiście uważam, że takie gry powinny być dostępne również w językach obcych. |
Felice @2017-09-24 17:34:13 |
bob_er @2017-09-24 18:30:45 |
@Felice - there's no silly questions. You're not the first person who ask for EN translation. @all - thanks for your applause :). If we will find volunteer, we can consider XE version. Please ask Kaz/Grzegorz for details. I can share some tech details. btw: I'll write next article, how to mix C+ASM for ST, so stay tuned! |
firestorm @2017-09-24 21:17:05 |
grey / mystic bytes @2017-09-24 22:45:29 |
as... @2017-09-24 23:59:19 |
pirx @2017-09-25 00:31:42 |
larek @2017-09-25 13:07:45 |
Gra w wersji książkowo-elektronicznej dostępna jest tu: http://masz-wybor.com.pl/gry-ksiazkowe/ (trzeba trochę zjechać na dół) Dostępne są wersje PDF, MOBI i ePub PDF: http://masz-wybor.com.pl/wp-content/uplo... |
pgru @2017-09-25 13:20:45 |
Wydaje mi się, że taka konwersja na Atari 8 bit + wersja choćby angielska mogłaby bardziej przybliżyć historię Polski zagranicą niż wiele innych inicjatyw. Może się mylę, ale w wielu krajach jeśli ktoś ma i używa Atari czy emulatora to często czeka na produkcje z Polski. Widać to po komentarzach nawet tutaj... |
Kaz @2017-09-25 18:40:51 |
gsgalezowski @2017-09-26 09:18:22 |
gsgalezowski @2017-09-26 09:20:32 |
Coś w rodzaju zapowiedzi Janka na Atari 8bit istnieje. Cała para poszła w zrobienie wersji ST. W przypadku ST była nawet planowana wersja z digitalizowanymi lektorami. Wersja PC zawiera dostosowane utwory muzyczne do określonych scen i nagrania profesjonalnych aktorów do wszystkich kwestii tekstowych. |
gsgalezowski @2017-09-26 09:22:35 |
wtf @2017-09-26 10:52:07 |
Kaz @2017-09-26 14:33:24 |
Nie bardzo wiem, w czym problem? Twierdzisz, ze Tygrysów w powstaniu nie było i IPN je sobie wymyślił? No to chyba w wielu źródłach tez wymyślono. Kilka z nich znjadziesz tu: http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=34... . Ja tam znawcą militariów nie jestem, więc jutro zapytam zarówno autora tekstu o tę kwestię, a i może recenzenta z IPN sie uda spotkać. |
p @2017-09-27 10:48:22 |
mass_st @2022-09-02 09:24:41 |
«« nowsze | starsze »» |
1. Biuro |
2. Grafika |
3. Muzyka |
4. Programowanie |
5. Magnetofon |
6. Stacja dyskietek |
7. DOS-y |
8. ROM-y |
9. Rozne |
A. Schematy |
B. Emulatory |
C. Edukacyjne |
D. Komunikacja |
E. Diagnostyczne |
F. Archiwizowanie i kompresowanie |
!info |
Z. Inne platformy |
«« nowsze | starsze »» |