Zapomniane hasło?   Poproś o członkostwo
|
||
0-9 | A | B | C | D |
E | F | G | H | I |
J | K | L | M | N |
O | P | Q | R | S |
T | U | V | W | X |
Y | Z | inne |
Nowe brzmienia Atari! |
W ostatnich latach kolega Paweł "Pavros" Rosowski, znany przede wszystkim z konwersji na Atari gry "International Karate+", tak dogłębnie zainteresował się tematem uzyskania na naszym komputerze dobrze brzmiących basów (dźwięków o niskiej częstotliwości), że wypracował nową metodę, a nawet kilka metod, ich uzyskiwania. A do tego odkrył ciekawe właściwości układu generowania dźwięku w Atari. Wspominał o tym, przyłapany przeze mnie na Pixel Heaven 2018: Zgodni z tymi zapowiedziami, artykuł Pavrosa na ten temat pojawił się w szóstym numerze "Atari Fan", który to numer dopiero niedawno pojawił się na rynku. Praca Pavrosa ma charakter naukowego opracowania i w czasopiśmie zajmuje dwadzieścia stron (str. 32-52)! Mogliśmy go opublikować na AOL już w czerwcu 2018, bo Pavros podzielił się z nami tekstem, ale dżentelmeńska umowa między nami była taka, że najpierw artykuł pokaże się w atarowskim piśmie, koniecznie polskim, a dopiero potem w necie. Tak więc dopiero dzisiaj prezentujemy materiały od autora. Kto lubi mieć przed sobą tekst drukowany - odsyłamy do najnowszego "Atari Fana", a kto woli czytać na ekranie - zapraszamy do nas. W największym skrócie: jak wszem i wobec wiadomo, w Atari mamy układ scalony POKEY, który między innymi służy do generowania dźwięku. Pozwala on uzyskać basy na kilka sposobów, w tym dzięki tak zwanemu "zniekształceniu C". Dzięki temu otrzymujemy "basy C", choć to tylko umowna nazwa, przyjęta z nomenklatury popularnego programu "Raster Music Tracker". Uzyskane w ten sposób basy mają miekką, ładną barwę. Problem z tym zniekształceniem jest taki, że zachowuje się niestabilnie, barwa i częstotliwość dźwięku ulegają zmianom w trakcie odtwarzania muzyki, co utrudnia lub uniemożliwia jego praktyczne wykorzystanie. I na tym kończy się wiedza powszechna. Pavros przeanalizował POKEY-a na tyle dokładnie, że znalazł sposoby na stabilizację dźwięku, a do tego odkrył właściwości tego scalaka, które opisał jako "złotą" ścieżkę próbkowania, "złoty" kanał 3, a nawet sformułował zasadę zachowania ścieżki próbkowania. Udokumentowanie tych wszystkich właściwości i sposobów otwiera drogę do uzyskania nowych brzmień, pozwoli kolejnym eksperymentatorom na wydobycie z POKEY-a ciekawej muzyki, a programistom na stworzenie nowych narzędzi do dźwięków i muzyki. Pavros na Wapniaku 2017 Autor napisał również kilka słów komentarza do załączonych materiałów "Niedawno zakończyłem pracę nad opisem wyników moich badań dotyczących zniekształcenia C POKEY-a. Oprócz zasad rządzących wytwarzaniem tego zniekształcenia opis zawiera też sposoby stabilizacji tzw. basów C. Problem ten był już poruszany na forach internetowych: Polycounter reset on Pokey oraz Pokey Question Distortion 12 Donkey Kong bass i tutaj. Jako uzupełnienie opisu dołączony jest plik excelowy zawierający tablice czętotliwości/nut dla wszystkich zegarów POKEY-a. Dodałem też slajdy, które prezentowałem na WAPNIAK-u 2017 oraz program "Bass Tester", który pozwala pobawić się zniekształceniem C w praktyce. Program jest skompilowany w trzech wersjach różniących się metodą synchronizacji liczników - dwa warianty metody pierwszej i metoda druga. Program dostarczony jest wraz z kompletnym kodem źródłowym. Po uruchomieniu na ekranie wyświetlony jest opis klawiszy zmieniających różne ustawienia. Instrukcja zawarta jest też w slajdach. Jeśli uruchamiamy program pod Altirrą, to warto włączyć Audio Monitor by obserwować oscylogramy. Instrukcja nie wspomina o klawiszu 0, który włącza/wyłącza modulację dokładnego przesunięcia fazowego. Miłego czytania." A wszystkie wspomniane przez autora materiały są do ściągnięcia tutaj 2019-08-01 00:33 by Kaz
komentarzy: 23 |
zbyti @2019-08-01 05:00:17 |
dhor @2019-08-01 09:23:46 |
Cyprian @2019-08-01 11:42:59 |
Kaz @2019-08-01 16:37:45 |
gorgh @2019-08-01 19:01:04 |
the fender @2019-08-01 19:13:36 |
mgr_inz_rafal @2019-08-01 22:01:25 |
tdc @2019-08-01 22:03:23 |
tdc @2019-08-01 22:21:16 |
Może jeszcze wyjaśnię tym co jeszcze nie czytali lub muzyką się nie zajmują: Do tej pory łączyło się dwa kanały w jeden 16bitowy, aby osiągnąć ładne brzmienia (na Atari mamy 4 kanały 8bitowe, czyli mogliśmy dwa łączyć w jeden). W tym brzmienie basu było właśnie takim z ww przyczyn, które tego wymagało w sposób niemożliwy do zastąpienia (do tej pory!;) ). To ograniczało muzykę na Atari do 1 podwójnego kanału i 2 pojedynczych (8bitowych). Czyli mieliśmy taką sytuację, że jeśli zależało nam na swobodzie i pełnej gamie dźwięków faktycznie mieliśmy do dyspozycji jedynie 3 kanały dźwiękowe - tak jak na Commodore 64 i ZX Spectrum z interfejsem AY. Ale to już historia !;) |
grey / mystic bytes @2019-08-01 23:16:32 |
alex @2019-08-02 00:43:46 |
_rocky @2019-08-02 12:03:49 |
the fender @2019-08-03 11:49:44 |
xxl @2019-08-03 13:30:00 |
spalenizna mi smierdzi @2019-08-04 18:16:07 |
pavros @2019-08-04 18:51:41 |
Dzięki xxl! To dla mnie komplement. W kwestii przykładów brzmienia, to muszę przyznać, że brakuje mi czasu, aby przygotować coś sensownego. Ponadto, tu jest potrzebny utwór, który wykorzysta układ bas 8bit + 3 kanały, gdzie przynajmniej jeden gra z zegarem 64kHz. I nawet istnieją takie utwory - przygotowane przez niezmordowanego Mikera, ale trzeba dla nich przygotować spatchowany player RMT. Może znajdzie sie ktoś, kto ma wolne moce przerobowe i jest w stanie przerobić player RMT? |
pavros @2019-08-05 23:05:34 |
Przygotowałem przykład basu. Jest on wycięty z muzyki do IK+. Plik xex znajdziecie pod linkiem: https://we.tl/t-EQOnDXMeiy . Trwa to dobre kilka minut i zapętla się. W przypadku odpalania na Altirze proponuję włączyć też Audio Monitor. Zachęcam też do pobawienia się bass testerem (basstest.xex w paczce dołączonej do newsa, instrukcja na slajdach też w paczce). W szczególności polecam sprawdzić płynną modulację fazy (włączanie przez klawisz "zero") przy co najmniej dwóch grających kanałach w połączeniu z pianinem i skalą chromatyczną (klawisz 9). |
gorgh @2019-08-06 04:02:03 |
Adam @2019-08-07 00:26:47 |
pavros @2019-08-07 20:43:49 |
Kaz @2019-08-10 17:47:04 |
Synthpopalooza @2019-09-01 05:31:12 |
I documented some other POKEY settings. $8x with 9-bot poly and 1.79 mhz produces buzzy tones in 7 step frequencies and these vary with the STIMER clock. $4x distortion with 1.79 mhz clock also behaves like $Cx, frequencies can be in 3-divisors and the sound varies like in $cx. Does this method work here too? |
Trachu @2019-09-02 11:58:46 |
«« nowsze | starsze »» |
1. Biuro |
2. Grafika |
3. Muzyka |
4. Programowanie |
5. Magnetofon |
6. Stacja dyskietek |
7. DOS-y |
8. ROM-y |
9. Rozne |
A. Schematy |
B. Emulatory |
C. Edukacyjne |
D. Komunikacja |
E. Diagnostyczne |
F. Archiwizowanie i kompresowanie |
!info |
Z. Inne platformy |
«« nowsze | starsze »» |