Wolfenstein 3D na Atari by Kaz 2010-12-25 11:29:26



Są takie momenty, gdy niepotrzebny jest jakikolwiek komentarz, a ręcę same składają się do braw. Tak jest właśnie z projektem o nazwie "Projekt-M", którego koderem jest Nelson "NRV" Ramirez z Chile (można kojarzyć go na przykład z pomocy w kompo muzycznym ogłoszonym na AtariOnline.pl albo z programu muzycznego "M.A.Ch"). Jest to projekt wykorzystania techniki ray-castingu na małym Atari, w celu stworzenia gry w stylu "Wolfenstein 3D". Tym samym NRV ma szansę unieśmiertelnić swoje imię w środowisku atarowców :), szczególnie jeżeli uda mu się dokończyć grę. A tak wygląda w akcji zapowiedź jednego z najciekawszych projektów Atari ostatnich lat. Wykonałem filmik z wersji PAL pod emulatorem Altirra, prezentuje więcej elementów niż filmik Allasa, który był w nowince dzisiaj rano, na przykład włączanie/wyłączanie muzyki, zmianę prędkości rotacji, włączanie ekranu HUD, etc:



A ten wcześniejszy filmik Allasa z wersji NTSC można obejrzeć tutaj.

Program w wersji 2.0 działa na prawdziwym Atari z 64KB pamięci oraz pod emulatorem Altirra 1.8. Są dwie osobne wersje - jedna dla komputerów PAL, druga dla NTSC. Sterować można joystickiem (góra/dół porusza do przodu i do tyłu, lewo/prawo - obrót, lewo/prawo z firem - ruch przy ostrzeliwaniu się, fire przy zbliżeniu do drzwi - otwiera je) albo klawiaturą (klawisze strzałek z lub bez Control oraz W, A, S, D - poruszanie się i obrót, Shift i lewa/prawa strzałka lub Q i E lub Z i X - ostrzeliwanie, spacja lub Return - otwieranie drzwi).

Ponadto kilka klawiszy służy do obsługi ogólnej: Control+M: włączanie i wyłączanie muzyki (autorstwa Mikera), Control+R: prędkość obrotu (od 1 do 5), Control+P: włączanie na ekranie pięknego, półprzezroczystego "HUD"-a oraz klasycznej atarowskiej tęczy...

Jak twierdzi autor, w demie jest kilka niespodzianek i ukrytych miejsc. Dla ułatwienia ich poszukiwań można posługiwać się mapą, bo labirynt jest stosunkowo rozległy:



Aktualnie autor zamierza pracować nad wprowadzeniem przeciwników - na razie eksperymenty z duszkami (grafika PMG), ale i od sofwareowych obiektów się nie odżegnuje (takie jakie były w wersji 1.0). Nelsonowi zostało w aktualnej wersji dema około 10KB wolnej pamięci, a więc całkiem sporo, tym bardziej, że program nie jest jeszcze zoptymalizowany.

Demo gry "Project-M" tutaj.
Kaz 2010-12-25 12:28:38

Tak sobie przypominam rozne dyskusje (i na forum i w realu). Ile to razy slyszalem, ze tryby GTIA sa zbedne i do niczego sensownego sie nie nadaja. Albo ze gier 3D nie ma co na Atari robic, bo zawsze bedzie to za wolne...

Bardzo sie ciesze, ze bronilem wtedy innych tez i ze znalazl sie ktos, kto nie wiedzial ze GTIA i 3D na Atari jest bez sensu :DDD

Wolfen 2010-12-25 13:17:35

...moze nie wiedzial ze sie nie da i po prostu to zrobil :)

Ogladalem filmik - opad szczeny :)

Z niedowierzania odpalilem demo (powyzsze rzeczy pisalem jeszcze pol zartem pol serio ;) ..........

W tej chwili szukam zebow po podlodze... TO NAPRAWDE DZIALA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *

*) na poczatku myslalem ze filmik jest puszczony z 10x szybciej i muzyka do niego jest dograna ale to naprawde dziala! HA! TO CHYBA NAJLEPSZY PREZENT NA SWIETA JAKI ATAROWIEC MOZE DOSTAC!

Lt_Bri 2010-12-25 15:46:44

A tak wygląda to u konkurencji ;)

http://www.youtube.com/watch?v=5XDTh6T-T7o

http://www.youtube.com/watch?v=J74PzZykNA4

Kaz 2010-12-25 15:56:13

Wrzucilem do artka wlasny filmik spod emulatora Altirra 1.8. Roznica w stosunku do filmiku Allasa jest taka, ze jest to wersja PAL, a nie NTSC, prezentowane są wszystkie działające opcje - zmiana prędkości obracania sie (przy uruchomieniu jest 3, a mozna przyspieszyc nawet do 5), wlaczanie/wylaczanie muzyki, wlaczenie HUD-a i atarowskiej teczy, etc :).

Kaz 2010-12-25 16:16:18

Lt_Bri - wbrew pozorom TI-82 to nie jest taka slaba maszynka. To ma procesor Z80 taktowany 6MHz i 28KB pamieci, wyswietlacz 96 na 64 piksele. A TI-84 to juz w ogole wypas, Z80 na 15MHz, 128KB RAM i 1,5MB Flash ROMu.

Lt_Bri 2010-12-25 16:30:04

Ja się meczę z "cieniutkim" Ti-85, który nie dosyć że ma mniej pamięci, to na dodatek sprzętowo "zwolniony" procesor ("naprostowanie" tego to raptem parę sekund z lutownicą w ręku ;)).
Ale w SimCity pograć się da :]

pacman 2010-12-25 16:39:39

@Kaz - nie wszystkie opcje uwzgledniles. Jest jeszcze jedna: przytrzymaj w czasie obrazka tytulowego klawisz "shift" az do wgrania samej gry. Zareczam ze zauwazysz roznice przy sekcji FPS oraz na ekranie i w samej plynnosci gry.

Kaz 2010-12-25 16:54:31

Pacman - racja, mozna jeszcze zaprezentowac wiecej FPS (30), ale rozmiary ekranu gry sa wtedy mniejsze.

Caco 2010-12-25 16:59:59

Jak dla mnie coś niesamowitego. Mam nadzieje, że projekt zostanie dociągnięty do końca. Brawo!

Dracon 2010-12-25 17:00:30

WoW, mocna rzecz!!! ;o Jeszcze na dole spluwa i przeciwnicy to naprawde bedzie rewelacja. A przy okazji dowiedzialem sie, kim jest ow tajemniczy "NRV" - kiedys blysnal naprawde swietna wersja tetrisa na A8, czyli "Line Up!" !!!

Kaz 2010-12-25 17:14:43

Dracon - true, jeszcze zrobil w starych czasach gre "Pad" (potrzebna myszka ST):

http://atarionline.pl/v01/index.php?ct=katalog&sub=P&tg=Pad#Pad

gorgh 2010-12-25 17:19:12

tutaj inny raycaaster, na zx (chyba w wersji 7 mhz)
http://www.youtube.com/watch?v=2rWooGqqQ5w

Rastan 2010-12-25 17:30:49

Proponuję jeszcze zerknąć na to:
http://www.youtube.com/watch?v=kW_XDSFdn-4&feature=related
i na to:
http://www.youtube.com/watch?v=X3Oqz5WjDPI&feature=related

Rastan 2010-12-25 17:34:34

i jeszcze na to:
http://www.youtube.com/watch?v=vzm9KkJ5lGI&feature=related

Zeekat 2010-12-25 18:31:15

Ale kosmos! Chodzi i wygląda prawie jak prawdziwy wolf3d. Ciekawe, jak będzie chodzić, jak już upchnie jakieś sprajty.

Dracon 2010-12-25 19:04:12

@Rastan. Dzieki za te linki do innych przykladow Wolfa3D na 8-bitach. Nie wiem co miales na mysli, ale nasza (atarowska) wersja wyglada jak na razie najlepiej!! :)

Rastan 2010-12-25 20:24:13

Dracon: Kompletnie nie miałem nic na myśli :) ale zgadzam się z tym co napisałeś. Wersja z C-64 ssie, na ZX nie wygląda to jednak tak źle. No, ale niestety w pewnych kwestiach widać ograniczenia Speca.

Rastan 2010-12-25 20:26:57

Trzeba przyznać, że w tego typu grach Atari zdecydowanie pokonuje konkurencję.

Jacques 2010-12-25 21:29:06

Prawdziwe "power without the price" :-)))

Maciek 2010-12-25 22:11:29

ten za ZXa jest na przyspieszonej emulacji z tego co kojarzę, bo interesowałem się tym kiedyś. MOOD to porażka. Wczoraj grałem na real hardware i po prostu bomba! o dziwo po emulatorem mi nie działa. jeszcze tylko Ci przeciwnicy i widoczna broń, ale czy w wolfie nie było jeszcze jakiś bitmapek z lampami i meblami itd?

Dracon 2010-12-25 22:12:11

Jesli autor jest tak zdolny, ale robi apdejty raz do roku, to moze sie wyrobi z ta gierka na XX-lecie pierwowzoru, ktore przypada za 2 lata??? ;)))

Michal W. 2010-12-25 22:32:22

Pomysl fajny, na emulatorze wyglada okropnie (zupelnie nie podobnie do tego filmiku ;) ale najbardziej brakuje mi muzyki ktora byla w oryginale (oczywiscie jesli 18 lat temu sie bylo burzujem i posiadalo SB albo chociaz Adliba) Ktos sie podejmie konwersji nazi-piosenki Die fahne hoch na Atari ?

Wolfen 2010-12-25 22:40:48

@Maciek - tez mi sie tak wydaje ze tak bylo. Poki co najlepsiejsze na A8 :) no... mam nadzieje ze pojawi sie jakies miesko armatnie wkrotce bo samo poruszanie sie po mapie wywoluje odruchowy spustoscisk i chec krycia sie za rogiem :D

Zeekat 2010-12-25 22:49:24

Nie zapomnijcie odpalać na emulatorze Altirra, na Atari800 faktycznie wygląda jak kocie rzygi.

nosty 2010-12-25 23:37:54

Z przyzwyczajenia sprawdzilem jak wyglada sprawa praw autorskich do Wolfa 3D. ID Software udostepnilo kod zrodlowy na niekomercyjnej licencji, wiec dowolne porty freeware moga powstawac bez przeszkod! :)

Co ciekawe, gre Wolfenstein 3D wciaz sprzedaje firma 3D Realms (nie wiem dlaczego akurat oni). Ale na stronie firmy warto zwrocic uwage na informacje: "NOTE TO GERMAN RESIDENTS: Please note that we are legally prohibited by German law from selling this item to any address in Germany. If you order this, your order will be cancelled. Thank you." :D
http://www.3drealms.com/wolf3d/

GZP 2010-12-26 02:31:09

Citadel ma rewelacyjną muzę. Nie posiada ktoś wydłubanej?

seban 2010-12-26 02:36:20

@nosty: do Niemiec nie mogą sprzedawać, bo w grze występuje symbol "swastyki" lub inne zakazane w Niemczech symbole, co w/g niemieckiego prawa pewnie jest promowaniem nazizmu, a to u nich prawnie zakazane. ps) tak mi się przynajmniej wydaje, ale mogę się mylić.

Kaz 2010-12-26 02:49:20

Taki zakaz jest o tyle nieskuteczny, ze Niemcy i tak kupuja takie rzeczy, tylko robia to w krajach osciennych, gdzie produkcja przedmiotow z takimi symbolami nie jest nielegalna. Czytalem kiedys wywiad z wytworca takich rzeczy i on twierdzil, ze Polska jest najwiekszym w swiecie producentem nazistowskich mundurow, helmow, odznaczen i innych akcesoriow tego typu, a najwiecej eksportowane jest do Niemiec i USA.

Wolfen 2010-12-26 11:58:13

Czy ja wiem czy sa produkowane w PL ? moze tylko przerzucane ? Najwiecej np. samochodow kradzionych w Niemczech trafia do... Albanii (bedac tam rozmawialem z jednym Niemcem), natomiast przerzucane sa przez Polske (niestety) stad sporo osob twierdzi ze to Polacy kradna ;P Swoja droga Albania to dziwny kraj - bieda az piszczy ale tylu wypasionych Mercow terenowych to jeszcze nigdzie nie widzialem ;) (owszem wszystkie niemal poobijane ale to juz kwestia ich kultury jazdy). Wiec kto wie? Moze produkcja chula gdzies na wschodzie, poludnie czy gdzies indziej a u nas przerzucaja? Stad wiekszosc mysli ze "produkowane w PL" ;) ...ale to tak tylko sobie gdybam :) moze jest inaczej niz z kradzionymi samochodami :)

nosty 2010-12-26 13:10:32

offtop sie zrobil, ale niech tam: tak sie zastanawiam ze moze Polska nie jest producentem tych akcesoriow (slyszeliscie kiedys o fabryce szyjacej mundury SS?? ;), a tylko ma silna spolecznosc kolekcjonerow a te dane dotycza autentycznych pamiatek z II WS, ktore sa wyszukiwane/odzyskiwane w naszym kraju i eksportowane na Zachod?

thefender 2010-12-26 13:31:48

Nie wiem dlaczego, ale jak odpalam demo na Altirze to mam dziwny efekt rysujących się poziomych białych linii z lewej strony (coś z buforowaniem?).
http://img210.imageshack.us/img210/8239/beznazwyut.jpg
Też tak macie?

hlipoz 2010-12-26 13:39:25

Chi, Chi, Chi, Le, Le, Le !!! zakrzyknąłem jak jeden z górników wyciągniętych z tamtejszej kopalni. Grałem w demo na emulatorze. Coś niesamowitego. Czekam na więcej. Brawo!

Kaz 2010-12-26 13:51:21

TheFender - nie, tak nie mam.

Wolfen, Nosty - ten facet, z ktorym wywiad czytalem byl wlascicielem polskiej firmy produkujacej militaria i miedzy innymi mowiono o szyciu mundurow SS. Wiec na pewno chodzilo o produkcje w Polsce. Utkwilo mi to w pamieci ze wzgledu na teze przewodnia - ze 50 lat po wojnie nie ma resentymentow tylko jest biznes. Zakladam, ze facet znal rynek, na ktorym dzialal, skoro jego firma jest wieksza w tej branzy (nie jedyna w Polsce!). Z ciekawosci wrzucilem w Googla zapytanie i widze, ze jest troche w Polsce takich firm, pierwsza z listy sprzedaje mundury SS, dalej nie sprawdzalem:

http://www.mundury-historyczne.pl/

Rastan 2010-12-26 16:09:05

TheFender: ściągnij najnowszą wersję Altirry i problem zniknie.

miker 2010-12-26 17:50:23

Uwaga - na forum dodałem wersję gry, która dobrze działa na PLusie (i tylko tam). Zapraszam do dedykowanego grze wątku. :)

Lt_Bri 2010-12-26 18:14:23

Trzeba tu rozróżnić "nazistowskie akcesoria" i repliki militariów (mundurów, broni, odznaczeń etc.) produkowane głównie z myślą o rekonstruktorach*(tylko co poniektóre mundury da się zrobić z enerdowskich "szmat" - z całą resztą jest jeszcze gorzej...).

Philsan 2010-12-27 00:51:24

Chris, could you please add a link to Altirra (http://www.virtualdub.org/altirra.html) in the left column of the page ("Emulatory")?
If you use my link you don't have to update your link every time a new version of Altirra is released.

pin 2010-12-27 22:46:16

.. a ja poczekam z osądem na finał, bo: na dzień dzisiejszy jest to najładniejszy "doom" jakiego widziałem na XL/XE - fakt i prawda - jednak jeśli zostało faktycznie 10k ram, to wydaje mi się, że jeśli autor zmierza w kierunku zmieszczenia tego w 64k to coś pójdzie nie tak :) - albo przy okazji będzie to całodysk, lub inny cart. Nawet geniusz i znawca tematu może mieć problem w zmieszczeniu logiki gry, wizerunku i animacji przeciwników i innych pierdół w tak niewielkiej ilości pamięci. Obym się pomylił :) :P. Nie mam pojęcia, dlaczego niektórzy panicznie boją się rozszerzonej pamięci, jak by co najmniej diabeł w tym siedział :)

Kaz 2010-12-27 23:17:47

Pin - przychylam sie do Twojego zdania. Jezeli jednak chodzi o te 10KB to autor zwraca uwage, ze to przed optymalizacja, ze prawdopodobnie moze zwolnic jeszcze 4-6KB.

Philsan - true. However, I usually add ROM files and other extras to emulator for beginners (if someone is advanced - know how to find emulator himself).

nosty 2010-12-27 23:27:11

Pin - bo parafrazujac, jakby Bog chcial zebysmy mieli w Atarkach rozszerzoną pamiec to bysmy sie rodzili z simami 1MB ;)

A powaznie, to nie rozumiem w czym problem: to zeby gra chodzila na standardowym Atari 64kB to sluszne i chwalebne ale nie oznacza ze gra nie moze ladowac danych w locie z dysku lub carta. Albo zeby powstaly dwie wersje dla pamieci 64kB (cart) i rozszerzonej (dysk).
Biorac pod uwage ze autor dobrowolnie przygotowal dwie wersje: PAL i NTSC jestem optymistą.

miker 2010-12-28 06:44:22

Póki co, autor stara się sprawdzić, ile upchnie w 64kB. Na razie jest jeszcze ok. 10kB wolnego, ale będzie można jeszcze zaoszczędzić nieco pamięci poprzez zmianę sposobu rysowania (jakieś "zmirrorowanie" obrazu, nie znam się na tym). No i jeszcze kwestia dodania przeciwników, ich AI itd. W końcu to ciągle jeszcze tech-demo, tyle, że można sobie już w nim pochodzić, pozbierać, pootwierać itd.

Krótki 2010-12-28 18:09:04

nosty> Co ciekawe, gre Wolfenstein 3D wciaz sprzedaje firma 3D Realms (nie wiem dlaczego akurat oni).

3D Realms to znak handlowy firmy Apogee Software, dystrybutora Wolfa od samego początku.

pin 2010-12-28 21:03:01

Miker :) - wiesz, można upchnąć na siłę prawie pełne 64k kodu, tylko że tym sposobem można zapomnieć o dosie, czy częstokroć nawet inicie, a przeróbka tak upakowanych danych na rozszerzenie portB raczej będzie dość kłopotliwa. Dokładnie tak kłopotliwa, jak przerabianie kodu dla Coriny na EXT portB :)

TYLKO_ATARi 2010-12-29 09:04:27

no i nareszcie ludzie zaczną sprzedawać komody i te zasrane amigi, bo juz mamy znaaaacznie lepszy sprzęt od tych smrodów, najlepsze gry i dema od zawsze były tylko na atari, komody i sramigi to nuda i beznadziejny złom! szacunek dla twórców!!!

wieczor 2010-12-29 09:56:40

Ciekawe czy po ukończeniu było by trudne wykonanie portu na VBXE

Axi0maT 2010-12-29 10:32:47

Ktos wie czy to bedzie tylko gra wygladajaca jak Wolfstein 3D? Czy moze pelny wolf 3D, tzn. uklad plansz, wrogow i przedmiotow tak jak w oryginale?

mono 2010-12-29 15:21:13

Ten spectrumowy Citadel chodzi na niedopalonym 128k - czyli taktowane standardowo - 3.5MHz.

Akira 2010-12-29 16:12:55

Niesamowity news, jeśli finałowa wersja gry będzie tak wyglądała jak na screenach i filmiku to faktycznie przejdzie ten fakt do annałów sceny Atari i 8 bit w ogóle. Szok w trampkach!

TYLKO_ATARi 2010-12-29 17:20:59

ATARI daje kopa w dupy wszystkim amigowcom, spetrumowcom, komodziarzom i grzybiarzom razem wzietym!!! psie syny z innych platform na kolana!!!! ATARi moim BOGIEM!!!

urborg 2010-12-30 07:02:04

Wygląda to i działa rewelacyjnie. Póki co płynność jest dużo lepsza niż Wolfensteina na Atari ST/STE. Tam żeby było tak płynnie trzeba sobie zmniejszyć obraz co najmniej o połowę. Do gry jednak jeszcze sporo brakuje. Nie ma chociażby przeciwników, czy widoku broni, a także reszty logiki, AI przeciwników itp. Wcisnąć to w pozostałe 10 KB będzie trudno, ale kto wie. Nawet jednak jak by się nie dało to w 128 kB (130XE) powinno się już dać, no i przecież są jeszcze kartridże. Demo to udowadnia ponad wszelką wątpliwość, że Wolfa na Atari da się zrobić i to w postaci grywalnej i kolorowej gry a nie animacji poklatkowych. W mojej ocenie jest to większe osiągnięcie niż Vector, który chociaż miał "pełniejsze" 3D, to był mniej kolorowy i gra na nim byłaby raczej niegrywalna, przynajmniej jeśli miałaby to być gra akcji bo klatkująca przygodówka mogła by być ok.

jury 2010-12-30 10:29:12

@urborg, ale Projekt M też nie jest chyba na pełnym ekranie? Dawno grałem na ST w Wolf'a, ale z tego co pamiętam to wystarczyło zmniejszyc ekran o "2 ramki" ( nie wiem jak to nazwać ) aby to chodziło płynnie. A nie aż o połowę, można było jeszcze manipulować szczegółami tekstur. Do tego ta wersja 8-bit ma strasznego grill'a :P . Nie twierdzę że wersja na "małe" jest do niczego. Jest ABSOLUTNIE wręcz niemożliwie dopieszczona i takie tam, płynność jest naprawdę świetna. Ale porównywanie jej do wersji z ST to trochę coś nie tak, do tego jeśli dobrze pamiętam, to któraś beta ( ta bez przeciwników ) też chodziła o wiele płynniej niż ostatnia wersja z bronią, przeciwnikami i wszystkimi bajerami :)
Ogólnie to jeśli chodzi o mnie to wersja ST mnie nie powaliła, nawet do tego stopnia że uznawałem ją za niegrywalną, z powodu małej drobnostki. Obracanie się lewo-prawo miało taki skok, że w niejednej sytuacji nie dało się nakierować broni na przeciwnika :)

andys 2010-12-30 12:37:31

mania wolfa nie ominęła również amstradowców.

http://www.youtube.com/watch?v=COH55Uj53TY

Rastan 2010-12-30 14:37:54

Panowie spokojnie. Na razie jest to sam engine. To, że coś takiego jest możliwe na Atari wiedziałem od dawna. Konop pokazał podobny (i równie szybki) engine w AssKickerze. Gość po prostu "przepakował" to w inny tryb graficzny (256 kolorowy) i dodał tekstury od Wolfensteina.
Jeśli to prawda co pisze Jury, że samo demko na ST chodziło równie szybko, a później gra z przeciwnikami posiadała znaczne spowolnienia, to zachowałbym na razie spokój. Poczekajmy na końcową i oficjalną wersję gry.

TYLKO ATARi 2010-12-30 20:55:40

Jury: prawda jest taka,że wersja na a8 jest milion razy lepsza niz ta na ST, na STeka niestety to była węcz niemożliwa PADAKA i porażka. Wersja na Atari XL/XE kopie w dupę także ST-kowców. Panowie czas na zmianę sprzętu...

bart 2010-12-30 21:48:12

>TYLKO ATARI: więcej treści, kolego, mniej sloganów.
>KAZ: ciągle zwlekam z moim programikiem, ale się sporo zmieniło w mojej sytuacji . Jednak plan jest sukcesywnie realizowany!
>URBORG i KAZ: w ogólności; owszem, GTIA pokazuje tu co należy. A gdyby tak do tego 65XE z MARIA i FDD 3,5" o zwięszkonej min. 3X prędkości, dogrywalne lewele z dyskietki 3.5" (a choćby i co 5 minut, w końcu to 8-bit!) - Duke Nuken, Wolfstein 3D, Test Drive itd. na 8-BIT Atari? Co, nadal nie uważacie, że to było możliwe? I biznesowe ? I zajebiste ? porty do zrobienia w latach 86-92 przez polskich informatyków (wówczas jeszcze nie fanaktyków) za jedyne 50$ miesięcznie od łebka, czyli tyle ile zarabiał wówczas bardzo obrotny kierownik dużej państwowej firmy (gówniarzom przypomnę, że innych wówczas nie było, a działalnośc gospodarcza byla ścigana jako poważne przestępstwo)? 50$ Atari wówczas wydawala miesięczenie na papier toaletowy do jednego kibla dla pracowników.

Maruda 2010-12-30 23:57:56

Wolf bez przeciwników to jakaś porażka. To nie ma szans na Atari powstać, to tylko tekstury i nic więcej.

TYLKO ATARi 2010-12-31 01:41:03

bart: ogarnij się, więcej realu mniej fantasy! nie wcinaj sie miedzy wódkę a zakąskę

nosty 2010-12-31 10:01:14

@Rastan - ogladnąłem AssKickera. Rzeczywiscie patrzac czysto technicznie roznica jest pewnie niewielka (choc chyba wyciaga mniej fpsow niz M - trzeba by spytac Konopa).
Ale te dwa projekty pokazuja ze czasem "prawie" robi wielka roznice, a efekt koncowy ma sie nieraz nijak do szczgolow technicznych.
Tu wystarczylo dodac kolory, mozliwosc sterowania, poruszanie strefowe, oraz, co tez wazne dodac magie grafiki Wolfa 3D i efekt w porownaniu do monochromatycznego i "anonimowego" Asskickera poraza.
Wczesniejsze dema pokazaly ze dodajac plaskich wrogow i wizerunek broni gra nie straci tak wiele na plynnosci i na pewno bedzie grywalna.

Krótki 2010-12-31 13:55:17

Gołym okiem widać, że Project M jest szybszy (nie mierzyłem, ale pewnie z 2 razy) niż AssKicker. Poza tym mamy:
- więcej niż 2 tekstury widoczne naraz,
- możliwość swobodnego przesuwania pola widzenia (a nie tylko chodzenie środkiem korytarza)
Podejrzewam więc, że róznica techniczna wcale nie jest taka mała jak sądzisz.

Rastan 2010-12-31 14:40:46

@nosty, Krótki - zapytam z ciekawości Konopa ile klatek wyciąga AssKicker i dam znać. Jeśli chodzi o tekstury to jest to problem związany z designem dema. Myślę, że akurat Konop chciał w taki sposób zachować stylistykę tego dema (dając jednolite i mniej kolorowe tekstury). Ale mnie chodziło raczej o same technikalia tworzenia takiego efektu - algorytn Ray Casting - który w obu przypadkach jest taki sam.

jury 2010-12-31 19:11:39

Kurcze, chcialem sprawdzic czy to co napisalem wyzej jest zgodne z prawda, ale nie wyszlo :) Niestety nie znalazlem na dysku wersji ktora uwazalem za ta co naszybciej chodzila, czyli 0.3. Mam natomiast 0.4 i 0.5. 0.4 jest ostatnia bez przeciwnikow ale nie chodzi znacznie szybciej od tych z przeciwnikami. Owszem jest zauwazalna roznica predkosci, ale chyba nie taka
jak 0.3 ( chyba ze zle pamietam i sie mylilem ). Chwilowo nie mam jak wrzucic wersji 0.3 na ST'ka. Co do tych wersji co mam i dzisiaj sprawdzalem to te cholerne wielkie skoki lewo-prawo wystepuja juz od wersji 0.4. Widocznie taki urok :) Chyba nawet z 7 lat temu pisalem do Ray'a aby zmniejszyl te skoki bo to nie jest grywalne :)

Kaz 2011-01-01 02:09:25

Tutaj link do filmiku z dema The Asskicker - mozna sobie porownac z innymi swiatami 3d:

http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=848&page=1#Item_2

Rastan 2011-01-01 10:35:15

Pytałem Konopa i z tego co mi mówił, to świat w AssKickerze wyciąga około 8fps, ale dodatkowo zawiera cieniowanie.

Wladimir 2011-01-10 15:19:27

szkoda tylko, ze muza taka koszmarna

homek 2011-01-13 18:19:48

to zrup se lepszom, melomanie... :P

pin 2011-01-13 22:28:27

hahahahahahhhh ... ;)- melomanie :)

bed 2012-06-02 18:40:48

witam
jest jakieś dalej?

sorry za odkopanie tematu, ale mnie to ciekawi