NeoTracker v1.4 Instrukcja obsługi -------------------------------------- WSTĘP NeoTracker jest programem służącym do edycji i odtwarzania muzyki przy pomocy ośmiobitowych sampli (cyfrowych próbek dźwięku), wykorzystującym rozszerzoną pamięć do 1MB oraz COVOX. Pod względem obsługi wzorowany jest na najlepszym (najwygodniejszym), zdaniem autora, programie muzycznym - Theta Music Composer'ze. Od momentu wydania wersji 1.12 minęło już kilka miesięcy, od wpisania pierwszego LDA - dokładnie rok. Dlatego też, mimo rozpoczęcia prac nad wersją 2.0, postanowiłem wydać wersję 1.4 - nie tak bogatą w możliwości, bo opartą częściowo jeszcze na starym kodzie. Mimo tego mam nadzieję, że właśnie dzięki nowej wersji muzyka tworzona przy pomocy sampli zacznie być trakto- wana na naszej platformie nieco poważniej. Miłego tworzenia życzy Epi/Tristesse 28.08.2003 HISTORIA Wersja 1.4 (08.2003) - zwiększona częstotliwość miksowania przy odtwarzaniu modułu (11.5kHz) - poprawione tablice częstotliwości - poprawiona konwersja formatu MOD - poprawione zarządzanie pamięcią - wbudowana podręczna pomoc - wybór urządzenia: POKEY/COVOX przy instalacji - komendy efektu portamento - obsługa podkatalogów SpartaDOS - oddzielne ścieżki dla modułów, sampli i paternów - kilkanaście mniejszych poprawek Wersja 1.12p (02.2003) - odpowiednik wersji 1.12 dla POKEYa Wersja 1.12 (12.2002) - dodana czwarta oktawa przy konwersji formatu MOD - usunięte kilka drobnych błędów Wersja 1.11 (11.2002) - niewielkie zmiany w obsłudze - poprawiona obsługa płynnej zmiany głośności - opcja wygładzania sampli Wersja 1.1 (11.2002) - opcja testowania sampli z klawiatury przy częstotliwości 15.5kHz - usunięte kilka błędów Wersja 1.0 (11.2002) - zupełnie nowy wygląd, wzorowany na TMC - nowy format pliku - szybsza i dokładniejsza konwersja formatu MOD - informacja o ilości wolnego miejsca na dysku - możliwość wykorzystania tzw. długiego sampla - do 22kB - komendy płynnej zmiany głośności - kilka mniejszych poprawek Wersja 0.91 (10.2002) - konwersja plików .MOD (ProTracker) - drobne zmiany w obsłudze Wersja 0.9 (09.2002) - pierwsza wersja WYMAGANIA SYSTEMOWE Konfiguracja sprzętowa: minimalna - ATARI 130XE - stacja dysków podstawowa - +256kB RAM - Covox - stacja dysków lub SIO2PC optymalna - +1MB RAM - Covox - SpartaDOS X - SIO2PC lub twardy dysk Wymagania programowe: - MEMLO poniżej $2000 - nie używana pamięć pod ROM-em OS INSTALACJA W celu zainstalowania NeoTracker'a należy przygotować ok. 16kB wolnego miejsca na dowolnym dysku oraz wczytać plik NEOINST.COM. Po jego załadowaniu mamy możliwość zmiany następujących ustawień: - Katalogi domyślne (Default directories) dla modułów, sampli i paternów. Ustawiane są one standardowo przy każdym uruchomieniu programu. Klawisze: DEL - cofnięcie kursora RET,TAB - zatwierdzenie ESC - wyjście do DOS - Używane banki pamięci dodatkowej (Extended memory). Wyświetlane informacje to: liczba aktywnych banków, całkowita ilość banków oraz (poniżej) kody wszystkich aktywnych banków. Kody nieaktywnych (nie wykorzystywanych przez NeoTracker'a) banków zastępowane są przez "==". Klawisze: -,=,+,* - ruch kursorem SPC - aktywacja/ dezaktywacja banku RET,TAB - zatwierdzenie ESC - wyjście do DOS - Dźwięk I/O (I/O Sound). Jego wyłączenie znacznie uprzyjemnia odczyt długich plików przez SIO. Klawisze: SPC - wł-/wyłączenie RET,TAB - zatwierdzenie ESC - wyjście do DOS - Urządzenie wyjściowe (Output device). Opcja umożliwia korzystanie z prog- ramu na komputerach nie wyposażonych w Covox. Stereo jest wykrywane automatycznie. Klawisze: SPC - zmiana POKEY/COVOX RET,TAB - zatwierdzenie ESC - wyjście do DOS - Ścieżka docelowa (Save to:) - określa istniejący katalog, w którym zostanie zapisany NeoTracker z wybranymi ustawieniami. Klawisze: DEL - cofnięcie kursora TAB - powrót do edycji katalogu domyślnego RET - instalacja ESC - wyjście do DOS Najprostszym sposobem instalacji (polecanym użytkownikom starszych DOSów oraz stacji dysków), jest siedmiokrotne wciśnięcie klawisza RETURN, a potem Y. Użytkownicy SDX powinni pamiętać o konieczności podania bezwzględnych ścieżek dostępu oraz wyłączeniu banku wykorzystywanego przez DOS w trybie BANKED - najczęściej jest to drugi (licząc od zera) wykrywany bank, ale (dla pewności) najlepiej jest użyć sterownika SSDXBNK.SYS, przenoszącego SDX do wybranego banku. PIERWSZE URUCHOMIENIE Uruchomienie programu następuje po wczytaniu NEO.COM. Po załadowaniu następuje rozpakowanie i generacja tablic, po czym ukazuje się główny ekran. Dzieli się on na trzy najważ- niejsze części: edytor paternów (po lewej), edytor songu (po prawej, na górze) oraz okno sampli (również po prawej, ale na dole). Przechodzenie między oknami dokonuje się klawiszem [TAB]. Poniżej znajdują się jeszcze trzy mniejsze okienka, informujące kolejno o: szybkości odtwarzania całego modułu, bieżącej oktawie oraz statusie ostat- niej operacji. Normalnie wyświetlana jest tu informacja o ilości wolnych banków rozszerzonej pamięci dla sampli (jeden sampel zajmuje jeden bank) oraz rozmiarze wolnej pamięci na paterny (w bajtach). Oprócz tego, tuż pod informacją o wersji programu i autorze, znajduje się miejsce na tytuł aktualnie wczytanego utworu. Wszystkie liczby w programie (za wyjątkiem numeru błędu) podawane są w notacji szesnastkowej. Maksymalna liczba paternów wynosi 128, a sampli - 64, przy czym w dużej mierze zależy to od ilości wolnej pamięci. Zapełnienie bufora dla paternów lub wszystkich banków rozszerzonej pamięci dla sampli powoduje wyświetlenie komunikatu "Out Of Memory". Długość sampli ograniczona jest rozmiarem banku (16kB), ale istnieje możliwość użycia jednego sampla o długości do 22kB ($5800). Częstotliwość odtwarzania wynosi: - przy odgrywaniu modułu - 11.5kHz (o 0.4kHz więcej, niż w poprzednich wersjach) - przy testowaniu sampli/odgrywaniu paternu - 15.5kHz - przy wpisywaniu nut z klawiatury - ok. 13kHz Rozkład klawiszy nutowych jest następujący: Pierwsza oktawa: [S] [D] [G] [H] [J] [L] [Z] [X] [C] [V] [B] [N] [M] [,] [.] Druga oktawa: [2] [3] [5] [6] [7] [9] [Q] [W] [E] [R] [T] [Y] [U] [I] [O] Program dysponuje zakresem ponad pięciu oktaw (63 półtony). Przy komponowaniu utworu można korzystać z następujących efektów: - koniec paternu - tuż za pozycją w paternie, gdzie jest umieszczony, powoduje zakończenie odgrywania bieżącego paternu/pozycji w songu i zapętlenie paternu/przejście do następnej pozycji w songu - zmiana tempa - umożliwia zmianę szyb- kości odtwarzania utworu w dowolnym momencie jego trwania od pozycji w paternie, na której zostanie ustawiona - płynna zmiana głośności - powoduje zwiększanie lub zmniejszanie głoś- ności co jedną ramkę - na pozycji, w której jest umieszczona, wykonuje się tyle razy, ile określa to aktual- na szybkość odtwarzania - portamento (płynna zmiana wysokości dźwięku) - wartość parametru dodawana jest do częstotliwości dźwięku na danym kanale, należy pamiętać o obowiązującej tutaj skali logary- tmicznej; niestety - ze względu na różne częstotliwości odtwarzania paternu i całego utworu, dobór odpowiednich wartości może sprawiać problemy Tablica głośności obejmuje zakres 33 różnych głośności - od $00 (cisza) do $20 (pełna głośność sampla). Od wersji 0.91 możliwy jest import modułów w formacie MOD (ProTracker). Konwersja obejmuje nuty w czterech oktawach oraz efekty: 1,2 (portamento; niestety bez uwzględnienia odwróconej skali logarytmicznej i tylko do wartości $0F), 5,6,A (płynna zmiana głośności), B (skok do pozycji), C (zmiana głośności), D (koniec paternu). Z grubsza konwersja polega na zamianie sampli ze znakiem na próbki bez znaku, podzieleniu głośności przez 2 (format MOD przewiduje 65 poziomów głośności), oraz podzieleniu paternów czterościeżkowych na pojedyncze ścieżki i spakowaniu ich. EDYTOR PATERNÓW Na szczycie okna widnieje skrótowa informacja o bieżącym paternie: jego numer oraz znak "+" lub "-", mówiący o tym, czy w danym paternie coś się znajduje. "-" oznacza patern pusty. Poniżej znajduje się 17 z 64 linii paternu - każda z nich wygląda mniej-więcej tak: 1E:>D#2 04 20 P5 ---------------- aa:znnn ss vv kp gdzie: aa - numer linii w paternie z - w tym miejscu może stać znacznik, używany np. przy kopiowaniu fragmentów paternu nnn - nuta odgrywana na danej pozycji, lub puste miejsce oznaczające kontynuację odgrywania poprzedniej nuty ss - numer sampla użytego do odegrania danej nuty - jego brak oznacza kontynuację odtwarzania poprzedniego sampla vv - zmiana głośności kp - komenda efektu i parametr: S0 - koniec paternu Sx - zmiana tempa (x=1-F) -x - płynne ściszanie +x - płynne pogłaśnianie Qx - portamento w dół Px - portamento w górę Klawisze w edytorze paternów: (^ = [CTRL], ! = [SHIFT]) klawisze nutowe - wpisywanie nut [-][=] - ruch kursorem: góra/dół ![INS] - wstawienie pustej linii ![DEL] - usunięcie linii [DEL] - kopiowanie zaznaczonej pozycji ^[Z] - ustawienie znacznika ![P] - skok na początek paternu ^[P] - skok do pozycji znacznika ![-][=] - wybór oktawy ^[-][=] - wybór bieżącego sampla [+][*] - wybor paternu: poprzedni/ następny ^[Q] - skok do wybranego paternu ![<] - wyczyszczenie paternu ^[<] - skopiowanie paternu do bufora i wyczyszczenie paternu ^[>] - skopiowanie zawartości bufora do paternu !^[>] - nałożenie zawartości bufora na bieżący patern ^[L] - odczyt paternu ^[S] - zapis paternu [RET] - odtwarzanie paternu ![RET] - odtwarzanie od początku ^[RET] - odtwarzanie od pozycji znacznika ([SPC] - stop) ^[C] - zmiana głośności na bieżącej pozycji ![+][*] - zmiana głośności stopniowo: ciszej/głośniej ^[,][.] - ustawienie komendy efektu ^[+][*] - zmiana parametru komendy ![SPC] - usunięcie komendy efektu ^[SPC] - usunięcie numeru sampla ^[N] - zmiana tytułu utworu !^[-][=] - zmiana tempa całego utworu Poniższe cztery opcje uruchamia się z klawiszem [CTRL] (edycja numeru sampla) lub [SHIFT] (edycja parametru, nie przy kasowaniu - [D]). Klawisze [+] i [*] służą do wyboru wpisywanej wartości (szesnastkowo), [RET] powoduje zatwierdzenie wpisu, [ESC] - rezygnację i powrót do edycji paternu. [T] - transpozycja - wartość parametru określa, o ile półtonów zostaną podniesione dźwięki [X] - zmiana sampli - wartość parametru określa numer sampla docelowego [V] - zmiana głośności - parametr jest mnożony przez głośność na każdej pozycji w paternie według zasady: $40 - *2, $20 - *1, $10 - *0.5, itd. [D] - kasowanie nut - wyczyszczenie wszystkich pozycji, na których użyto wybranego sampla [TAB] - przejście do okna sampli [HELP] - pomoc !^[ESC] - wyjście do DOS OKNO SAMPLI W oknie tym znajduje się lista wczytanych sampli, każda linia tej listy wygląda mniej-więcej tak: >+04:!MINOR CHORD [L] ---------------------- zuaa:lnnnnnnnnnnnnnnnn gdzie: z - znacznik wskazujący bieżący sampel (używany do odgry- wania i wpisywania nut) u - znak "+" w tym miejscu oznacza, że dany sampel jest używany w bieżącym paternie aa - numer sampla l - znak "!" w tym miejscu stoi przed nazwą długiego (ponad 16kB) sampla nnn... - nazwa sampla Po prawej stronie znajduje się wąska kolumna, z której można odczytać informacje o bieżącym samplu: SMP - numer sampla VOL - głośność bazowa LEN - długość sampla w bajtach REP - pozycja początku pętli Klawisze w oknie sampli: [-][=] - wybór sampla ^[Q] - skok do wybranego sampla ![-][=] - wybór oktawy [RET] - testowanie sampla ([SPC] - stop) ^[V] - zmiana głośności bazowej ![+][*] - stopniowa zmiana głośności bazowej ^[S] - zapis sampla .NSF ^[L] - odczyt sampla .NSF ^[R] - odczyt sampla .SMP (z programu ProTracker) ^[D] - usunięcie sampla z listy ^[N] - zmiana nazwy sampla [TAB] - przejście do edytora songu [HELP] - pomoc !^[ESC] - wyjście do DOS EDYTOR SONGU Na samej górze okna znajduje się informacja o numerach ścieżek oraz ich stan: podkreślenie pod nazwą ścieżki oznacza kanał włączony. Poniżej widać fragment (8 linii) songu, każda z tych linii wygląda mniej-więcej tak: 01 1E:00 1E:0C 04:00 0A:FE -------------------------- aa p1:t1 p2:t2 p3:t3 p4:t4 gdzie: aa - numer linii px - numer paternu na danej pozycji na ścieżce nr x tx - transpozycja paternu na danej pozycji na ścieżce x Klawisze w edytorze songu: [-][=][+][*] - ruch kursorem ^[Q] - skok do wybranej pozycji [0..F] - wpisywanie wartości ![1..4] - wł-/wyłączenie ścieżki !^[-][=] - zmiana tempa utworu [RET] - odtwarzanie modułu ![RET] - odtwarzanie od początku ^[SPC] - zerowanie wartości pod kursorem ^[N] - edycja tytułu utworu ^[L] - odczyt modułu .NEO ^[R] - import modułu .MOD ^[S] - zapis moduło .NEO !^[CLR] - skasowanie wszystkich danych [TAB] - przejście do edytora paternów [HELP] - pomoc !^[ESC] - wyjście do DOS OPERACJE DYSKOWE Każda próba odczytu lub zapisu danych w NeoTrackerze powoduje przej- ście do menu operacji dyskowych. Na dole ekranu pojawia się wtedy ścieżka dostępu do bieżącego katalogu, a w oknie paternu widoczna jest jego zawartość - pliki danego typu oraz podkatalogi. Program obsługuje zarówno katalogi MyDOS-a, jak i SpartaDOS. Jeżeli katalog jest pusty, widoczna jest tylko informacja "no files". Wpis ".." oznacza katalog nadrzędny. Klawisze przy odczycie pliku: [-][=] - ruch kursorem [RET] - wejście do podkatalogu/ odczyt pliku !^[1..8] - przejście do katalogu głównego danego dysku Klawisze przy zapisie pliku: [A..Z][0..9][_] - edycja nazwy [DEL] - kasowanie znaku [-][=] - ruch kursorem [RET] - wejście do podkatalogu ![RET] - zapis pliku o podanej nazwie ^[RET] - utworzenie podkatalogu o podanej nazwie ![DEL] - usunięcie podkatalogu (tylko MyDOS) lub pliku !^[1..8] - przejście do katalogu głównego danego dysku Jeżeli podczas odczytu/zapisu wystąpi błąd, zostanie wyświetlona odpowiednia informacja. Komunikat "I/O Error- nnn!" oznacza błąd transmisji (nnn to jego numer), zaś "Bad file type", że nie został poprawnie roz- poznany format pliku. KREDYTKI Program powstał przy współudziale następujących osób: - pomysł, projekt, kod, testowanie, dokumentacja: Epi/Tristesse^O.S. - pomysł, testowanie: Pinokio/Tristesse - procedura wykrywająca XMS: Fox/Taquart Przy jego tworzeniu przydały się następujące programy: - X-Assembler v2.5 Fox/Taquart - Turbo Basic XL 1.5 Frank Ostrowski - MS-Edit v2.0 Microsoft - APE 1.16 Steven J. Tucker - QMEG v4.3 S. Dorndorf, Gumi/Tight - Flash Pack v2.1 Fox/Taquart - FastTracker v2.09 Vogue&Mr.H/Triton Specjalne podziękowania dla Voy-a/SSG^Dial za masę inspirujących informacji o tracker-ach z innych platform. NeoTracker v1.4 jest programem typu freeware, co oznacza, że: - używasz go na własną odpowiedzialność - rozpowszechniasz go nie zmieniając nic w archiwum i nie biorąc za niego żadnej zapłaty - nic za niego nie płacisz, ale jeżeli Ci się on spodoba, jesteś zobowiązany wysłać autorowi pocztówkę ze swojej miejscowości Wszelkie sensowne uwagi i propozycje oraz kartki pocztowe należy kierować na adres autora: snail: Adrian Matoga ul. Jeździecka 11 30-698 Kraków e-mail: epi@atari.pl gsm: +48505713863 -------------------------------------- (c) 2003 Tristesse