atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Time Wizard Deluxe + edytor poziomów z 2024-04-15 17:25 (23)
FORTH rozgryziony! z 2024-04-10 22:20 (16)
Wyniki i stuff z Grawitacji 2024 z 2024-04-07 16:19 (15)
Grawitacja 2024 - zapraszamy! z 2024-04-04 21:39 (2)
Zapowiedź konwersji "Rick Dangerous 2" z 2024-04-01 09:12 (30)
Bardzo krótka relacja z KWAS #33 z 2024-03-25 21:11 (10)
KWAS #33 w Katowicach za moment! z 2024-03-21 13:06 (7)
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (9)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (36)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (54)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (22)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (15)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim z 2023-12-30 19:11 (12)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Narzędzie do tworzenia scrolli
Kolega Sebastian "tr1x" Pawlak podesłał ostatnio maila ze skromnym początkiem: "Zastanawiam się, czy narzędzie, które zaprogramowałem, ma jakąś wartość i ewentualnie byłoby godne wzmianki na AtariOnline.pl". Doświadczenie uczy, że im skromniejszy wstęp, tym ciekawsza zawartość, i tak też było w tym przypadku! Mail zawierał załącznik - program Scroll Packer, o którym autor napisał tak: "Zrobiłem w Pythonie skrypt, który nazwałem "Scroll Packer". Chciałem zapoznać się z Pythonem oraz potrenować programowanie scrolli na Atari, narysowałem także kilka zestawów fontów. Mam nadzieję, że przy okazji powstał skrypt, który być może komuś się przyda. Ma on za zadanie ułatwić przygotowywanie danych do scrolli tekstu na Atari, na potrzeby demek i gier.



Obsługiwane są scrolle zarówno jednoznakowe, jak i o najróżniejszych rozmiarach np. 2x2 znaki, 2x3 znaki itd. W jednym scrollu możemy na przykład łatwo uzyskać różne style fontów pochodzące z odrębnych zestawów (każdy zestaw znaków może pochodzić od innego autora i mieć inną organizację wewnętrzną tzn. rozłożenie w pliku elementarnych znaków, z których budowane są duże znaki). Prosto możemy też stworzyć scroll, który korzysta z bogatego zestawu fontów, które są rozbite na kilka plików (np. oddzielnie litery i cyfry, oddzielnie znaki interpunkcyjne, oddzielnie znaki specjalne, oddzielnie litery i cyfry wytłuszczone).

Twórca scrolla może definiować, a następnie używać tagów służących między innymi do przełączania aktywnych fontów. Skrypt generuje dane wyjściowe, które zawierają tylko te znaki, które faktycznie zostały użyte w tekście scrolla - pozwala to zaoszczędzić pamięć.

Można uzyskać dane wyjściowe w formacie dla asemblera bądź języka C, zarówno dziesiętnie jak i heksadecymalnie. Przygotowałem przykłady demonstrujące możliwości stworzonego skryptu oraz różne podejścia do scrolli na poziomie programowania w assemblerze. Zapraszam do uruchomienia plików *.XEX oraz ewentualnego zerknięcia na pliki *.ASM. Z kolei pliki *.json zawierają definicje potrzebne do stworzenia danych scrolla oraz sam tekst scrolla.

Zestaw dostępny na moim GitHubie tutaj."




2020-08-29 19:31 by Kaz
komentarzy: 10
Kaz @2020-08-29 19:48:44
Gżegżółka! :D

Fajnie się zapowiada - a jakie są maksymalne wymiary fontu? Zrobiłem filmik, a nie wiem :D

Przy okazji, dla tych co nie czytają napisów, autorem tej muzyki w podkładzie jest Yerzmyey, a tytuł utworu to "Chasing".
gorgh @2020-08-29 20:49:12
Z tego co dobrze zrozumiałem z relacji Trixa tutaj mamy do czynienia z kopiowaniem ekranu jak w trybie graficznym, bardzo fajne rozwiązanie
tr1x @2020-08-29 21:36:19
KAZ, dzięki za przygotowanie oraz zamieszczenie Nowinki ze Scroll Packerem.

Scrolle mogą mieć szerokość/wysokość od 1 do 8 znaków (ta górna granica jest w sumie jedynie sztucznym ograniczeniem, którego można się pozbyć modyfikując wartość stałej w skrypcie).

Wszystkie przykładowe scrolle działają w trybach znakowych (nie graficznych). Przy czym w kodach asemblerowych przykładów stosuję dwa różne podejścia do tematu. Pierwsza, chyba najpopularniejsza, technika polega na używaniu znaków znajdujących się w pamięci - mamy 128 znaków (+128 znaków o odwróconym kolorze); jeśli podmieniamy zestaw znaków korzystając z DLI, to każdy wiersz scrolla o wysokości większej niż 1 znak może korzystać z innego zestawu znaków. Druga technika polega na tym, że na ekranie jest tylko tyle unikatowych znaków, aby pokryć obszar od lewego do prawego marginesu - podczas przesuwania scrolla, do znaków znajdujących się tuż za prawym marginesem ekranu kopiowane są dane definiujące wygląd znaków (po 8 bajtów dla każdego znaku); dzięki tej technice udało się uzyskać znacznie więcej różnie wyglądających znaków w scrollu niż w przypadku pierwszej techniki. Nie jestem przekonany, czy wystarczająco zrozumiale to opisałem. Pewnie osoba zainteresowana więcej zrozumie przeglądając przykładowe programy w asemblerze niż czytając powyższy opis.
gorgh @2020-08-29 22:18:24
sprytne!
sun @2020-08-30 12:10:58
No, to wypłynęło na bezkresny przestwór internetu :)
Widziałem to już jakiś czas temu :)
Kaz @2020-08-30 12:39:53
Sun - ale prywatnie, od kolegi :). W sieci premiera - i bardzo dobrze, bo to się może przydać, szczególnie początkującym.
Sun @2020-08-30 18:25:11
Jasna sprawa, przyda się z całą pewnością.
jhusak @2020-08-31 20:15:04
Wydaje mi się, że gdzieś kiedyś znalazłem fontowisko, fonty skroli wyciągnięte z demek czy interek. Ktoś? Coś? Gdzieś? Kiedyś?
Kaz @2020-08-31 20:26:40
Nie wiem Kuba, czy akurat to miałeś na myśli, ale mamy takie dwa fontowiska:

- zbiór fontów z Atari:
http://atarionline.pl/v01/index.php?suba...

- zbiór fontów z C64:
http://atarionline.pl/v01/index.php?suba...

To zbiory moje i podesłane przez czytelników, a formę ich prezentacji przygotował Mały z grupy Sword. To jest w dziale "Poradniki", na pasku po lewej stronie strony :D
Sebastin @2022-11-17 14:47:31
Mi się teraz przyda, trochę siedzę w asm dla atari i fajnie sięgnąć do źródła aby czegoś się nauczyć i wykorzystać przy swojej zabawie.
Dzięki!!
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
plus4 kanion (5)
ostatni: 18-04-2024 14:53, CharlieChaplin
Musique rythmique Sons électronique (22)
ostatni: 18-04-2024 12:56, jakubd
RastaConverter by Jakub Dębski (894)
ostatni: 18-04-2024 11:34, laoo
Poszukiwania: Turbo Rom - Mapasof... (16)
ostatni: 18-04-2024 07:49, kkrys
Niedokładność Fujinet (100)
ostatni: 17-04-2024 12:31, Mq
Zgrywanie programów z dyskietek (53)
ostatni: 16-04-2024 15:58, duncan
Emulatorowanie przenośne. (48)
ostatni: 16-04-2024 13:47, jhusak
Nowe okładki gier - ACE OF ACES (301)
ostatni: 16-04-2024 10:48, VLX
Action! - co robie źle ? (13)
ostatni: 16-04-2024 07:09, tatko74
SF 314 przerobiony na XF 351 ;) (24)
ostatni: 16-04-2024 07:02, zaxon
Pismo "Grel" (36)
ostatni: 15-04-2024 20:13, mono
Atari na Anbernic RG35XX (17)
ostatni: 14-04-2024 19:46, sun
VR177x zamiennik WD 1772 (42)
ostatni: 14-04-2024 17:42, Alex
Nowa gra "Star Vagrant" (139)
ostatni: 14-04-2024 12:31, newton
Magnetofonik.. (11)
ostatni: 14-04-2024 06:16, zaxon

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2780
Ostatnio zarejestrowany: pawelb
Postów ostatniej doby: 13

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (25)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (36)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»