atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (31)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (15)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (22)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-07
Liczba katalogów: 8477, liczba plików: 37049
Zmian katalogów: 66, zmian plików: 100

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2933 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
"Old Towers" (Atari ST)
Michał "Misza" Kołodziejski recenzuje grę:

Po audycji "Środowisko Prasowe" zazwyczaj odbywa się na naszym kanale zoom coś, co określamy jako "Afterek". Na jednym z takich luźnych spotkań o różnorodnej tematyce rozmowy - w godzinach, które dżentelmeni określiliby, że zapowiadają udany poranek - któryś z uczestników bawił się względnie nową (wydaną w 2018 roku) grą na ZX Spectrum. Wtedy widziałem wśród tych sprytnie pokolorowanych high-resowych pikseli zapowiedź niezłej rozrywki, a więc czegoś do zapamiętania i powrócenia "w przyszłości". Oczywistym było, że prędzej czy później gra zawita również na moją ulubioną platformę. Ba! Przez chwilę myślałem nawet o przymiarce do własnego portu dla Atari, ale codzienność miała inne plany odnośnie mojego kalendarza, więc temat trafił na dno pudełka przykrytego kocem, umieszczonego w głębokiej szafie, zamkniętej na kłódkę w ciemnej piwnicy, daleko. Wprost można powiedzieć, że jakby na innej planecie.



Koniec roku 2021 przyniósł jednak niebywałą niespodziankę - premierę tej gry na Atari ST, o czym kolega Hospes pisał na AtariOnline.pl w tym miejscu. Pierwszy rzut oka na screeny przynosi zwątpienie, bo gra wygląda bardzo kolorowo... Czy pójdzie na "zwykłym" ST, czy potrzebna będzie wypasiona maszyna klasy STE? Okazuje się, że jednak wystarczy. Już po chwili na ekranie mojego monitora rozbłysnął pulpit w jedynym słusznym kolorze, bo wściekle zielonym, a ja przesunąłem kursor nad ikonę OLDTOWER.PRG i... odpłynąłem. Mijały długie godziny, aż zobaczyłem ekran końcowy! Zaskoczyło mnie jak przyjemnie spędziłem czas, w sumie na powtarzalnej rozgrywce. Pomogła mi rozładować bagaż emocjonalny dnia codziennego.

Zawodowo autor tego zacnego portu Andy Noble to grafik i programista platform uważanych obecnie za retro (procesory 6502, 68000), z 25-letnim doświadczeniem. Co tłumaczy, dlaczemu ta gra jest tak starannie przygotowana, mimo, że to dopiero wersja 0.38. Przyglądając się pierwowzorowi z Sega Mega Drive z 2019 roku, gdzie możemy zobaczyć kolorowy pixelart, ładny, ale taki tylko "aby był", zauważymy, że port na ST jest przepiękny, a wykracza wizualnie poza domyślne 16 kolorów w ST.

Rozgrywka

Pora napisać co nieco o samej grze. Rozgrywka jest banalnie prosta - przeżyć od startu do wyjścia, zbierając znajdźki. Kierujemy żądnym przygód bohaterem (chociaż niektóre poziomy pozwalają sterować naprzemiennie dwoma!) wychylając joystick. Powodujemy ruch wychylając go w dowolnym z 4 kierunków (góra, prawo, dół, lewo), a w czasie ruchu bohater ślizga się, powodując przelot z prędkością huraganu, aż do napotkania trwałej przeszkody (np. murek, ziemia, przeszkadzajka). Cała trudność polega na tym, że w czasie tego przemieszczania się nie możemy wykonać uniku przed przeszkadzajką czy złowrogimi kolcami. Ludzik rozbija się w zetknięciu z przeszkodą, tracimy jeden punkt energii i całą planszę musimy powtórzyć. CAŁĄ. Zawsze warto przemyśleć swoje ruchy, przewidzieć w jakiej sytuacji znajdziemy się po zakończeniu ślizgu. Zebranie wszystkich dublonów spowoduje otwarcie przejścia do kolejnego poziomu. Prawdę mówiąc, po przebyciu wszystkich plansz, cieszę się, że autor pierwowzoru "zapomniał" o grawitacji, bo kto wie, do czego by to nas, graczy, zaprowadziło.



Walety

Przyjemność trwała 29 poziomów, pochłanianych w nierównym tempie. Niektóre bowiem miały rozgrywkę mierzona dosłownie w sekundach, a niektóre wymagały wielokrotnego powtarzania, z obowiązkowym kombinowaniem "na wszystkie możliwe sposoby". Zróżnicowane labirynty, wymagające niekiedy zmiany techniki przejścia, wraz z pojawianiem się na planszach kolejnych przeszkadzajek - nietoperzy, śmiercionośnych gwiazd poruszających się w jednej osi, złowrogich czaszek z rubinowymi oczami czy totemowych gęb, plujących strzałami. Jednym słowem pole gry można nazwać "Australią", bo tu też wszystko co się rusza, próbuje nas zabić. Klimat jak z filmów ze znaną panią archeolog, albo tych z panem archeologiem, czy rodzimej serii gier z Laurą w roli głównej. Są trzy światy do zwiedzenia: wieże a’la dżungla, wieże a’la lodowa kraina, wieże a’la lochy. Te ostatnie "niestety bez smoków" (FYI: Xorcerer :P).

Technicznie gra jest zrealizowana porządnie pod względem audiowizualnym czyli obraz i dźwięk bez zarzutu. Ekran gry i sama plansza rozgrywki są czytelne, kolorowe, ze schludnie dobraną paletą barw. Animacja, jak przystało na grę logiczno-labiryntową, "jest" (bloki się ruszają, gracze ślizgają, nietoperze kłapią skrzydłami, a czaszki... czaszkują).

Zady

Niestety w każdej beczce miodu musi znaleźć się łyżka dziegciu. 29 poziomów czystego dawkowania przyjemności, sprawiającego radość z obcowania z kolejnymi wyzwaniami stawianymi przez design poziomów oraz... jeden, ten ostatni, o którym dobrego słowa powiedzieć nie mogę! NIECH ZŁOTY CIELEC KOPNIE AUTORA za ten balans. Trzydziesty poziom jest nieporównywalnie trudniejszy niż wszystkie wcześniejsze, jego przejście zajęło mi kilkadziesiąt prób, a może nawet poszło w setki. Poziom ten prezentuje wszystkie zagrożenia jednocześnie, w tym 4 złowrogie czaszki z równie złowrogimi rubinowymi oczami, poruszające się w górę i dół, w dwóch sekcjach, oczywiście podzielonych murkiem. Musimy zebrać złote dublony z obu korytarzy, przy okazji rozbijając murek, co powoduje "uwolnienie" przeszkadzajek, przez co poruszają się już na pełnej długości korytarza. Z powodu ich liniowego ruchu wyzwaniem jest takie wymierzenie momentu ich oswobodzenia, aby możliwe było "zsynchronizowanie się" z ich cyklem i zbieranie monet. Niestety - źle wymierzona chwila - powoduje, że staje się to niemożliwym. A wystarczyłoby, żeby ruch nie był liniowy, wtedy dwie czaszki poruszające się w tej samej kolumnie, stopniowo zwiększałyby swój dystans, aby go później zmniejszać. Opisany poziom wymagał "małpiej zręczności", całkiem niepotrzebnie wprowadzając wysoki poziom wymaganej zręczności. To odbiega znacznie od stylu pozostałych poziomów, nie pasuje do gry mającej na celu bardziej łamanie głowy niż joysticka (jak się okazało później, to nie do końca tak).

Dosyć trudno się przyzwyczaić do mechanizmu przełączania pomiędzy graczami. Kilka poziomów wprost wymaga szybkiej reakcji, a niestety - z przykrością to stwierdzam - często próba przełączenia ludzika powoduje nieoczekiwany ruch w nieoczekiwanym momencie (nie do końca, przecież wychyliliśmy joystick w tamtą stronę, prawda?), a to prawie zawsze kończy się rozgrywaniem poziomu od nowa. Zawiodłem się na projekcie części poziomów, w których sterujemy losami dwóch bohaterów. Ludziki mają do przebycia symetryczne, lustrzane odbicie swoich części w wydzielonych odrębnych fragmentach planszy. Przejście pierwszym zabiera całą przyjemność z przechodzenia drugim, nuda i ziewanie! Za to nieliczne poziomy niesymetryczne, a niektóre nawet nastawione na "współpracę" to prawdziwe perły level designu.

Największą bolączką jest brak zapisywania stanu gry lub choćby systemu kodów dostępu do poziomów. To przecież nie wydaje mi się niczym niczym specjalnym w dzisiejszych czasach, aby zakodować prostą informację typu punktacja + ilość żyć + numer poziomu i podać 5 literowy kod. No ale nie ma, więc wkrótce pracownicy obsługi klienta przedsiębiorstwa energetycznego musieli wysłuchać mojej skargi i opowieści o bólu, gdy padł u mnie prąd na przedostatnim poziomie. Ale zagryzłem zęby i przeszedłem ponownie, na szczęście z równą przyjemnością co za pierwszą próbą.

Podsumowanie

Podczas ogrywania gry i powstawania recenzji nie ucierpiały żadne lochy, złowrogie czaszki o rubinowym spojrzeniu, nietoperze czy roślinność błotno-naścienna (to chyba w modzie stylizacji wnętrz teraz, nie?). Jednak straty zawsze muszą być, jak nie w ludziach, to w sprzęcie. Grę rozpocząłem korzystając z joysticka QuickJoy TopStar SV-127, a dokończyłem na QuickShot II Turbo. Ten pierwszy ze stresu przestał obsługiwać przycisk fire, a drugi okazał się szybszy do przechodzenia gry (wiadomo, dokładnie jak z samochodami - “szybszy, bo czerwony”).



Pomimo, że jest to moja pierwsza gra, którą przeszedłem na ST, polecam ją każdemu posiadaczowi Atari i sprzętów kompatybilnych. Dawno się tak dobrze nie bawiłem przy grze logicznej. Obadałem też pod emulatorem wersję na Sega Mega Drive (znanej w USA pod nazwą kodową Genesis), która to wersja jest lepiej zrealizowana pod względem graficznym, bo płynny i wielopłaszczyznowy scroll naprawdę robi wrażenie. Jednak zapewne rozumiecie tę przyjemność z pokonywania przeszkód i przejścia kolejnych poziomów na prawdziwym sprzęcie, które cenię bardziej. Na moim Atari ST miałem okazję zrobić to w cieszącej oczy oprawie graficznej, oraz słuchając nieco przeciętną, ale porządnie zrealizowaną warstwę dźwiękową.

Miodność: 10
Grafika: 8
Muzyka: 6

Wersja dla SMD poniżej, a na początku artykułu filmik z przejścia wszystkich poziomów na prawdziwym Atari ST przez Miszę.



2022-01-18 13:39 by Misza
komentarzy: 19
Kaz @2022-01-18 13:53:54
Gratulacje Misza za ukończenie gry i... świetną reckę! :)
Cyprian @2022-01-18 14:13:40
gra ładnie wygląda
Kaz @2022-01-18 14:28:03
Padło pytanie na YT, skąd to pobrać. Pisaliśmy o tym w tej nowince, tam na końcu są linki do strony autora i naszego archiwum (mamy dwie wersje pliku, autor jedną): http://atarionline.pl/v01/index.php?suba...
Kroll @2022-01-18 14:42:11
Dzięki Misza za genialna wręcz recenzje, domyślasz sie co to moze dla Ciebie oznaczać :), ale wracajac do gry, jest naprawdę świetna grałem w nią ale o wiele krócej, bo nie miałem na tyle czasu super, ze Ci sie udało ja skończyć, będę musiał sie i ja zmierzyć w najblższej przyszłości.
Trophy @2022-01-18 15:07:52
Porządna recenzja i zachęca do gry.
Czepialski @2022-01-18 17:12:46
"dlaczemu" ??? To jakaś nowomowa?
innu @2022-01-18 17:23:58
"dlaczemu" to inaczej "czemu" w slangu miejskim. Recenzja Miszy jest w duchu mowy potocznej, więc nie ma potrzeby tego zmieniać. Co do gry, nie znałam jej zupełnie z Segi MD.
Kaz @2022-01-18 17:34:52
Na YT padło pytanie, czy gra wykorzystuje blitter STE, skoro tak płynnie chodzi i skroluje. Nie, to gra dla Atari ST.
lzd @2022-01-18 18:52:38
Czyżby "dlaczemu", które jest mieszanką "dlaczego" i "czemu", było charakterystyczne dla Warszawy? Innu, Misza i ja mieszkamy w tym mieście i, jak widać, znamy to słowo. Spotkałem się z nim ponad dwadzieścia lat temu.
Speccy @2022-01-18 20:25:03
Kaz ta gra też jest na ZX Spectrum i tam też nie potrzebuje blittera ;) C64 też ma swoją wersję. Czekam teraz na małe Atari. Panowie weźcie się do roboty!
xorcerer @2022-01-19 16:13:18
Gra piękna, może znajdzie się dla niej miejsce w High Score Cafe? Brak smoków uważam za pozytyw, to ginące gatunki i należy je chronić. Cieszy mnie, że fraza "zady i walety" zyskuje na popularności, muszę coś nowego wymyśleć.
Rulezja @2022-01-19 16:13:32
Lol
grammar nazi @2022-01-19 17:25:18
*wymyślić
Dr Honey @2022-01-19 19:48:11
Spoko, tak się mówi w Warszawie. A przecież jak się mówi w Wawce to reszta " cicho być".
barf31 @2022-01-19 20:32:07
Fajna recenzja. Dlaczemu znane nawet w okolicach Leszna wlkp. Naliczyłem sobie 40. wiosen i znam to słowo od dziecka :)
ZbyniuR @2022-01-19 20:42:03
Wiem że nie na temat ale ja z tych nielogowalnych...
Z gatunku czego to ludzie nie wymyślą, Spray o nazwie Ataroska szarość, oraz Amigowy beż:
hackaday.com/2020/09/01/retrocomputing-spray-paints-amiga-beige-commodore-and-atari-grey
mkolodziejski @2022-01-19 21:29:23
ja czekam aż Drygol wznowi produkcję - taki fajny polski produkt, a tak zakrzyczany przez "znawców" - masz u mnie zamówienie na 10 sztuk.
Cyprian @2022-01-26 11:24:32
quote (Speccy):

Kaz ta gra też jest na ZX Spectrum i tam też nie potrzebuje blittera ;)


pamięć ekranu w ST jest 5 razy większa niż w Spectrum - 32KB vs 6kB,
tak wiec BLiTTER się przydaje ale nie jest konieczny.
Bca @2022-05-09 02:46:43
i prażona kukurydza - CIARY - chciałem kiedyś demo zrobić ale trafiło do "hasioka"
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Mobygames - co to jest? (7)
ostatni: 14-10-2024 16:29, Kaz
Ciekawostki (5580)
ostatni: 14-10-2024 16:22, bruno_j
Stare kasety z grami do zgrania? (16)
ostatni: 14-10-2024 15:33, Kaz
Porównanie Atari Falcon vs A1200 (112)
ostatni: 14-10-2024 15:10, xbx
Aleja Pamięci / Avenue of Memories (89)
ostatni: 14-10-2024 14:50, Kaz
Łysy z giełdy wrocławskiej (9)
ostatni: 14-10-2024 12:29, Kaz
KWAS (342)
ostatni: 14-10-2024 12:08, Kaz
Kupię sprawną SN-360 z zasilaczem (10)
ostatni: 14-10-2024 10:51, Pawex (RTG)
Gry w GTIA (65)
ostatni: 14-10-2024 09:17, Kaz
RMT hacking (248)
ostatni: 14-10-2024 06:18, rosomak
Silly Venture 2024WE - 35th ATARI... (38)
ostatni: 13-10-2024 20:16, maly_swd
AI Wars (5)
ostatni: 13-10-2024 18:13, CharlieChaplin
Uprościłem Starquake (12)
ostatni: 13-10-2024 16:22, gorgh
Filterek do Blizzarda (104)
ostatni: 13-10-2024 14:14, adi
Czy jest gdzieś solucja dla Gravi... (12)
ostatni: 13-10-2024 12:38, Vidol

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2835
Ostatnio zarejestrowany: QPbmCRVM
Postów ostatniej doby: 56

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (87)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»