atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Jeszcze nowszy "Recoil" z 2021-02-06 08:01 (5)
Niezwykła historia pewnej kasety z 2021-01-25 12:03 (27)
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty z 2021-01-24 10:27 (20)
"mouSTer" czyli myszka ST z 2021-01-23 15:32 (28)
Wybieramy najlepsze dema na Falcon030 z 2021-01-16 18:35 (22)
Ponownie "Środowiska prasowe" z 2021-01-12 17:10 (5)
Spowiedź autora #2 - Tbxx z 2021-01-08 18:52 (8)
New Year's Disc 2021 z 2021-01-01 23:57 (6)
Sylwester z AOL-em z 2020-12-31 14:31 (11)
Wesołych Świąt! z 2020-12-24 01:22 (22)
Anonimowa Ankieta Atarowców z 2020-12-22 00:14 (30)
Świąteczny prezent: "Adam Is Me" z 2020-12-17 21:09 (29)
Demodulacja 2020 z 2020-12-13 13:27 (14)
Premiera książki w Empiku z 2020-12-12 20:24 (10)
Nowa płyta Gadesa i stRinga oraz konkurs! z 2020-12-09 17:53 (14)
Gramy w "Dungeon Master" z 2020-12-06 16:10 (18)
Spowiedź autora #2 z 2020-12-01 19:22 (4)
U nas wszystko gra! MegaLoMania #7 z 2020-11-29 14:36 (4)
Dzisiaj "Środowisko prasowe" #12 z 2020-11-25 16:37 (0)
Historia reklamy w grach komputerowych z 2020-11-21 18:25 (20)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (8)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (123)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Gramy w "Dungeon Master"
Roman "Xorcerer" Fierfas napisał:

"Dungeon Master" na Atari ST był długo wyczekiwaną rewolucją. Gra przygodowa z łażeniem drużyną w lochach, wreszcie z dużym polem trójwymiarowej grafiki, w której z palety możliwych odcieni szarości zrobiono przepiękne continuum, z pomocą zaawansowanego algorytmu techniką zwaną dithering’iem. Wcześniej takie cieniowanie, automatycznie obliczane na przykład według algorytmu Floyd-Steinberg, atarowcy mogli podziwiać na pojedynczych, czarnobiałych zdjęciach, skanowanych w wysokiej (jak na tamte czasy) rozdzielczości, albo w profesjonalnych programach graficznych. „Kwadratowość” animacji nie przeszkadzała nikomu, kto lubował się w "Bard’s Tale", czy "Alternate Reality". Do tej grafiki oprawę stanowiły odgłosy dźwiękowe, odtwarzane z sampli – co w roku 1987 wcale nie było częste – a już zupełnie nie w grach z trójwymiarową grafiką na Atari ST.



Do Polski ta gra dotarła w mniej więcej tym samym czasie, co opublikowany rok później "Starglider II". Pamiętam ekscytację kolegi, z którym w liceum wymienialiśmy się takimi perełkami – i jego podziw z jednej strony dla "Dungeon Master’a", przy jednoczesnej frustracji trudnością tej przygodówki. To już nie była spokojna, turowa rozgrywka. którą można było wygodnie i bezkarnie wydłużać. Akcja działa się w czasie „rzeczywistym”, bez chwili wytchnienia. Walka wywoływała mnóstwo emocji – jak w grach zręcznościowych. Pauzowanie wyrywało z zatopienia w nastroju, a robienie go w środku walki zawsze łączyło się z obrywaniem większą ilość razy, niż to konieczne.

Nie pomogła nawet mapa i wskazówki, którymi podzielił się ze mną, pokazując recenzję w jednym z z prenumerowanych przez niego, niemieckojęzycznych numerów magazynu „Power Play”. Gra zyskałą w numerze 2/88 najwyższą, sumaryczną ocenę ze wszystkich recenzowanych w nim gier – 9,5 punkta na 10, co zawsze okraszane było zabawnymi, entuzjastycznymi zdjęciami recenzentów, obok napisu „Spitzenklasse”. Po powierzchownym przejrzeniu tej recenzji (nie uczyliśmy się niemieckiego języka) „zagięliśmy na nią parol”, mieliśmy wyraźny cel do osiągnięcia. Grę dorwaliśmy oczywiście znacznie później niż gazetę – zaś apetyt powiększał się proporcjonalnie do czasu oczekiwania.



Obie gry sfrustrowały mojego kolegę trudnością, do czego się przyznał – a ja zyskałem dodatkową motywację, żeby w nie zagrać i przy tej okazji – jemu zagrać żartobliwie na nosie. Niestety, źle złamane zabezpieczenie pierwszych kopii, jakie dotarły do Polski, kończyło rozgrywkę bardzo krótko po starcie, nagłą śmiercią całej drużyny. Dodatkowo wydłużone oczekiwanie na działającą kopię sprawiło, że więcej energii włożyłem wtedy w skończenie "Starglider’a II", jak również "Bard’s Tale I", którą to grę przebrnąłem do końca właśnie dzięki podpowiedziom mojego kolegi.

W końcu po długim czasie mogłem nacieszyć się doskonałym opracowaniem graficznym, muzycznym oraz – co było wtedy też rewolucyjne – świetnie przemyślanym interfejsem użytkownika tej gry. Mimo wielkiej radości, jaką mi to dawało – jakoś nigdy dotąd nie ukończyłem Dungeon Master’a. Długie wyczekiwanie nie nastawiło dobrze wobec zmiany przyzwyczajeń, całkowitej zmiany paradygmatu RPG – niespodziewanej fuzji zręcznościówki z przygodowym klimatem.

Oryginalny system czarów nie wzbudził we mnie akceptacji – choć dzisiaj patrzę na niego z dużym uznaniem. Nie nastawiało mnie dobrze odstępstwo od tradycji odgadywania, rozpytywania o receptury i zbierania ziół czy innych reagentów "Ultimy IV", czy cierpliwego rozkminiania znaków runicznych w instrukcji "Ultimy III", albo cierpliwego wspinania się po drabinie awansów w gildiach "Bard’s Tale" czy "Alternate Reality: the Dungeon". Dostępność magii przez szybkie i łatwe kliknięcia, czary stosunkowo łatwe do wytrenowania i rzucania przez każdą klasę postaci – również „najzwyklejszych” wojowników – zdawało się być jakimś świętokradztwem.

Nikt się wtedy nie spodziewał popularności postaci typu Wiedźmin, bo ani to prawdziwy mag, ni to prawdziwy wojownik. „Ostatnie życzenie” Sapkowskiego wydano dopiero rok po tym, jak ukończyliśmy liceum. To były jeszcze czasy popularności wśród polskich fanów fantastyki sagi „Conana”, zarówno ekranizacji jak i wznowień książek Roberta E. Howarda i L. Sprague de Camp’a. Przaśny, potężny ale do cna prosty i uczciwy wojownik zawsze stał w opozycji do podstępnych, przemądrzałych czarowników z kolosalnym przerostem ambicji nad realnymi umiejętnościami. Co oczywiście pasowało do klimatu peerelowskich mediów, w których podobnie przeciwstawiano wieś swojską i wesołą przemądrzałości i poczuciu wyższości miastowych. Tym bardziej dziwne wydawało mi się być to równoumagicznienie. Szereg drobnych dysonansów, jak właśnie takie zderzenia konwencji, zręcznościowy element w gatunku tradycyjnie sprzyjającym refleksji, czy magia bardziej zbliżona do technologii – powodowała wytrącenie z dobrego nastroju, który wynikał z „suspense of disbelief” – zawieszenia niewiary na kołku oczarowania.

Po latach patrzę na Dungeon Master’a przede wszystkim z wielkim uznaniem za oryginalność, oraz skupienie na takim „upłynnieniu” rozgrywki – co jest efektem zarówno oryginalności interfejsu użytkownika, jak i takich właśnie detali jak system czarów. To, co kiedyś wydawało mi się być wadą – dzisiaj mogę dopiero docenić. Gra mocno wyprzedzała swoje czasy, zaś moje marzenia wtedy wciąż krążyły wokół gier, których nie było na żadne Atari, a na których na tym wspaniałym, odległym Zachodzie wszyscy fani RPG i posiadacze innych platform już dawno zdążyli strawić miesiące i lata życia, oraz zęby zjeść.

Zapraszam do wspólnego rozkminiania "Dungeon Master" dzisiaj, w niedzielę, o godzinie 18:00 na zoomie AOL! (link tutaj oraz nad kodem QR po prawej stronie, można też kliknąć w kod QR).



2020-12-06 16:10 by Kaz
komentarzy: 18
tdc @2020-12-07 01:02:17
Super się grało - fajnie sobie przypomnieć tę wspaniałą grę, najbardziej wpływową i najbardziej sprzedawalną grę tego komputera;)
xorcerer @2020-12-07 14:42:03
Dzięki :) mam nadzieję, że sumarycznie wszystkie materiały dołożą się do artykułu w Atari Fanie na temat złotych hitów giercowych wszechczasów.
banshee997 @2020-12-07 20:40:46
MON FUL IR x4 - rozwiązywało większość problemów :)
xorcerer @2020-12-07 21:01:50
Gratuluję cierpliwości i zaawansowania, które jest potrzebne żeby rzucić czar kuli ognistej z najwyższego poziomu mocy systemu Dungeon Master'a!
banshee997 @2020-12-07 21:21:39
Ehh pamiętam ile to tygodni "farmiłem" mobki, żeby ponabijać poziomy fighter/ninja/priest/wizard. Nie było to wcale proste bo trzeba było przy tym nie umrzeć z głodu ani pragnienia. Samo nabijanie skilli nie wymagało przeciwnika, ale do przeżycia na dłuższą metę potrzebne były moby. Potworki zatem musiały być odpowiednie (grzybki/wormy) i nieopodal fontanna. Koniec końców gdzieś na 4 poziomie miałem wymaxowane postacie :). Do dziś jestem w stanie zaznaczyć na mapie miejsca gdzie opłacało się to robić. Co ciekawe dość istotny był przy tym środkowy pasek (chyba stamina) bo on determinował ile czasu można było klikać, zanim postacie będą wymagały odpoczynku (przed tym oczywiście obowiązkowy food/water check) :)

Nie pamiętam tylko czy max w DM był poziom MON Master czy Arch Master. Możliwe że ten drugi było dopiero w Chaos Strikes Back lub DM2.
banshee997 @2020-12-07 21:25:04
Aah przypomniało mi się, że ostatecznie bez żarcia dało się przeżyć przy nabijaniu skilla, pod warunkiem, że się nie poruszaliśmy za bardzo, bo pasek staminy jakoś tam mega szybko nie schodził jak woda była na prawidłowym poziomie. Ale to już wymagało postaci z odpowiednim poziomem i ciągłym monitoringiem poziomów staminy i wody (szczególnie przez snem).
xorcerer @2020-12-07 21:42:06
Cenne wskazówki, dzięki!
tdc @2020-12-07 23:03:17
@banshee997 mamy te same wspomnienia z DM;))) Gratuluję, że tak wszystko świetnie pamiętasz, bo ja jednak jak przez mgłę)) Ale jak czytam co napisałeś - to wiem doskonale wiem że to istota DM;)
IRATA4 @2020-12-08 20:49:37
ale fejk... wchodzę na główną,patrzę - PRINCE OF PERSJA WYSZŁA ... a tu jakieś Mastery w dodatku na STka ;)
Gades @2020-12-09 06:33:33
Ooo, jak ja pragnąłem w to zagrać! Grę znałem z czasopism i w końcu dorwałem u kuzyna na Amidze - nie znając angielskiego i bez instrukcji mogłem jedynie nieudolnie pokrążyć po kilku lokacjach i trzeba było wracać do domu :( Ale fakt, rozgrzewała wyobraźnię! :)
Hospes @2020-12-09 11:19:59
Ja się przymierzam do przejścia Chaosa, czyli II Dungeona. Nawet mam gdzieś wersje oryginalną z dyskietkami. Chociaż po tylu latach pewnie dane na nich poszły w .. znaczy się zgubiły. Ktoś z grona STe'kowców grał w wersje Dungeona w wersji na STE? Jak wrażenia w porównaniu do podstawowej wersji?
xorcerer @2020-12-09 20:33:56
Robiliśmy stream dokładnie na wersji przerobionej na dysk twardy oraz dźwięk STE. Rozkompresowana gra wczytuje się wielokrotnie szybciej, natomiast dźwięk przez DMA STE trochę przyśpiesza operacje graficzne.
Kaz @2020-12-10 17:47:46
Mam oryginał, pudełkowy pakiecik Dungeon Master + Chaos Strikes Back - trzeba będzie do tego wrócić, ale skąd ten czas brać? Kiedyś w liceum i na studiach jakoś było go więcej! :D
tdc @2020-12-10 21:50:41
Ja grałem w Chaosa, ale mnie od razu zabijali;) Spadały mi na głowę super mocne czerwie i nie było możliwości aby to przejść ;( Dopiero potem spotkałem na którejś imprezie kogoś, że aby to przejść to trzeba sobie postacie przenieść do Chaosa bo inaczej nie da rady...

Jak ktoś wie o co chodzi, to możemy zrobić o tym spotkanie na zoomie;)
xorcerer @2020-12-11 17:18:55
To co @Kaz - może w tą niedzielę zrobimy follow-up Dungeon Master'a zamiast Starglider'a II którego chciałem prezentować?
Kaz @2020-12-11 21:26:17
Nie ma problemu! O treści decydują prowadzący i odbiorcy :)
tdc @2020-12-11 23:42:12
Popieram. Tylko o której?;)
xorcerer @2020-12-12 13:50:13
18:00 jak zwykle
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Zakup obowiązkowy (5)
ostatni: 20-06-2021 09:41, jhusak
Atari Lynx 1-gen (1)
ostatni: 20-06-2021 00:22, Pitulajg
Szukam nazwy gry... (3)
ostatni: 20-06-2021 00:20, mgj30
Prince of Persia - PoP - ATARI 8 ... (11)
ostatni: 19-06-2021 18:09, ccwrc
R.I.P. Jason T.M.R. Kelk! (1)
ostatni: 19-06-2021 12:34, jhusak
My POKEY note table (56)
ostatni: 19-06-2021 00:45, Synthpopalooza
SFX-Tracker (204)
ostatni: 18-06-2021 14:53, pebe
Panowie i Poddani 2021 (12)
ostatni: 18-06-2021 13:24, pirx
llvm-mos (21)
ostatni: 18-06-2021 08:54, Enjo
#FujiNet Game idea - a multi-play... (9)
ostatni: 17-06-2021 19:20, pirx
Atari 65XE "nowy" nabytek, Turbo ... (19)
ostatni: 17-06-2021 17:35, Yolk (xmgatz)
Who had the black box Neptune 156... (30)
ostatni: 17-06-2021 12:09, gienekp
Zastosowania mikrokomputerów w bi... (46)
ostatni: 17-06-2021 09:33, pgru
[S] Płyta główna Atari 520 stfm (4)
ostatni: 16-06-2021 22:20, podolski_jp
Przegląd prasy komputerowej (54)
ostatni: 16-06-2021 20:15, Kaz

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2349
Ostatnio zarejestrowany: Albert_Flasz
Postów ostatniej doby: 18

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
Wywiad z Wojciechem Zientarą i Xeen (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (20)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (28)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (22)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (56)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (29)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»