atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Demo "The Coders' Guide to the Demoscene" w szczegółach z 2024-08-22 14:27 (4)
Gra "Auf Wiedersehen Monty" w szczegółach z 2024-08-21 19:11 (9)
Wyniki letniej edycji Silly Venture 2024 z 2024-08-19 16:40 (11)
Trwa letnia edycja Silly Venture 2024 z 2024-08-17 11:09 (9)
KWAS #34 w Krakowie z 2024-08-13 16:12 (30)
Tony - mapa i przejście z 2024-08-11 18:55 (5)
DCart dla wszystkich! z 2024-08-08 22:18 (23)
TOSSTer wytłumaczony z 2024-08-04 13:12 (2)
Finał projektu XCF12 z 2024-07-28 08:50 (19)
Wyniki Lost Party 2024 z 2024-07-14 20:46 (59)
Lost Party 2024 z 2024-07-10 20:07 (9)
Akcja! po polsku i inne cyfrowe papiery z 2024-06-01 08:52 (31)
Spotkanie z TOSSTerem! z 2024-05-29 18:40 (7)
Gatunki cyfrowe I i II z 2024-05-23 05:59 (13)
Noc Muzeów 2024 i retrokomputery z 2024-05-17 19:09 (18)
Przygody kolesia wydane! z 2024-05-11 05:00 (57)
Nowy Graph2Font! z 2024-05-10 10:50 (21)
Dalton robi grę na A2600 z 2024-05-09 06:26 (12)
W końcu "Mikie" na Atari! z 2024-05-03 19:07 (90)
Oświadczenie w sprawie Piotra Kaczorowskiego z 2024-05-02 10:44 (179)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (33)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-07
Liczba katalogów: 8477, liczba plików: 37049
Zmian katalogów: 66, zmian plików: 100

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2933 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Studia podyplomowe z retrocomputingu
Pierwsze na świecie studia podyplomowe z retrocomputingu!

Już w październiku 2023 roku na Politechnice Rzeszowskiej może zostać uruchomione Podyplomowe Studium pod roboczym tytułem Retrocomputing: technologie i sztuka cyfrowa. Byłyby to pierwsze w Polsce i na świecie studia o takim profilu, obejmujące tematykę rozwoju technik i technologii komputerowych, zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym, ale kładące nacisk na zaangażowanie uczestników studiów w twórcze aspekty retrocomputingu - od demosceny po gamedev.



Program studiów obejmuje m.in. platform studies i przegląd ważniejszych polskich i zagranicznych platform komputerowych (maszyny arcade, Apple, TRS-80, PET, system MSX, Odra, Elwro, Sinclair, Atari, Commodore, Amstrad, Amiga, ST, PC, konsole), wykorzystanie komputerów w sztuce, demoscenę, współczesne aspekty retrocomputingu (nowe urządzenia, rynek aukcyjny, aspekty prawne), a także twórcze zaangażowanie uczestników studiów poprzez warsztaty tworzenia gier i dem na platformach 8/16-bitowych.

Studia będą trwały 2 semestry (odbędzie się około 9 zjazdów w weekendy). W pierwszym semestrze dominować będą aspekty "twarde" (hardware, programowanie, rozszerzenia), natomiast w drugim bardziej "miękkie" (gry, demoscena, muzyka, pixel-art, warsztaty kreatywne). Koszt studiów powinien zamknąć się w kwocie 3500 złotych.

Studium zaproponowane zostało przez Polskie Towarzystwo Ochrony Dziedzictwa Technicznego, (https://ptodt.org.pl), uzyskując wstępną akceptację Politechniki Rzeszowskiej, a również wsparcie Polskiego Towarzystwa Informatycznego o/Rzeszów https://portal.pti.org.pl), UBU Lab na Uniwersytecie Jagiellońskim https://www.ubulab.edu.pl) i innych podmiotów. Prowadzącym projekt jest dr Michał Piętal z Politechniki Rzeszowskiej.

Aktualnie trwa sondowanie zainteresowania, na podstawie którego zostanie ogłoszony program studiów i nabór chętnych. Prosimy o komentarze poniżej lub odzew na studia@ptodt.org.pl, jeżeli jesteś zainteresowany udziałem w tym nowatorskim przedsięwzięciu jako student lub wykładowca. Jedynym warunkiem wstępnym dla studentów jest wymagane przez polskie prawo posiadanie wyższego wykształcenia, od licencjatu wzwyż. W przypadku potencjalnych wykładowców poszczególnych tematów należy posiadać co najmniej dyplom magistra.

Wszystkie komentarze (tak pozytywne jak i negatywne), zostaną zebrane w formie raportu, który pomoże podjąć Politechnice Rzeszowskiej decyzję podczas głosowania na uczelni pod koniec kwietnia 2023 roku, czy studium wystartuje.

Więcej informacji będzie pojawiać się pod tym linkiem: https://ptodt.org.pl/projekt-studia-podyplomowe. Tam też zachęcamy do zapisania się na newsletter dotyczący studiów (odrębny od newslettera stowarzyszenia), aby nie przegapić żadnej wiadomości w tym temacie.

O naszej inicjatywie PTODT już informowałem na AtariOnline.pl, na przykład tutaj.



2023-03-29 08:21 by Kaz
komentarzy: 34
Kaz @2023-03-29 09:28:41
Dodam, że jest pomysł, żeby niektóre weekendowe zjazdy na studia miały też kontynuację po zajęciach - w postaci wizyty na imprezach demoscenowych. Tak więc zapowiada się ciekawie.
as… @2023-03-29 10:52:27
A w Warszawie jest coś takiego planowane?? Od której do której miały by być wykłady na zjazdach ?
Kaz @2023-03-29 11:39:27
Planowane jest w Rzeszowie, ponieważ Politechnika Rzeszowska jest do tego przychylnie nastawiona. A jak będzie to wyglądać w szczegółach, jakie przedmioty, w jakich godzinach w weekendy - to są rzeczy do ustalenia na obradach uczelni. Pewnie to też będzie zależeć od proporcji miejscowych i zamiejscowych chętnych. O ile w ogóle będą jacyś chętni, bo to na razie sondowanie rynku.

Najbardziej potrzebny jest feedback - kto czego by oczekiwał w ramach takich studiów, co mu potrzebne, pod jakimi warunkami mógłby brać udział, etc.
gorgh @2023-03-29 13:07:50
świetny pomysł, retro wychodzi z podziemia :)
DiskDoctor @2023-03-29 15:56:31
@as...

W Warszawie nie słyszałem -- może będą naśladowcy. Należałoby jednak dobrą chwilę poczekać na to.

Poza tym Studium PD w Warszawie to wyłożysz min. 6500-7000 PLN, tu się powinno dać poniżej 3000-3500.

Zajęcia są (z tego, co wiem) roboczo planowane na zjazdach tak:

- sobota 9:00 - 12:00
- sobota 13:00 - 16:00
- UWAGA sobota networking w klubie studenckim (17:00 - 21:30)
- niedziela 10:00 - 13:00
- niedziela 14:00 - 15:30

Jak wsiądziesz na mustanga o 15:45, na 19:00 w niedzielę, będiesz w Warszawie.

@gorgh DO SEJMU !!!!
(oczywiście to tylko żart...)
Scenowiec @2023-03-29 16:09:25
Scena to jest underground. Żadne książeczki i pisemka tego nie zmienią. I niech tak pozostanie.
DiskDoctor @2023-03-29 16:48:00
Każdy underground będzie prędzej czy później badany naukowo.

I niech tak pozostanie.
Scenowiec @2023-03-29 16:58:35
A badajcie sobie. Na szczęście do wszystkiego i wszystkich się nie dokopiecie.
DiskDoctor @2023-03-29 17:42:59
Amen!
0xF @2023-03-30 16:33:36
Brawo! Szkoda, że loty z Gdańska tylko z przesiadką w Warszawie...
Powinna w to wejść ASP: pora uczyć pixelartów, a nie malowania farbami.
DiskDoctor @2023-03-30 17:04:09
Z Gdańska jest Pendolino; chyba 3 h do Warszawy + 4 h do Rzeszowa. Niby to jeden nocleg dłużej, ale zawsze coś.

ASP póki co jest za bardzo tradycyjne, choć są tam też nowoczesne kierunki, takie jak np. wzornictwo przemysłowe (koleżanka skończyła dawno temu).

Ale pixeli i pixelartów, nigdy za wiele!
Obi Ataronobi @2023-03-30 17:06:02
Bardzo dobry pomysł.
Passing @2023-03-31 08:03:52
Bardzo dobry pomysł! Wiedza o tym, jak powstała technologia, musi być przekazywana z pokolenia na pokolenie.
DiskDoctor @2023-03-31 11:53:00
@Passing właśnie dlatego powstała koncepcja tego Studium.
Kaz @2023-03-31 12:34:50
Scena to nie jest żaden underground, bo scenowcy chętnie się chwalą wszędzie i wszystkim, to naturalna właściwość twórcza, a hermetyczność wynika często z niszowości tematu. No i studia podyplomowe nie służą "badaniu" demosceny, bo to nie doktorat, a raczej prezentowaniu (i tu: prawdopodobnie braniu w niej udziału). A prezentować temat będą między innymi aktywni demoscenowcy. Taki jest pomysł/plan.
Stary Scenowiec @2023-03-31 16:07:27
Kaz jesteś w błędzie. Scena to zawsze był underground. Tylko od czasu gdy powszechne stały się urządzenia do utrwalania obrazu czy samych imprez nastąpił owczy pęd by o scenie pisać i prezentować ją w tzw realnym świecie.
DiskDoctor @2023-03-31 16:50:00
No dla mnie, owszem, od zawsze to był underground.

Cała ta nasza dyskusja przypomina mi niegdysiejsze (lata 90’e) dyskusje o hiphopie i rapie. Wtedy to MTV zaczęła puszczać hiphop. I zaczęło się larum, “żeby nie puszczać hiphopu w MTV, bo to przecież underground”.

Scena to jest underground natomiast ja nie mam nic przeciwko żeby to upowszechniać. Kto wie, może kolejne, zdolne osoby, stanà się częścià sceny przez to?
Prawda @2023-03-31 19:42:52
to już jest 1.04 ?
Kaz @2023-04-01 07:34:22
Stary Scenowiec - to są pobożne życzenia i mit, że scena to underground. Chłopaki zawsze się pchali przed kamery i do mediów, tylko wtedy nie było tyle okazji co teraz i nikt się działalnością nerdów za bardzo nie interesował. Ja pamiętam z lat 90. jak zapraszane były media (np. RMF, TV Elbląg) na imprezy typu Orneta, a nie był to wyjątek, a reguła - jak tylko ktoś mógł i umiał załatwić media to załatwiał. A działalność demoscenowa zawsze kopiowała mainstream, a nie była przeciw niemu, poczynając od grafik Borisa Vallejo na scenie Amigi, aż po listy przebojów muzycznych czy zebrane spisy żartów z internetu w zinach dyskowych. Nieliczni niezależni twórcy, jak Qbek na scenie Atari, byli gnojeni przez scenę, albo co najwyżej niedoceniani. I tak jest do dzisiaj - scena to schlebianie niskim gustom, byle popularnym.
SceneFan @2023-04-01 08:49:21
Kaz ty nigdy poważnym scenowcem nie byłeś więc proszę nie wypowiadaj się za innych.
DiskDoctor @2023-04-01 09:40:45
@SceneFan sprawdź lepiej zegarek :>
venex @2023-04-01 20:52:08
Dajcie starym dziadkom cieszyć się iluzorycznym poczuciem elitarności, to jedyne co im zostało. A za sam pomysł studiów trzymam kciuki, chociaż obawiam się jakie będzie zainteresowanie.
Anon @2023-04-01 22:47:35
Nigdy nawet nie stałem obok sceny, może dlatego na się wydawała elitarna i undergroundowa. Ale widocznie to tylko komputerowe disco polo. Cóż za rozczarowanie
Prawda @2023-04-02 09:14:59
No już możecie ogłosić że to był 1.04
DiskDoctor @2023-04-02 10:41:35
@Prawda powtarzasz się.
Benoid Leroy-Dubois @2023-04-03 01:23:16
Czy w studium będzie wykładał TeDeC?
Kaz @2023-04-03 10:56:00
Anon - nie popadajmy w przesadę w drugą stronę. Demoscena to fajne zjawisko, liczne kreatywnych ludzi i ciekawych wydarzeń, ale po prostu jestem przeciwny przypisywaniu mu cech, których nie posiada. Dobrze poprowadzone zajęcia na temat sceny/demosceny by się przydały właśnie po to, żeby mity nie rosły ponad miarę, a jej historię i dokonania przedstawić rzetelnie. Co nie jest łatwe, bo zjawisko jest rozległe i niejednorodne.

A przy okazji tego tematu to przypomnę, że w 2008 roku, zanim temat dziedzictwa demosceny stał się modny i jakiekolwiek uniwerystety się zajęły jej badaniem, zapytałem różne osoby (zarówno demoscenowców, jak i ludzi luźno z nią związanych oraz nie uczestniczacych w niej) o to, jak ją postrzegają. Były 3 części tego materiału, polecam jako zapis myślenia z tamtego okresu:

Gawędy o scenie cz.I
https://atarionline.pl/1204335993

Gawędy o scenie cz.II
https://atarionline.pl/1204849396

Gawędy o scenie cz.III
https://atarionline.pl/1205541082
DiskDoctor @2023-04-03 20:28:03
@Benoid Leroy-Dubois

Wedle moje wiedzy - nie.

Wiele jest wspaniałych osób, posiadaczy ogromnej wiedzy. A na Studium może zajęcia prowadzić jedynie kilkunaścioro.

Studium trwa tylko 2 semestry.
Anon @2023-04-03 23:27:49
Jeżeli kilkunaścioro, to mogę być chyba spokojny o poziom nauczania
Benoid Leroy-Dubois @2023-04-04 13:24:50
@DiskDoctor: Wielka szkoda. Miałem nadzieję, na coś w rodzaju retro-fiction. :)
George @2023-04-04 15:55:44
Hej, ciekawa oferta!
Jaka praca po tych studiach? ;)
DiskDoctor @2023-04-04 18:15:04
@George jak już pisałem na innym forum.

To nie sà studia aby łatwiej znaleźć (zmienić) pracę.

To sà studia poszerzajàce horyzonty (+networking). Zupełnie podobnie jak: Varsovienistyka (UW) czy Gender studies (PAN).
George @2023-04-04 21:42:52
@DiskDoctor

Żartowałem, ale też trochę nie. Proszę wybaczyć jeśli zabrzmiało to prześmiewczo, ale mnie oczywiście bardzo interesuje historia techniczna IT.

Pozwalając sobie na żart zwracam uwagę, że jednak próba opisania profilu zawodowego absolwenta, nawet jeśli wydaje się to niemożliwe, może być ciekawym intelektualnym wyzwaniem oraz dookreśleniem wizji samych studiów.

Wyobrażam sobie, że absolwent może po tych studiach pracować w muzeum starych komputerów, albo na wydarzeniach retro; zostać demoscenowcem, albo twórcą retro gier; wykładowcą dla kolejnych roczników tego samego kierunku; twórcą książek w tej tematyce;

Abstrahując od możliwości zarobkowych tych zajęć.

A Wy jakie widzicie możliwości po tych studiach?

Może coś innowacyjnego, w końcu takie Arduino powstało na włoskiej uczelni i wykorzystuje raczej porównywalne technicznie komponenty?
DiskDoctor @2023-04-04 23:00:36
@George

Z roboczych materiałów, do których mam dostęp:

Studium można śmiało polecić:
- osobom hobbystycznie zajmującym się retro-computingiem
- pasjonatom historii informatyki
- informatykom chcącym poszerzyć swoje horyzonty – o historię komputerów w Polsce i na świecie
- osobom zaangażowanym w cyfrową sztukę, aby poznać jej początki
- osobom zaangażowanym w tzw. przemysły kreatywne, aby zgłębić ich początki
- osobom z branży gamingowej, by dowiedzieć się na jakich wzorcach opierają się tzw. gry indie i inne
- osobom, które planują w przyszłości organizować wydarzenia powiązane z retro-computingiem, finansowane ze środków publicznych (np. UE)
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Zróbmy razem grę...TONY 2 (5)
ostatni: 10-10-2024 20:58, rafaldudek
Ciekawostki (5579)
ostatni: 10-10-2024 18:19, j_g
Gry w GTIA (63)
ostatni: 10-10-2024 15:21, Kaz
Motocross (LiteRally) (649)
ostatni: 10-10-2024 14:54, gorgh
IBM Tetris... (6)
ostatni: 10-10-2024 14:33, Kaz
Gra "TONY" (424)
ostatni: 10-10-2024 11:44, tebe
Problem Jasia cover (93)
ostatni: 10-10-2024 09:37, Kaz
Grupa Pink Softhard (89)
ostatni: 10-10-2024 09:09, Kaz
Filterek do Blizzarda (100)
ostatni: 10-10-2024 08:35, adi
ACSI2STM / 1040 STE / TOS 1.06 - ... (22)
ostatni: 09-10-2024 23:44, hawix
SID i POKEY (695)
ostatni: 09-10-2024 22:51, nogorg
Zmiany w bazie gier, dem, użytków (951)
ostatni: 09-10-2024 20:51, Kaz
Doom na lampce i nie tylko (9)
ostatni: 09-10-2024 16:25, Cyprian
MultiCLK Module for Atari 8-bit (15)
ostatni: 08-10-2024 20:03, mono
STe enhanced games (47)
ostatni: 08-10-2024 15:16, Konstantyn

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2834
Ostatnio zarejestrowany: CpjJwWHV
Postów ostatniej doby: 26

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (87)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»