atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (31)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (15)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (22)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-07
Liczba katalogów: 8477, liczba plików: 37049
Zmian katalogów: 66, zmian plików: 100

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2933 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Zaproszenie na ATASCII Compo Edycja 3 2023
Kamil "Gorgh" Trzaska napisał:

Czołem koledzy i koleżanki! Już niedługo, bo pierwszego października, rusza kolejna edycja ATASCII Compo czyli konkursu na najlepszą grafikę w natywnym trybie tekstowym ośmiobitowego komputera Atari.



Zestaw znaków Atari, choć uboższy od C64, to nadal daje duże pole do popisu, co widać doskonale na przykładzie grafik z poprzednich edycji. Poniżej znajduje się zaproszenie na tegoroczną edycję w formie 16-kilobajtowego intra, zrobionego przez Bociana oraz Zoltara-X.



Trochę szczegółów:

1. Pomysłodawcą i organizatorem konkursu jest Logiker, sympatyczny kolega z Austrii, który oprócz ATASCII Compo organizuje analogiczny konkurs na komputery Amstrad.

2. Na głównej stronie konkursu można znaleźć wszelkie ważne informacje, jak również wszystkie prace z poprzednich lat - w zakładce Results (w przypadku prac z 2021 jest odnośnik do serwisu Demozoo).

3. Prace można podsyłać do 19 października.

4. Prezentacja prac będzie miała miejsce 21-go października, zaś głosować będzie można, za pośrednictwem formularza, do 25-go października.

5. Ogłoszenie wyników będzie miało miejsce w sobotę, 28-go października.

6. Osoby, które zajmą najwyższe lokaty otrzymają nagrody pieniężne oraz rzeczowe (gry na Atari, pad USB do grania na PC).

7. Prace można tworzyć dowolnym sposobem, na przykład przy pomocy edytora "Artur" autorstwa Bocianu czy pecetowym edytorem "Playscii", który ma eksport do plików XEX (do ściągnięcia na przykład stąd.

Liczymy na was, na pewno i w tym roku pojawi się mnóstwo ciekawych prac!



2023-09-10 20:23 by Kaz
komentarzy: 29
Yashoo @2023-09-11 14:15:50
We stępie odkryłem literówkę.
Oczywiście powinno być: "koledzy i koleżanko".
jakubd @2023-09-11 17:38:58
Świetna inwitka - w zasadzie stawia wysoko poprzeczkę sama w sobie!
Adam @2023-09-11 19:28:32
Zamierzam wziąć udział :)

Dodam tylko, że rozmawiam z Logikerem na temat dopuszczenia również wyższych obrazków (w rozmiarze 40x28 znaków, a nie tylko 40x25) - i jest on otwarty na zmiany.
tebe @2023-09-11 20:11:46
a dlaczego nie na 30 wierszy, Mono udostępnił kod wyświetlający stabilnie 30 wierszy bez zrywania synchro
Adam @2023-09-11 20:39:20
@Tebe: 28 wierszy, aby koledzy ze świata NTSC też mogli oglądać całość obrazków
Cierpiący Werter @2023-09-12 13:52:29
Tyle fajnych dziewczyn czeka z nadzieją na randkę, a wy całe lato tylko przy komputerach. Ascii art (przyznaję, robi wrażenie) poczeka, one nie :)
Adam @2023-09-12 14:52:04
@Werter: A jakieś konkrety? Adresy, numery telefonów - inaczej ktoś mógłby pomyśleć, że zmyślasz ;)
Cierpiący Werter @2023-09-12 15:57:07
Nie mogę ze względu na RODO :)
mono @2023-09-12 16:33:32
Możesz, możesz.
szeryf @2023-09-12 18:49:49
30 wierszy w trybie $F? :O

Mono, Tebe, czy mógłbym prosić o linka do tego kodu? przegapiłem.
tebe @2023-09-13 10:51:16
linki mogą podawać tylko zarejestrowani użytkownicy

Atariki -> Programowanie -> Pełny 240-liniowy hires
JacekM @2023-09-13 12:27:51
zaproszenie sztos.
Adam @2023-09-13 12:31:45
@Tebe: wydaje mi się, że trudno trafić wg Twego opisu, bo pominąłeś wybranie po drodze linku "Biblioteczka kodera Atari XL/XE" :)

Bezpośredni link: http://atariki.krap.pl/index.php/Program...
Anon @2023-09-13 14:12:33
Czy tylko mnie się nie otwiera strona logikera?
Anon @2023-09-13 14:14:01
Coś mi VPN blokował. Działa, sorry
szeryf @2023-09-13 14:58:27
Super, dzięki.
Bruno @2023-09-14 11:17:58
Podstawowy zestaw znaków w C64 ma tak samo jak na Atari 128 znaków. Druga połowa to te same znaki, tyle że w inwersie.
gorgh @2023-09-14 12:41:20
dzięki za sprostowanie, zawsze byłem przekonany, że tych znaków jest więcej
Adam @2023-09-14 13:45:54
Chwila, Gorgh miał trochę racji jeśli spojrzymy na typowe wykorzystanie znaków w ASCII art: zestaw znaków na Atari można traktować jako uboższy w tym sensie, że na C64 w zestawie więcej jest elementów graficznych niebędących literami, pozwalających na swobodniejsze rysowanie obrazków.

Dzieje się to dlatego, że - jak rozumiem - na C64 są dwa tryby wyświetlania liter (małe/wielkie), między którymi można się przełączać, w jednym z trybów litery zajmują na C64 w zestawie 2 razy mniej miejsca niż na Atari, co projektantom C64 pozwoliło na zaplanowanie bogatszej semigrafiki nieliterowej.
Adam @2023-09-14 14:04:11
Więc gdyby policzyć wszystkie unikalne znaki z dwóch możliwych trybów: shifted i unshifted, to wychodzi więcej niż 128
https://en.wikipedia.org/wiki/PETSCII

Tak na marginesie: gdyby któryś z czytelników tego portalu oglądając fonty commodore'owe miał niejasne wrażenie deja vu - wyjaśniam skąd może się to brać: w zestawie znaków C64 małe litery zostały bezczelnie skopiowane 1:1 z 8-bitowego Atari :)
tebe @2023-09-14 15:01:15
zestaw C64 zajmuje 2048 bajtów, można je obejrzeć wczytując pliki *.64c (g2f.atari8.info, wersja FULL paczki z G2F)
0xF @2023-09-14 15:12:22
C64 ma fonty 256-znakowe, ale twórcy OS podjęli dwie dziwne decyzje:
1. W obu zestawach w ROMie znaki 128-255 są inwersją 0-127, kosztem 2 KB ROMu zamiast jednej bramki XOR.
2. Domyślny zestaw nie ma małych liter, drugi je ma.
Obi Ataronobi @2023-09-14 21:21:55
Prawdziwa sztuka
Bruno @2023-09-15 00:26:02
@gorgh mają 256 edytowalnych, ale połowa to jest zapisana w inwersie. Na Atari inwers jest sprzętowy, ale w przypadku grafik ATASCI nie jest to problem.
Bruno @2023-09-15 00:29:48
@0xF odbili sobie w łatwości tworzenia grafiki do gier. W 1982 64 kb RAM był o wiele tańszy niż 4 lata wcześniej.
bruno_j @2023-09-15 00:40:06
@Adam o ile wiem to zestawów na C64 nie możesz swobodnie przeplatać w linii. Zresztą Atarynka też fabrycznie drugi zestaw znaków, tzw. międzynarodowy.
h..p://atariki.krap.pl/index.php/ATASCII
jhusak @2023-09-16 20:29:36
W sumie jak widzę tego AT-AT to można by remake StarWars w ascii zrobić.
pirx @2023-09-17 05:34:49
albo przynajmniej animację
Adam @2023-10-18 16:54:55
Został jeszcze 1 dzień - prace zgłaszać można do 19 października, godz. 18:00 CEST
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Mobygames - co to jest? (8)
ostatni: 14-10-2024 17:08, Krótki
Ciekawostki (5580)
ostatni: 14-10-2024 16:22, bruno_j
Stare kasety z grami do zgrania? (16)
ostatni: 14-10-2024 15:33, Kaz
Porównanie Atari Falcon vs A1200 (112)
ostatni: 14-10-2024 15:10, xbx
Aleja Pamięci / Avenue of Memories (89)
ostatni: 14-10-2024 14:50, Kaz
Łysy z giełdy wrocławskiej (9)
ostatni: 14-10-2024 12:29, Kaz
KWAS (342)
ostatni: 14-10-2024 12:08, Kaz
Kupię sprawną SN-360 z zasilaczem (10)
ostatni: 14-10-2024 10:51, Pawex (RTG)
Gry w GTIA (65)
ostatni: 14-10-2024 09:17, Kaz
RMT hacking (248)
ostatni: 14-10-2024 06:18, rosomak
Silly Venture 2024WE - 35th ATARI... (38)
ostatni: 13-10-2024 20:16, maly_swd
AI Wars (5)
ostatni: 13-10-2024 18:13, CharlieChaplin
Uprościłem Starquake (12)
ostatni: 13-10-2024 16:22, gorgh
Filterek do Blizzarda (104)
ostatni: 13-10-2024 14:14, adi
Czy jest gdzieś solucja dla Gravi... (12)
ostatni: 13-10-2024 12:38, Vidol

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2835
Ostatnio zarejestrowany: QPbmCRVM
Postów ostatniej doby: 55

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (87)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»