atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Gra Pad (v1.84) z 2018-06-18 23:49 (31)
Opisy gier lotniczych z 2018-06-16 18:21 (19)
Pavros o POKEY-u z 2018-06-11 10:34 (16)
Nowy RECOIL z 2018-06-11 01:27 (10)
Nowy scan-doubler z 2018-06-10 10:58 (13)
Minotaur 16K z 2018-06-09 23:37 (11)
Nowy design Atari z 2018-06-04 17:36 (21)
WAP-niak 2018 – wyniki, stuff z 2018-06-03 20:39 (60)
Wywiad z Pinem z 2018-06-03 02:06 (20)
Trwa WAP-niak 2018 z 2018-06-02 01:01 (10)
Wkrótce Pixel Heaven z 2018-05-30 20:40 (12)
Historia żółtej ciżemki z 2018-05-29 14:44 (42)
Robbo na festiwalu nauki i sztuki z 2018-05-29 02:54 (1)
Atari 2600 zaprasza na SV z 2018-05-28 10:19 (7)
Pendrive plug&play z 2018-05-27 12:49 (12)
WAP-niak 2018 Invitka z 2018-05-25 22:14 (11)
O demoscenie z 2018-05-22 07:09 (19)
Recenzja "Aces of Aces" z 2018-05-20 22:29 (28)
Robbo na festiwalu nauki z 2018-05-18 12:32 (27)
Premiera "Time Pilot" z 2018-05-17 10:14 (32)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Gunslinger opisał Dracon (5)
Space 1999 opisał Kaz (4)
Pięć Gówien Eepcha opisał Kaz (10)
Mózgprocesor opisał Kaz (30)
Bruce Lee opisał Kaz (29)
Amaurote opisał Kaz (28)
Jax Stardo In Starblade opisał Kaz (13)
The Dallas Quest opisał Kaz (4)
Hacker opisał Kaz (12)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
The Dallas Quest
(c) 1984 Datasoft
autorzy: Louella Lee Caraway, Phyllis Wapner, James Garon, Joe Pearson, Kelly Day
opis: Krzysztof "Kaz" Ziembik
pliki: tutaj
okładka wydania amerykańskiego

Okoliczności przyrody

Tekstowych gier przygodowych powstało na Atari bardzo dużo - szczególnie po drugiej stronie oceanu czyli w USA. Świat w takich grach jest opisywany przez komputer tekstem, a polecenia w grze wydaje się wpisując odpowiednie słowa na klawiaturze. Pierwsze gry nie posiadały żadnej grafiki wspomagającej tekst i wyobraźnię graczy - dopiero później grafika stała się standardem. Wśród gier przygodowych wyróżnia się "The Dallas Quest", luźno oparta na amerykańskim serialu telewizyjnym "Dallas", wyświetlanym w USA przez 13 lat, a znanym i u nas. Nie jest to ani najbardziej rozbudowana gra, ani najtrudniejsza, z jaką miałem do czynienia, ale gra się w nią dość przyjemnie, a jej grafika stoi na najwyższym poziomie (warto ją ukończyć choćby z tego tylko powodu!). Historię użytą w grze wymyślili Louella Lee Caraway oraz Phyllis Wapner, a w 1984 roku wydał ją na Atari Datasoft. Programowaniem i projektem gry zajął się James Garon (znany m.in. z "Zorro", "The Sands Of Egipt"), a przepiękną grafikę stworzyli Joe Pearson i Kelly Day (kto nie zna jego grafiki z "Zorro", "The Goonies" czy "Bruce Lee"?).

Sedno sprawy

Przygoda zaczyna się w pobliżu tytułowego miasta Dallas, gdzie przebywasz na rancho skłóconej rodziny Ewingów, ale z czasem akcja gry przeniesie się do dżungli w Ameryce Południowej. Zadaniem gracza, znanego detektywa wynajętego przez Sue Ellen, jest zdobycie pewnej bardzo cennej mapy, bo wskazującej bogate złoża ropy, przez nikogo jeszcze nie eksploatowane. Mapę naszkicowal Jock Ewing podczas jednej ze swoich podróży, o czym informuje w liście do Miss Ellie. Do listu dołączył swój pierścień rodowy i zdjęcie swojego przyjaciela Jonesa, zwanego przez Indian "Chugalug", który posiada kopię mapy i przekaże ją tylko tej osobie, która wylegitymuje się pierścieniem. Sprawa nie jest jednak zbyt prosta, bo Jones przebywa obecnie w górzystej wiosce o nazwie Playa Peligro. Jednak Sue Ellen bardzo chce zdobyć mapę, za co oferuje Ci dwa miliony dolarów, ponieważ pozwoli jej to całkowicie uniezależnić się od niejakiego J.R., innego członka familii, bezwzględnego w interesach i chcącego zdominować resztę rodziny. Pech chce, że podsłuchał on rozmowe między Sue a detektywem i także ma chrapkę na mapę. Pozornie prosta misja zaczyna być nie tylko niełatwa, ale jeszcze i niebezpieczna. W wypełnieniu tego zadania można dziewięciokrotnie wspomagać się poleceniem [CLUE], na które komputer reaguje podpowiedziami. Gra nie będzie zbyt trudna dla osób znających język angielski, ale potrafi zaskoczyć nagłym zwrotem akcji i niebanalnym humorem. Historia jest trochę nierówna - najpierw powoli zmierza do celu, by w końcówce nabrać takiego tempa, że graczowi niewiele zostaje do powiedzenia. Albo zabrakło autorom pomysłów, albo miejsca na dysku. Gra posiada też pewną nieprzyjemną cechę: wiele miejsc w grze jest niebezpiecznych, grożących natychmiastową utratą życia po złym ruchu. Ponadto liczona jest liczba ruchów, jakie wykonuje gracz - niektóre czynności trzeba wykonać nie przekraczając pewnej ich liczby (np. latarka gaśnie po kilkudziesięciu ruchach, a w tym czasie kilkukrotnie trzeba przejść ciemności). Nie ma więc szans na bezstresowe stosowanie metody "prób i błędów". Jednak moim zdaniem gra jest bardzo sympatyczna i warta przejścia. Szczególnie pod emulatorem, gdy stan gry można zapisywać do woli :).

Porady spod lady

Ponieważ udało mi się ukończyć tę przygodówkę, podaję niżej rozwiązanie jak to osiągnąć (w 103 posunięciach). Jeśli ktoś samodzielnie chce tego dokonać, nie powinien tego czytać. W nawiasach kwadratowych umieszczone są polecenia, które należy wpisać i potwierdzić klawiszem Return. Polecenia kierunków można wpisywać w całej postaci (np. [NORTH]), ale także skrótem (tutaj: [N]). Do przeglądania niesionych rzeczy służy [INVENTORY], w skrócie [I]. Można też korzystać z [SAVE GAME], [LOAD GAME] i [QUIT]. Ekran gry podzielony jest na trzy części - na środku zawsze widać aktualną lokalizację, na dole wpisuje się komendy oraz otrzymuje odpowiedzi komputera, na samej górze zaś jest podana informacja o liczbie wykonanych posunięć, możliwych kierunkach wyjść oraz liczbie podpowiedzi do wykorzystania. W celu przyspieszenia programu można wyłączać i włączyć grafikę przez [PICTURE]. Gra była opisywana w "Top Secret" 3/1991.

Rozpoczynasz w pokoju, gdzie znajduje się także Sue Ellen, trąbka i strzelba. Idź na wschód [E], potem na północ [N], a znajdziesz się przy basenie. Weź okulary przeciwsłoneczne [GET GLASSES], idź na północ [N], daj je sowie [GIVE GLASSES]. Teraz sowa może widzieć w słońcu, za co jest Ci wdzięczna. Idź do stodoły [GO BARN], sową postrasz wielkiego szczura [DROP OWL], a na koniec weź łopatę [GET SHOVEL]. Idź na południe (trzykrotnie [S]), znajdziesz się w pomieszczeniu ze schodami. Weź kopertę [GET ENVELOPE] i idź na wschód (dwukrotnie [E]). Zajmij się koniem i Lucy Ewing [LOOK HORSE], [LOOK LUCY], a kiedy Lucy przygotuje konia do jazdy, spróbuj nim pojeździć [RIDE HORSE]. Jak już spadniesz, idź na zachód (trzykrotnie [W]). Znajdziesz się w pokoju, w którym zaczęła się cała przygoda. Weź trąbkę [GET BUGLE] i idź na zachód [W]. Trochę poczekaj (dwukrotnie [WAIT]), a kiedy stado bydła Cię zauważy, zagraj coś na trąbce [BLOW BUGLE]. Stado nie doceniając Twojego talentu odejdzie, a Ty odkryjesz ciekawą rzecz. Zacznij kopać [DIG], przyjrzyj się nagrobkowi [LOOK TOMBSTONE] i wyrytemu na nim epitafium [READ EPITAPH]. Idź na wschód [E], a potem północ [N], otwórz sekretarzyk [OPEN DESK], schowaj monetę [DROP MONEY], zabierz za to tabakierkę [GET POUCH]. Wyjdź przed dom [N]. Teraz możesz iść na lotnisko, kierując się wskazówką z nagrobka [N], [W], [W], [N]. Widzisz gotowy do lotu samolot, więc się do niego skieruj [LOOK PLANE]. Pilot poprosi Cię o dopełnienie formalności, więc daj mu kopertę z biletem [GIVE ENVELOPE]. Opuściłeś Dallas i lecisz do Ameryki Południowej.

W samolocie widzisz spadochron i torbę, dzięki której możesz nieść więcej rzeczy niż normalnie. Weź oba przedmioty [GET SACK], [GET PARACHUTE]. Otwórz torbę i schowaj pierścień, który niesiesz od początku [OPEN SACK], [PUT RING]. Torbę zamknij [CLOSE SACK], żeby rzeczy nie rozsypały Ci się podczas gwałtownych ruchów. Pamiętaj, że przedmioty możesz wyjmować z torby tylko wtedy, gdy jest otwarta. Twój wyjazd z Dallas zauważył J.R. (konkurent w zdobyciu mapy) i ruszył za Tobą w pościg. Chcesz zgubić trop, więc natychmiast wysiadasz z samolotu [JUMP]. Przy lądowaniu zaczepiłeś się o drzewa. Widzisz małpę i jaguara. Małpa jest sympatyczna, a jaguar groźny. Wybrnąć z sytuacji można z pomocą małpy, której trzeba dać trochę tytoniu [OPEN POUCH], [GIVE POUCH]. Kiedy znajdziesz się na ziemi, nie zapomnij zamknąć tabakierki [CLOSE POUCH], żeby reszta tytoniu się nie wysypała. Idź na południe (dwukrotnie [S]). Spotkasz papugę i jak się jej przyjrzysz [LOOK PARROT], to zobaczysz też czającego się węża. Pomóż mu odejść [TICKLE ANACONDA] i idź dalej na południe (ponownie dwukrotnie [S]). Jesteś nad rzeką, nad brzegiem której leży łódź. Użyj jej [GO DINGHY], a dziurę w łodzi zatkaj za pomocą małpy uszczęśliwionej tytoniem [OPEN POUCH], [GIVE POUCH], [CLOSE POUCH]. Płyń dalej [ROW DINGHY], aż do napotkania zabójczych żółwi. Zagraj im na trąbce [BLOW BUGLE] co na pewno je spłoszy. Znalazłeś się przed bungalowem, w którym mieści sie miejscowy "dom handlowy". Wejdź do środka [S], a ujrzysz dużo ciekawych przedmiotów.

Zostaw spadochron [DROP PARACHUTE], trąbkę [DROP BUGLE] i łopatę [DROP SHOVEL]. Jeszcze raz użyj tytoniu na małpie [OPEN POUCH], [GIVE POUCH], [CLOSE POUCH], tym razem do odkrycia tajnego przejścia. Otwórz torbę [OPEN SACK] i pochowaj rzeczy do dalszej podróży [GET MIRROR], [PUT MIRROR], [PUT POUCH], [PUT PHOTO]. Na razie zostaw torbę [DROP SACK], przyda się później. Odkryj zasłonę [PULL CURTAIN], jest za nią schowana latarka. Weź ją [GET FLASHLIGHT], zapal [LIGHT FLASHLIGHT] i zejdź po drabinie do ukrytego przejścia [CLIMB LADDER]. Uważaj, możesz nieść tylko jedną rzecz, schodząc po drabinie, bo inaczej stracisz równowagę! Zostaw latarkę [DROP FLASHLIGHT] i inną drogą wróć do budynku [E], [S]. Teraz weź torbę z wszystkimi rzeczami [GET SACK] i znowu zejdź po drabinie [CLIMB LADDER]. Podnieś latarkę [GET FLASHLIGHT], idź na zachód [W], do wioski tubylców. Wyciągnij zdjęcie z torby [GET PHOTO] i pokaż je wszystkim [SHOW PHOTO]. Tubylcy uwierzyli w Twoją boskość, ale nie ich wódz, więc musisz potwierdzić swoją wyjątkowość. Znalazłeś się poza wioską. Zerwij kokosy [GET COCONUTS], idź na zachód [W] do gniazda sępa. Musisz podmienić jaja na kokosy, najlepiej odwracając uwagę sępiej mamy za pomocą małpy [GET POUCH], [OPEN POUCH], [GIVE POUCH]. Wróciłeś do wioski, więc możesz dać wodzowi dowody Twojej odwagi [GIVE EGGS]. Ponieważ reakcja wodza jest podejrzana, znowu posłuż się swoim towarzyszem podróży. Tym razem jednak wyjmij lustro [GET MIRROR], podaj je małpie [GIVE MIRROR], a ona już zrobi z niego użytek. Okazało się, że pod maską wodza ukrywał się J.R., wciąż gotowy przeszkodzić Ci w misji. Kiedy zobaczyli to tubylcy, bardzo się wzburzyli. J.R. zdołał uciec helikopterem, a tłum ruszył na Ciebie. Wyciągnij pierścień [GET RING] i pokaż go tłumowi [WAVE RING], a pozwolą Ci wejść do jaskini. Tutaj jedynym ratunkiem przed ogromnym pająkiem są jaja. Musisz je rozgrzać [HEAT EGGS], a to co się z nich wykluje, przywoła swoją mamę. Ta poradzi sobie z pajęczyną blokującą przejście. Trafiłeś na jakąś statuę, połóż na niej pierścień [PUT RING], a w zamian dostaniesz mapę [GET MAP]. Udało się! Ale oto wychodzi z cienia J.R. i oferuje Ci 10 milionów zielonych w zamian za mapę. Lepiej nie wchodź z nim w układy [NO], a spokojnie wrócisz do Dallas. Daj Sue Ellen mapę [GIVE MAP], zainkasuj ciężko zarobione 2 miliony baksów i obejrzyj nieco zaskakujące zakończenie.

Moja ocena: 5

Przede wszystkim urzekła mnie świetna grafika i dobry scenariusz. Do tego duży stopien trudności gry, co wzmaga chęć jej ukończenia. Drobne potknięcia autorów, pogarszające grywalność, nie obniżają mojej oceny.



2004-04-20 00:00 by Kaz
komentarzy: 4
Kaz @2004-06-06 11:42:56
Udalo mi sie znalezc lepszy skan okladki do tej gry - z oryginalu wydanego w Stanach dla Atari - tak wiec podmieniam zdjecie.
micho @2004-07-01 16:11:29
uwazam ze gra Dallas Quest jest najlepsza gra przygodowa na male Atari. jako mlody chlopak gralem w nia z ojcem na Atari 65xe, dzieki niej nauczylem sie wielu slow po angielsku, polecam wszystkim milosnikom "przygodowek".
charlie cherry @2007-01-10 21:52:24
Pamiętam, że dla mnie była dość trudna - mój angielski nie był wtedy najlepszy - i wspomagałem się już zapisany na mojej kopii save'ami. A kilka lat temu dorwałem solucję i wreszcie ją skończyłem..
widmo @2007-12-24 00:19:02
Wszystkie gry w stylu MoZgprocesor to tandety jak nei wiem. Jakies pisanie i zgadywanie Pd, Pn albo podonsze przedmiot, patrze itd beznadzieja. Tu grafika lepsza trzeba przyznac, ale ten amerykanski styl kapeluszy, to taie geyowskie. Lepiej zagrac w Pinball jakis niz uruchamiac ten syf
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Atari 65XE - czarnobiały obraz (21)
ostatni: 24-06-2018 23:32, RealGusi
[Sprzedam] Retro-literatura kompu... (1)
ostatni: 24-06-2018 22:58, Dracon
Atari ST vs Amiga co było lepsze ... (35)
ostatni: 24-06-2018 22:40, nogorg
Zmiany w bazie gier, demosceny, u... (569)
ostatni: 24-06-2018 09:34, Adam
Nowa gra na Atarie STE - Escape 2... (8)
ostatni: 24-06-2018 00:16, rbej1977
Słynne zniszczone Atari (33)
ostatni: 23-06-2018 22:04, drygol
Nie samym Atari człowiek żyje, cz... (2467)
ostatni: 23-06-2018 13:50, IRATA4
sprzedam zamienię duble (19)
ostatni: 23-06-2018 11:14, Sadzki
Pomoc jak zwykle potrzebna i przy... (22)
ostatni: 22-06-2018 06:13, QTZ
Laura - wydanie II (angielska wer... (40)
ostatni: 22-06-2018 00:53, QTZ
Laura - Wszystkie drogi prowadzą ... (10)
ostatni: 22-06-2018 00:34, QTZ
Laura (580)
ostatni: 21-06-2018 22:49, QTZ
Mój konwerter obrazków z Atari do... (35)
ostatni: 21-06-2018 14:50, Prawdziwy
Minotaur16K (33)
ostatni: 21-06-2018 14:50, xxl
prince of persia (471)
ostatni: 21-06-2018 13:53, tebe

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 1854
Ostatnio zarejestrowany: RealGusi
Postów ostatniej doby: 11

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (18)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (32)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (9)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (8)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»