atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Akcja! po polsku i inne cyfrowe papiery z 2024-06-01 08:52 (14)
Spotkanie z TOSSTerem! z 2024-05-29 18:40 (7)
Gatunki cyfrowe I i II z 2024-05-23 05:59 (13)
Noc Muzeów 2024 i retrokomputery z 2024-05-17 19:09 (18)
Przygody kolesia wydane! z 2024-05-11 05:00 (57)
Nowy Graph2Font! z 2024-05-10 10:50 (21)
Dalton robi grę na A2600 z 2024-05-09 06:26 (10)
W końcu "Mikie" na Atari! z 2024-05-03 19:07 (89)
Oświadczenie w sprawie Piotra Kaczorowskiego z 2024-05-02 10:44 (154)
Michaś w końcu na Atari z 2024-04-26 17:33 (33)
RastaConverter – nowa wersja z 2024-04-24 00:47 (22)
Obudowa kombajnu XCF12 z 2024-04-19 16:43 (26)
Time Wizard Deluxe + edytor poziomów z 2024-04-15 17:25 (28)
FORTH rozgryziony! z 2024-04-10 22:20 (18)
Wyniki i stuff z Grawitacji 2024 z 2024-04-07 16:19 (15)
Grawitacja 2024 - zapraszamy! z 2024-04-04 21:39 (2)
Zapowiedź konwersji "Rick Dangerous 2" z 2024-04-01 09:12 (30)
Bardzo krótka relacja z KWAS #33 z 2024-03-25 21:11 (10)
KWAS #33 w Katowicach za moment! z 2024-03-21 13:06 (7)
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (9)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-05-27
Liczba katalogów: 8380, liczba plików: 36694
Zmian katalogów: 7, zmian plików: 10

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2918 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Michaś w końcu na Atari


Gra Mikie, o której dziś mowa, w 1985 roku podbijała serce graczy na całym świecie. Pierwotnie powstała tylko dla automatów arcade, ale gdy okazało się, że podoba się odbiorcom i wciąga ich w dłuższą rozgrywkę, namnożyły się wersje na rozliczne platformy komputerowe - np. systemu MSX, ZX Spectrum, BBC Micro/Acorn Electron, Commodore 64, Amstrad CPC. Niestety, nigdy nie powstała wersja dla 8-bitowego Atari. Aż do teraz! Światowa premiera konwersji tej gry dla naszego ulubieńca już wkrótce, bo w zasadzie gra jest gotowa, a pozostały do zrobienia ostatnie szlify.




Niniejszy artykuł to tylko zapowiedź premiery, na prośbę autora, którym jest Krzysztof "Vega" Góra, znany już Atarowcom z kilku świetnie przeniesionych na nasz komputer pozycji, w tym ostatniej "Cyborg Warriors" (pisałem o tym tutaj). Podobnie jak tamta, i ta gra bazuje na kodzie z wersji BBC Micro. Jednak ogromne zmiany zaszły w pozostałych elementach, ponieważ wersja BBC Micro wygląda i brzmi bardzo ubogo. Dla ciekawych - porównanie kilku wybranych lokacji z gry na różnych komputerach 8-bitowych, w tym z Atari, można zobaczyć w tym filmiku:



Dlatego Krzysztof i ja popracowaliśmy nad wizualną stroną, która w żaden sposób nie przypomina teraz wersji z BBC Micro. Grafika to obecnie mieszanka rozwiązań z C64, Amstrada, BBC oraz własnej inwencji, przez co naszym zdaniem wygląda znacznie lepiej niż było. Muzykę utworzył do tej konwersji niezastąpiony Michał "Miker" Szpilowski i brzmi ona świetnie.



Nie będziemy rozpisywać się tu o historyjce towarzyszącej grze, ani sterowaniu czy technikaliach, bo czas na to będzie przy okazji publikacji pliku gry. Wspomnę tylko o jednym, ciekawym aspekcie - gra wywołała swego czasu oburzenie społeczne. Producentem gry była japońska firma Konami, która nie zdecydowała się wypuścić gry w pierwotnej wersji na chłonny lokalny rynek. W oryginalnej grze wcielano się bowiem w amerykańskiego nastolatka, który używa w szkole przemocy, bije nauczycieli i personel szkolny, demoluje wyposażenie szkoły, krzyczy, rozbija. Obawiano się, że zostanie to źle odebrane w okresie, gdy przez Japonię przechodziła właśnie fala przemocy i upadku dyscypliny w szkołach. Ostatecznie na rynek japoński wypuszczono grę pod tytułem "Freshman Employee Toru", a bohater został umieszczony w zakładzie pracy zamiast szkole. Pozmieniano grafikę na adekwatną, np. zamiast sali szkolnej mamy biuro, zamiast nauczyciela - managera. Na rynkach zagranicznych, na których gra była sprzedawana przez firmy współpracujące z Konami, także powstał rwetes społeczny o bezsensowną przemoc w grach, która stanie się wzorem dla młodzieży szkolnej. Dlatego powstała wersja gry pod tytułem "High School Graffiti Mikie", pozbawiona wielu kontrowersyjnych elementów. Na tej złagodzonej wersji gry bazowały również wersje na komputery domowe, a swoje dołożyły ograniczenia techniczne 8-bitowców, co mocno zmieniło wydźwięk gry. Michaś złagodniał, choć dalej jest urwisem.



2024-04-26 17:33 by Kaz
komentarzy: 33
tebe @2024-04-26 18:58:39
super wiadomość, Vega konwersję tej gry zaczął już bodaj w 2011-2012
vega @2024-04-26 20:53:39
Tam trochę złe podejście było przy pierwszej próbie...tworzenie gry od początku...tutaj oparłem się na kodzie z BBC MICRO...aczkolwiek przeróbek mnóstwo...np: dodanie podwójnego buforowania ekranu
Benoid Leroy-Dubois @2024-04-26 21:17:31
Super sprawa!
Obi Ataronobi @2024-04-26 22:25:35
Wygląda super!
Mikie @2024-04-26 22:38:40
No wreszcie, niedługo będę na Atari!
jhusak @2024-04-26 23:35:01
Jestem fanem muzyki Jerza! Super muzyczka w tym filmiku!
A i gra dobrze żeby się doczekała rychłej premiery!
3mam qciuqi!
sim1 @2024-04-27 04:15:28
Wspaniale!
Hmmm/ Osobiscie, ale to tylko moja uwaga, bylbym wdzieczny jakbysmy oddawali cezarowi co cezarowe. A wiec nie "Majki", ale "Shinnyū Shain Tōru-kun" (新入社員とおるくん) jak to gra jest w oryginale. Jezlei potrzeba info, badz info z manuali czy arcade "inserts" albo instrukcji, to sluze...
Cudnie by bylo, jakby bylo LMB japanese version a RMB EU/W version.
Kaz @2024-04-27 07:12:01
Dzięki Sim1, - w razie Twojej chęci info i manuale możesz udostępnić na forum. Nazwa, którą przytoczyłeś to nazwa alternatywnej wersji arcade wyłącznie na rynek japoński (wyżej podałem stojącą za nią historię i nazwę po angielsku "Freshman Employee Toru"). My absolutnie do tej gry nie nawiązujemy, bo tam akcja dzieje się w biurze, a bohater chodzi w garniaku i krawacie, gania go manager i policjanci :). Oczywiście gameplay jest prawie identyczny, ale grafika i historia inna niż w "High School Grafitti Mikie", do której nam bliżej. A jeszcze bliżej nie do wersji arcade, ale do wersji z komputerów domowych, a tam się gra się nazywa "Mikie". Gdybyś był ciekaw różnic, to np. tu można zobaczyć grę, którą wspominasz:
https://www.youtube.com/watch?v=1F3YEj_H...
A tutaj tę, do której nawiązujemy:
https://www.youtube.com/watch?v=J5kmuBP4...
sim1 @2024-04-27 15:34:26
Dzieki Kaz za odpowiedz. Tak, co piszesz tak wlasnie jest. Moze tez nie kazdy wie, ale z "Mikie/Toru-kun" jest zwiazana pewna mala historia. Otoz - jak kazda gra arcade zanim wyjdzie - "Mikie" przeszedl tzw "location test"*) . Co ciekawe, byl to wlasnie "Mikie", z calym klimatem szkoly, swawolnosci w szkole, wagarow etc. Jednak, ze akurat w tamtym okresie gdzies w Japonii byly jakies zamieszki, czy problemy agresji w szkolach, wiec zadecydowano, ze styl szkolny gry zostanie zmieniony na biurowy. I tak powstal wlasnie "Freshman Employee Toru-kun".

Inserty Toru-kun. Nie posiadam konta, ale jak bedzie potrzeba to Tobie na maila ;).

Jeszcze raz gratuluje projektu i powodzenia w finalizacji! Swietna robota Panowie!

*) "Location test" to takie krotkie przedpremierowe udostepnienie gry w wybranym salonie gier przed seryjna produkcja tytulu. Celem jest oberwacja odbioru przez graczy, ewentualne wprowadzenie poprawek w game-play'u, etc. Co ciekawe, byla to tez okazja kiedy konkurencja mogla wybadac ;) jakie gry zostana wydane i czego oczekuja gracze.
R.Dudek @2024-04-27 23:53:57
Piekna grafika
Strzał z ucha @2024-04-28 10:44:23
Uprzejmie donoszę iż powstała domena atarionline.eu - zapewne z powodu deficytu sprytu i przyzwoitości.
twh @2024-04-28 13:41:23
Nie znam jeszcze tej gry, ale wygląda na świetną zabawę. Naprawdę nie mogę się doczekać, aby zagrać w tę grę z moim dzieckiem w wieku szkolnym :) Co za świetna robota!
jhusak @2024-04-28 20:47:40
@Strzał z ucha - osobiście wolę, żeby tę domenę miał Piotr, niż ktoś obcy i próbował coś z tym niefajnego robić.
solo/ng @2024-04-28 21:50:41
Nikt nic "niefajnego" nie robil - az do teraz. Kaz oniemieje czytajac ta wypowiedz, 20 lat pracy a tu cyk i elo. Kompletnie nie rozumiem blurowania takiego ch*jstwa.
vega @2024-04-28 22:07:24
co do publikacji gry nie ma obaw :) gra skończona...kwestia ostatnich testów to jest :)
Konstantyn @2024-04-28 22:17:17
ja się tam nie znam, ale w mojej subiektywnej i bezstronnej ocenie grafika najlepiej wygląda na Atari, drugie miejsce ZX Spectrum.
blasph @2024-04-29 00:16:33
@Vega gratulacje :) BBc micro posiada jeszcze fajne gry w swojej bibliotece ;)
blasph @2024-04-29 00:18:23
grafika tez zajebista :) najfajniej to wyglada na atari potwierdzam
Włos z nosa @2024-04-29 10:31:40
A tę domenę atarionline.eu nie przywłaszczył sobie vasko. on jest znany z tego, już jedną domenę zaje*ał.
Cori @2024-04-29 14:10:34
Kapitalna wiadomość, czekałem na te grę, świetnie że zostaje muzyka Mikera ! - świetnie brzmi na A8.
xbx @2024-04-29 17:01:46
Z jednej strony ekran startowy klasyczny jest ok, ale patrząc na grafiki z RastaConverter mógłby on powodować histerię i całotygodniowy płacz do poduszki komodziarza.
Gra ma mieć wincyj kolorów niż ekran tytułowy?
Shanti77 @2024-04-29 20:50:05
@xbx i zająłby jakieś ~ 20 KB .
sim1 @2024-04-29 20:51:12
@Vega:
Tak sobie pomyslalem.
Czy masz moze jakis "Pamietnik starego port'owca." w tkroym notujesz swoje port'owane gry i dotyczace ich anegdoty, najdziwniejsze, najtrudniejsze wygibasy, jakim nalezalo sprostac podrzasz port'owania na Atari XL/XE? Kod, muza, grafika.

Mysle, ze ciekawie by sie to (pozniej) czytalo. bo pamiec nie jest naszym najlepszym sojusznikiem. A z latami to nawet gorzej ;).
blasph @2024-04-29 20:58:22
no i atarowskie kolory ..fiolety i niebieskie i inne..jak ktos mi jeszcze raz napisze ze w grafikach na atari sa komodorowskie kolory to niech sie zastanowi co było pierwsze ;)
the fender @2024-04-30 09:48:57
A ktoś tak kiedykolwiek napisał bo szczerze mówiąc pierwsze czytam? Zwroty "komodorowki niebieski i żółty" występują tylko na C=64 i są zarezerwowane tylko dla C=64 :) O przepraszam, występują tylko W C=64 :D ;)
Tymczasem @2024-04-30 18:00:46
Na Atari nadal nie ma prawdziwego czerwonego 😃
tebe @2024-04-30 20:29:42
kolory nie istnieją, nasze mózgi robią nas w ch...
Kolory @2024-04-30 20:51:24
Bzdura. Pewnie, że istniejemy.
mono @2024-04-30 20:55:43
"W C64" to rusycyzm. W języku polskim mówi się "na C64" :)
Shanti77 @2024-04-30 21:02:56
W C64 też ciężko o prawdziwy czerwony _ttps://youtu.be/e88JZfNDGv0?si=bQf1p5RlT1lXl1v4
vega @2024-04-30 22:19:52
@sim1 nie mam żadnych pamiętników :)
Wawrzyn @2024-05-01 01:03:07
Superancko.
aaa @2024-05-01 02:11:28
zgadzam się z tebe, a gra kiedy będzie?
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Sprawa Piotra Kaczorowskiego (151)
ostatni: 25-06-2024 15:08, as...
RMT hacking (210)
ostatni: 25-06-2024 14:47, bruno_j
Action! - co robie źle ? (37)
ostatni: 25-06-2024 14:29, tatko74
Emulatorowanie przenośne. (128)
ostatni: 25-06-2024 13:18, streak
Atarowskie skarby z USA z dostawą... (7)
ostatni: 25-06-2024 11:47, Peri Noid
Atarowe serwery Discord (17)
ostatni: 25-06-2024 10:16, Dracon
Ratunek dla beztalenci w pixelarcie (89)
ostatni: 25-06-2024 10:10, Dracon
Gra "TONY" (335)
ostatni: 25-06-2024 09:53, Jacques
Remake Robbo (23)
ostatni: 25-06-2024 07:18, GlitchKing
Dude Story - wydanie fizyczne gry (39)
ostatni: 24-06-2024 22:43, sdsi
Hans Kloss - Atari - opis przejścia (15)
ostatni: 23-06-2024 23:52, jhusak
Toms 720 Zaxon robi (73)
ostatni: 23-06-2024 16:33, as...
Lost Party 2024 (23)
ostatni: 23-06-2024 13:05, VascoTristesse
Łaczenie dwóch plików xex (14)
ostatni: 23-06-2024 08:37, MatthewNS
RM 800XL - uwspółcześniony Atari (189)
ostatni: 22-06-2024 20:36, Peri Noid

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2805
Ostatnio zarejestrowany: MarcinL
Postów ostatniej doby: 94

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (27)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (39)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»