Legendarny magazyn Top Secret powróci podczas Pixel Heaven 2017!
Pierwszy magazyn o grach wideo w Polsce – Top Secret – ukaże się jednorazowo ponownie podczas 5. edycji festiwalu Pixel Heaven. Za wygląd i zawartość pisma odpowiadać będą w całości członkowie legendarnego „Zepsołu” – czyli redakcji magazynu z lat 90. pod wodzą Marcina Borkowskiego.
Tak prezentuje się okładka Top Secret V 2017
Top Secret, wydawany przez Spółdzielnię Wydawniczą Bajtek w latach 1990 – 1996 to pierwsze czasopismo w Polsce poświęcone w całości tematyce gier wideo (44 gry na Atari (Komputer) był pierwszym magazynem w całości poświęconym grom, ale nie doczekał się kontynuacji - przyp. red.). Magazyn charakteryzował się luźnym stylem i specyficznym poczuciem humoru, co było widocznym efektem traktowania pracy przed redakcję w dużej mierze jako zabawę i hobby. W konsekwencji zaowocowało to zbudowaniem silnej więzi między redakcją a czytelnikami i nadało Top Secretowi kultowy status.
Przykładem dystansu, z jakim twórcy podchodzili do samych siebie było na przykład tytułowanie się przez nich w stopce redakcyjnej jako „Zepsół”. To Top Secret wprowadził do zwyczaju dziennikarstwa growego podpisywanie się przez autorów tekstów pseudonimami. Wówczas jednak miało to na celu ukrycie faktu, że niejednokrotnie cały numer tworzył jeden, bądź dwóch redaktorów. Z wielu ksywek słynie redaktor naczelny – Marcin Borkowski, który podpisywał się jako Borek, Naczelny, Kopalny, Brat Marcin, prof. Dżemik. Dawni czytelnicy nie byli świadomi, że pod pseudonimami kryje się ta sama osoba, tym bardziej, że postacie te pojawiały się w czasopiśmie także w formie komiksów, opowiadań czy reklam zachęcających do prenumeraty.
Wydanie numeru specjalnego w roku 2017 jest wspólnym pomysłem organizatorów 5. edycji festiwalu Pixel Heaven oraz byłych redaktorów Top Secret. Będzie jednorazowym przywołaniem pisma, na którym wychowało się dzisiejsze pokolenie 30- i 40-latków.
Wśród redaktorów ponownie na łamach pojawią się m. in. Marcin ”Borek” Borkowski, Dariusz “Sir Haszak” Michalski, Aleksy “Alex” Uchański, Piotr “Gawron” Gawrysiak, Rafał “Jetboy” Piasek, Bartek “VOyager” Dramczyk, Marcin “Kaczor” Baryłka, Maciej “Wiewór” Wiewiórski. Za oprawę graficzną, podobnie jak przed laty, odpowiada Dobrochna Badora – Zawadzka…
Wyjątkowy numer będzie dystrybuowany wśród uczestników Pixel Heaven 2017 (25 – 27 maja – www.pixelheavenfest.com), a także jako dodatek do części nakładów czasopism Komputer Świat oraz PIXEL.
Ponadto podczas Pixel Heaven 2017, w sobotę 26 maja na scenie głównej odbędzie się spotkanie z „Zepsołem” Top Secretu.
Pixel Heaven 2017. Retro & Indie Gaming Fest 25 maja 2017 r., Centrum Kreatywności, ul. Targowa 56 26 – 27 maja 2017 r., Zajezdnia Autobusowa MZA, ul. Włościańska 52
- W sobotę o godzinie 18:00 zostanie wręczonych 11 nagród GOLDEN PIXEL, gdzie nie zdradzając co będzie miało miejsce... zapewniam, że my Atarowcy jesteśmy wielcy w skali kraju i w sobotę możemy być z siebie dumni! ;)
Od organizatora:Gry wideo opowiadają historie, kształtują tożsamość, dostarczają emocji, coraz częściej mierzą się z tematami społecznymi i politycznymi. Polski gamedev to dziś ponad 200 studiów (ponad 300 w zależności od metody liczenia - przyp. red.), wiele znakomitych gier wydawanych na różne platformy sprzętowe. Za dzisiejszymi sukcesami stoi historia ostatnich 35 lat. To czas powstawania, rozwoju, a często też upadków wielu wyjątkowych firm.
Uznaliśmy, że nadszedł właściwy czas, aby wyróżnić osoby, które wniosły wyjątkowy wkład w rozwój polskiej branży gier wideo. Ludzi, którzy przecierali szlaki na światowych rynkach, a co równie ważne, inspirowali kolejne pokolenia rodzimych twórców i udowadniali w praktyce, że tworzenie w naszym kraju gier, które pozna cały świat jest możliwe. Stąd pomysł przyznania nagród GOLDEN PIXEL ludziom, którzy uruchomili lawinę! - Na Pixel Heaven 2017 odbędzie się premiera nowej gry na Atari - będziecie bardzo zaskoczeni na jakie Atari i... a to już sami się przekonajcie! ;)
- Niedziela 11:00 - 13:30 panel pt. "KOMPUTERY ZŁOTEJ ERY" prowadzony przez Tomasza Cieślewicza (Atarionline.pl) i Adama Zalepę (Amiga.net.pl), soczystej polemiki, wielu faktów i ciekawostek o naszych ukochanych komputerach nie zabraknie ;) Tu znajduje się opis AOL oraz wydarzenie na fb.
- Na miejscu będzie również niezastąpiony Lotharek's Lair ;)
- W majowym numerze Top Secret, szukaj odwołań do Atari (i nie tylko Atari, ale też... ciiicho), nie jest to jedno odwołanie, nie dwa i nie trzy ;)
Będzie tam też recenzja gry, której współautorem jest nasz redaktor Adam, którego codziennie czytacie tu i na Facebooku! ;) Wszystko opisane przez genialny zepsół ;)
Jest fajna zmiana o Krzysiu Kubeczko, bez niego TopSecret nigdy nie był by taki jaki był..
p.s. rzucili nawet Bajtka tego nowego który miał premierę przed rokiem....
tdc @2017-05-27 00:13:20
No to pierwszy dzień PH mamy za sobą, strefa retro jest na całe szczęście sporo większa niż rok temu, więc jest super!
Premiera nowej gry na Atari ma problem, więc nie wiadomo czy się odbędzie...
Top Secret wszędzie jest, są też na miejscu stare numery TS, Bajtka i C&A.
Ogólnie bawiłem się świetnie i wpadajcie koniecznie!
pgru @2017-05-27 01:13:52
Tdc jest super :-), dziękuję.
Acha zabierajcie Videotrafa jak macie od Ameproda, bo były z dwie konsole, nawet co najmniej jedna z odpowiednim monitorem...
Jak chcecie pograć(jest naprawdę sporo różnych maszyn) czy pogadać z Atarowcami nawet to świetna impreza.
Jedyne co to L. mnie zmartwił bo stwierdził, że nie zrobi Dragon kartridża(dostęp do Internetu poprzez Ethernet dla m.in. Atari XE) bo podobno rynek za mały, a do tego jakieś kłopoty z twórcami...
tdc @2017-05-27 01:23:52
To miało być "pogadać z Atarowcami nawet" czy "nawet to świetna impreza." ?? :P
pgru @2017-05-27 01:34:20
O tej godzinie już śpię :-). Miało być - "nawet jak przyjdziesz tylko pogadać z Atarowcami to będziesz się świetnie bawił, dlatego to świetna impreaz".
pgru @2017-05-27 01:34:44
O i znów błąd impreza nie impreaz :-)
tdc @2017-05-27 03:03:04
Wybrnąłeś ;)
pgru @2017-05-27 07:57:13
Swoją drogą to świetny numer :-), naprawdę wiele mnie ominęło i nic dziwnego, że ma TOP w nazwie.
Tak na marginesie - co do reklam to naprawdę na tej giełdzie w Remoncie można kupić dyskietki do Atari?
pgru @2017-05-27 07:58:04
wiele mnie ominęło nie czytając go w przeszłości - tak żeby nie było nie dopowiedzeń.
Hospes @2017-05-27 16:23:00
A pytanie informacyjne. Na jaka platformę Atari ma ta gry wyjść?
kosa0 @2017-05-27 18:40:09
Czy mozna kupic TS online czy znow dystrybucja "garazowa" jak poprzdniego Bajtka ?
tdc @2017-05-28 02:17:49
Co do gry to niestety nastąpiła pewna awaria (nie Atari ;) ) i premiera gry się nie odbyła, więc na razie poczekajmy chwilkę na pozostałe wieści o niej.
Nic nie wiem o dostępności Top Secretu, ale nie pytałem o to.
Dwa Golden Pixele trafiły do dwóch atarowców! ;)
martinez @2017-05-28 06:21:47
Pixel Heaven udany nad wyraz. Można przyjechać koło południa i spędzić przyjemnie czas do wieczora, tak jak ja w sobotę.
Impreza kwitnie mam wrażenie. No chyba że to złudzenie, bo rok temu byłem tylko w niedzielę, a zdaje się, że w sobotę dzieje się najwięcej. Tym niemniej - jest dodatkowa mini scena na górze, publiczność tam chodzi. Na spotkaniu z redakcją TS pod dużą sceną zabrakło krzeseł, grupa ludzi oglądała na stojąco. Retrozłomu dwa razy więcej niż rok temu, stare kompy dominują na głównej sali, w zeszłym roku były nieco na uboczu. Jest fajnie, nawet nie będę pisał, co mi się nie podobało, bo nie ma sensu czepiać się dupereli.
martinez @2017-05-28 06:33:43
Golden Pixele otrzymali Jarosław Łojewski z ASF i Tomasz Mazur z Mirage. Brawo. Top Secret i zeszłoroczny specjalny Bajtek były dostępne do nabycia przez cały dzień, po dwie dychy. Bajtka chyba dodrukowali, bo nie wierzę, że przez cały rok nie można było tego czegoś kupić, zestawy Bajtek plus Pixel cwaniacy sprzedawali na Allegro po stówie, tymczasem organizatorzy po prostu kisili nakład w magazynku.
tdc @2017-05-28 09:58:30
Sorry trzech atarowców... ;)
tdc @2017-05-28 10:01:00
Trzecim atarowcem obdarowanym Golden Pixelem jest Maciej Miąsik. On otrzymał aż 3 Golden Pixele,
Łapusz znalazł przypadkiem paczkę z Bajtkami jeszcze z przed roku przed Wapniakiem ;)
Jacques @2017-05-28 12:14:29
A jak ze wspomnianą premierą gry na Atari, odbyła się? Jaka gra, na jakie Atari? ;-)
Adam @2017-05-29 00:05:01
Dodałem na końcu nowinki kilka filmików oddających klimat tegorocznej edycji PH.
tdc @2017-05-29 02:16:27
@Jacques Tak jak pisałem wcześniej, niestety nie doszło do tej premiery, z powodu losowego zdarzenia autorzy nie dotarli na PH... dlatego musimy jeszcze poczekać na tę grę :(
tdc @2017-05-29 02:44:39
Po naszym panelu odbył się kolejny, ale o J. Chriście. Tu wspomniano o znalezisku na Atari - animowane postacie do gry Kajko i Kokosz, autorzy bloga Na Plasterki !!! nawet własnoręcznie je animowali, aby pokazać uczestnikom jak mogłaby wyglądać gra z tymi bohaterami na /|\ http://na-plasterki.blogspot.com/
TDC, Miąsik odbierał za siebie, Tomka Pazdana i Mirosława Limowicza - dwaj ostatni panowie dziękowali za nagrodę na materiale wideo.
pgru @2017-05-29 08:51:39
Szkoda, że nie wyszło z Kajko i Kokoszem. Ale autorzy bloga trochę przegięli, że Atari używała kaseciaka a nie dyskietek. Czy tylko ja miałem od razu Atari ze stacją dyskietek i jako zapasowy kaseciakiem, z bodajże jedną grą tylko na kasecie...
Chylę czoła przed organizatorami :)- rozłożenie takiej masy retro klamotów to musiał być niezły koszmar :D..
Całość robi wrażenie!
E477 @2017-05-29 19:14:29
Szkoda że nie można nigdzie kupić ani obejrzeć skanów. Ciekawi mnie opis Civilization V, to jedyna gra w którą czasem jeszcze gram, czasami jeszcze też jakieś na emulatorach. Pamiętam Atari Magazyn z 1994 i opis Civilization na Atari ST, to też rok w którym przeszedłem z Atari 65XE (chyba z 300KB RAM, XF551, CA12, Atari 1029) na 486DX40, Civilization 1 to była jedna z moich ulubionych gier i opis z Atari ST bardzo się przydawał (tym bardziej że w szkole nie miałem angielskiego) :-). Polską grę Cywilizacja na 8-bitowe Atari też miałem.
tdc @2017-05-30 13:49:44
@pin sprzęt rozkładały chyba 3 organizacje, ale gdy składali to mieli obłęd w oczach;) Nawet Ci co mieli najbliżej bo byli z Warszawy...
pgru @2017-05-31 15:54:41
@tdc - Szczerze podziwiam. Ja potrzebują taki jeden monitor z DIN5 RGB do Elwro 800 Jr. i wzbraniam się (ze względu na gabaryty) przed zakupem, a oni nie jeden taki musieli zapewne przetransportować.
E477 @2017-06-08 21:33:31
Już Top Secret i Pixel magazine z tematem Atari dotarł do mnie. Teraz mam prawie wszystkie numery TS, chociaż najlepsze były pierwsze numery, jeszcze zanim Borek przejął pismo. Jakiś czas temu po pograniu na emu w gierki których zawsze zazdrosciłem C64 - Defender of The Crown, Giana Sisters, The Last Ninja, a także Maniac Mansion (to w zasadzie tylko kilka gier, taki na przykład Test Drive okazał się mało dynamiczny w porówananiu do Atarowskich wyścigówek), wylicytowalem na dno szafy jakis prawdopodobnie zepsuty C64C w hołdzie procesorowi 6502, o wiele tańsze niż Atari czy ZX Spectrum - zostają emulatory czy "Przewodnik po ZX Spectrum" kupiony za zlotowke. Niedawno trochę przypomniałem sobie asembler 6502 do Atari, tworząc prostę zajawkę gry w kolorowym trybie tekstowym, może jeszcze spróbuję asembler Z80. Wyczytałem, że gra Puszka Pandory była tworzona w Basicu, nie wie ktoś czy Mózgprocesor na Spectruma był w Basicu czy asemblerze? Jeszcze tak a propos magazynów komputerowych, w Polsce do Atari było kilka (mam wszystkie numery oprócz nr 1 TA), w Ameryce Antic i Analog Computing zakończyły działalność w 89-90, w Anglii magazyn Page 6 działał aż do 1998. Gdyby w Polsce było jakieś pismo tak długo tworzone może bym nie sprzedawł Atarynki:) Żal trochę kolekcji oprogramowania, bo miałem kilka pozycji których nie znajduję w sieci, np. Ninja Commando z intrem fade-in fade-out maski z The Last Ninja;)
tdc @2017-06-10 14:17:01
@E477 Puszka Pandory powstawała na ZXa w dwóch fazach, pierwsza nie przetrwała - może ona powstawała w BASICu. Kolejna wersja - ta którą znamy wykorzystywała przerwania (asembler) do animowania terenu (brzmi dumnie;)) więc z pewnością można by taką grę próbować zrobić w BASIC, ale to co znamy wymaga już zaawansowanego programowania (asm, przerwania itp.). Podobnie Mózg Procesor. BASIC jest wystarczający do takich gier tekstowych, ale jednak pewne elementy wymagają kodu asm.
E477 @2017-06-10 15:33:06
Też mi ta animacja wyglądała na asembler, zmylił mnie artykuł z 2013 z Gazety Wyborczej: "Marcin Borkowski napisał "Puszkę Pandory" (1986) zupełnie samodzielnie w Basicu, wykorzystując własny komputer." (linki nie przechodzą)
W wywiadzie na portalu na galu kropka info sam autor przyznaje, że całość była w kodzie maszynowym.
E477 @2017-06-10 20:19:50
Jeszcze dla kronikarskiego obowiązku - w Bajtku 4/1989 w opisie (z mapą) gry Puszka Pandory też jest, że została napisana w asemblerze...