Zbliża się... wielkimi krokami nadchodzi... przepiękna, wysublimowana gra dla Atari XL/XE, którą przygotowuje pewien amigo... Klimat tajemniczych azteckich piramid, niezmierzonej południowoamerykańskiej dżungli, przygód naznaczonych pułapkami i niebezpieczeństwami, już wkrótce pojawi się na ekranach naszych ukochanych komputerków.
Wszystko zaczęło się od niewinnego pytania, gdy syn Rafała Dudka chciał się dowiedzieć, czy potrafi on zrobić taką grę jak wujek Krzysiek. Wujek to znany dobrze atarowcom Krzysztof "xxl" Dudek, a grę o którą chodziło to "Montezuma's Revenge". Krzysiek pracował wówczas z Robertem Jaegera nad nową wersją gry, utworzył nowe zakończenie (na bazie tego kodu powstała na razie wersja dla NES), a jego brat Rafał przygotowywał grafikę do tej uwspółcześnionej wersji gry. Klimaty azteckie tak się wówczas udzieliły Rafałowi, że postanowił odpowiedzieć synowi, tworząc grę dla małego Atari, której akcja toczy się właśnie w Ameryce Południowej, w dżungli, w piramidzie.
Rafał jest zawodowym grafikiem, ale dotychczas nigdy nie rysował niczego w ograniczeniach ośmiobitowego Atari. Po raz pierwszy zaczął przygotowywać całoekranowe grafiki w atarowskim hiresie, klocki, z których budowane są plansze gry, a także klatki postaci. Moim zdaniem wyszło to miażdżąco pięknie. Dotychczas nie było na naszym komputerze gry tak ornamentowej, bogatej w szczegóły, o tak rozbudowanej i urozmaiconej grafice w hires.
Początkowo gra miała mieć tytuł "Tony Halik", nawiązując do jednego z najbardziej znanych polskich podróżników, jednak Rafał nie doczekał się zgody na użycie nazwiska słynnego dokumentalisty, dziennikarza, filmowca. Ostatecznie więc gra będzie zatytułowana "Tony". Ponadto pojawili się koderzy chętni do przeniesienia gry na inne platformy i już jest pewne, że przygody Tony'ego pojawią się na ZX Spectrum oraz Amigę.
Jest to klasyczna gra platformowa, w której oprócz przemierzania różnych lokacji, czy to na bagnach czy w piramidzie, musimy zbierać przedmioty i skarby, a także oczywiście unikać niebezpieczeństw. Pomysłodawca dodaje, że w grze nie występuje przemoc w postaci strzelania i jest to celowy zabieg, wprowadzenie elementu etyki do gry. Rafał zapowiada, że będą też nowości w rozgrywce - których dotychczas w grach na Atari nie było, ale nie chce spojlerować, zanim gra się nie ukaże. Można jednak zauważyć na ekranach z gry, że na przykład będzie wykorzystywany interfejs Fujinet.
Autorzy zapowiadają 5 poziomów gry, ale również okrojoną wersję demo, która będzie oczywiście darmowa. Pełna wersja będzie wersją kolekcjonerską, pudełkową, na cartridżu. Zamierzenie jest takie, by gra działała na każdym Atari, od klasycznych "gołych" 800XL czy 65XE, aż po komputery rozbudowane, modyfikowane.
Gwarancją wysokiej jakości gry jest ekipa, która się zebrała do jej stworzenia. Oprócz zawodowego grafika Rafała Dudka, który zajmuje się stroną wizualną projektu, od grafiki gry po materiały marketingowe, muzykę stworzył jeden z najlepszych atarowskich muzyków Michał "Caruso" Brzezicki. W pracach uczestniczył też brat Rafała, jeden z najlepszych koderów Atari - wspomniany xxl, niestety aktualnie z powodu totalnego braku czasu, nie może pomóc i w związku z tym pilnie poszukiwany jest koder! Dlaczego "pilnie"? Właśnie dlatego, że równolegle powstaje wersja gry dla ZX Spectrum oraz dla Amigi. Wielka by była szkoda, żeby gra, która pierwotnie była projektowana dla Atari, najpierw ukazała się dla dwóch innych platform, a atarowcy znowu zostali pozbawieni fajnej zabawy. Dlatego jeszcze raz ogłoszenie Rafała: koder pilnie poszukiwany! Można kierować się do niego przez pośrednictwo AOL, albo bezpośrednio na FB.
Piękne i wymagające masy roboty. Rafał obawia się, że przepadnie cała ta praca, bo jest mało znany w środowisku atarowskim, a i sam nie zna tu wielu osób, i przez to nie znajdzie kodera.
George @2022-11-24 13:04:11
Śliczne! Chciałbym umieć to zakodować, ale niestety jeszcze nie :)
marok @2022-11-24 13:11:12
szkoda, bo xxl pasowałby do team'u idealnie (domyślać się możba że jakąś pracę w to już też włożył) trochę to nie na miejscu takie rzeczy podpowiadać publicznie, ale dla mnie duet tebe+zbyti byłby super opcją :)
George @2022-11-24 13:28:20
Co to za program, w którym jest robiona plansza/mapa?
"Wujek to znany dobrze atarowcom Krzysztof "xxl" Dudek, a grę o którą chodziło to "Montezuma's Revenge". Krzysiek pracował wówczas z Robertem Jaegera nad nową wersją gry,"
Shanti - zbliża się, bo powstają wersje na ZX Spectrum i Amigę, a atarowska odpada przed końcówką prac...
alex @2022-11-24 17:29:28
Wygląda nieziemsko :) Ale, jak rozumiem, to na razie tylko mockupy?
mono @2022-11-24 17:35:48
Fantastyczne! Trzymam kciuki za powodzenie i szczęśliwe ukończenie projektu. Wygląda to przepięknie. Pamiętajcie o mnie, jak już będziecie sprzedawać :) Ja chcę egzemplarz!
xxl pokazal mi engine ktory to pociagnie, tylko na tej podstawie ruszylem z grafika, ale no niestety... grafike zrobilem a xxl braku czasu utknal ... cholenie szkoda bo 4 miesiace pracy, muzyka na atari jest przepiekna, grafika w miare moich mozliwosci dobra...
X-FACTOR @2022-11-24 18:39:13
Na Amige? Ktoś jeszcze ma ten zapomniany komputer? Przecież Atari było 1000 razy popularniejsze!
dhor @2022-11-24 18:54:15
Jeżeli ta gra nie zostanie dokończona w wersji na atari, będzie to prowokacja grubymi nićmi szyta :)... Tyle przepieknej grafiki w jednej grze nie stworzony chyba dla żadnej atarowskiej produkcji.
Tiger: testowalem g2f ale mnie przeroslo, ja rozumiem pixel w proporcji 1:1 a ze kolorow nie ma... bardziej komiksowo ma to swoj klimat
Tiger @2022-11-24 20:42:04
zgrywam się :) btw. mogę pomóc z g2f, nie wiem jak to się poźniej przetrawi do gry, bo to troche waży i są ograniczenia, więc wątipę żeb się przydało, ale.... jest opcja dodania spritów w hiresie, Blasph się tym bawi, tu można dość ciekawie podkolorować, poeksperymentuj :)
Anon @2022-11-24 22:47:03
Może nie podoba mi się czasami trolling xxla, ale Hobgoblin?
zbyti @2022-11-24 23:03:58
@marok dzięki za nominację ale taka oprawa warta jest doświadczonego na tej platformie codera a nie debiutanta :] więc TeBe-mu to ja mogę piwo co najwyżej potrzymać :)
Grafika super - wiadomo. Ale szok... że nie ma do tego kodera, myślałem że to będzie drugie "Brothers Production" jak u Selingerów. :) Tak mi się bynajmniej wydawało z obserwacji fanpage na FB. A tu niemiły zaskok. :( W każdym razie, powodzenia w tej dobrze zapowiadającej się produkcji! A co do tego CharPada - czy fakt, że jest dedykowany C64 nie utrudnia jakoś sprawy???
Ciekawy - nie ma zgody na obrażanie kogokolwiek, szczególnie podparte kłamstwami. Xxl stworzył wiele programów, od gier przez dema, po użytki. Post usunięty.
marok @2022-11-25 01:29:37
@zbyti, kontunuując : jeszcze później, jak to napisałem, zgrałem sobie i odpaliłem Twoją nieukończoną grę z innego forum (tego co wiesz) i muszę przyznać, że jest to już interesująca pozycja (a pomimo szczerej chęci nie zdołałem dzisiaj przejść pierwszej-A planszy) na prawdę gustowne wykonanie (dla mnie to jakiś już przejaw wyższej inteligencji, że się odważę napisać)
Marok - upraszam o dyskusję w temacie nowinki. Na dyskusję o innych tematach - zapraszam na forum.
the fender @2022-11-25 08:07:01
No i to jest gra! To wygląda cudownie. @xxl weźże to zakoduj, nie wygłupiej się chopie ;) Nie musi być na te święta.
Jacques @2022-11-25 08:26:13
A nie można po prostu gry zawiesić, dopóki xxl nie zajmie się kodem? To, że wcześniej wyjdą wersje na Amigę i ZX, nie musi chyba oznaczać upadku projektu dla Atari?
P.S. To co z tą Montezumą: będzie czy Jaeger z xxl-em się pokłócili? ;-)
JacekPiast @2022-11-25 08:37:01
Fajnie to wygląda, trzymam kciuki żeby dobry koder się znalazł. Obejrzę sobie ten edytor CharPad C64 Pro + SpritePad C64 Pro i porównam z programami na Atari :)
gorgh @2022-11-25 11:13:24
quote (Kaz):
Shanti - zbliża się, bo powstają wersje na ZX Spectrum i Amigę, a atarowska odpada przed końcówką prac...
Przeczysz samemu sobie
quote (Kaz):
Zbliża się... wielkimi krokami nadchodzi... przepiękna, wysublimowana gra dla Atari XL/XE, którą przygotowuje pewien amigo...
Atari @2022-11-25 11:32:57
Na Atari są znacznie lepsze programy niż ten CzarPar.
GienekP @2022-11-25 11:39:59
No nieźle :) Mi Gr8 zawsze się podobał bo ma swój urok. Tylko ATARI ma trochę mało mocy, żeby w realtime coś tam robić. No ale jak zdolny grafik porobi gotowe "obrazki" to się MUSI udać :)
RYSIEK_M @2022-11-25 13:57:05
A może by tak ogłosić zrzutkę dla kodera który się podejmie? A np 'KAZ ustali zasady wypłaty.
Nie potrzeba zrzutki na kodera, koder zarobi jak gra bedzie wydana jako pudelkowa/kolekcjonerska. A i pudelko jak i dodatki beda kozackie, mysle ze ci ktorzy zbieraja gry to bez problemu ja kupia a tym samym tworcy beda miec zarobek.
Rysiek_M - najlepiej, żeby autor gry decydował o zasadach zrzutki i decyzji, czy takowa ma być podjęta. Ja to co najwyżej mogę dać miejsce na takie ogłoszenie.
Gorgh - w czym widzisz sprzeczność?
szeryf @2022-11-25 15:18:02
Niesamowita grafa.
Od kiedy strzelanie do potworów i przeszkadzajek które chcą Cię zatłuc jest nieetyczne? :) Dajcie Tonemu chociaż jakiegoś bejsbola albo procę ;)
Nieetyczne to jest szabrowanie starych katakumb ;)
Niesamowita grafika. Tak jak napisał Rafał - chętnych na taką grę na pewno nie zabraknie, więc twórcom z pewnością zwróci się wysiłek. Jeśli jednak zrzutka o której wspomniał RysiekM miałaby być motywująca, to również nie widzę przeszkód.
@Szeryf: Dzik is watching whatcha doin'. You've been warned =)
MKM @2022-11-25 18:31:02
Wygląda obłędnie! Hats off! Powodzenia!
Cyprian @2022-11-25 19:09:19
@R.Dudek gra zapowiada się świetnie. hires to niedoceniany tryb graficzny.
@Cyprian gafika tryb8 czyli mono to troszke szkoda ale jest jeden atut pixele sa 1:1 i to ja jako zwykly grafik rozumiem, staralem sie zrozumiec g2f ale poleglem to program graficzny dla programistow nie dla grafikow badz dla wtajemiczonych, wiec robie grafike 1:1 i niech tak zostanie, mam mega frajde ze wychodzi dobrze, moglo zawsze byc lepiej ale niech bedzie jak jest
szeryf @2022-11-25 19:50:28
W końcu Hi-res - super!
Co do pozyskiwania kodera to myślę, że chyba lepiej najpierw go pozyskać a potem pokazywać takie cuda. Trochę ciężej takiego zmotywować jeśli są już konkretne oczekiwania społeczności - programista musi się teraz sporo napracować aby sprostać temu co już w zasadzie zostało pokazane. Żeby nie tylko marudzić to myślę, że i tak zostało pewnie sporo pola do działania i pokazanie tego w ruchu to będzie kolejny "Wow effect". Także "good luck Tony..."!
@Grey: to się porobiło :O ..., jak usłyszę zbliżający się szybko odgłos racic i zapach sierści to zacznę na oślep rzucać kasztanami za siebie ;)
XXL pokazl mi demo, szybkie i dobre ale nie to co obiecal mialo byc demo grywalne.... Atari spokojnie pociagnie ta grafike, to wiem na 100%, szkoda ze nie ma czasu na skonczenie projektu ale Atari to hobby a nie zycie... i ja to rozumiem
@szeryf to co jest pokazane na screenach to kompromis co mozna zmiescic by Arati dalo rade, nie ma nic na obrazkach czego nie bedzie w grze
tatqoo @2022-11-25 20:24:33
Szok i opad kopary.
Lothar @2022-11-25 22:57:53
Grafika piękna - ale wydaje mi się żeby to ogarnąć programistycznie i udźwignąć ograniczenia jest bardzo dużym wyzwaniem. Z doświadczenia - grafik może zrobić cuda, ale ograniczenia platformy czasami są nie do przeskoczenia. Ale żeby nie było, grafika jest przepiękna, ale czy do zaimplementowania w tej formie w grze na Atari 8bit? Raczej nie.
Lothar: raczej jednak tak, w tym co zrobilem. Byly ograniczenia, mialem wiecej pomyslow ale ograniczylem sie do tego co mozna na golej Aatari 65 zrobic wedlug wytycznych XXL'a to co widzisz na screenach to osiagi golego Atari
pin @2022-11-25 23:19:45
Nie rozumiem do końca. Piszesz, że miałeś więcej pomysłów ale ogranicza Cię gołe 64kB (tak jakoś to rozumiem). Dane można doładować z dysku i grafik możesz mieć praktycznie dowolną ilość.
pin: ograniczenia to ilosc duszkow i elementow tla bedacych animacja czyli majaca inne stany kafelkow, kafelki maja 8x8, ilosc map ma swoje ograniczenia, ale to ma sens zrobilem rozne duszki i nie kazdy bedzie w tej samej lokacji to da pewne odczucie urozmaicenia, ze co lokacja to masz inne duszki, ma to sens i nie przytlacza gry. nie moglem tez szalec z elementami tla jako obrazy bo to zajmuje miejsce w pamieci, ale dalo sie to jakos ogarnac by gra byla ciekawa i zaskakujaca a nie masakryczna dla pamieci komputera... praca nad grafika Atari nauczyla mnie oszczednosci czego nie mialem nigdy w pracy robioc projekty graficzne.
bardzo ciekawy @2022-11-26 00:20:05
a jak to wyrabia na ZX Spectrum? Wersja na A8 ma być bogatsza od ZX, prównywalna czy jeszcze inaczej? XXL zna również możliwości Spectrumny, więc zapewne też Ci podpowiadał. Tam sobie koder radzi?
wersja ZX bedzie inna, bo mniej pixeli ale juz to zrobilem, delikatnie sie roznia komanty, koder z ZX sam robi kod, bedzie kilka elementow co na Atari nie bedzie np "przenikanie" plansz. na ZX bedzie gra chodzic na ZX128... ale to detale, no i muzyka bedzie inna, a efekty w trakcie gry beda na bzyczku ... czy jak to nazwac.. a muzyka w tla w AY
Trophy @2022-11-26 00:39:25
To jest najlepsza gra - potencjalnie - jaką na Atari 8-bit widziałem. Prawie pół życia czekam na Rick Dangerous, więc zaczynam wątpić, że się doczekam, a to byłaby gra chyba najbardziej oczekiwana i najładniejsza, więc powyższa propozycja mogłaby tutaj zmienić moją listę preferencji :)
No, jest jeszcze IK+ - wciąż niedokończona, a naprawdę dająca duże nadzieje. Na tę grę też czekam pół życia prawie.
jak dopne TONY to jego 2 czesc zerwie pape z dachu :D wiem ze kopiuje pomysly TONY 1 - montezuma, TONY 2 Indiana i Swiety Graal :D no bywa ale fajna seria Tony (Halik) nasz czlowiek i nie ma limitu pomyslow na przygody, w drukowanym dodatku do gry TONY bedzie imitacja gazety tam na marginesie jest nawiazanie do nazistow i ich nawiazan do okultyzmu, taki marketingowy myk, ze jak sie uda, i gra sie spodoba to TONY leci na misje szukac gralla :P ale powoli...
zbyti @2022-11-26 00:59:37
na AtariAge ktoś wrzucił wcześniej grafiki z FB zapowiedzi Tonego, może tam też wrzuć zapytanie o kodera, o ile pamiętam ludzie się zachwycali.
nie tylko Polacy potrafią jeszcze kodować na A8 chociaż ostatnimi laty to tak wygląda, że Polacy robię duże tytuły a reszta świata popierdółki :D
zbyti @2022-11-26 10:04:20
a... widzę, że już to zrobiłeś na AtariAge więc podpowiedź nie trafiona :]
powodzenia!
sis101 @2022-11-26 18:46:25
Mega super. Oby się udało to ogarnąć. Wtedy kolejne części to już jak autor pisze jeszcze mocniejszy kop :)
Simi @2022-11-26 18:47:58
Przepiękna. Trzymam kciuki za dokończenie projektu.
jack @2022-11-27 22:13:13
@zibi wiesz a8 to nie mainstream - zakładam ze ogólnie na całym świecie koderow to mamy 20 ? A osób kotce są w stanie napisać/poświęcić czas/ ... ( tu wpisz cokolwiek) jest 15 ?
as... @2022-11-28 06:41:48
Były gry w HiRes na atari, nawet w "epoce".
Robiło to robotę taki Kult i nie Kazik-a ;)
trocero77 @2022-11-28 10:48:02
Jakiś gameplay króciutki? Poproszę.
pavros @2022-11-28 19:09:34
Ta grafika jest zachwycająca. Trzymam kciuki również.
byle do przodu, dziekuje za mile slowa, KAZ dziekuje zrobiles dobra robote. Gra idzie do przodu, chcialem by wyszla juz w tym roku ale moje podejscie do porojektow jest inne niz w retro swiecie, sie okazuje ze czas w tym przypadku gra na kozysc projektu. Jeszcze raz dziekuje KAZ za tak mily tekst.
plinius @2022-11-28 21:42:29
@R.Dudek
Napisz proszę coś więcej, na atariage, ilmenit wrzucił coś nowego chyba
wybaczcie ale duzo sie dzialo, TONY juz jest na Amidze i C64, na Atari bedzie jeszcze w tym miesiacu jak nic nie stanie na przeszkodzie, koderem jest Vladimir Jankovic