Gdy ponad rok temu na AtariOnline.pl Rafał Dudekprojektant i grafik przepięknej gry Tony: Montezuma's Goldposzukiwał kodera do dokończenia tej gry dla Atari, nie było wiadomo kto nim zostanie i czy w ogóle uda się kogoś takiego znaleźć. Ostatecznie został nim Vladimir Janković, który doprowadził projekt do grywalnego demo, właśnie dzisiaj opublikowanego. Plik jest dostępny w naszym archiwum tutaj.
Filmik z rozgrywki wersji demo:
Kilka słów od kodera odnośnie techniki wykonania gry, specjalnie dla AtariOnline.pl (tłumaczenie własne):
"Staram się kodować gry retro najlepiej jak umiem. Kodowanie gry "Tony" było dla mnie jak zaczerpnięcie świeżego powietrza. Bo tworzenie gry opartej na pojedynczych ekranach, z monochromatyczną grafiką jest wyzwalające! Nie trzeba stosować żadnych tricków, myśleć o tym ile kolorów można wyświetlić w linii skaningowej albo w pojedynczym znaku, jakie limity w szerokości duszków i tym podobne. Jedynymi ograniczeniami są: dostępna pamięć i szybkość procesora.
W kodzie gry użyłem metody "chasing the raster beam", wykorzystywanej głównie na ZX Spectrum, aby bez wykorzystania podwójnego buforowania obrazu, bo na to nie ma już pamięci, uniknąć migania obrazu. Cała gra działa na Atari z 64KB pamięci RAM i zajmuje prawie każdy wolny bajt. Ponieważ Atari nie ma 256 znaków w zestawie znaków, jak wersja Tony'ego na C64, musiałem użyć trybu bitmapy, który zajmuje prawie 8 KB na sam ekran. Podobnie jest z duszkami. W przypadku każdego duszka poruszającego się w poziomie, jak Tony, nietoperze, itp., musiałem użyć tablic z każdą możliwą wartością bajtu przesuniętą w wielu poziomych pozycjach. Do tego doszły maskowanie duszków, ruch pionowy, priorytety duszków, itp. Z drugiej strony, ponieważ wszystko odbywa się software'owo, łatwo modyfikować dane, a to oznacza, że kodowanie pozostałych czterech poziomów gry nie powinno zająć dużo czasu i wysiłku. Mam nadzieję, że miłośnikom Atari "Tony" się spodoba się i będą grać w niego przez wiele lat.
"Chasing the beam" ("ściganie promienia") jest wyrażeniem pochodzącym z czasów konsoli Atari 2600. Nie miała ona zbyt wiele pamięci na grafikę, więc wszystkie takie rzeczy były rysowane kodem asemblera - instrukcja wstawiała coś na ekran, a wiązka elektronów rysowała obraz na ekranie. W przypadku gry "Tony" (i większości gier ZX Spectrum) oznacza to, że czekam, aż wiązka rastra przetnie konkretną pozycję stopy duszka Tony'ego, a następnie zaczynam wymazywać starą pozycję (rysując tło w tym miejscu), a następnie rysuję duszka Tony'ego w nowej pozycji. Podobnie jest z resztą wrogów i obiektów na ekranie. Jeśli kod zakończy ten jeden cykl rysowania efektów graficznych zanim wiązka rastra „dogoni” to miejsce, wszystko jest w porządku i nie ma migotania. W kilku pokojach musiałem usunąć kilku wrogów, którzy istnieją w wersji na C64, ponieważ procesor w Atari po prostu nie był w stanie obsłużyć tego wszystkiego w 50 klatkach na sekundę. Można by to zrobić, gdybym miał więcej czasu na napisanie bardziej zoptymalizowanego kodu lub po prostu używając 128 KB pamięci RAM, aby przyspieszyć działanie.
Rafał Dudek również specjalnie wypowiedział się dla czytelników AtariOnline.pl:
"Jestem pomysłodawcą i autorem gry, którą właśnie możecie zagrać. Podczas tworzenia tej fascynującej przygody miałem okazję poznać wielu niezwykłych ludzi. Niektórzy z nich dołączyli do zespołu twórców gry "Tony". Również społeczność fanów komputera Atari okazała się niezwykle życzliwa i wspierająca. Spotkałem się z ogromnym entuzjazmem i ciepłem ze strony ludzi, którzy podzielają miłość do gier retro na 8-bitowe komputery. Dziękuję Wam za Waszą cierpliwość i wsparcie – to dla mnie ogromnie ważne. Zapraszam Was serdecznie do wzięcia udziału w tej przygodzie, którą wspólnie stworzyliśmy. Mam nadzieję, że gra dostarczy Wam wielu emocji i chwil rozrywki.
Dotychczas wyszło demo dla Commodore 64 oraz Amigi. Ale ja Atari XL traktuję wyjątkowo i dlatego bardzo mi zależało, żeby i na Atari Tony zagościł. Podobnie jak w przypadku dema na C64, na którym zgłoszone błędy w demie zostały poprawione, tak i tutaj liczę na graczy, że zaraportują ewentualne problemy, by końcowa gra była ich pozbawiona. Dodam, że wersja na Amigę jest nieco gorsza od 8-bitowych, bo została wykonana w Blitz Basic, a ośmiobitowe napisano w asemblerze. To widać w wyglądzie komnat - na Amidze trzeba było zmienić na przykład liczbę płomieni, inny jest też skok, na C64 i Atari parabola jest lepsza. Tak więc 8bit górą!
Na początku tej nowinki jest okładka pudełka wersji kolekcjonerskiej, która zostanie wydana przez Jerzego Dudka z Retronics (zbieżność nazwisk przypadkowa, to nie rodzina!).
Rewelacja! I do tego mieści się w pamięci bez rozszerzeń. Przy oglądaniu filmiku z gry byłem przekonany że się nie zmieści. Potem przeczytałem nowinkę i proszę - 64kB. Sprzęt z możliwościami plus praca łebskich pasjonatów i mamy hicior który wystrzeli sprzedaż Atarek w Pewexie pod sufit :-)
Tony @2024-02-05 23:20:37
Dlaczego nie zostałem pokolorowany? No, dlaczego?
Margaret @2024-02-05 23:28:23
Bo czas akcji to 1935 nie było kolorowych telewizorów;)
Nazwa studia zobowiązuje (Monochrome Productions).
caruso @2024-02-06 00:19:22
Brakuje jeszcze muzyki na ekranie tytułowym, ta z rozgrywki jest niewłaściwie odtwarzana (fałsze) i nie ma efektów dźwiękowych, ale Vladimir (koder) obiecał to poprawić. :-)
Tony zwany Halik @2024-02-06 00:46:26
@Konop: ale na kłomodore jestem kolorowy. znowu komodziarze będą się śmiali, że węgla zabrakło. btw. ciekawe co to za koder robił mnie na ami, że gra jest gorsza niż na 8-bit. to musiało być beztalencie koderskie.
Muzyka na ekranie tytułowym @2024-02-06 01:49:48
No pewnie, że mnie brakuje. Domagam się napisania i umieszczenia tak gdzie trzeba.
caruso @2024-02-06 02:29:54
@Muzyka na ekranie tytułowym - jest napisana.
R.Dudek @2024-02-06 07:00:28
muzyka 4 kanalowa na ekran tyt i scroll z historia jest napsana i bedzie dodana podobnie jak efekty dzwiekowe w czasie gry
Niesamowita gra ! Ile trzeba było włożyć pracy w całe opracowanie i przeniesienie na Atari. Dla mnie rewelacja ! Osoby które zajmują się kodowaniem posiadają niesamowite umiejętności i chwała im za to. My też mamy wspaniałych programistów i koderów ( Mono, Seban i inni ) Dziękujemy wam że jesteście !
dhor @2024-02-06 09:25:31
Brawa i inne oklaski. Gra oprawą przyćmiewa wszystkie epitety jakie zdążyły przylgnąć do 'atarowskich komnatówek' od 1990 roku. Jest płynnie, graficznie fantastycznie i w końcu chłopek skacze jak łowca przygód, a nie astronauta na księżycu. Z niecierpliwością czekam na efekt końcowy i muzyczkę tytułową - rozumiem ból, gdy player nie chce prawidłowo odtwarzać zamierzeń muzyka :)
No pięknie... Brawo dla twórców - w końcu widoczny progres na nasze kochane Atari :)
Mam jednak problem z uruchomieniem. Na emulcu startuje bez problemów, jednak na real Atari, gra się wczytuje ale się wysypuje - nie ma ekranu tytułowego, nic. Odpięte wszelkie dodatki (poza VBXE). Wczytywanie z i bez OPTION. Nie istotny OS - na każdym to samo. Wczytuje przez SIO2PC w trybie BOOT EXECUTABLE
R.Dudek @2024-02-06 09:54:33
sciagnij najnowsza wersje bo Vladimir wczoraj poprawki robil, tu link: forums.atariage.com/topic/360721-tony-born-for-adventure/page/2/
O kierwa... ale to miodnie wygląda na CRT - zakochałem się na nowo w grafice B/W :)
A tak seryjnie - naprawdę cieszy mnie, że jest w końcu wersja na małe Atari.
Hospes STE Rulez @2024-02-06 10:23:33
A takie pytanie obok. Jak tam wersja a ST? Podobno był już koder co to ogarnie w wersji na duże Atari? Ktoś, coś?
R.Dudek @2024-02-06 10:24:21
@PeBe w demie to poziom 3, pierwszy ktory robilem i jeszcze sie uczylem, poczekaj az zobaczysz reszte poziomow tam to juz pojechalem z koksem, mysle ze sie bedzie podobac... kazdy poziom inna grafika i czesc duszkow tez inna :D
MKM @2024-02-06 10:30:00
Rewelacja! Bardzo mi się podoba. Gratulacje dla autorów:)
jhusak @2024-02-06 11:18:59
Gierka jest przecudna, _jedyne_ co mi przeszkadza to brak ujednolicenia wyglądu bohatera. W każdym miejscu, gdzie go widać, jest inny. Podobieństwo jest tylko pomiędzy poruszającym się bohaterem a tym z głównego "plakatu". Ale to tylko _moje_ zdanie :)
R.Dudek @2024-02-06 11:22:27
@jhusak masz tu racji duzo a nawet calkowita, ok pomysle nad tym
jhusak @2024-02-06 13:07:54
Trzeba bazować na tym uroczym dzieciaku, co tak ślicznie się porusza :) Wyrzucić Kajko i tego z grzywką z dołu ekranu :) i zamienić na fajnego chłopca :)
Jacques @2024-02-06 13:14:06
Bardzo słuszna uwaga Jakuba, powinno to być spójne w tak dopracowanej graficznie grze i widzę, że nie tylko ja miałem skojarzenie z Kajko :D
Co do projektu okładki, rozumiejąc hieroglificzny styl czcionki, gdybym nie znał tytułu nie potrafiłbym bym go odczytać: FOMY, TONY czy może jeszcze inaczej? ;-)
R.Dudek @2024-02-06 13:18:14
mam kilka juz narysowanych, bede wrzucal na facebooka i tam poleci dyskusja bo tu nie moge dodawac obrazkow
Kajko @2024-02-06 14:37:52
@jhusak: hej Jakub, dlaczego chcesz mnie wyrzucać? dobrze mi tutaj.
Wygląda to naprawdę ładnie. Gratulacje dla autorów.
mav @2024-02-06 17:38:29
Wydaje mi się, że czarny, zamiast niebieskiego, mógłby lepiej zagrać
rafaldudek @2024-02-06 18:25:04
kolory zmieniasz spacja w trakcie gry
gsgalezowski @2024-02-07 10:02:39
Niestety nie mogę uruchomić na podstawowym modelu Atari 65XE. Mam czytnik tylko na pliki XEX a gra uruchamia się jedynie z czarnym ekranem przez który przeleciały mi tylko znaki ASCII i koniec. Ktoś pomoże?
gsgalezowski @2024-02-07 10:03:25
Niestety nie mogę uruchomić na podstawowym modelu Atari 65XE. Mam czytnik tylko na pliki XEX a gra uruchamia się jedynie z czarnym ekranem przez który przeleciały mi tylko znaki ASCII i koniec. Ktoś pomoże?
Jacques @2024-02-07 12:23:26
Bootujesz z wciśniętym klawiszem OPTION? Może demo nie wyłącza Basica?
Atarowiec @2024-02-07 12:28:31
@gsgalezowski. Na Atari 130XE także nie chodzi, choć wczytuje się ekran tytułowy bez muzyczki i na tym koniec. Wersja z atariage także nie chodzi na Atari 130XE
Atarowiec @2024-02-07 12:53:51
Na atari 130 xe ładuje się gra tylko przez sio2pc - chodzi bez problemu ale tylko przez sio2pc. Niestety na "sdrive micro" jest tylko ekran tytułowy i nic poza tym
Atarowiec @2024-02-07 12:55:40
Problemem jest sdrive micro - na sdrive micro się nie wczytuje ale na sio2pc już chodzi bez problemu
Atarowiec @2024-02-07 13:04:26
Rozwiązałem problem na sdrive micro też się wczytuje. Trzeba Option wcisnąć także przed ładowaniem sdrive. I znacznie wcześniej - także przed resetem. Trzymać option i dopiero reset. Samo wciśnięcie Option nie zawsze działa więc trzeba je dużo wcześniej wciskać
vidol @2024-02-07 13:33:33
Przez Sio2Pc xex sie nie wczytuje - czarny ekran i sieczka, ale załączony Atr już ruszy.
Atarowiec @2024-02-07 14:39:47
Tak - wczytuje się tylko atr nie xex. Dzięki vidol za uściślenie. Proponuję dodać do bazy atr-a
R.Dudek @2024-02-07 14:40:55
dzis wieczorem bedzie poprawiona wersja demo
Commodore @2024-02-07 18:03:00
Muzyka jest TRAGICZNIA i męcząca...
rafaldudek @2024-02-07 18:57:43
tu jest poprawnie odgrywana muzyka glowna 4kanalowa i ta z rozgrywki 3 kanalowa
youtu.be/6n7RzyDCCxU
marcowy @2024-02-07 22:47:35
Ten kawałek jest męczący dla mnie też, ale w finalnej wersji w każdym poziomie będzie inna muzyka no i będzie można ją wyłączyć i zostawić efekty dźwiękowe. Co do wersji na Amigę, to nie jest taka zła. Testowałem i graficznie dużo nie odstaje, animacja jest tak samo płynna a muzyka jest moim zdaniem dużo lepsza.
pin @2024-02-07 23:03:40
Nagłówek pliku *.xex źle określał koniec danych programu. Stara wersja odpala spod Sparty X, albo nową macie na forum (1.5)
Trophy @2024-02-08 00:11:42
Aztec naszych czasów. Doskonałe się zapowiada.
pan_henryk @2024-02-08 12:49:13
@commodore, @marcowy widać się nie znam, ale muzyka wkręciła mi się tak, że zdarza mi się puścić ją w tle do pracy. Moim zdaniem motyw z rozgrywki świetnie buduje klimat :)
George @2024-02-10 13:40:55
Zapowiada się miodnie. I duży respect dla autorów za kod źródłowy na githubie.
mariuszbox @2024-02-16 01:45:17
Trzeba by podmienić muzykę na filmiku bo rzeczywiście ten drugi głosik bije po uszach, czego nie ma na YT w linku podanym przez Rafała, no i oryginalna muza na wstępie też cieszy ucho, super dźwięki! Całe demo mega robota. Czekamy na finał!
Demorgh @2024-03-05 20:05:33
a u mnie nie odpala sie niestety, i musze na YT cieszyć oko :(
Mike @2024-03-11 20:26:15
mega !!!
Jarret @2024-04-18 15:46:38
Muzyka jest bardzo fajna - ale podkład "basowy" strasznie - jakby -fałszuje...