atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Konkurs na grafikę ATASCII 2024 - głosowanie z 2024-10-27 23:34 (7)
Nowszy RECOIL z 2024-10-27 16:05 (0)
W sobotę KWAS #35 w Krakowie z 2024-10-16 00:17 (7)
Giełda 80/90 w Gdańsku z 2024-10-15 13:45 (5)
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (42)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (16)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (23)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-27
Liczba katalogów: 8503, liczba plików: 37151
Zmian katalogów: 13, zmian plików: 23

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2934 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Światowa premiera gry "Pac Time"
Kolega Łukasz "Luklab" Labuda ponownie zawitał do nas z grą napisaną w rzadko wykorzystywanym języku Advan Basic. Wygląda na to, że Łukasz zaszczyca nas grą raz do roku. Jego Gra w linie powstała w 2020 roku, zaś City Defender w 2021 roku. Oddajmy głos autorowi, który opowie, z czym do nas przychodzi w sierpniu 2022 roku:

"Po raz trzeci wracam do Was, ponownie z nową grą. Dwie pierwsze miały już swoje premiery na AtariOnline.pl ("Gra w linie", "City Defender"). Teraz przedstawiam znacząco bardziej rozbudowany i zaawansowany projekt - "Pac Time". Pierwotnie wystawiłem grę na właśnie co zakończonym Silly Venture, ale jej prezentacja była tak okrojona, że postanowiłem wycofać grę z konkursu.



Z kwestii technicznych - grę, jak poprzednią, napisałem w mało popularnym języku - Advan Basicu. Gra, dla prawidłowego działania, musi być uruchomiona z dysku nr 1. Podobnie na emulatorze. Cele, które chciałem osiągnąć to przede wszystkim: płynność animacji, dynamika rozgrywki, grywalność. Osobiście z efektu końcowego jestem zadowolony, ale zważywszy że to jednak Basic ciekawy jestem Waszej opinii.

Mimo, że projekt bazuje na "Pac Manie", wprowadziłem liczne zmiany, modyfikujące samą rozgrywkę i jej zasady. Podstawową jest ta, że obok duszków, naszym przeciwnikiem jest upływający czas. Z każdym kolejnym poziomem jest on krótszy (minimum 25). Gdy czas skończy się, tracimy życie.

Kolejną różnicą jest ta, że kulki, które zjadamy są dwóch kolorów - zielone i różowe. W wersji dla jednego gracza, trzeba zebrać wszystkie, jednak jeśli różnica pomiędzy aktualnie zjedzonymi jedynymi, a drugimi wynosi więcej niż 5, czas zaczyna płynąć dwa razy szybciej. Powraca do normalnego trybu, gdy różnica spadnie do 5 lub mniej. Informacja jest na bieżąco wyświetlana w górnej, środkowej części ekranu. Natomiast w wersji dla dwóch graczy, każdy zbiera kulki tylko swojego koloru. Jest ich równa liczba, wygrywa planszę ten, który zbierze pierwszy. Tym razem, jeśli jeden z graczy ma zjedzone więcej niż 5 kulek od drugiego, sam może go zjeść, a kolor tego drugiego zmienia się na biały. Ponownie, jeśli różnica ta spadnie do 5 lub mniej, wszystko wraca do normy.



W grze możemy zdobywać 4 moce specjalne:

  • dodatkowy czas (+10 jednostek),
  • dwa razy wolniej płynący czas (w wersji dla jednego gracza - do momentu gdy różnica w ilości zjedzonych kulek jednego koloru przekroczy 5, a w wersji dla dwóch graczy - przez kilkanaście sekund),
  • możliwość zjadania duszków (im wyższy poziom, tym krócej),
  • niewidzialność, którą uruchamiamy w dowolnym momencie naciskając fire (aktualna liczba tych mocy wyświetlana jest u dołu ekranu).

    Punkty zdobywamy zjadając kulki, moce specjalne, duszki, drugiego gracza, jak też za ukończenie poziomu przed czasem.

    Zaprojektowanych jest 15 różnych plansz (które wybieramy w edytorze, jak też ich liczbę i kolejność), przy czym po ukończeniu każdej, następna nie jest z tych zaprojektowanych, ale jest generowana losowo. Dodatkowo, w wersji dla jednego gracza, co trzecia plansza jest bonusowa, w której nie możemy stracić życia, a jedynie po trafieniu pociskiem tracimy czas (3, 6 lub 9 jednostek). Im wyższy poziom, tym plansze bonusowe mniejsze (trudniejsze). Po jej ukończeniu, otrzymujemy dodatkowe życie.

    W wersji dla jednego gracza możemy zapisać najlepsze wyniki. W wersji dla dwóch, ustalamy na początku ilość poziomów, w które będziemy grać (każdy gracz "odradza się" na nowym poziomie, nawet jeśli w poprzednim stracił życie).



    W edytorze, każdy może samodzielnie zaprojektować własne plansze, modyfikować już istniejące, jak też ustalać, w które z nich będzie grał w czasie rozgrywki (minimum to 1 plansza). Projektując planszę i naciskając klawisz > przechodzimy do kolejnego etapu, a klawisz < do poprzedniego. Ściankę stawiamy / usuwamy naciskając fire + kierunek joysticka, zaś miejsce w którym ma rozpoczynać się rozgrywka (w wersji dla jednego gracza) oraz miejsce pojawiania się bonusów - naciskając fire. Jeśli jakieś z zaprojektowanych rozwiązań nie będzie możliwe, komputer poinformuje nas o tym (np. zbyt mała liczba kulek do zjedzenia)."


    W załączeniu do opisu Łukasza znajdziemy plik ATR z pakietem programów - dwie wersje gry, edytor oraz info. A poniżej filmik z rozgrywki, przygotowany przez Łukasza:





    2022-08-17 00:28 by Kaz
    komentarzy: 18
  • Baltazar Niegąbka @2022-08-17 06:31:43
    Nagłówek nowinki powinien być zwieńczony kilkoma wykrzyknikami by podkreślić publikację tej arcy przełomowej gry!!!
    Anon @2022-08-17 07:57:55
    Premiera tej gry to święto, przecież na zx codziennie powstają gry
    MDW2 @2022-08-17 09:52:59
    Przyznam się, że pierwszy raz słyszę o tym Basicu. Skąd autor go wytrzasnął i przede wszystkim skąd miał jakąś dokumentację do niego? :) Składni PRINT, INPUT, GOTO czy FOR można się domyślić ale jeżeli się sięga po coś aż tak nieznanego to pewnie dla jakichś jego unikalnych cech. No a te już trzeba wyłowić z jakiejś dokumentacji, bo na pewno są specyficzne dla tego akurat Basica.

    Kulki zielone i różowe przywiodły mi coś na myśl. W dzisiejszych czasach to nie ma zupełnie znaczenia. Ale takie rozwiązanie nie przeszłoby w latach 90. Kulki musiałyby się różnić nie tylko kolorem ale też kształtem. A to ze względu na licznych użytkowników monitorów (czy telewizorów) zielonych, miodowych, czarno-białych. No chyba, że kulki bardzo mocno różniłyby się jasnością.
    MDW2 @2022-08-17 09:58:09
    Dlaczego to tak zgrabnie chodzi? To jest napisane w czystym Basicu? Ten Advan Basic ma np. jakieś instrukcje do przesuwania sprajtów także w PIONIE?
    Kaz @2022-08-17 10:08:56
    Tak, też mnie zaciekawiło, dlaczego autor użył Advan Basica i jak wyglądał proces twórczy - dlatego zaprosiłem go do opowieści na zoomie w cyklu "Spowiedź autora", a Łukasz się zgodził :D

    Dla mnie ciekawe modyfikacje Pac- Mana - pomysł z balansem kulek w wersji jednoosobowej oraz rozgrywka dwuosobowa według nowych zasad - to coś interesującego i godnego przetestowania w praktyce.

    Dla zainteresowanych programowaniem, mamy dyskietki z Advan Basic w archiwum użytkow:

    https://atarionline.pl/v01/index.php?ct=...

    a w sieci można znaleźć dokumentację, np:

    https://advan.atarinet.com/

    https://atariwiki.org/wiki/Wiki.jsp?page...

    Co do różnicy kropek na monitorach monochromatycznych, to zmianę jasności łatwiej wykonać (nawet teraz) niż zmieniać kształt.
    Kaz @2022-08-17 10:10:05
    MDW - odpowiadając na Twoje pytanie, Advan ma instrukcje dedykowane np. duszkom, a w ogóle to jest kompilator, nie interpreter.
    MDW2 @2022-08-17 12:22:38
    Kaz: Fajnie to wygląda. Z ciekawości bardzo chętnie poczytam dokumentację. Szkoda, że nie wiedziałem o istnieniu czegoś takiego wcześniej. Jakieś… 32 lata wcześniej. 😂
    Kaz @2022-08-17 12:32:06
    Dokumentacja pochodzi z 1985 roku (37 lat wstecz) , ale wiesz jak to u nas było z dostępnością takich rzeczy... :)
    MDW2 @2022-08-17 15:18:41
    No tak… o to właśnie chodzi. Wtedy jeszcze pewnym problemem byłby język angielski. Ale do przeskoczenia. Słowniki były, motywacja przeogromna, a taki „komputerowy” angielski był łatwiej ogarniamy. Tylko właśnie dostępność…

    Gdyby to wszystko gdzieś jakoś było dostępne to trochę inaczej by się żyło. :) Ktoś kto był obrotny to potrafił czasem wykorzystać ten ogromny, niezaspokajalny popyt. Ale to trzeba byłoby być jednak nieco starszym, na serio obrotnym i kontaktami zagranicznymi. :)
    MDW2 @2022-08-17 18:20:44
    Kaz - świetnie, że będzie „spowiedź” kogoś kto nie tylko wie co to jest ten… to… coś… ale nawet ma w tym praktykę. Bardzo chętnie posłucham. Dzięki za „załatwienie” wywiadu.
    Yosh @2022-08-17 19:25:55
    Advan ma także liczby stało przecinkowe - które powinny pomykać w porównaniu z innymi Basiami.

    Temat przecinka męczyliśmy ponad 10 lat temu :)

    https://atarionline.pl/1235423975
    LukLab @2022-08-17 20:52:38
    O istnieniu Advan Basica dowiedziałem się za pośrednictwem Atarionline 2 lata temu. Szukałem takiej odmiany Basica, która miałaby instrukcje dedykowane duszkom. Ale i tak musiałem rozwiązać kilka zasadniczych problemów - kwestia kolizji z tłem (implementacja między duszkami jest w miarę ok) i szybkość działania aby zachować płynność animacji i w ogóle rozgrywki. A odpowiadając na jedno z wcześniejszych pytań - tak, cały kod jest napisany wyłącznie w Basicu.
    MDW2 @2022-08-17 21:58:40
    LukLab: Dzięki za odpowiedzi.
    Coś musiałeś rozwiązać ale skoro rozwiązałeś to znaczy, że się dało. :)
    Czyli dowiedziałeś się o tym dziwnym rozszerzeniu do Atari Basic stosunkowo niedawno. Nie wiem dlaczego uznałem, że znasz to jeszcze z epoki.

    O nic innego nie pytam skoro będzie rozmowa z Tobą. Bardzo chętnie posłucham. I pamiętaj - nie skąp w niej technicznych szczegółów. To nie będzie nagrywane z myślą o emisji w jakiejś telewizji śniadaniowej. Nikt się na pewno nie znudzi i reklamodawcy się nie odwrócą. :) ;)
    Kaz @2022-08-18 08:31:08
    Rozmowa z Łukaszem będzie we wtorek o 20:00 na naszym kanale zoom. Zapraszamy.


    >"O istnieniu Advan Basica dowiedziałem się za pośrednictwem Atarionline 2 lata temu. "

    Bardzo się cieszę, że wciąż pełnimy dla ludzi funkcję pomocniczą, edukacyjną :)
    Kaz @2022-08-18 08:48:33
    >Yosh "Temat przecinka męczyliśmy ponad 10 lat temu :)"
    https://atarionline.pl/1235423975

    Faktycznie, teraz przeczytałem jeszcze raz, ciekawe rozważania. Dzięki Yosh.
    Baltazarro Gąbczasty @2022-08-19 21:41:59
    Gra prosta, ale fajna. Gratulacje!
    MR T @2022-08-21 01:17:40
    fajna
    LukLab @2022-10-04 17:23:35
    W bazie gier AOL jest już wersja 1.1 gry, w której usprawniłem pewne elementy rozgrywki i poprawiłem m.in:
    - nieprawidłowe zliczanie punktów po osiągnięciu wyniku 32767,
    - błędne odejmowanie czasu w rundzie bonusowej,
    - podwójne zliczanie zjedzonych kulek w rundzie bonusowej jeśli pierwsza z nowej serii pojawia się na miejscu piątej z poprzedniej,
    - wykrywanie kolizji z duszkami przez ścianki
    - sporadycznie zdarzające się błędne zliczanie zjedzonych kulek w wersji dla dwóch graczy co w skrajnym wypadku mogło uniemożliwić ukończenie poziomu,
    - sporadycznie zdarzające się niewykrywanie zjedzenia kulek w wersji dla dwóch graczy.

    Po w/w zmianach, myślę że wszystko już śmiga jak trzeba :-)
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Atari vs Amiga vs Reszta świata (47)
    ostatni: 01-11-2024 00:35, xbx
    Wątek do testów (168)
    ostatni: 31-10-2024 23:28, Cyprian
    szukam gry Frogger (9)
    ostatni: 31-10-2024 23:03, ccwrc
    Nowe okładki gier - DRACONUS (402)
    ostatni: 31-10-2024 22:29, Atariteca
    Zmiany / usprawnienia na AOL (249)
    ostatni: 31-10-2024 22:06, Cyprian
    Coś więcej niż klon Atari ST (1)
    ostatni: 31-10-2024 18:59, Kaz
    Aleja Pamięci / Avenue of Memories (98)
    ostatni: 31-10-2024 18:37, as...
    RMT tutorial (38)
    ostatni: 31-10-2024 16:58, Cyprian
    Porównanie Atari Falcon vs A1200 (432)
    ostatni: 31-10-2024 05:33, as...
    Czy grę Maszyna Czasu da się prze... (7)
    ostatni: 30-10-2024 19:48, odislaw
    Zewnętrzne 512 ram z gniazdem carta (16)
    ostatni: 29-10-2024 15:25, Peri Noid
    Listopadowy sztab warszawski (3)
    ostatni: 29-10-2024 08:04, Pecus
    Zmiany w bazie gier, dem, użytków (961)
    ostatni: 28-10-2024 22:26, Ataripuzzle
    RMT hacking (252)
    ostatni: 28-10-2024 21:02, emkay
    Ruf in Trouble (18)
    ostatni: 28-10-2024 13:03, jakubp1985

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2842
    Ostatnio zarejestrowany: yarrro
    Postów ostatniej doby: 77

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
    Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
    Tomasz Dajczak i Kaz (22)
    Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (15)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (103)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (53)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»