atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Konkurs na grafikę ATASCII 2024 - głosowanie z 2024-10-27 23:34 (7)
Nowszy RECOIL z 2024-10-27 16:05 (0)
W sobotę KWAS #35 w Krakowie z 2024-10-16 00:17 (7)
Giełda 80/90 w Gdańsku z 2024-10-15 13:45 (5)
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (42)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (16)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (23)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-27
Liczba katalogów: 8503, liczba plików: 37151
Zmian katalogów: 13, zmian plików: 23

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2934 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
I po świętach! Kręcimy kołem
Święta minęły, czekamy na kolejne, a tymczasem podczas ostatnich dni wydarzyło się sporo ciekawych rzeczy, o których pewnie w swoim czasie będziemy sukcesywnie informować. Dla tych co przejedli się serniczkiem, bigosikiem, tudzież innym barszczykiem, mamy coś na poświąteczne rozprostowanie szarych komórek. Bez wielkich wymagań wobec intelektu, spokojnie. Posłuży nam do tego nigdy wcześniej nie publikowana gra (mamy więc kolejną światową premierę! :D).



Musiałem troszkę ponaciskać, żeby kolega Piotr "thewasp" Ostapowicz podzielił się swoją gierką Szczęściarz, którą jako nastolatek napisał w Quick Assemblerze, ponieważ nie uważa tego za żadne osiągnięcie i informuje nas: "Od razu błagam o wyrozumiałość! Na usprawiedliwienie podam, że miałem wtedy najwyżej 14 lat (to był dobry rok przed pójściem do liceum)."



Gra Piotra to klasyczne "Koło fortuny", naśladownictwo programu, który na początku lat 90. podbił serca polskich widzów. Był to pierwszy polski teleturniej oparty na zagranicznej licencji. Zadebiutował na antenie TVP2 dnia 2 października 1992 roku, o godzinie 21:40, a tak wyglądał pierwszy odcinek:



Rozpoznawalność programu była tak ogromna i na tyle poruszała wyobraźnię, że powstały rozliczne wersje komputerowe, co możemy zauważyć także w naszym archiwum gier. Między innymi powstała wersja Piotra. Jak pisze autor: "Sterowanie jest wybitnie nieintuicyjne: najpierw robimy zamach spacją (siła włożona w obrót jest funkcją czasu przytrzymania klawisza). O ile nie wypadnie "bankrut" lub "strata kolejki" (swoją drogą, są to pozycje okraszane samplami, zebranymi z magnetofonu Kasprzak), gracz wbija spółgłoskę. Trafny wybór - oprócz zmiany salda, otwiera trzy możliwości:
  • zakupu samogłoski (wbicie z klawiatury. Jaki był koszt? Chyba wzięty wprost z teleturnieju...);
  • mocowania się z kołem (joy 1-up);
  • podania hasła (joy 1-down).
    Znaki diakrytyczne wprowadzane były przez kombinację CONTROL + znak.




    Sample przenoszą głos pana Pijanowskiego oraz dźwięki poprzedzające "reklamy" z epoki. Na tej podstawie dość łatwo będzie ją datować - denominacja była wtedy pieśnią przyszłości, choć... nie tak odległej. Program nie został dokończony. Jakimś cudem zachowałem ATR z binarną formą bliską ostatecznej. Źródeł już nie ma. Szkoda, chętnie bym się do nich uśmiechnął z sentymentem."


    Udało mi się odgadnąć trzy hasła, więc mogę potwierdzić, że gra działa, a sterowanie rzeczywiście jest nieintuicyjne, ale można się przyzwyczaić. Sample imponują jakością, a reklamy naprawdę robią wrażenie! Nistety jest też trochę błędów i naprawdę szkoda, że nie ma źródeł, żeby te proste rzeczy skorygować. Gra w naszym archiwum gier tutaj.




    Przypomnę również, a niektórych poinformuję zapewne po raz pierwszy, że wciąż szukamy zaginionych wersji "Koła fortuny", o których wiadomo, że istniały. Szczegóły w tym wątku na forum.

    2023-12-28 00:59 by Kaz
    komentarzy: 13
  • Kaz @2023-12-28 08:14:05
    Jeszcze taka uwaga - gra ma w tytule paskudnego ortografa, więc wahałem się, pod jaką nazwą w archiwum gier umieścić. Na razie stanęło, że jako poprawny "Szczęściarz", ale z drugiej strony należy zachowywać artefakty takie jakie są, bo to zapis epoki, więc pewnie przywrócę przy następnym update "Szczęsciaż" :).
    jhusak @2023-12-28 10:30:33
    Szczęściaż - to tak, jak angaż, arbitraż, czy inny sondaż. Oznacza przedmiot będący źródłem szczęścia, bądź regularną czynność prowadzącą do tego.
    VLX @2023-12-28 11:25:58
    Nie poprawiaj tytułu.

    Błąd czy nie, skoro na stronie tytułowej jest przez "ż", to taki właśnie jest tytuł gry. Autor tak to udostępnił, celowo bądź nie. Nie doprowadzajmy do sytuacji, w której ktoś puści grę z zamierzonym błędem w tytule i potem będzie ona krążyć pod poprawionym.

    Jak np. mgr inż. Rafał puści grę z błędem w tytule, to wszyscy powiedzą "tak, tak, cóż za śmiałość , odwaga, brawura..." a komuś innemu zmieniamy tytuł. ;) Tak nie można.

    Tak jak jest w grze, tak powinno być w katalogu.
    gorgh/Agenda @2023-12-28 11:56:41
    7 Up pij na luzie żyj
    to był jeszcze czas, kiedy bycie na luzie nie było tak modne
    fajna gierka!
    banshee997 @2023-12-28 11:59:53
    Szczęściaż +1
    Kaz @2023-12-28 13:42:51
    VLX - tak samo uważam, dlatego zdążyłem już poprawić nazwę i przy następnym update będzie to widoczne. Dodatkowo wyciągnąłem z dyskietki plik XEX, jeśli ktoś woli taką formę.
    Kaz @2023-12-28 13:47:32
    Jeszcze z maila od Piotra sprzed chwili, bo zapytałem też o program do uzyskiwania sampli Micro Digiter, o którym mowa w napisach początkowych:

    "Ta gra przetrwała dziwnym trafem, ponieważ pojemnik z oszczędzonymi dyskietkami migrował do coraz bardziej niedostępnych miejsc (...) Pozostaje żałować, niemniej cały czas istnieje cień szansy na odnalezienie starych zasobów w mieszkaniu rodziców. Skłamałbym mówiąc, że nie podejmowałem już podobnych prób. Podejmę jeszcze jedną - wszak okoliczności temu sprzyjają. A gdy trafię na coś ciekawego, nie omieszkam podesłać.

    Program Micro Digiter próbkował z częstotliwością odchylania poziomego lub dwukrotnie niższą (WSYNC/VCOUNT). Dawał również możliwość synchronizowania akwizycji próbek do przerwań POKEYa, ale o ile dobrze pamiętam, nie byłem zbytnio zadowolony z rezultatów."
    thewasp @2023-12-28 16:20:56
    Można powiedzieć, że właśnie spełniło się dawno zapomniane marzenie młodego chłopaka o przedstawieniu jego gry użytkownikom Atari spoza osiedla, na którym mieszkał. Co więcej - trafia również do jego bohaterów (@jhusak : mistrzowski uskok ;) ). Niesamowita końcówka roku :-)
    Kaz @2023-12-28 16:25:11
    Wczoraj na spotkaniu zoomowym kolega The Wasp opowiadał, że w epoce, także przy tworzeniu gry, inspirował się działalnością Kuby Husaka (jak my wszyscy :D), stąd sample.
    MDW2 @2023-12-28 17:01:50
    Kto w latach 90 nie pisał (przynajmniej w Basicu) jakiejś swojej wersji Koła Fortuny niech pierwszy rzuci... eeee... zakręci kołem. Robił to niemal każdy kto potrafił napisać 10 PRINT "KOLO FORTUNY", a i tak Jakub Husak zmasakrował wszystkie wersje swoją "Super Fortuną" (miałem oczywiście oryginał). Ale gdyby na chwilę uznać, że "Super Fortuna" nie istniała to kilka wartych uwagi wersji Koła Fortuny było.
    Anon @2023-12-28 18:01:48
    Chciałem napisać, że nie każdy, ale też próbowałem. Gdzieś na wysypisku te moje próby pewnie są :(
    parawan @2023-12-29 11:15:38
    Aż łezka się w oku kręci, grałem w super fortunę , tak to się nazywało z mirage..
    marcowy @2024-01-30 21:52:01
    A sampler jaki używałeś? Ten z Mirage?
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Atari vs Amiga vs Reszta świata (425)
    ostatni: 01-11-2024 00:35, xbx
    Wątek do testów (168)
    ostatni: 31-10-2024 23:28, Cyprian
    szukam gry Frogger (9)
    ostatni: 31-10-2024 23:03, ccwrc
    Nowe okładki gier - DRACONUS (402)
    ostatni: 31-10-2024 22:29, Atariteca
    Zmiany / usprawnienia na AOL (249)
    ostatni: 31-10-2024 22:06, Cyprian
    Coś więcej niż klon Atari ST (1)
    ostatni: 31-10-2024 18:59, Kaz
    Aleja Pamięci / Avenue of Memories (98)
    ostatni: 31-10-2024 18:37, as...
    RMT tutorial (38)
    ostatni: 31-10-2024 16:58, Cyprian
    Porównanie Atari Falcon vs A1200 (432)
    ostatni: 31-10-2024 05:33, as...
    Czy grę Maszyna Czasu da się prze... (7)
    ostatni: 30-10-2024 19:48, odislaw
    Zewnętrzne 512 ram z gniazdem carta (16)
    ostatni: 29-10-2024 15:25, Peri Noid
    Listopadowy sztab warszawski (3)
    ostatni: 29-10-2024 08:04, Pecus
    Zmiany w bazie gier, dem, użytków (961)
    ostatni: 28-10-2024 22:26, Ataripuzzle
    RMT hacking (252)
    ostatni: 28-10-2024 21:02, emkay
    Ruf in Trouble (18)
    ostatni: 28-10-2024 13:03, jakubp1985

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2842
    Ostatnio zarejestrowany: yarrro
    Postów ostatniej doby: 77

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
    Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
    Tomasz Dajczak i Kaz (22)
    Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (15)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (103)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (53)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»