atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Konkurs na grafikę ATASCII 2024 - głosowanie z 2024-10-27 23:34 (7)
Nowszy RECOIL z 2024-10-27 16:05 (0)
W sobotę KWAS #35 w Krakowie z 2024-10-16 00:17 (7)
Giełda 80/90 w Gdańsku z 2024-10-15 13:45 (5)
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (42)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (16)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (23)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-27
Liczba katalogów: 8503, liczba plików: 37151
Zmian katalogów: 13, zmian plików: 23

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2934 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Wyblastator graficzny
Ten program nie zasługuje na miano "konwertera grafiki". To zbyt łagodne i ugrzecznione sformułowanie na coś, co wyrywa gałki oczne ze swoich posad, powoduje masowe opady szczęk i nadmierny ślinotok u osób, które nie sądziły, że na Atari tak można...



Wstępem do zabawy był program "Quantizator", który potrafił linijka po linijce przekonwertować obrazek czy zdjęcie z peceta na format grafiki Atari. Autor tego programu, Jakub "Ilmenit" Dębski narobił tym programem sporo pozytywnego zamieszania, ale jeszcze nie rewolucję.

Rewolucja przyszła wraz z jego drugim dziełem, programem RastaConverter działającym na komputerach pc (Windows/Linux), a generującym grafikę małego Atari. Trzeba zapamiętać, że stało się to w kwietniu 2012 roku :). Naprawdę uważam, że to kolejny krok milowy w dziedzinie grafiki na Atari! Od czasu powstania "Graph2Font" nie wydarzyło się nic tak znaczącego, co poruszyło by wyobraźnią użytkowników. Nawet świetne "Atari Interlace Studio" jest tylko świetne ;), a odkryty w Atari sprzętowy interlace czy trickowe metody uzyskiwania większego ekranu pozostały fajnymi, ale mało użytecznymi ciekawostkami. "RastaConverter" jest dla Atari tym, czym był Ford T dla motoryzacji... produktem dla mas. Produktem, który daje znakomity efekt bez wielkiej wiedzy o grafice czy zaangażowania w pikslowanie. Rewolucyjny pomysł na to, by każdy mógł sobie na małym Atari przygotować i wyświetlić superkolorową, statyczną grafikę. Robisz grę na Atari i chcesz mieć kolorowe zdjęcie przez grą? Proszę bardzo, trochę klikania i nie trzeba znać czy prosić grafika o ciężką pracę do prostego projektu... Chcesz poszpanować przez użytkownikami innych komputerów, że Atari umie więcej? Chcesz mieć zdjęcia z domowej kolekcji na swoim XE? Proszę bardzo :). Ale uwaga! Nie spowoduje to zastąpienia grafików czy przemianę osób graficznie nieuzdolnionych w grafików. Nie zastąpi umiejętności czy talentu, po prostu rozszerza nam możliwości tworzenia nowych, ekscytujących obrazów na ekranie Atari.



"RastaConverter" optymalizuje program rastra i wykorzystanie duszków w kolejnych liniach obrazu, a wynik obliczeń zależy od stanu początkowego, losowo wybranego przez program. Można nim osiągnąć do 10 zmian kolorów w linii, a z wykorzystaniem 4 kolorów tła i 4 kolorów duszków możemy otrzymać do 18 kolorów w linii. Program robi automatycznie to samo, co sporo osób próbowało robić ręcznie i z gorszym skutkiem w "Graph2Font" przy konwersji grafik czy zdjęć (pamiętacie eksperymenty Gonzo? Odsyłam tutaj). Wciąż nie jest to 100% możliwości tego, co można wycisnąć z grafiki Atari, ale teraz jest bliżej niż dalej. Ilmenit opisuje prace nad program tak: "Przez kilka miesięcy testowałem w wolnym czasie różne koncepcje od wyliczeń statystycznych, po różne metody przeszukiwania przestrzeni rozwiązań (hill climbing, algorytmy genetyczne, beam search, tabu search) i doboru przekształceń programu rastra, które będą sensownie zmierzać do poprawy jakości obrazka. Oprócz tego masa debugowania w celu poprawnego emulowania Antica, zmian kolorów w rastrze, obsługi duszków (z tym ku mojemu zaskoczeniu było najwięcej problemów - zmiana pozycji duszka w linii nie jest dokładnie opisana i nawet każdy emulator daje inne efekty). Ogólnie masa fajnego programowania :)"



Ponieważ czytają nas nie tylko informatycy, znający się na zaawansowanych algorytmach matematycznych, pozwalam sobie na przytoczenie zabawnego wytłumaczenia działania jednego ze wspomnianych algorytmów - hill climbing - które to wytłumaczenie Irgendwer zapodał na forum AtariAge (tłumaczenie moje):

"Hill climbing działa w ten sposób:
  • bierzemy mapę Niemiec (Niemcy reprezentują tu kombinacje kolorów w linii);
  • z zamkniętymi oczami wybieramy miejsce na mapie;
  • podróżujemy do tego wybranego miejsca;
  • cel naszej podróży: znaleźć najwyższą górę w Niemczech;
  • zasady podróżowania: dopóki droga biegnie pod górę, idziesz dalej (odpowiednik w grafice Atari: tak długo jak kolory są bliskie optymalnej reprezentacji, modyfikuj je);
  • zależnie od miejsca startu, można znaleźć Brocken, Grossen Arber, Feldberg, Zugspitze (nazwy szczytów gór w Niemczech - Kaz), etc. Jeżeli masz szczęście, to znajdziesz ten ostatni (blisko 3000 metrów), pozostałe są lokalnymi optimum, jak na przykład Teufelsberg (około 115 metrów) jeżeli masz pecha. Teufelsberg byłby jak niewielki obszar różowego koloru w prawie całkowicie zielonej lini.
  • takie podróżowanie wzdłuż i wszerz kraju zajmuje mnóstwo czasu (próbowanie wielu kombinacji kolorów/ustawień duszków też)."



    Obecnie program nie ma graficznego interfejsu użytkownika, polecenia wpisuje się ręcznie, ale na takie zmiany zapewne czas przyjdzie w przyszłości, gdy wyblastator nabierze ostatecznych kształtów. W tej chwili "RastaConverter" jest w fazie testów, nieustających poprawek optymalizacyjnych i rozszerzających możliwości (do projektu swoje cegiełki dołożyli: Phaeron, Konop, Wratchild i inni). Jest też szansa, że to, co generuje program Ilmenita, będzie można zaimplementować do "Graph2Font"... to byłaby już kompletna miazga! Obrazki wygenerowane przez automat można by ręcznie edytować, żeby poprawić ich jakość w detalach. Módlmy się do Tebe, autora "G2F", o implementację... :)



    Zalety "RastaConverter"
  • rozluźnia mięśnie szczęk oraz mięśnie oczne
  • pokazuje nowe horyzonty do osiągnięcia w grafice Atari
  • działa
  • działa bardzo dobrze
  • mnogością parametrów przetwarzania zadowala najdziksze gusta

    Wady "RastaConverter"
  • obsługuje klawiaturę zamiast myszki
  • czas oczekiwania na dobry rezultat przebija długość wczytywania gier z magnetofonu bez turbo
  • daje po oczach liczbą kolorów (zazwyczaj kilkadziesiąt na ekranie)
  • rezultaty przetwarzania są nieprzewidywalne
  • mnogością parametrów przytłacza i otumania

    Program "RastaConverter" w wersji beta oraz dyskusję na jego temat znajdziecie tutaj. A w tym miejscu są wszystkie powyższe obrazki, a nawet wiele więcej, w postaci programów do uruchomienia na Atari. Powstawały one w trakcie różnych faz rozwoju nad "RC" i były publikowane na AtariAge przez różne osoby. Zebrałem je, dopisałem ksywy autorów i mamy jedną paczkę do oglądania.

    2012-07-08 00:13 by Kaz
    komentarzy: 0
  • nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Atari vs Amiga vs Reszta świata (47)
    ostatni: 01-11-2024 00:35, xbx
    Wątek do testów (168)
    ostatni: 31-10-2024 23:28, Cyprian
    szukam gry Frogger (9)
    ostatni: 31-10-2024 23:03, ccwrc
    Nowe okładki gier - DRACONUS (402)
    ostatni: 31-10-2024 22:29, Atariteca
    Zmiany / usprawnienia na AOL (249)
    ostatni: 31-10-2024 22:06, Cyprian
    Coś więcej niż klon Atari ST (1)
    ostatni: 31-10-2024 18:59, Kaz
    Aleja Pamięci / Avenue of Memories (98)
    ostatni: 31-10-2024 18:37, as...
    RMT tutorial (38)
    ostatni: 31-10-2024 16:58, Cyprian
    Porównanie Atari Falcon vs A1200 (432)
    ostatni: 31-10-2024 05:33, as...
    Czy grę Maszyna Czasu da się prze... (7)
    ostatni: 30-10-2024 19:48, odislaw
    Zewnętrzne 512 ram z gniazdem carta (16)
    ostatni: 29-10-2024 15:25, Peri Noid
    Listopadowy sztab warszawski (3)
    ostatni: 29-10-2024 08:04, Pecus
    Zmiany w bazie gier, dem, użytków (961)
    ostatni: 28-10-2024 22:26, Ataripuzzle
    RMT hacking (252)
    ostatni: 28-10-2024 21:02, emkay
    Ruf in Trouble (18)
    ostatni: 28-10-2024 13:03, jakubp1985

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2842
    Ostatnio zarejestrowany: yarrro
    Postów ostatniej doby: 77

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
    Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
    Tomasz Dajczak i Kaz (22)
    Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (15)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (103)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (53)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»