atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Konkurs na grafikę ATASCII 2024 - głosowanie z 2024-10-27 23:34 (7)
Nowszy RECOIL z 2024-10-27 16:05 (0)
W sobotę KWAS #35 w Krakowie z 2024-10-16 00:17 (7)
Giełda 80/90 w Gdańsku z 2024-10-15 13:45 (5)
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (42)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (16)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (23)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-27
Liczba katalogów: 8503, liczba plików: 37151
Zmian katalogów: 13, zmian plików: 23

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2934 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Silly Venture 2k12 - powtórne głosowanie na prace ?!
OMG... czyżby na ostatniej edycji Silly Venture 2k12 doszło do pomyłki podczas liczenia głosów ? A może zrobił to ktoś celowo, aby zmienić ostateczne wyniki ? Byłby to skandal na szeroką skalę...


"Byłby", gdyby był faktem ! Po wielu długich tygodniach i miesiącach powracamy do projektu, który "przeleżakował" od czasu zakończenia SV2k12. Pamiętacie o co chodziło ? Wspólnie z włodarzami Miasta Gdańska wpadliśmy na pomysł, aby prace konkursowe poddać ocenie "zwykłych zjadaczy chleba", a więc pokoleniu ery Ipadów, Smartfonów i innych wynalazków. Jest to dość ciekawy eksperyment, który przy okazji przybliża "sylwetki" wszystkich atarynek od Atari 2600 po Jaguara. Być może znajdzie się też ktoś, kto dzięki naszemu przedsięwzięciu przypomni sobie o Atari i wyciągnie je z szafy, piwnicy czy innego równie przepastnego miejsca i dołączy do naszej społeczności ? A może w ten sposób ocalimy chociażby jedną Atarynkę przed recyclingiem, i zamiast w koszu znajdzie swoje miejsce ponownie na biurku "byłego" atarowca ? Nie są to rzeczy nierealne, ale jak najbardziej osiągalne.

Udział w głosowaniu można brać na 2 sposoby:

  • 1. Rejestrując się
  • 2. Logując poprzez konto na popularnym serwisie Facebook

    Strona do głosowania znajduje się pod adresem: glosowanie.sillyventure.eu


    Pamiętajcie że traktujemy to w kategoriach zabawy - trudno bowiem oczekiwać, że osoby niezwiązane z naszym sprzętem będą w stanie prawidłowo ocenić wartość pracy konkursowej i włożony w nią trud - mimo bogatego opisu. Nie zamierzamy też zabraniać nikomu udziału w takim głosowaniu - pozostawiamy to kwestii Waszego sumienia. Mimo iż jest to tylko zabawa, niech będzie w miarę "fair play". Głosujemy przez cały okres Wakacji, od dnia dzisiejszego do końca Sierpnia. Wyniki ogłosimy we Wrześniu, a symboliczne nagrody wysłane zostaną autorom prac pocztą bądź przekazane na SV2k13.

    Na koniec chciałbym serdecznie podziękować osobom, dzięki którym projekt ten miał szansę realizacji. Jest to Wieczór / LAMERS odpowiedzialny za cały kod oraz layout strony, Yerzmyey / HOOY-PRG^AY Riders, który miał niezwykle trudne zadanie związane z (kolokwialnie mówiąc) "przeniesieniem" dźwięku, a także Pan Przemysław Rot, który od początku kibicował temu projektowi.
    WIELKIE, WIELKIE DZIĘKI !

    W przypadku powodzenia tego projektu z pewnością wrócimy do niego także po SV2k13 !

    Zapraszamy do głosowania i z góry dziękujemy za pomoc w propagowaniu strony wśród swoich znajomych !

    2013-06-26 09:11 by Grey
    komentarzy: 54
  • xxl @2013-06-26 10:13:30
    bylo wiecej prac na SV2012, na stronie sa tylko wybrane. czyli glosujemy na wybrane przez kogos prace a nie na wszystkie z konkursu?
    wieczor @2013-06-26 10:21:28
    Organizatorzy podjęli decyzję o zamieszczeniu pierwszych 5 miejsc z każdej kategorii, to jest efekt. W niektórych kategoriach było dość tłoczno, przypuszczalnie aby uniknąć przytłoczenia głosujących masą materiału zdecydowano się na przyjęcie tej reguły.

    Jeśli ktoś uważa, że to błąd, to można to zawsze przedyskutować. Opinie i odczucia są podzielone :)
    mgr_inz_rafal @2013-06-26 10:28:09
    W "Beats of Rage" poruszamy się w lewo? Czy w to drugie lewo? :)
    grey / mystic bytes @2013-06-26 10:30:06
    To co napisał Wieczór, w kategoriach gdzie było bardzo dużo prac zdecydowaliśmy się zamieścić pierwszą piątkę.
    grey / mystic bytes @2013-06-26 10:39:26
    @xxl: teraz zauważyliśmy nasz błąd. przepraszam. zaraz uzupełnimy. limit 5 pierwszych prac dotyczyć miał tylko gfx i msx compo.
    wieczor @2013-06-26 10:45:24
    Okazało się, że nastąpiło nieporozumienie - przycięte miały zostać tylko kategorie msx / gfx ze względu na natłok prac. Błąd został naprawiony i pozostałe kategorie uzupełnione o brakujące prace. Ponieważ jak na razie głosowała tylko jedna osoba (obecna na tym forum ;) zostanie ona poinformowana o rozszerzeniu kategorii o brakujące/ą prace/ę :)
    wieczor @2013-06-26 10:48:09
    Przy okazji gorąco chciałem prosić o przyglądaniu się tabliczkom informacyjnym opisującym prace (toto w żółtych ramkach) i jeśli zostanie zauważony błąd o zgłaszanie tego natychmiast, najlepiej wprost mailem do mnie (link przy moim nicku tutaj na przykład). Już jeden błąd znaleziono i poprawiono, a opis do niektórych prac naprawdę ciężko było znaleźć (chyba trzeba odpowiednie wpisy w regulaminie na przyszłość zrobić ;) )
    xxl @2013-06-26 11:53:13
    dzieki. mam tez watpliwosci czy to co filmiku "Pixels". prosze porownac to co jest na stronie glosowania z praca dzialajaca na atari lub filmikiem: http://atari.pl/pixels.avi
    wieczor @2013-06-26 12:11:16
    Przeładowałem tego avika na tube i podmieniłem na stronie, sprawdź czy teraz jest ok. YT robi czasem śmieszne rzeczy z płynnością/obrazem.
    anonymus @2013-06-26 13:02:25
    Coś logowanie przez fejsa nie trybi. Na Chrome "już za chwilę, już za momencik", pod IE okno logowanie do FB się w ogóle nie zamyka
    anonymus @2013-06-26 13:04:47
    ps. czemu hasła nie są hashowane?
    wieczor @2013-06-26 13:30:41
    Hmmm, może jakiś problem z połączeniem chwilowy. Facebook bywa bardzo kapryśny :/ Przed chwilą zalogowałem się właśnie na Chromie (27.0.1453.116) i na IE (10). Komunikat o którym widzisz jest pokazywany przez website podczas połączenia z facebookiem i po zalogowaniu facebook go powinien zamknąć.

    Co masz na myśli, że hasła nie są hashowane? Są.
    anonymus @2013-06-26 13:35:31
    Dostałem na maila login i niezaszyfrowane hasło. Chrome (też 27.0.1453.116 )mógł mi coś zablokować, ale, że IE mi zablokuje to byłem zdziwion.
    wieczor @2013-06-26 13:42:03
    Hasło: sorry niedopatrzenie. Hasła jak najbardziej są hashowane, była włączona opcja aby podczas rejestracji wysłać hasło na email. Opcja została wyłączona. Hasło można tylko resetować.

    Co do blokady logowania przez FB to nie wiem co poradzić, bo nie mogę zreplikować tego objawu a jak widzę parę osób przez FB się już logowało. Poszukam.
    anonymus @2013-06-26 13:44:54
    Sorry. Teraz to moje niedopatrzenie - mam pierdylion dodatków, i pewnie któryś blokuje. Ot i wszystko. Zarejestrowałem się poza FB, i skoro nikt inny nie protestuje, to wina leży po mojej stronie.
    wieczor @2013-06-26 14:03:18
    Nie do końca, ktoś ponoć miał jeszcze problemy z FB. Ich API to straszny bałagan i w dodatku co chwila się zmienia. Ja niestety muszę nad tym zapanować i to nie ze względu na ten serwis ;)
    larek @2013-06-28 10:27:17
    Ja miałbym zastrzeżenia do opisu technicznego małego Atari. Może to drobiazg, ale chyba najpopularniejszą rozdzielczością będzie jednak 320x192 i 160x192. Do zegara o niespełna 2 MHz też bym mógł się doczepić, bo 1.773 MHz (PAL) a 2 to dość spora różnica. Możliwość rozszerzania RAM? Owszem, dzięki zdolnym elektronikom da się, ale żeby od razu pisać, że komputery miały możliwość powiększenia pamięci, to lekkie nadużycie sugerujące, iż można to zrobić w prosty sposób poprzez np. włożenie dodatkowej pamięci.

    To tyle :-)
    wieczor @2013-06-28 14:37:00
    Dzięki za sugestię, naniosę poprawki. Co do rozszerzenia - były rozszerzenia po prostu wtykane w PBI albo np. RAM-Cart :P

    A czy 1.773 do 2.000 (tym bardziej niespełna) to znacząca różnica? Wątpie czy po podkręceniu (jakby się dało stabilnie) różnica była odczuwalna - w przypadku zegara to zauważa się dopiero dwukrotną zmianę. A różnica to 12% - tzw. Dobra Inżynierska Dokładność to +/- 20 :))))
    larek @2013-06-28 15:59:17
    Eee tam... ;-)

    "Dysponują (...) pamięcią RAM 64/128kB (z możliwością rozszerzenia)"

    Pamięć 600XL można było rozszerzyć poprzez wetknięcie czegoś tam w złącze. Ale w komputerach z 64 lub 128 KB? RAM-Cart?

    Niech będzie, że się czepiam ;-)
    xxl @2013-06-28 18:17:36
    no, atarka z 2mhz ale by wyswietlala male pixelki :)
    wieczor @2013-06-28 18:30:27
    Dlatego mówię: jakby się dało - zresztą łatwo zrobić eksperyment i podkręcić w PC procka o 12% - różnica będzie zauważalna jedynie w liczbach na benchmarku. Nawet 50% się nie odczuje - 100% ew. przyniesie odczuwalną różnicę.

    To jest ogólny szkic dla laików, którzy tam są spodziewani, nie specyfikacja - o rozszerzeniu napisałem bo po pierwsze - to nie żaden hack, to jest przewidziane przez projektantów komputera (130XE np. to model fabryczny), po drugie - obecność rozszerzonej pamięci stała się standardem i na scenie naturalnie się zakłada jego obecność, a po trzecie, niech mnie elektronicy poprawią jeśli się mylę, ale wydaje mi się, że przez PBI dałoby się normalne rozszerzenie pamięci zaaplikować?
    xxl @2013-06-28 19:09:08
    te 14 cykli wiecej na linie dla atarki to by byl kosmos. normalnie amiga ;-)

    na moim łindołs pc nie zauwazylbym roznicy i na 300% mocy proca, za to po dodaniu pamieci owszem. na szczescie atari to nie pc.

    rozszerzenie przewidziane przez projektanow atari (takie jak w atari130) da sie zainstalowac tylko za pomoca lutownicy :D
    the fender @2013-06-28 22:18:15
    A czym byłoby 14 cykli więcej na linie - dla kobiety? ;)
    xxl @2013-06-29 00:11:12
    NO jak zawsze broniłem Ciebie z xbiosem...To teraz padłem!!!
    130xe to moje jedyne atari serii xl/xe które mam od początku :)

    I aby działało one jako 130xe nie trzeba machać w nim lutownicą... Przecież to seryjny komputer Atari!!

    Nawet gry i programy (nieliczne niestety) były z wersją 130xe....
    Więc o czym mowa????
    as... @2013-06-29 00:12:08
    to www. to pisałem ja!!! Nie XLL!
    xxl @2013-06-29 08:13:57
    mowa o tym, ze rozszerzenia tego typu dowolnej pojemnosci (od $4000) nie zainstalujesz inaczej jak za pomoca lutownicy. model 130xe ma juz rozszerzenie pamieci wielkosci 64k a zeby ja dalej rozszerzyc tez musisz uzyc lutownicy.

    jedyne rozszerzenia pamieci ktore nie wymagaja lutowania to te od $8000, $a000 np. Ramcart
    wieczor @2013-06-29 08:23:38
    Wymaga lutowania czy nie to jest już kwestia konstruktorsko/techniczna - możliwość rozszerzenia istnieje i już gdy Atari był użwany powszechnie, były oferowane komercyjnie. A to że aby rozszerzyć niosło się do serwisu, to rzecz drugorzędna :)
    the fender @2013-06-29 09:11:24
    ZX Spectrum też można było rozszerzyć do 80kB, robiła to profesjonalnie np f-ma LABO z B-B. Schematy rozszerzenia "zrób to samo" były oczywiście dostępne w czasopismach z okresu świetności :)
    Nie wiem jak z komodą bo to wtedy nie była moja bajka.
    Następna sprawa to np kasetowy system turbo w Atari XL/XE, gdzie przeróbka na Blizzard (popularny na Śląsku) wymagał interwencji elektronika w magnetofon. Ogólnie, jak to już ktoś kiedyś napisał na forum - małe Atari to komputer stworzony do grzebania w nim :)
    I to też powinno być podawane przy opisach komputerów z tej rodziny.
    xxl @2013-06-29 12:13:20
    > Wymaga lutowania czy nie to jest już kwestia konstruktorsko/techniczna

    atari moze wyswietlac 65tys kolorow w rozdzielczosci 320x200, ma dzwiek stereo na 8 kanalach, 8 bitowe przetworniki - przeciez to tez kwestia konstruktorsko techniczna ;-) rozszerzenia dostepne na rynku.
    the fender @2013-06-29 14:16:45
    zapomniałeś dodać, że możliwości atari rosną wraz z absorpcją ciepła z otoczenia (patent z suszarką) ;)
    wieczor @2013-06-29 17:33:45
    Rozwiązania o których mówicie to hacki - wymagają MODYFIKACJI sprzętu a nie rozszerzenia, np. VBXE to wymiana GTIA na inny układ.

    Rozszerzenia pamięci były sprawą standardową - przewidywano 128 i 192 kB - teraz jest i więcej, ale takie były KOMERCYJNE i OFICJALNE rozszerzenia.

    Poza tym cały czas nie jestem przekonany czy nie da się przez PBI - w końcu jest tam cała szyna.

    A w informacji na temat rozszerzenia chodziło tylko i wyłącznie o niewprowadzanie widzów w błąd, którzy mogliby pomyśleć że to co widzą zawsze mieści się faktycznie w 64kB :))) Co się zdarza coraz rzadziej ;)
    larek @2013-06-29 18:07:59
    Wieczór, w takim razie rozszerzenie RAM, o którym piszesz to też hack, bo wymaga wymiany układu sterownika pamięci.
    larek @2013-06-29 18:17:28
    A jak naprawdę nie chcesz wprowadzać w błąd widzów (jaki zaś błąd?), to napisz przy konkretnej pracy, że wymaga więcej RAMu. No i warto zaznaczyć też, że to nie problem, gdy ktoś będzie chciał sobie obejrzeć pracę na Atari i sobie je zakupi, bo przecież Atari ma możliwość rozszerzenia pamięci :-p
    xxl @2013-06-29 18:22:49
    > Rozwiązania o których mówicie to hacki - wymagają MODYFIKACJI sprzętu a nie rozszerzenia, np. VBXE to wymiana GTIA na inny układ.

    rozszerzenie pamieci w jakimkolwiek atari (lacznie z a130) wymaga modyfikacji sprzetu - wymiany MMU na inny uklad :D

    probuj dalej wieczor :-)
    wieczor @2013-06-29 19:05:32
    Poddaję się :) Serio wymienia się MMU? Na schemacie nie zauważyłem... Ponadto był model 256XT ;)
    xxl @2013-06-29 19:23:17
    mowisz o projekcie przerabiania Atari 800XL ? :DDD

    > Jakie działania zamierza podjęć KAREN w przyszłości?

    > Powstał projekt uruchomienia w Polsce montażu komputerów 8-bitowych. Początkowo „na próbę” będzie to Atari 256 XT. Komputer ten wygląda jak Atari 800 XL, ale ma rozbudowaną do 256 KB pamięć RAM, wbudowany interpreter Basic XL, interfejsy RS232C, Centronics i ekran mieszczący 80 znaków w linii.
    Bluki @2013-06-29 20:07:12
    Sprawa jest prosta, to Wieczór ma rację.
    Rozszerzenie RAM do 256kB zostało przewidziane przez firmę Atari w strukturze sprzętowej komputera. Gdyby płyta bazowa była inaczej zaprojektowana, wówczas rozszerzenie pamięci odbywałoby się przez wymianę RAM-u i przełożenie jednej czy dwóch zworek. Dlaczego więc płyta bazowa jest zaprojektowana tak, że bez lutownicy nie da rady? To proste. Cięcia kosztów produkcji wymusiły takie rozwiązanie. Inaczej byłoby drożej, czyli zysk producenta mniejszy.
    xxl @2013-06-29 20:42:34
    sprawa jest prosta, rozszerzenia pamieci wymagaja wymiany jednego z ukladow atari wiec nie ma mowy o "przewidywaniu" rozszerzenia pamieci. w atari 130xe jest zainstalowane dodatkowo 64k. atari przewidzialo 256? ostatni wolny bit w portb jest uzywany przez atari xlgs czyli modelu ktory pojawil sie juz po 130xe, wszystkie rozszerzenia ktore zmianiaja funkcje dostepu antica do pamieci czyli te 256 TOMS i NEWELL sa niezgodne z atari 130 xe :-) i tyle jeli chodzi o "przewidzieli".
    Bluki @2013-06-29 21:27:39
    Xxl, przeczytaj uważnie co napisałem. Gdyby płyta bazowa nie została zaprojektowana oszczędnościowo, niczego nie trzeba by wymieniać.

    Xxl:
    „w atari 130xe jest zainstalowane dodatkowo 64k. atari przewidzialo 256? ostatni wolny bit w portb jest uzywany przez atari xlgs czyli modelu ktory pojawil sie juz po 130xe”

    Sam sobie tu zaprzeczasz. Gdyby najpierw powstała seria XEGS, a potem XL, to zdanie byłoby prawdziwe. Najpierw powstało XL i związane z tym założenia techniczne, a potem wprowadzono zmiany związane ze 130XE i później XEGS, nie odwrotnie. Ta niekonsekwencja kolejnych zmian pociąga za sobą problemy, a nie sam sprzęt.
    larek @2013-06-29 22:01:03
    A gdyby tak płytę bazową zaprojektowano w jeszcze inny sposób to Atari mogło być Amigą! Czad. Zaznaczamy to w opisie ;-)
    xxl @2013-06-29 22:22:04
    > Xxl, przeczytaj uważnie co napisałem. Gdyby płyta bazowa nie została zaprojektowana oszczędnościowo, niczego nie trzeba by wymieniać.

    zgadza sie, gdyby nie byla zaprojektowana tak jak jest zaprojektowana to atari mialoby tez 65tys kolorow, niczego nie trzeba by wymieniac.

    > Sam sobie tu zaprzeczasz.

    gdzie widzisz sprzecznosc :-) w serii XL atari nie przewidywalo rozszerzenia pamieci takiej jak atari 130XE :-). w 130xe zerknij na PORTB, ostatni wolny bit (naciagajac teorie o przewidywaniu) mogli uzyc do rozszerzenia o 128k ale w xlgs sostal uzyty do czegos innego. zdolni elektronicy stworzyli wlasne mmu i tylko dzieki wymianie tego ukladu mozna rozszerzyc pamiec :-)

    jesli chcesz mowic o "przewidzialnym" rozszerzeniu pamieci to jest to mozliwe tylko za pomoca karta w adresach $8000/$a000. dostepne w kazdym atari :-) rozszerzenie pamieci od $4000 wymaga wyniany sterownika pamieci i lutowania.
    Bluki @2013-06-29 22:57:49
    65 tysięcy kolorów....
    Tu już przegiąłeś. Sam przecież wiesz, że ówczesna technologia na to nie pozwalała (w rozsądnej cenie).

    „gdzie widzisz sprzecznosc :-) w serii XL atari nie przewidywalo rozszerzenia pamieci takiej jak atari 130XE :-). ”

    Otóż to. W XL nie przewidziano takiego rozszerzenia jak 130XE, bo kiedy projektowano serię XL nikt jeszcze nie wiedział, że powstanie XE, którą to zaprojektowano tak, że nie jest w pełni zgodna z XL. W tym kierunku, a nie odwrotnie. Błąd popełniono przy projektowaniu XE, nawet jeśli takie rozwiązanie jak w XE, później XEGS dawało jakieś korzyści.

    „...wymaga wyniany sterownika pamieci i lutowania.”

    Otóż niekoniecznie. W obecnej konstrukcji płyty głównej i wprowadzonych w serii XE niezbyt przemyślanych rozwiązaniach - tak. Ale wcale tak nie musiało być, pozwala na to konstrukcja sprzętowa Atari XL, więc jeszcze raz:
    Chodziło mnie o to, że gdyby nie uproszczono dla doraźnych zysków – nie oceniam czy to dobrze czy źle – konstrukcji płyty komputera, to nie byłoby wówczas jak i obecnie potrzeby „machania” lutownicą aby rozszerzyć pamięć. Odpowiedni sterownik i układ ścieżek mógłby znajdować się od początku serii XL. Wtedy wystarczyłoby wymienić pamięć i przestawić jakieś zworki. I tyle.

    Mam nadzieję, że te wyjaśnienie będzie wystarczające. Lepiej już nie jestem wstanie tej kwestii wyjaśnić.
    xxl @2013-06-29 23:09:06
    > Błąd popełniono przy projektowaniu XE, nawet jeśli takie rozwiązanie jak w XE, później XEGS dawało jakieś korzyści.

    nie rozumiem tego, prosze jasniej.

    > Ale wcale tak nie musiało być, pozwala na to konstrukcja sprzętowa Atari XL

    nie pozwala, trzeba wymienic uklad i lutowac.

    > Odpowiedni sterownik i układ ścieżek mógłby znajdować się od początku serii XL.

    znajduje sie i pozwala na rozszerzenie pamieci od $8000 i $a000 bez lutowania, wsadzasz karta i masz bez przelaczania zworek :-). rozszerzenia od $4000 pojawily sie od czasu 130xe i wymagaja rozprucia plyty glownej. :-)
    Bluki @2013-06-30 02:21:45
    "nie rozumiem tego, prosze jasniej."
    Wykorzystanie portu B w sposób utrudniający rozszerzenie RAM-u powyżej 192kB (w XEGS jeszcze gorzej).

    Kart to inna sprawa. Tu chodzi tu o rozszerzenie wewnątrz komputera, chyba że coś źle przeczytałem.
    Niestety, nie dodasz RAM-u w 600XL/800XL tylko przez wymianę kości pamięci, a jak napisałem wyżej można było zaprojektować tak, aby się dało. Nie należy mylić wykonania płyty z elektroniką z możliwościami sprzętowymi, bo to nie jest to samo.

    Rozszerzenia pamięci nie pojawiły wraz z modelem 130XE. Były już za czasów 400/800, do 256kB, a teoretycznie mogły osiągać blisko 4MB. Jako, że port B miał tam inne zadania, to oczywiście realizowano te rozszerzenie inaczej.
    xxl @2013-06-30 09:36:43
    > Wykorzystanie portu B w sposób utrudniający rozszerzenie RAM-u powyżej 192kB (w XEGS jeszcze gorzej).

    nie powyzej 192 tylko powyzej 64, w serii xe w portb masz 2 bity wolne na zmiane banku i 2 bity na sterowanie cpu i antica. oczywiscie w xe, bo inne atarki moga miec wszystkie bity wykorzystane do zupelnie czegos innego i gdzie to "przewidywanie".

    > Kart to inna sprawa. Tu chodzi tu o rozszerzenie wewnątrz komputera

    kart to modul pamieci, wsadzasz modul pamieci i masz wiecej pamieci :-). przedkladasz prucie komputera zeby wsadzic modul pamieci + wymiane ukladu nad wsadzeniem modulu pamieci do odpowiedniego zlacza tak jak to tworcy atari faktycznie przewidzieli?

    > Niestety, nie dodasz RAM-u w 600XL/800XL tylko przez wymianę kości pamięci, a jak napisałem wyżej można było zaprojektować tak, aby się dało.

    po co wymieniac kosc pamieci? do 600XL byl produkowany modul pamieci ktory mozna bylo dolozyc bez lutowania. do 800XL jak wyzej napisalem tez tak mozna zrobic chociazby modulem ramcart. a wiec jest zaprojektowany tak ze sie da :)

    > Rozszerzenia pamięci nie pojawiły wraz z modelem 130XE. Były już za czasów 400/800, do 256kB, a teoretycznie mogły osiągać blisko 4MB. Jako, że port B miał tam inne zadania, to oczywiście realizowano te rozszerzenie inaczej.

    oczywiscie, chociazby modul rozszerzenia pamieci do atari 600XL o ktorym wyzej pisalem - nie wymaga lutowania, wsadza sie do odpowiedniego zlacza :-) inne np. AXLON to zupewlnie inny standard (zaproponowany przez firme axlon) od tego proponowanego przez atari w 130xe co do rejestru jak i co do korzystania przez cpu i antica. gdzie to "przewidywanie" ;-)

    powtorze: od zarania dziejow atari ma zlacze do podlaczania dodatkowej pamieci a imie jego zlacze cartridge.
    jhusak @2013-06-30 10:08:18
    >po co wymieniac kosc pamieci? do 600XL byl produkowany modul >pamieci ktory mozna bylo dolozyc bez lutowania. do 800XL jak >wyzej napisalem tez tak mozna zrobic chociazby modulem >ramcart. a wiec jest zaprojektowany tak ze sie da :)

    Z tego co wiem, Atari 800XL miał możliwość rozszerzenia o 256 KB zgodnego z PB podłączanego do szyny z tyłu bez ingerencji i lutowania. Right?

    Rozszeszenie takie zostało wyprodukowane później, nie przez Atari.
    xxl @2013-06-30 11:46:14
    atarki ze zlaczem ECI pewnie tez, tylko ze niektore 65xe i xegs nie maja tego zlacza. wszystkie bez wjatku za to maja zlacze karta.
    larek @2013-06-30 11:56:08
    >od zarania dziejow atari ma zlacze do podlaczania dodatkowej pamieci a imie jego zlacze cartridge.

    Jeśli kartridż uznamy za rozszerzenie pamięci (jest w tym jakiś sens), to spokojnie możemy zrobić to samo w stosunku do stacji dyskietek... Różnica jest tylko w nośniku oraz w prędkości dostępu do zapisanych tam danych. Efekt działania podobny.
    Poza tym nic w tym rewolucyjnego. Przecież inne komputery 8-bit. (być może nie wszystkie) też umożliwiały podłączenie takiego nośnika. Ba, nawet do Atari 2600 dało się włożyć kartridż! Dlaczego w takim razie nie ma w opisie 2600, ze ma możliwość rozszerzenia pamięci?

    :-P
    xxl @2013-06-30 12:58:38
    spojrz na Space Harrier na atari, wymaga dodatkowej pamieci od adresu $4000 - ta wersja dziala tylko na przerabianych atarkach. ale jest tez wersja wymagajaca dodatkowej pamieci od adresu $8000/$a000 i ta wersja z powodzeniem dziala na atari 65xe z kartem.
    wieczor @2013-06-30 14:55:42
    Koniec! Koniec!!! Opis został zmodyfikowany. Chyba nikt nie zwrócił uwagi na to co Kuba napisał - jest gdzieś opis tego rozszerzenia? Chętnie bym się przyjrzał - jako ciekawostce.
    wieczor @2013-06-30 14:59:29
    Trochę znalazłem:

    http://atariki.krap.pl/index.php/Yorky

    Nic nie ma o modyfikacjach w środku. I uwaga - modyfikacja o której piszecie dotyczy SPECYFICZNEGO rozszerzenia, aby pokryć większą przestrzeń adresową - bez tego również rozszerzyć się DA jak widać.

    @Larek: tu nie chodzi o cart jako taki, tylko o RAM-CART a to już jest rozszerzenie ramu. Poza tym zrównanie carta ze stacją dysków jest ciut daleko posunięte :) Cart włącza się w przestrzeń adresową i staje się częścią pamięci, stacja do urządzenie I/O i wszystko do pamięci trzeba najpierw wczytać, więc to trochę nie tak ;)
    xxl @2013-06-30 16:18:46
    > I uwaga - modyfikacja o której piszecie dotyczy SPECYFICZNEGO rozszerzenia,

    bo rozszerzenie oparte na PORTB (od $4000) jest specyficzne :)
    larek @2013-06-30 16:31:23
    >Koniec! Koniec!!! Opis został zmodyfikowany

    Szkoda, bo dyskusja zaczynała mi się podobać ;-)
    Bluki @2013-07-01 15:55:32
    Xxl: „rozszerzenie pamieci w jakimkolwiek atari (lacznie z a130) wymaga modyfikacji sprzetu - wymiany MMU na inny uklad :D”:
    - To ciekawe, bo ja wielokrotnie rozszerzałem pamięć i MMU nie ruszałem.

    Xxl: „kart to modul pamieci, wsadzasz modul pamieci i masz wiecej pamieci :-). przedkladasz prucie komputera zeby wsadzic modul pamieci + wymiane ukladu nad wsadzeniem modulu pamieci do odpowiedniego zlacza tak jak to tworcy atari faktycznie przewidzieli?”
    - Po co „pruć” komputer? Z tego samego powodu dla którego oferowano wewnętrzne instalowanie BASIC-a XE czy Action! Jako użytkownik Atari na pewno zdajesz sobie sprawę, że zewnętrzny moduł pamięci jest niepraktyczny bo utrudnia użytkowanie komputera. Może gdyby Atari przyjęło inny standard w 130XE, problemu by nie było, jednak jest jak jest.

    Xxl: „po co wymieniac kosc pamieci? do 600XL byl produkowany modul pamieci ktory mozna bylo dolozyc bez lutowania. do 800XL jak wyzej napisalem tez tak mozna zrobic chociazby modulem ramcart. a wiec jest zaprojektowany tak ze sie da :)”
    Dobrze. Podłączam RAM-CART i chcę jeszcze podłączyć kartridż BASIC XE, o podłączeniu Sparta DOS X nie wspomnę. Jeśli znajdziesz sensowny sposób jak to wszystko połączyć aby działało, to przyznam, że zewnętrzne rozszerzenie RAM jest lepsze. Na moje oko, bez pomocy środowiska zbliżonego do Harrego Pottera, nie da się tego zrobić.

    Yorky rzeczywiście rozwiązuje problem rozszerzenia pamięci, ale tylko w 600XL i 800XL, w dodatku przez podłączenie do PBI dodatkowego pudła. Nie rozwiązuje problemu z serią XE.

    Tak, wiem, było takie cudo o nazwie 1090XL, które rozwiązywało problem z pamięcią i wiele więcej, ale też wyłącznie w serii XL i w dodatku osiągnęło tylko fazę prototypu.


    Na koniec:

    1) Czy jest możliwe wewnętrzne rozszerzenie pamięci bez użycia lutownicy?
    - Nie.

    2) Czy można było zaprojektować płytę bazową Atari XL/XE tak, aby możliwe było rozszerzenie pamięci podobnie jak obecnie w PC?
    - Tak

    3) Czy możliwe jest dodanie RAM-u poprzez moduł zewnętrzny?
    Tak, ALE JEST TO NIEPRAKTYCZNE, utrudnia korzystanie ze wszystkich możliwości komputera, niektóre konfiguracje są wręcz wykluczone (szczególnie w XE).

    Problemu być może by nie było, gdyby Atari przyjęło w 130XE inny sposób rozszerzenia pamięci. Zrobiono to moim zdaniem niezbyt szczęśliwie, co pociągnęło za sobą różne problemy.
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Atari vs Amiga vs Reszta świata (47)
    ostatni: 01-11-2024 00:35, xbx
    Wątek do testów (168)
    ostatni: 31-10-2024 23:28, Cyprian
    szukam gry Frogger (9)
    ostatni: 31-10-2024 23:03, ccwrc
    Nowe okładki gier - DRACONUS (402)
    ostatni: 31-10-2024 22:29, Atariteca
    Zmiany / usprawnienia na AOL (249)
    ostatni: 31-10-2024 22:06, Cyprian
    Coś więcej niż klon Atari ST (1)
    ostatni: 31-10-2024 18:59, Kaz
    Aleja Pamięci / Avenue of Memories (98)
    ostatni: 31-10-2024 18:37, as...
    RMT tutorial (38)
    ostatni: 31-10-2024 16:58, Cyprian
    Porównanie Atari Falcon vs A1200 (432)
    ostatni: 31-10-2024 05:33, as...
    Czy grę Maszyna Czasu da się prze... (7)
    ostatni: 30-10-2024 19:48, odislaw
    Zewnętrzne 512 ram z gniazdem carta (16)
    ostatni: 29-10-2024 15:25, Peri Noid
    Listopadowy sztab warszawski (3)
    ostatni: 29-10-2024 08:04, Pecus
    Zmiany w bazie gier, dem, użytków (961)
    ostatni: 28-10-2024 22:26, Ataripuzzle
    RMT hacking (252)
    ostatni: 28-10-2024 21:02, emkay
    Ruf in Trouble (18)
    ostatni: 28-10-2024 13:03, jakubp1985

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2842
    Ostatnio zarejestrowany: yarrro
    Postów ostatniej doby: 77

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (103)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (53)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»