atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Studia podyplomowe z retrocomputingu z 2023-03-29 08:21 (34)
Nowa gra "Dangerous City" z 2023-03-24 17:13 (28)
Kamilos i jego gry cz. II z 2023-03-16 18:00 (14)
Wkrótce Grawitacja! z 2023-02-24 23:52 (13)
Spotkanie z Galtronem z 2023-02-21 17:32 (8)
Spowiedź autora #16: Kamilos z 2023-02-10 23:28 (10)
ASAP 5.3.0 z 2023-02-09 10:00 (1)
Słowackie programy z 2023-02-06 04:11 (16)
Zin "Energy" powrócił z 2023-02-02 22:36 (13)
Spotkanie z AI z 2023-01-28 17:55 (14)
Jeszcze raz RastaConverter z 2023-01-22 21:24 (4)
AS gra we "Władcę" z 2023-01-16 15:08 (25)
Jak mieć "Monkey Island 2" na Atari ST? z 2023-01-15 14:20 (2)
PTODT w prasie z 2023-01-14 08:33 (10)
Reset dla wymagających! z 2023-01-12 00:58 (13)
Nowa gra "Mytris" z 2023-01-08 17:49 (15)
Już wkrótce Last Party 2023 z 2023-01-04 15:56 (20)
Spowiedź autora #15: Artur Miarecki z 2023-01-02 06:07 (8)
TDC w wojsku... z 2022-12-31 10:32 (6)
Nowy rok na małpiej wyspie z Atari ST! z 2022-12-29 23:25 (7)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-27
Liczba katalogów: 8503, liczba plików: 37151
Zmian katalogów: 13, zmian plików: 23

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2934 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Drugi ostatni Ninja!


Jedna z gier oksymoronowych czyli takich, które w tytule same sobie zaprzeczają, właśnie trafia na nasze przedwigilijne stoły... O grze "Last Ninja" na Atari wielu marzyło od czasów, gdy "Bajtek" i pokrewne tytuły pokazywały zrzuty ekranowe tej gry z innych platform w druku. Wyobraźnia pożywiona niewyraźnymi zdjęciami podpowiadała, że gra jest świetna, bo nieziemsko urozmaicona, z przepiękną izometryczną grafiką, na pewno z fascynującymi przygodami egzotycznego wojownika. Pisaliśmy o tych marzeniach już w 2009 roku, gdy kolega Gonzo ożywiał asemblerem przekonwertowane plansze z pierwszej części gry. Tamże Miker podsyłał swoje konwersje muzyczek z tej gry.

recenzja z magazynu "Bajtek - Tylko o Commodore


Fascynacja ostatnim ninją nie ominęła również Jakuba Husaka, który w 2013 roku przyjrzał się po raz pierwszy, o czym pisał na naszym forum, kodowi drugiej części tej gry, i przed odłożeniem projektu do szuflady na wiele lat, zrobił nawet proof of concept. Jednak tęsknota i żal za grą, przebijające spomiędzy wierszy postów na rozmaitych forach spowodowały, że Jakub się zawziął i doprowadził prace do końca w niespełna dwa miesiące. Kusząca do przekonwertowania była wersja z Commodore C64, gdzie jest przecudna grafika i przetakaż muzyka Matta Graya, ale ostatecznie Kuba wybrał wersję dla BBC Micro, która jest ponoć bardziej grywalna niż wersja C64.

Pełna oficjalna nazwa gry to Last Ninja 2: Back with a Vengeance, a powstała w 1988 roku na różne platformy, od C64 poczynając, przez ZX Spectrum, Amstrad CPC, po wersje Acorn Electron, BBC Micro, Amiga, Atari ST, MS-DOS i NES w kolejnych latach. Największy sukces odniosła na tej pierwszej platformie, gdzie sprzedało się ponoć 5 i pół miliona kopii, co oznaczałoby, że co czwarty posiadacz komorodka ją zakupił. Na innych komputerach, szczególnie szestanstobitowych, gra nie wzbudzała zachwytu, a recenzje wskazywały na schematyczność gry, trudne sterowanie i jednak niezbyt wciągającą fabułę, których nie równoważyła piękna oprawa audiowizualna.



Gra toczy się po wydarzeniach z pierwszej części Last Ninja, w której ninja Amrakuni ostatecznie zdobył święte zwoje Koga. Teraz rozpoczął szkolenie nowych wojowników, jednak podczas jednego z treningów został w tajemniczy sposób przeniesiony do XX-wiecznego Nowego Jorku. Tutaj ponownie musi się zmierzyć ze złym szogunem Kunitokim. Chyba zabrakło scenarzystom dobrego pomysłu na przemieszczenie Amrakuniego z średniowiecznych Chin do współczesnych Stanów Zjednoczonych, ale nie takie plot-twisty widział świat rozrywki.

W grze sterujemy ninja Amrakuni, który musi przedzierać się przez kolejne poziomy pełne przeciwników, zbierając przy tym potrzebne przedmioty, jak klucze, liny czy mapy, a także może walczyć wręcz lub z pomocą znalezionych broni. W obu przypadkach ma do dyspozycji szereg ciosów, a także możliwość blokowania ciosów przeciwnika. Dodatkowe życie, przeciwnie niż w rzeczywistości, zapewniają znalezione hamburgery. Każdy poziom przedstawia inną lokalizację, na przykład pierwszy to Central Park w Nowym Jorku, i jest podzielony na kilka ekranów. Rozgrywka prezentowana jest w rzucie izometrycznym, a ninja może poruszać się w ośmiu różnych kierunkach oraz skakać.



Dzięki wieloletniej pracy (wiadomo, z przerywnikami na inne projekty), zgodnie z daną nieopatrznie obietnicą, nagabywany i naciskany między innymi przez Pirxa "LAST NINJA DOKOŃCZ ALBO WYPUŚĆ CO JEZD", Jakub Husak właśnie zakończył portować na nasze Atari tę kultową grę. Przy grze pomagał Michał "Miker" Szpilowski, który napisał muzykę, oraz Adam Wachowski, który dopieścił fonty i dawał cenne rady graficzne. Muzyka jest ulepszoną wersją tego, co można znaleźć w przykładach RMT.

Ciekawostki, którymi podzielił się Kuba: "gra jest praktycznie wiernym portem wersji BBC Micro. Na jej potrzeby powstał symulator niektórych funkcji systemu operacyjnego tego komputera, aby "nie babrać się" przy przepisywaniu funkcjonalności, a później przy testach. Dodatkowo powstał też procesor efektów dźwiękowych, zgodny z tym w grze. Ma on dość rozbudowane możliwości, choć tego akurat w tej grze nie słychać i zajmuje prawie kilobajt. Z kolei organizacja ekranu jest typowa dla C64, czyli "graficzny tryb znakowy". Gra zajmuje na BBC Micro 25 kB (właściwie całą pamięć, która ma 32 kB), z czego 7 kB przeznaczone jest na dane poziomów, a reszta na kod, postać ninja, wszelkie postacie wrogów, przedmioty. Postacie są w wersji Atari skompresowane algorytmem RLE. Jedynym wizualnie zmienionym elementem jest oddzielna paleta kolorów dla prawego panelu. I lampka na szczycie wieżowca, jak wisienka na torcie."



Sterowanie w grze:
  • poruszanie ninja - joystickiem lub klawiszami Z X . ;
  • podniesienie przedmiotu - joystickiem lewo/prawo lub klawisz P
  • skoki o różnych długościach klawiszem J K L
  • zmiana używanej rzeczy klawiszem U
  • zmiana broni spacją
  • zmiana trzymanego przedmiotu klawiszem H

    Gra dostępna jest w formie obrazu kartridża AtariMax 1Mb (128 kB) w formacie CAR. Dodatkowe nośniki będą się pojawiać z czasem z odpowiednią informacją. Gra działa z kartą Rapidus. Powinna działać też na komputerach w systemie NTSC. Przy okazji Kuba dziękuje wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do ukończenia prac nad projektem Last Ninja II. Premiera gry miała miejsce na zimowej edycji Silly Venture 2022.



    2022-12-21 22:12 by Kaz
    komentarzy: 36
  • zbylu @2022-12-21 22:18:34
    Jak na razie to nie ma pliku car do pobrania...
    zbylu @2022-12-21 22:19:17
    Ale gra jest świetna, konwersja cudna! Brawo Autorzy, Atari w końcu po tylu latach ma LN2! Gratulacje!
    pirx @2022-12-21 22:29:34
    hehehehe
    Kaz @2022-12-21 22:58:37
    Jeszcze moment dajcie serwerowi na przyjęcie i przemielenie pliku 2,3 GB - wtedy plik CAR się pojawi :)
    Kaz @2022-12-21 23:06:37
    I już widzę, że się pojawił. Smacznego!
    Rako @2022-12-21 23:11:25
    Gratulacje dla Jakuba kawał bardzo dobrej pracy. Szacunek za wytrwałość i ukończenie projektu. Nareszcie LN2 na maluchu!!!
    Pytanie @2022-12-21 23:30:26
    Czy gra będzie również na kasetę?
    jhusak @2022-12-21 23:33:10
    W wolnym czasie być może zrobię wersję wykonywalną w jednym pliku. Da radę. Ale czy będzie chęć? Zobaczymy.
    jhusak @2022-12-22 00:18:45
    @Rako, dzięki :)
    mono @2022-12-22 00:51:31
    Gratulacje ukończenia wieloletniego projektu :) I dziękuję!
    Yosh @2022-12-22 01:24:14
    Ja także przyłączam się do gratulacji - jest wyczes.
    Kaz @2022-12-22 08:03:22
    Kuba - poczytaj też fajne komentarze pod filmikiem na YT :)
    Rastan @2022-12-22 09:33:56
    Raz jeszcze dziękuję. :)
    _rocky @2022-12-22 11:46:27
    fajna konwersja... a jakby tak nieco urozmaicić i dać jakąś muzyczkę w tle ..
    Jacques @2022-12-22 11:50:55
    @_rocky
    W wątku na forum zapytałem o możliwość przełączania sfx/msx w trakcie gry z użyciem muzyki tytułowej. Zobaczymy :-)
    Szczepan @2022-12-22 12:28:01
    vbxe i wiecej kolorów i byłoby super
    Jacques @2022-12-22 12:47:01
    Już jest super :-)
    VBXE miałoby sens przy wersji z C64, ale to (jak zakładam) zupełnie inny nakład pracy...
    CharlieChaplin @2022-12-22 14:03:49
    Thank you for a great conversion, Jakub!

    Now hoping for additional ROM/BIN/CAR files for Atarimax 8MBit, XEGS, SXEGS, SIC!, Megacart, etc. cartridges.
    GienekP @2022-12-22 16:00:48
    No tak to powinno wyglądać :) Brawo!
    0xF @2022-12-22 16:09:00
    Podoba mi się to, że gra wygląda całkiem inaczej, niż inne gry na Atari. Brawo Kuba!
    sis101 @2022-12-22 17:42:38
    Gratulacje. Jak pisałem w wątku to tylko kibicować by Kuba czy inni np. sportowali last ninja 1 a o 3 nawet nie śmiem marzyć) W takim temacie jakby był pakiet TLN1-3 to by Atari było mega pełne. Grywalność itd. trudno czy gdzieś lepie graficznie czy inaczej, aleby było.
    Przeprasza za upierdliwość i gratuluję oraz dziękuję jeszcze raz.
    gorgh @2022-12-22 19:31:54
    rewelacja
    xorcerer @2022-12-22 20:40:29
    Piękne!!!
    imazine @2022-12-22 21:31:55
    Wygląda i brzmi fantastycznie. Trudno o lepszy prezent pod choinkę :) Serdecznie dziękuję i gratuluję autorom!
    Atarowiec @2022-12-23 07:39:36
    Last Ninja 4 i 5 to by był sztos
    blasph @2022-12-23 09:10:28
    dzieki za super port :) to moze teraz i Pavros IK wypusci :)
    Brush @2022-12-23 09:45:43
    Żadnej świętości nie uszanują….

    Gratulacje @jhusak!
    Jacques @2022-12-23 10:29:46
    Jakubowi "pomimo tego, że kupił Amigę, nie zarzucamy nieróbstwa na małe Atari!" (cytowałem/parafrazowałem z pamięci - kto wie, ten wie skąd).
    :-)
    tatqoo @2022-12-23 23:46:23
    Tytuł artykułu a la Kuba komentujący na SV WE - poezja :)
    wiecz0r @2022-12-26 10:31:06
    Fajny tytuł można robić sequele ( Trzeci ostatni Ninja, Jeszcze jeden ostatni Ninja, Tym razem już naprawdę OSTATNI Ninja) :)))
    jhusak @2022-12-26 18:38:30
    Ostatni ninjowie, batalion ostanich ninjów, Syn Ostatniego Ninji...
    Kaz @2022-12-26 21:31:30
    Tatqoo - a dziękuję :).

    Tytuły filmów mogą być nieskończoną pożywką pomysłów na sequele :) Ninja - ostatnia krew, Ninja - druga, trzecia ostatnia krew, Decydujące starcie Ninjów, Zemsta Ninja, Ninja - ostatnia krucjata, Ninja - Dzień Sądu, Ninja - Przebudzenie, Ninja - Anihilacja... itd, itp.
    madness @2022-12-26 22:38:15
    Super :)
    A kiedy Rick Dangerous? ;-)
    Kaz @2022-12-27 13:03:16
    Madness - pytania o RD proszę zadawać na forum, to nie jest na temat nowinki, do tego zajmują się tym inni autorzy.


    A przy okazji, wywiad z Peterem Scottem, jest i o Last Ninja 2:

    https://www.youtube.com/watch?v=ShZB5Rm6...
    sachy @2022-12-28 23:32:53
    WoW \o/ Po prostu opad szczeny... Gratulacje i mega szacun!
    Matyldeczka @2023-11-24 10:27:13
    Śmieszy mnie, że w dobie realistycznych stugigabajtowych
    gier jakiś zesztywniały dziadek pisze, iż "wreszcie się doczekaliśmy, ale warto było". A teraz do rzeczy: Bariera czterech kolorów na głównym ekranie. To widać od razu. Do tego zamiast zwykłej wersji dyskowej, jakiś kart i niewyraźne przebąkiwanie o 128kilobajtach miejsca na jakimś 1megowym dopalaczu. Jak mam to rozumieć? To pójdzie to na zwykłym 800XL bez dopałek, czy cudujemy z tunningiem? Jakiś kart dopalony. WtF?¿? Na C64 szło to z dyskietki i nie trzeba było nic więcej. Nie wiem po co się w ogóle tyle męczyć, jak i tak gra lepiej wygląda na C64 i dawno już zresztą przebrzmiała. Na siłę to nawet Dooma napisać można na VC20, ale da się w to grać? Szkoda życia, szkoda czasu. Gość zbierze szacuny i nic i tyle... Dla mnie lipa. Idę pograć w Skyrim.
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Nowe okładki gier-MieczeValdgira II (456)
    ostatni: 10-11-2024 19:35, lexx
    IRQ i DLI (24)
    ostatni: 10-11-2024 18:27, thewasp
    ATARI BASIC: problem z wczytaniem... (7)
    ostatni: 10-11-2024 14:31, pirx
    TOSSTer czyli programowalny przeł... (39)
    ostatni: 10-11-2024 13:36, Cyprian
    Silly Venture 2024WE - in tribute... (89)
    ostatni: 09-11-2024 22:17, as...
    Zmiany / usprawnienia na AOL (319)
    ostatni: 09-11-2024 21:06, jhusak
    Zewnętrzne 512 ram z gniazdem carta (20)
    ostatni: 09-11-2024 17:07, starymarabut
    RMT hacking (257)
    ostatni: 09-11-2024 16:57, emkay
    Listopadowy sztab warszawski (7)
    ostatni: 09-11-2024 04:26, as...
    Zmiany w bazie gier, dem, użytków (965)
    ostatni: 08-11-2024 23:46, CharlieChaplin
    Lord of the Orb (68)
    ostatni: 08-11-2024 23:26, XaVeR
    Ciekawostki (5588)
    ostatni: 08-11-2024 10:02, bruno_j
    Ruf in Trouble (21)
    ostatni: 07-11-2024 22:09, Mq
    szukam programow do przetestowani... (6)
    ostatni: 07-11-2024 19:26, gregor2
    Natural Excess (4)
    ostatni: 07-11-2024 17:08, jhusak

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2844
    Ostatnio zarejestrowany: emkaminsk
    Postów ostatniej doby: 18

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
    Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
    Tomasz Dajczak i Kaz (22)
    Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (15)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (111)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (55)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»