atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
Demo "The Coders' Guide to the Demoscene" w szczegółach z 2024-08-22 14:27 (4)
Gra "Auf Wiedersehen Monty" w szczegółach z 2024-08-21 19:11 (9)
Wyniki letniej edycji Silly Venture 2024 z 2024-08-19 16:40 (11)
Trwa letnia edycja Silly Venture 2024 z 2024-08-17 11:09 (9)
KWAS #34 w Krakowie z 2024-08-13 16:12 (30)
Tony - mapa i przejście z 2024-08-11 18:55 (5)
DCart dla wszystkich! z 2024-08-08 22:18 (23)
TOSSTer wytłumaczony z 2024-08-04 13:12 (2)
Finał projektu XCF12 z 2024-07-28 08:50 (19)
Wyniki Lost Party 2024 z 2024-07-14 20:46 (59)
Lost Party 2024 z 2024-07-10 20:07 (9)
Akcja! po polsku i inne cyfrowe papiery z 2024-06-01 08:52 (31)
Spotkanie z TOSSTerem! z 2024-05-29 18:40 (7)
Gatunki cyfrowe I i II z 2024-05-23 05:59 (13)
Noc Muzeów 2024 i retrokomputery z 2024-05-17 19:09 (18)
Przygody kolesia wydane! z 2024-05-11 05:00 (57)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-27
Liczba katalogów: 8503, liczba plików: 37151
Zmian katalogów: 13, zmian plików: 23

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2934 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Polska gra RPG "Company"
Gdy w 2018 roku, tuż po premierze filmu dokumentalnego o giełdach komputerowych naszych kolegów z kanału Loading, nagrałem w hollu kina "Elektronik" krótką opowieść jednego z nich Marka "Pancho" Pańczyka, padło w jego opowieści stwierdzenie, że udało mu się odnaleźć mocno roboczą wersję gry RPG dla Atari XL/XE pod tytułem "Company" (tu: bractwo, towarzystwo, kompania), autorstwa jego świętej pamięci taty Janusza "JMP" Pańczyka. Jak to w klasycznych RPG bywa, i tutaj mamy drużynę, w tym przypadku trzyosobową, która wyrusza walczyć z potworami, zdobywać skarby, nabywać umiejętności i doświadczenie, przeżywać różne przygody i rozwiązywać zagadki magicznego świata. Nigdy wcześniej nie publikowana gra, nie wypuszczona poza mury domu, miała być niekompletna i zachowana szczątkowo:



Rzeczywistość okazała się jednak znacznie dla nas łaskawsza. Gra przetrwała i to w kompletnej, grywalnej wersji! Marek z Hubertem (również z Loadingu) sprawdzili program zamieszczony na dwóch stronach dyskietki i udało im się ukończyć rozgrywkę. Gra "Company" wymaga do poprawnego działania komputera Atari z minimum 128KB pamięci RAM, ale wykorzysta i większe rozszerzenia, ponieważ zakłada RAM-dysk, który służy do przechowywania plików gry, aby zaoszczędzić na doczytywaniu ze stacji dyskietek.



Gra "Company" została napisana w Atari Basic ze wstawkami z języku maszynowym, najprawdopodobniej w latach 1988-89 (numer telefonu do autora, który podany jest na stronie startowej jest 7-cyfrowy, a taka konwencja telekomunikacyjna została w Warszawie wprowadzona dopiero 1 stycznia 1988 roku, co daje nam najwcześniejszą możliwą datę powstania gry). To równieśniczka "Robbo", a może nawet wyprzedziła słynną pierwszą grę L.K. Avalon z 1989 roku. Pan Janusz Pańczyk był zafascynowany grą "Phantasie" firmy SSI (konwertowanej dla Atari przez rodzime LDW), dlatego wykorzystał z niej grafikę postaci, ale stworzył własną historię, świat, opisy, mapy i własne zasady rozgrywki. Zresztą to wykorzystanie nie rzuca się w oczy, bo w "Phantasie" postacie były małe, czarno-białe w trybie hires, tutaj są duże, w trybie kolorowym. Ekrany w grze były już całkiem oryginalne i rysowane w programie graficznym "Magic Painter" piórem świetlnym - jak doszliśmy po analizie plików innej dyskietki - firmy IBS Electronic z Warszawy (reklama interfejsów tej firmy w "Bajtku" niżej). Do gry były też jeszcze przygotowane dwie strony kolejnej dyskietki, na której znajdowały się opisy procedur Basica i asemblera - jednak tego nie udało się odnaleźć.



Gra będzie miała swoją premierę na AtariOnline.pl, a dodatkowo rozważamy jej wydanie pudełkowe, kolekcjonerskie, w ramach stowarzyszenia PTODT. Będziemy oczywiście informować na bieżąco o podjętych przez nas i Marka decyzjach. Zachęcamy również do obejrzenia filmu kolegów z Loading, który jest pierwszą publiczną prezentacją gry, a podczas której Marek opowiada o szczegółach historii "Company", Michał prezentuje jej rozgrywkę, a Marcin komentuje:



Warto dodać, że opis gry "Phantasie" pojawił się w piśmie "Moje Atari" numer 7 z 1991 roku, a samą grę znajdziecie na przykład w naszym archiwum gier. Można sobie porównać, jakie były z niej zaczerpnięcia i inspiracje. Jak w filmie wspomina Marek, tato był również fanem gry planszowej "Labirynt Śmierci", skąd zaczerpnął imiona dwóch z trzech bohaterów kompanii... Ja z kolei zauważyłem nawiązanie do "Feud" na planszy kończącej grę po przegranej. Naprawdę szkoda, że gra nie została upubliczniona w starych czasach i tylko rodzina miała okazję w nią zagrać.







2022-11-04 08:31 by Kaz
komentarzy: 11
Kaz @2022-11-04 08:38:28
Odnośnie pióra świetlnego, które zostało wykorzystane do stworzenia tej gry - czy ktoś z szanownych czytelników posiada takowe? A może chociaż widział, słyszał o produkcie warszawskiej firmy IBS Electronic? Miał styczność z firmą? Produkowała interfejsy CRI do magnetofonów nie-Atari. Wszelkie informacje, ślady o tej firmie mile widziane.

A Markowi gratuluję wspaniałego ojca i pozostawionego po nim dziedzictwa w postaci kompletnej gry na Atari. To jest dopiero niezwykła pamiątka rodzinna! :) Temat będziemy kontynuować.
Piątek Piąteczek Piątunio @2022-11-04 15:42:37
O! Światowa premiera!!!!
0xF @2022-11-04 16:27:36
Miałem pióro świetlne, miałem "Magic Painter", ale pierwsze słyszę, żeby współpracowały.
Kaz @2022-11-04 18:03:09
Na światową premierę plików trzeba jeszcze poczekać, na razie tylko światowa prezentacja rozgrywki :D

0xF - jest całkiem prawdopodobne, że ta wersja Magic Paintera, którą wykorzystywał pan Janusz Pańczyk, była przez niego zmodyfikowana. Skłaniają mnie do takiej tezy trzy fakty: program jest w Basicu, pan Janusz radził sobie z pisaniem programów w Basicu, i sam napisał sterowniki do pióra świetlnego. Dyskietkę ze sterownikiem wkrótce opublikujemy. Na razie szukam jakiegokolwiek info o piórze świetlnym IBS Electronic, które pan Janusz wykorzystał do tworzenia powyższej gry. Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie...
0xF @2022-11-04 18:11:26
W Warszawie robili pióra świetlne? Ja miałem z Atari.
Kaz @2022-11-04 18:15:38
To jest bardzo prawdopodobne. W Warszawie istniała firma IBS Electronic, czasem ich ogłoszenia były w Bajtku, że zajmują się elektroniką, znamy ich autorski, zewnętrzny interfejs CRI do magnetofonów nie-Atari. Jednocześnie w opisie do sterownika pan Janusz Pańczyk (z Warszawy) napisał, że posługiwał się piórem świetlnym firmy IBS Electronic...
Smalec @2022-11-05 03:59:49
Kiedyś miałem Atari 800XL. Oglądam to wszystko.

Nostalgia przepiękna.

Pozdrawiam ludzi dobrej woli z całego Świata.
Kaz @2022-11-05 09:12:36
Pozdrawiamy i Ciebie Smalcu! :)
Kr0tki @2022-11-05 13:21:41
Podoba mi się! A jednocześnie smuci, bo uświadamiam sobie ze jest więcej takich perełek, które nigdy już nie ujrzą światła dziennego i skończą na śmietniku.

Nawiasem mówiąc, skąd wniosek że IBS Electronic produkował interfejsy turbo? W rzeczonej reklamie z Bajtka nie ma o tym mowy.
Kaz @2022-11-05 20:21:06
Tak, ten interfejs wspomniany w reklamie to prawdopodobnie ten lub taki jak z tego wątku, do zwykłego magnetofonu:
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic....
Reszta - łącznie z wytwarzaniem pióra świetlnego - to tylko przypuszczenie. Nie, nie turbo - to jakieś moje przejęzyczenie, poprawiam błąd!
tdc @2022-11-06 21:11:56
Fajnie że doczekaliśmy;)
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Atari vs Amiga vs Reszta świata (425)
ostatni: 01-11-2024 00:35, xbx
Wątek do testów (168)
ostatni: 31-10-2024 23:28, Cyprian
szukam gry Frogger (9)
ostatni: 31-10-2024 23:03, ccwrc
Nowe okładki gier - DRACONUS (402)
ostatni: 31-10-2024 22:29, Atariteca
Zmiany / usprawnienia na AOL (249)
ostatni: 31-10-2024 22:06, Cyprian
Coś więcej niż klon Atari ST (1)
ostatni: 31-10-2024 18:59, Kaz
Aleja Pamięci / Avenue of Memories (98)
ostatni: 31-10-2024 18:37, as...
RMT tutorial (38)
ostatni: 31-10-2024 16:58, Cyprian
Porównanie Atari Falcon vs A1200 (432)
ostatni: 31-10-2024 05:33, as...
Czy grę Maszyna Czasu da się prze... (7)
ostatni: 30-10-2024 19:48, odislaw
Zewnętrzne 512 ram z gniazdem carta (16)
ostatni: 29-10-2024 15:25, Peri Noid
Listopadowy sztab warszawski (3)
ostatni: 29-10-2024 08:04, Pecus
Zmiany w bazie gier, dem, użytków (961)
ostatni: 28-10-2024 22:26, Ataripuzzle
RMT hacking (252)
ostatni: 28-10-2024 21:02, emkay
Ruf in Trouble (18)
ostatni: 28-10-2024 13:03, jakubp1985

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2842
Ostatnio zarejestrowany: yarrro
Postów ostatniej doby: 77

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (103)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (53)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»