atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (25)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (15)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (22)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-07
Liczba katalogów: 8477, liczba plików: 37049
Zmian katalogów: 66, zmian plików: 100

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2933 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Atari w różnych rolach
Piotr "Różyk" Różycki opowiada:

Pod wpływem newsa o sterowaniu za pomocą Atari, i moich wynurzeń na temat rozkodowywania radia, otworzyła mi się w głowie klapka i z niepamięci wypłynęło kilka projekcików, które uruchomiłem na moim sprzęcie dwadzieścia lat temu: termostat do akwarium, podsłuchiwacz, miernik rezystorów, rozpoznawacz nagrań muzycznych, tester cyfrowych układów scalonych.

1. Termostat do akwarium

Wykorzystałem wejście wiosełek (A/C) do podłączenia termistora zanurzonego w akwarium. Reszta to przekaźnik podłączony przez transoptor izolujący galwanicznie sieć od komputera i prosty program w Basicu.

2. Podsłuchiwacz

W celu ułatwienia pracy na komputerze i pozbycia się delikatnego szumu z telewizora, podczas pisania programu do testowania kursantów na prawo jazdy (pisałem dwa miesiące wakacji dzień w dzień po kilka godzin), dorobiłem wzmacniacz stawiany na Atari podłączany przez DIN z tyłu komputera. Wzmacniacz był z małego rosyjskiego radyjka o nazwie Maximka (Максимка). Atari tak przerobione mogło pracować też bez telewizora i dalej miałem dźwięk. Wykorzystałem to w śmieszny sposób. Do wejścia analogowego podłączyłem mikrofon z przedwzmacniaczem, a na komputerze zapuściłem program wykorzystujący syntezator SAM. Przez kilka dni w domu było cicho „jak makiem zasiał” ponieważ po każdym głośniejszym dźwięku Atari odzywało się głośno protestując. Pamiętam nawet tekst – „Proszę o ciszę, boli mnie głowa!”



3. Miernik rezystorów

Wejście wiosełek dawało skromną, ale jednak, możliwość pomiaru rezystancji. W czasach kiedy jeszcze nie miałem miernika uniwersalnego, używałem czasem Atari do selekcji rezystorów z wytartymi oznaczeniami.

4. Rozpoznawacz utwórów muzycznych

Przez to samo wejście wprowadziłem sygnał analogowy z magnetofonu. Program w Basicu próbkował ten sygnał przez pewien czas (chyba to było 10-15 sekund) i zapisywał charakterystykę utworu w bazie wraz z jego nazwą podawaną z klawiatury. Po nauczeniu kilkunastu nagrań robiłem próby z rozpoznawaniem przez Atari puszczanego kawałka. Powiem, że byłem zaskoczony, ponieważ system DZIAŁAŁ! Fajnie było pokazać kolegom jak Atari „słucha” przez chwilę przeboju, a potem wyskakuje jego nazwa. Co ciekawe, czytałem w tym roku o podobnym patencie na telefony komórkowe. Po nagraniu kawałka utworu i przesłaniu gdzieś tam otrzymujesz zwrotnie jego nazwę. Miło wiedzieć, że byłem szybszy o jakieś 20 lat :).

5. Rozkodowywanie radia samochodowego

Sam kiedyś rozbudowałem moje 800XL o dodatkowe we/wy i rozkodowałem radio samochodowe kolegi (legalne) takim wynalazkiem. Trwało to dwa dni, prądem czasem migali, więc system zapisywał co jakiś czas postępy prac na magnetofonie. Co do schematu, to był dość prosty, do odtworzenia pewnie. Były to jakieś transoptorki podłączone do portów joysticka plus mojego dodatkowego portu joysticka (wykorzystałem nieużywane nogi PB2-PB6 z PIA). Ogólnie metoda rozkodowywania była prymitywna, ale co ciekawe skuteczna. Ponieważ radio nie blokowało się na stałe po wpisaniu błędnego kodu (chyba na kilkanaście sekund, nie pamiętam) można było zastosować metodę brute force. Podłączyłem się pod klawisze do wpisywania kodu (chyba 4 cyfry) i Atari wstukiwało pracowicie kolejne kombinacje. Wiedziałem od kolegi, że po włączeniu radia zaświecało się wszystko, łącznie z podświetleniem wyświetlacza. Zablokowane radio nie podświetlało. Co do genezy potrzeby rozkodowywania: kolega chyba po prostu nie zapisał sobie kodu i zapomniał, bo nie wyjmował radia z kieszeni. Dopiero po "padzie" akumulatora sprawa wyszła. Kontynuując... : Do jednej z żaróweczek podpiąłem się i Atari "polowało" na kod, który da "iluminację". Jak widać proste aż do bólu. Mimo tego byłem strasznie dumny z sukcesu. To w końcu moje Atari plus inwencja pokonały zabezpieczenie. A kolega jakiego respektu nabrał :-).

10 P=PEEK(54018):POKE 54018,P-4
20 POKE 54016,247
30 POKE 54018,P
40 TYS=1:SET=1:DZI=1:JED=1
50 GOSUB 1000:FOR T=1 TO 400:NEXT T
60 REM
70 FOR C=1 TO TYS:GOSUB 1010:NEXT C
80 GOSUB 1020
90 REM
100 FOR C=1 TO SET:GOSUB 1010:NEXT C
110 GOSUB 1020
120 REM
130 FOR C=1 TO DZI:GOSUB 1010:NEXT C
140 GOSUB 1020
150 REM
155 REM
160 FOR C=1 TO JED:GOSUB 1010:NEXT C
170 GOSUB 1020
180 REM
190 IF PEEK(54016)=0 THEN CZEK=CZEK+1:GOTO 200
195 CZEK=0:FOR T=1 TO 300:NEXT T:GOTO 210
200 IF CZEK>50000 THEN GOTO 10000
205 GOTO 190
210 JED=JED+1
220 IF JED=11 THEN JED=1:DZI=DZI+1
230 IF DZI=11 THEN DZI=1:SET=SET+1:POKE 764,8:OPEN #1,8,0,"C:":PUT #1,TYS:PUT #1,SET:PUT #1,DZI:PUT #1,JED:CLOSE #1
240 IF SET=11 THEN SET=1:TYS=TYS+1
250 IF TYS=11 THEN STOP
260 ? TYS;" ";SET;" ";DZI;" ";JED;" ** ";:GOTO 50
1000 POKE 54016,1:FOR T=1 TO 50:NEXT T:POKE 54016,0:RETURN
1010 POKE 54016,4:FOR T=1 TO 50:NEXT T:POKE 54016,0:FOR T=1 TO 50:NEXT T:RETURN
1020 POKE 54016,2:FOR T=1 TO 50:NEXT T:POKE 54016,0:FOR T=1 TO 150:NEXT T:RETURN
10000 ? "HURRA MAM TEN CHOLERNY KOD!!!"
10010 ? "TEN KOD TO -->";TYS;"......";SET;"......";DZI;"......";JED
10020 FOR T=1 TO 4:POKE 764,8:OPEN #1,8,0,"C:":PUT #1,TYS:PUT #1,SET:PUT #1,DZI:PUT #1,JED:CLOSE #1:NEXT T


6. Tester układów scalonych

Zgrywając program do odkodowywania radia natrafiłem na kasecie na inny mój programik w Basicu. Okazuje się, że kasety są trwalsze od dyskietek (niepowodzenie z wczytywaniem programu do testowania kierowców!), trzeba tylko sporo pokręcić głowicą w magnetofonie. Po wczytaniu i obejrzeniu zrozumiałem, do czego potrzebne mi było małe ustrojstwo, które prezentuję na fotografii poniżej. To był tester cyfrowych układów scalonych! Zupełnie zapomniałem, że coś takiego zrobiłem… Tester był używany do siedmiu typów scalaka, ale mógł z powodzeniem testować inne, wystarczyło dopisać w liniach DATA tablice prawdy. Oczywiście zasilanie musiało być na tych samych nóżkach, ale większość TTL’i wtedy tak miała. Tester używał dodatkowego portu, używającego niewykorzystane nóżki PIA, wspominałem o tym przy nowince o tokarkach.



5 POKE 54019,PEEK(54019)-4:POKE 54017,255:POKE 54019,PEEK(54019)+4:POKE 54017,129
10 DIM A$(8),B$(8),WYA$(8),WYB$(8),TA$(8),TB$(8)
20 GRAPHICS 0
30 ? "Wybierz typ scalaka :"
40 ? :? "1 - 7400,2 - 7401"
50 ? :? :INPUT NR:IF NR<1 OR NR>2 THEN 50
55 RESTORE 1000+NR*10
60 READ TA$,TB$:TA=0:TB=0
70 FOR TP=1 TO 8
80 IF TA$(TP,TP)="X" THEN 100
90 TA=TA+VAL(TA$(TP,TP))*2^(TP-1)
100 IF TB$(TP,TP)="X" THEN 120
110 TB=TB+VAL(TB$(TP,TP))*2^(TP-1)
120 NEXT TP
200 P=PEEK(54018)
210 POKE 54018,P-4
220 POKE 54016,TA
230 POKE 54018,P
240 P=PEEK(54019)
250 POKE 54019,P-4
260 POKE 54017,TB
270 POKE 54019,P
280 POKE 54017,193:REM WLACZ ZASILANIE
300 READ LT
310 FOR TEST=1 TO LT
320 READ A$,B$,WYA$,WYB$
500 A=0:B=0:WYA=0:WYB=0
510 FOR T=1 TO 8
520 IF A$(T,T)="X" THEN 540
530 A=A+VAL(A$(T,T))*2^(T-1)
540 IF B$(T,T)="X" THEN 560
550 B=B+VAL(B$(T,T))*2^(T-1)
560 IF WYA$(T,T)="X" THEN 580
570 WYA=WYA+VAL(WYA$(T,T))*2^(T-1)
580 IF WYB$(T,T)="X" THEN 600
590 WYB=WYB+VAL(WYB$(T,T))*2^(T-1)
600 NEXT T
700 POKE 54016,A
710 POKE 54017,B
720 IF WYA=PEEK(54016) AND WYB=PEEK(54017) THEN 800
730 POKE 54016,0:POKE 54017,129
740 ? :? "SCALAK JEST BAD!!!"
750 FOR OP=1 TO 2000:NEXT OP
760 RUN
800 NEXT TEST
900 POKE 54016,0:POKE 54017,129
910 ? :? "SCALAK JEST CACY!!!!"
920 FOR OP=1 TO 2000:NEXT OP
930 RUN
1010 REM ******** 7400 ********
1011 DATA 11011001,11101111,4
1012 DATA 00X00XX0,100X0011
1013 DATA 00100110,10010011
1014 DATA 01X01XX0,101X0111
1015 DATA 01101110,10110111
1016 DATA 10X10XX1,100X1011
1017 DATA 10110111,10011011
1018 DATA 11X11XX1,101X1111
1019 DATA 11011001,10101111




5 POKE 54019,PEEK(54019)-4:POKE 54017,255:POKE 54019,PEEK(54019)+4:POKE 54017,129
10 DIM A$(8),B$(8),WYA$(8),WYB$(8),TA$(8),TB$(8)
20 GRAPHICS 0
30 ? "Wybierz typ scalaka :"
40 ? :? " 1 - 7400, 7403, 7437, 7438 "
41 ? " 2 - 7401 "
42 ? " 3 - 7402 "
52 ? "12 - 7472 "
58 ? :? :INPUT NR:IF NR<1 OR NR>12 THEN 58
59 RESTORE 1000+NR*10
60 READ TA,TB
200 P=PEEK(54018)
210 POKE 54018,P-4
220 POKE 54016,TA
230 POKE 54018,P
240 P=PEEK(54019)
250 POKE 54019,P-4
260 POKE 54017,TB
270 POKE 54019,P
280 POKE 54017,193:REM WLACZ ZASILANIE
290 REM FOR OP=1 TO 50:NEXT OP
300 READ LT
310 FOR TEST=1 TO LT
315 ? "TEST nr ";TEST;" - ";
320 READ A,B,WYA,WYB
700 POKE 54016,A
710 POKE 54017,B
720 IF WYA=PEEK(54016) AND WYB=PEEK(54017) THEN 800
730 POKE 54016,0:POKE 54017,129
740 ? :? "SCALAK JEST BAD!!!"
750 FOR OP=1 TO 2000:NEXT OP
760 RUN
800 ? "OK"
810 NEXT TEST
900 POKE 54016,0:POKE 54017,129
910 ? :? "SCALAK JEST CACY!!!!"
920 FOR OP=1 TO 2000:NEXT OP
930 RUN
1010 REM ******** 7400 ********
1011 DATA 155,247,4
1012 DATA 0,193,100,201
1013 DATA 18,229,118,237
1014 DATA 137,209,237,217
1015 DATA 155,245,155,245
1020 REM ******** 7401 ********
1021 DATA 246,219,4
1022 DATA 0,193,9,229
1023 DATA 164,209,173,245
1024 DATA 82,201,91,237
1025 DATA 246,217,246,253
1030 REM ******** 7402 ********
1031 DATA 246,219,4
1032 DATA 0,193,9,229
1033 DATA 164,209,164,209
1034 DATA 82,201,82,201
1035 DATA 246,217,246,217
1120 REM ******** 7472 ********
1121 DATA 159,255,11
1122 DATA 0,225,32,225,2,193,66,193
1123 DATA 138,237,202,237,138,253,202,253
1124 DATA 138,237,170,237,158,233,190,233
1125 DATA 158,249,190,249,158,233,222,233
1126 DATA 158,237,222,237,158,253,222,253
1127 DATA 158,237,190,237


Załączam wszystkie posiadane źródełka dla zaspokojenia ewentualnej ciekawości. Chodzą w najzwyklejszym Atari Basic:

  • RADIO.BAS – rozkodowywanie radia
  • TTL1.BAS – tester scalaków wersja 1
  • TTL2.BAS – tester scalaków wersja 2

To tyle na teraz, jak jeszcze coś sobię przypomnę dam znać. Pamiętam, że sporo kombinowałem, coś jeszcze pewnie do mnie wróci z pamięci...

2008-10-13 02:13 by Różyk
komentarzy: 9
zaxon @2008-10-13 02:29:19
No to niezle jest, Dzieki serdeczne za upublicznienie
Kaz @2008-10-13 02:33:57
Szczegolnie podoba mi sie "Podsluchiwacz", choc bardziej pasowalaby mi tu nazwa "Opierdalacz" :). Gdyby do niego uzywac takiego polaczenia SAM-a (synteza mowy) z Eliza (podtrzymywanie rozmowy) to moglbym w pracy wysylac Atari na niektore zebrania... :P
maly_swd @2008-10-13 02:37:24
kurcze co to ludziki nie wymysla:)
Jak kiedys bylem mniejszy to wujo zrobil mi sterownik do kolejki PIKO, przelaczanie zwrotnic i semafora, szlaban i cos jeszcze.

Wtedy to byla frajda tym sie bawic.. z tym ze mialem to 2 dni;/ bo wujo zabral swoj komputer
zaxon @2008-10-13 02:42:23
no ja wariacko nawalalem w automat perkusyjny ale sobie go sam przerobilem, podstawki mialem z puszek a paleczki na kabelkach, a teraz mi moja atarka bardzo fajnie steruje silnikami, mam zamiar ja wykorzystac do frezarki CNC
xxl @2008-10-13 08:13:31
pomysl z rozpoznawaniem utworow mi sie podoba :)
eswald @2009-01-16 15:32:04
Wkorzystujac odczyt paddla wykonalem kiedys termometr na termistorze od baterii NI CD.W przedziale -25 +50 odchylka wynosila 0.5 stopnia.Mialem kontrole na kanale telewizyjnym a termometr byl zamontowany za oknem na kablu ekranowanym.
Kaz @2009-01-17 02:24:24
Tez ciekawy pomysl. Jak masz jakies schemaciki, rysunki, a moze zdjecia to podsylaj.
Kaczor @2011-10-24 20:44:55
Fajny bajer, muszę sobie takie coś zrobić.

@ Zaxon - dobry pomysł z tą CNC, sam pracowałem na narzędziowni w odlewni aluminium i widziałem co maszyny CNC potrafią. Troszkę roboty byś miał do przerobienia analogowej frezarki na cyfrową. Powodzenia. Dla chcącego nic trudnego.

Zresztą ten post piszę po dłuższym czasie i kto wie, może już ci ta frezarka działa :-)
kris3d @2023-04-12 00:17:49
Shazam z 1988 roku na małe Atari. W jakim formacie zbierałeś próbki? Zapisywałeś je na dyskietce/kasecie? Tak, byłeś szybszy od Googla i Apple-a o 20 lat :)
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Kupię sprawną SN-360 z zasilaczem (1)
ostatni: 13-10-2024 02:00, LotharPL
Szukam gry (1)
ostatni: 13-10-2024 01:55, LotharPL
Porównanie Atari Falcon vs A1200 (77)
ostatni: 13-10-2024 01:30, as...
Uprościłem Starquake (11)
ostatni: 13-10-2024 00:48, starymarabut
AI Wars (3)
ostatni: 12-10-2024 22:01, rafaldudek
Motocross (LiteRally) (652)
ostatni: 12-10-2024 18:50, Atariteca
ACSI2STM / 1040 STE / TOS 1.06 - ... (29)
ostatni: 12-10-2024 17:45, pigula
Zróbmy razem grę...TONY 2 (22)
ostatni: 12-10-2024 10:41, Wolfen
DynaBlaster XE (4)
ostatni: 12-10-2024 09:53, Demorgh
Filterek do Blizzarda (102)
ostatni: 12-10-2024 02:20, ascrnet
Problem Jasia cover (94)
ostatni: 12-10-2024 01:46, thewasp
SID i POKEY (698)
ostatni: 11-10-2024 21:11, emkay
MultiCLK Module for Atari 8-bit (17)
ostatni: 11-10-2024 17:12, pancio
Gra "TONY" (425)
ostatni: 10-10-2024 22:48, xbx
PBTOOLS - para narzędzi do manipu... (2)
ostatni: 10-10-2024 21:55, Jeffrey S Worley

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2835
Ostatnio zarejestrowany: QPbmCRVM
Postów ostatniej doby: 61

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (87)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»