atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (2)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (19)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
Demo "The Coders' Guide to the Demoscene" w szczegółach z 2024-08-22 14:27 (4)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (11)
Gunslinger opisał Dracon (5)
Space 1999 opisał Kaz (4)
Pięć Gówien Eepcha opisał Kaz (10)
Mózgprocesor opisał Kaz (31)
Bruce Lee opisał Kaz (31)
Amaurote opisał Kaz (29)
Jax Stardo In Starblade opisał Kaz (13)
The Dallas Quest opisał Kaz (4)
Hacker opisał Kaz (12)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-07
Liczba katalogów: 8477, liczba plików: 37049
Zmian katalogów: 66, zmian plików: 100

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2933 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Hacker
(c) 1985 Activision
autorzy: Steve Cartwright, David R. Lubar
opis: Krzysztof "Kaz" Ziembik
pliki: tutaj
okładka wydania brytyjskiego
okładka wydania amerykańskiego

Okoliczności przyrody

W latach 80-tych, po sukcesie filmu "War Games" z 1983 roku, w którym nastolatek włamuje się do komputerów wojskowych, a ludzkości z trudem udaje się uniknąć katastrofy nuklearnej, zapanowała na Zachodzie moda (kiedyś Zachodem określało się kraje kapitalistyczne) moda na bycie "hackerem" i wszystko co miało związek z tym terminem. Firma Activision wyczuwając te nastroje, wydała grę pod nazwą, jakże by inaczej, "Hacker" z dość oryginalną koncepcją rozgrywki. Już na samym jej wstępie gracz może podać hasło, aby zalogować się do bliżej nieznanego systemu komputerowego. Cały smaczek polegał na tym, że hasła tego nie było ponoć nawet w instrukcji do gry (zasłyszane), a jego treść rozchodziła się jedynie pocztą pantoflową. Można było poczuć atmosferę "hackerstwa", czegoś niedozwolonego... Dalej jest równie ciekawie. Podczas gry co jakiś czas zgłasza się tajemniczy, acz pomocny komputer, przekazując ważne komunikaty. Może obecnie to brzmi śmiesznie, ale wówczas niektórzy ludzie nabierali się, sądząc, że wykonują jakąś ważną misję i że kontaktują się z obcym komputerem. Osobiście widziałem na starych amerykańskich listach dyskusyjnych poważną debatę, czy gra "Hacker" na pewno jest grą i czy aby nie uczy młodych ludzi włamywania się do systemów komputerowych! Kiedy gra dotarła do Polski, nie miała już tej magii - u nas każda gra była pozbawiona instrukcji, film mało kto widział, a za pomocą telefonu to w Polsce nie dało się często rozmawiać, nie mówiąc o łączeniu się z innym komputerem.

Gra zdobyła w swoim czasie niemałą popularność na wszystkich popularnych 8-bitowcach. Każda z wersji nieco się różniła w detalach, ale zasadnicze elementy gry pozostały niezmienne. Sterując małym robotem, przypominającym skrzyżowanie wózka inwalidzkiego z silnikiem spalinowym, wędrujesz podziemnymi i podmorskimi tunelami w bardzo ważnej misji. Z firmy Magma Ltd., do której należy tenże robot, został wykradziony bardzo ważny dokument, zawierajacy informacje o sposobie kontroli energii termicznej wulkanów. Wykorzystanie tej wiedzy przez niepowołane osoby może doprowadzić do katastrofy na skalę światową. Dokument został pocięty na 10 fragmentów, które jako bardzo cenne szybko rozeszły się po świecie. Trzeba je odzyskać, zanim do akcji wkroczy FBI, a szefowie firmy dostaną po głowie za wyciek tak niebezpiecznych informacji. Aby osiągnać ten cel należy handlować ze szpiegami, którzy posiadają poszczególne części dokumentu, aż do wyciągnięcia od nich wszystkich fragmentów. Mimo, że w tych wysiłkach macierzysta firma stara się wspierać poczynania gracza, nie jest to łatwe. Po pierwsze zasoby finansowe przeznaczone na zakupy są ograniczone, a po drugie nie wszystko da się kupić za gotówkę - w kryzysowych czasach ludzie (i szpiedzy) wolą inwestować w przedmioty, nie tracące tak łatwo na wartości jak pieniądze. Większość szpiegów nie zadowala się więc gotówką i trzeba wiedzieć, co dany osobnik będzie chciał w zamian za fragment dokumentu. Żeby jednak nie było za łatwo, niektórzy szpiedzy akceptują na wymianę przedmioty, które inni szpiedzy żądają. A przecież dany przedmiot można przehandlować tylko raz. Dochodzi również element czasu - pozornie czas trwania misji jest nieograniczony, ale program po upływie pewnego okresu zaczyna utrudniać grę wprowadzając "przeszkadzajki". Zwykle kończy się to w jeden sposób - zniszczeniem robota i końcem gry. Gra w wersji na Commodore C64 była opisywana w "Bajtku" 12/1988, ale wersja Atari nieco się od niej różni (detalami grafiki oraz nazwami niektórych lokacji). Opis "Hackera" był też w "IKS - Zeszyty Programów Komputerowych" 2/1988.

Steve Cartwright

Kilka słów należy się autorom gry: pomysłodawcy Stevowi Cartwrightowi oraz Davidowi Lubarowi, który grę przekodował na Atari. Obaj byli bardzo zasłużeni w tworzeniu gier na konsolkę Atari 2600. Steve (zdjęcie powyżej z czasów młodości) wszystkie gry od początku wydawał w Activision, stworzył m.in. "Barnstorming", "Seaquest", "Frostbite", "Plaque Attack". "Hacker", był jego pierwszą grą na komputery domowe i to tak dobrą, że dwa lata poźniej powstała jej kontynuacja "Hacker II: The Doomsday Papers" - niestety nie na małe Atari. David (zdjęcie poniżej) pracując dla Siriusa/Foxa oraz Spectra-Video zrobił m.in. "Worm War I", "Nexar", "Fantastic Voyage", "Space Master X-7", "Bumper Bash", "Flash Gordon". Potem w Activision kontynuację słynnego przeboju czyli "River Raid II", dla firmy Atari "Sentinel", a dla HES "My Golf". W międzyczasie rozpoczęła się jego przygoda z komputerami domowymi. Dla 8-bitowego Atari samodzielnie stworzył "Pastfinder", a jako współautor "Master Of The Lamps", "Ultima IV" i "Ogre".

David Lubar

Sedno sprawy

Jak już zostało to napisane, gra zaczyna się od logowania do systemu, za pomocą którego steruje się robotem. Hasło do systemu brzmi AUSTRALIA - jest to miejsce, gdzie robot był testowany. Jeżeli nie zostanie podane właściwe hasło, gracz przechodzi do menu kontrolnego, gdzie poddany zostaje sprawdzeniu, czy zna budowę swojego robota SRU (Subterranean Remote Unit). Warto zapamiętać numer modelu robota, AX-0310479, ponieważ jest to jednocześnie jedno z haseł przydatnych w dalszej grze. System pokazuje robota w dwóch rzutach. Na jednym z nich, za pomocą "laserowego wskaźnika" w postaci zielonego kursora, należy wskazać elementy robota, o które pyta komputer, potwierdzając przez fire. Te elementy to w kolejności:

  • INFRARED VIDEO IMAGE SENSOR (kamera na podczerwień) - jest z tyłu głowy robota, na samej jej krawędzi;
  • ASYNCHRONUS DATA COMPACTOR (zbieracz danych) - znajduje się między chwytakiem a ramieniem robota;
  • HYDRAULIC MOTIVATOR (napęd hydrauliczny) - umieszczony centralnie, otoczony żółtą ramką. Sposób napędzania robota również warto zapamiętać jako hasło przydatne w dalszej grze;
  • PHLAMSON JOINT (przegub) - jest na skrzyżowaniu rur na tylnim kole;
  • THELMAN PORT (złącze komunikacyjne) - na końcu czarnej rury na plecach robota.

Jeżeli choćby w jednym wskazaniu nastąpi pomyłka, cały test trzeba przechodzić od nowa.

Podanie przy starcie prawidłowego hasła lub rozpoznanie wszystkich podanych elementów robota powoduje przejście do kolejnego etapu. Pojawia się mapa świata, na której przy pomocy joysticka (lewo, prawo, fire) zaznacza się obszar, na którym podczas gry będzie panował dzień (kolor jasnozielony), a na którym noc (ciemnoszary). Miasta, w których toczyć się będzie gra, są na mapie oznaczone białymi kwadracikami - warto oświetlić jak najwięcej z nich, by móc podziwiać ich architekturę w świetle dnia. Miejsce postoju robota oznaczone jest pomarańczową kropką. Gra rozpoczyna się głęboko pod ziemią i oceanem, gdzieś pod południowym Atlantykiem. Systemem tuneli należy poruszać się pod powierzchnią i dotrzeć do wszystkich miast, które są zaznaczone na mapie. Wykonuje się to joystickiem, który pozwala za pomocą białych kropek na mapie, na wyznaczenie trasy przemieszczania się robota. Po wciśnięciu fire, SRU zaczyna mknąć tunelem "wykropkowaną" drogą. Pojawiające się podczas postoju, obok białych kropek, malutkie kreski wyznaczają kierunki, w których w danych miejscu można się poruszać.

Ekran gry podzielony jest na kilka obszarów:

  • na dole znajduje się mapa świata, po której możesz wyznaczać robotowi marszrutę. Podziemne i podmorskie tunele znajdują się na niebieskich liniach, ale nie na wszystkich. Trzeba dobrej pamięci lub dobrej mapy, by sprawnie się po nich poruszać, tym bardziej, że wiele korytarzy kończy się ślepo;
  • w lewym górnym roku znajduje się podręczny spis komend, jakie można wydać robotowi:
    • Prg - tryb poruszania się po tunelach, jest automatycznie włączany podczas zejścia pod ziemię;
    • Up - wyjście na powierzchnię, pod warunkiem, że znajdujemy się pod miastem, oznaczonym na mapie (klawisz U);
    • Dn - dzięki temu możemy zejść z miasta w dół, do tuneli. Działa, gdy jesteśmy w mieście (klawisz D);
    • Ir - włączenie kamery na podczerwień, powodujące, że nocą w mieście można cokolwiek zobaczyć i zrobić (klawisz I);
    • Cll - przywołanie szpiega, jeśli robot jest w mieście (klawisz C);
    • Mg - odbiór wiadomości od systemu komputerowego (klawisz M);
  • w prawym górnym rogu znajduje się kompas, który teoretycznie ułatwia orientację w poruszaniu się po tunelach. Jest jednak niezbyt przydatny, do czasu, gdy zepsuje się system namierzania robota. Wtedy z mapy znika zarówno kropka oznaczająca robota, jak i inne znaczki, pomocne przy przemieszczaniu się;
  • poniżej kompasu jest puste okienko - jeśli przyjdzie komunikat z centrali, pojawi się w nim błyskający napis MSG (message). Trzeba go odebrać, ponieważ system uniemożliwi wykonanie jakiejkolwiek innej czynności;
  • centralnie w górnej części widać grafikę tuneli - korytarze lub skalne ściany.

Po wyjściu na powierzchnię ekran gry nieznacznie się zmienia. Oczywiście zamiast grafiki tuneli widać grafikę danego miasta (jeśli to noc, to nic nie widać do momentu użycia kamery na podczerwień), którą można oglądać przesuwając się w lewo i w prawo za pomocą joysticka. Zamiast mapy jest do dyspozycji okienko tekstowe, gdzie będzie widać zapis rozmowy ze szpiegami. Zmienia się także słownik z przydatnymi komendami:

  1. Inv - pokazuje kolejną rzecz z posiadanych przez robota, służy do zmieniania oferty dla danego szpiega (klawisz I);
  2. Yes - akceptuje przedstawioną przez szpiega ofertę (klawisz Y);
  3. No - odrzuca ofertę szpiega (klawisz N);
  4. Evi - pokazuje wszystkie posiadane fragmenty dokumentu (klawisz E);
  5. Up - wejście do miasta, tutaj nie działa;
  6. Dn - wyjście z miasta (klawisz D).

W każdym mieście znajduje się jeden szpieg, a więc i jeden kawałek dokumentu. Niewątpliwą atrakcją gry jest fakt, że szpiedzy posługują się językiem charakterystycznym dla regionu, w którym się znajdują. Szpieg z Chin mówi po chińsku, a z Grecji po grecku. Wbrew pozorom nie jest to duże utrudnienie, gdyż nazwy przedmiotów, którymi się handluje zawsze są napisane po angielsku, a resztę można się domyślić z kontekstu. Szpiedzy oprócz mapy mają wiele innych przedmiotów na sprzedaż, charakterystycznych dla danego kraju, np. w Szwajcarii będzie to zegarek, a w Chinach waza z okresu Ming. Przedmioty, które można kupić w danym kraju i ich wartość:

  • Szwajcaria: THE DEED TO A SWISS CHALET (9500$) oraz A CHRONOGRAPH (200$);
  • Egipt: AN EMERALD SCARAB (1500$) oraz A GOLD STATUETTE OF TUT (1000$);
  • Grecja: AN ANCIENT ARTIFACT (1000$) oraz A GRECIAN URN (1000$);
  • Indie: THE STAR OF INDIA (5000$) oraz A JEWELED LAMP (1000$);
  • Nowy Jork: AN UNCUT 3 KT. DIAMOND (2000$) oraz STOCKS & BONDS (2000$);
  • Japonia: CULTURED PEARLS (300$) oraz A 35MM CAMERA (300$);
  • Chiny: A MING VASE (2000$) oraz A JADE CARVING (2000$);
  • Kuba: SPANISH DOUBLOONS (500$) oraz A TREASURE MAP (700$);
  • Anglia: AN AUTOGRAPHED BEATLES ALBUM (900$) oraz CROWN JEWELS (9500$);
  • San Francisco: GOLD NUGETTS (1500$) oraz 49ER SEASON TICKETS (200$);
  • Waszyngton - tam FBI czeka na kompletny dokument.

Nie trzeba kupować wszystkiego, ponieważ tylko niektóre rzeczy są przydatne na wymianę ze szpiegami. Odkrycie, które przedmioty są ważne i gdzie je trzeba wymienić jest istotą gry.

Aby zadanie nie było zbyt proste, w "Hackerze" jest sporo utrudnień. Pierwszą przeszkodą, która się objawia w grze jest wtargnięcie intruzów do podziemnych tuneli. Z ich powodu pojawia się nad Ziemią satelita szpiegowski, namierzający i niszczący wszystkie obiekty, które nie potrafią podać prawidłowego hasła. Satelita krąży wokół Ziemi, a gdy zbliży się na mapie do pozycji robota, gracz jest pytany o hasło dotyczące spraw związanych z firmą Magma Ltd. Podając poprawne odpowiedzi na cztery kolejne pytania można czterokrotnie wymigać się od zniszczenia robota i zakończenia gry:

  • MAGMA, LTD. (nazwa macierzystej firmy);
  • AX-0310479 (numer modelu robota SRU);
  • HYDRAULIC (rodzaj napędu robota);
  • AUSTRALIA (miejsce testów projektu).

Niewątpliwie sporą przeszkodą jest uszkodzenie systemu trakcji, dokonujące się pod koniec gry, co objawia się tym, że w trakcie gry nie widać na mapie pozycji robota ani żadnych innych przydatnych informacji - znikają białe kropki i kreski wyznaczające trasę przejazdu. W takiej sytuacji należy się poruszać po mapie "na słuch" - każde przesunięcie się kursorem o jeden krok sygnalizowane jest pojedynczym dźwiękiem. W praktyce, jeśli wcześniej nie została zrobiona mapa z rozpisanymi ścieżkami, szanse na przeżycie, nie mówiąc o odnalezieniu właściwej drogi, są niewielkie.

Porady spod lady

Ponieważ udało mi się ukończyć tą grę, co pomimo posiadanych pomocy w postaci mapy na C64 i opisu na Apple Macintosh nie było łatwe, prezentuję opis przejścia. Trzeba pamiętać, że najprawdopodobniej nie jest to jedyny sposób ukończenia gry - szpiedzy godzą się na różne przedmioty, co pozwala iść inną drogą niż pokazana przeze mnie. Nie miałem już jednak siły sprawdzać innych możliwych rozwiązań.

Zrób od miejsca startu 6 kroków na wschód, 4 na północ, a znajdziesz się w Szwajcarii. Wyjdź na powierzchnię, za gotówkę kup fragment dokumentu, a potem kup wszystko, co szpieg Ci oferuje i zejdź do tuneli. 4 kroki na zachód, 1 na północ, 6 na wschód, 2 na południe, 1 na wschód, czas zwiedzić Egipt. Wymień A CHRONOGRAPH na dokument i kup wszystko, co się da. Po powrocie do tuneli zmierzaj do Grecji: 1 krok na wschód, 1 na północ, a potem 1 na zachód. W Grecji wymień się za AN EMERALD SCARAB, ale nic nie kupuj. Jedź do Indii robiąc 1 krok na wschód, 3 na północ, 2 na wschód, 3 na południe, 1 na wschód. Dokument dostaniesz w zamian za A GOLD STATUETTE OF TUT, reszty nie kupuj. Teraz kolej na Amerykę - 1 krok na zachód, 3 na północ, 16 na zachód, 1 na południe i jesteś w Nowym Jorku. Pozbądź się w wymianie THE DEED TO A SWISS CHALET, a kup tylko STOCKS & BONDS. Tak wyposażony możesz przemieścić się do Japonii - 6 kroków na zachód, 1 na północ, 14 na zachód, 2 na południe, 5 na wschód. W kraju kwitnącej wiśni wymień STOCKS & BONDS na fragment dokumentu, a kup wszystko, co oferują. Skieruj się teraz do serca Azji, do Chin - 4 kroki na zachód. Wymień się za CULTURED PEARLS, a zakup wyłącznie A JADE CARVING. Teraz najtrudniejsze, bo musisz się dostać na Kubę, omijając niebezpieczne tunele na południu, w strefie stałego zagrożenia: 1 krok na wschód, 3 na południe, 2 na wschód, 1 na północ, 4 na wschód, 1 na południe, 2 na wschód, ponownie 1 na południe i 2 na wschód, jeszcze raz 1 na południe, ale aż 8 na wschód, potem już tylko 3 na północ i jesteśmy na wyspie. W zamian za dokument daj A JADE CARVING, ale nic nie kupuj. Czeka Cię ostatni skok do Europy - 8 kroków na wschód, 2 na północ, 2 na zachód, 1 na północ, 3 na wschód i jesteś w Londynie. Oddaj A 35MM CAMERA za fragment dokumentu, a kup od szpiega AN AUTOGRAPHED BEATLES ALBUM. Teraz czas na powrót do USA, na zachodnie wybrzeże: 3 kroki na zachód, 2 na południe, 12 na zachód, 1 na północ, 1 na wschód i jesteś w San Francisco. Wymień się za AN AUTOGRAPHED BEATLES ALBUM i z kompletnym dokumentem szybko podążaj do Waszyngtonu: 1 krok na zachód, 1 na południe, 10 na wschód, 2 na północ, 2 na zachód, 1 na południe i 3 na zachód. Tutaj oddajesz dokument i przyjmujesz gratulacje. Na zakończenie miła niespodzianka przygotowana przez autorów gry - teraz wyjaśni się, po co na początku podawałeś swoje imię.

Moja ocena: 4

Czwórka za ciekawą fabułę, pomysłowość autorów i bardzo przyzwoite wykonanie. Byłaby piątka, gdyby nie przekombinowane utrudnienia, odbierające przyjemność grania.



2004-04-20 00:00 by Kaz
komentarzy: 12
cedyn @2004-05-02 17:16:14
swietna gra. swietny opis :)
solo/ng @2004-05-04 01:40:51
ta. cedyn zawsze chcial byc hakerem. a co do opisu - bardziej niz swietny, opisy tutaj to rewelka, az chce sie czytac : )
Kaz @2004-06-06 12:32:04
Znalazlem skan okladki wydania brytyjskiego, tak wiec zalaczam go do opisu.
Robert de Clair @2005-01-25 12:40:05
Coś czuję że ta strona znajdzie miejsce wśród ulubionych emustronek. Atari zawsze bylo moim najsympatyczniejzym komputerkiem i bardzo czesto wracam do jego emulacji.

Wyglad strony swietny, opisy miodne, az sie chce grac.
Tak trzymać. Brakuje jedynie na stronie forum. I wszelakie dyskusje toczą się pod opisami gier :)
Benji @2006-01-11 12:30:34
nigdy w nią nie grałem

grałem zato w 'WarGames' Colmeco ...
ale tam chroniłeś tylko USA przed atakiem rakietowym...
gdy ogólnu DEFCON malał przegrywałeś...
tj. koniec świata, wielki wybuch wszystkich bomb atomowych, itd.

pozdrawiam
widmo @2007-12-24 00:17:08
beznadzieja juz na samym poczatku jakies haslo, jakies wskazywanie elementow, wywalilem ta gre zanim zdazylem wykonac 10 ruchow jojstickiem. Grafika fatalna, syf malaria. Treaz widze ze szpieg jakis brazowy jakby sie wysmarowal tym z gry 5 gówien. Zero akcji w tle nic sie nie dzieje pewnie , zero odglosow dzwiekow miasta. Nawet nie mozna komend wydawac polecen glosowo, co to ma wspolengo z tytulem?
tokugawa @2008-03-19 22:29:54
Pamiętam jak mnie urzekły grafiki poszczególnych lokacji :P Mało z tej gry rozumialem w tamtych czasach... ale i tak mi sie podobala
11 @2008-10-22 15:11:10
gra byla swietna ale jej niestety nie ukonczylem =, chociaz juz mialem skompletowane 8 czy 9 czesci - ostatniej nie moglem kupic bo przehandlowalem cos z ktoryms ze szpiegow
luddar @2009-01-22 21:53:18
chyba sa rozne wersje gry, bo ja zgodnie ze wskazowkami utknalem w Indiach. Nie dalo sie wcisnac tej statuetki Tut :(
RoboFH @2009-03-12 22:22:37
No zgadza się, w każdej grze jest trochę inaczej :(
Straszna nostalgia mnie bierze za tą grą, ja do dzisiaj pamiętam to AX-0310479 :)
Faust @2010-09-05 00:03:19
Heh... stare dzieje, pamietam, ze sprawdzanie konstrukcji robota traktowalismy jak zabezpieczenie antypirackie. Bez instrukcji ta gra bylo malo, ze trudna, to niestety nudnawa... trzeba bylo miec sporo samozaparcia, gratuluje autorowi recki:)
tazz @2011-06-26 22:58:23
Jak to Wargames mało kto oglądał? To jeden z popularniejszych filmów tamtych czasów, oglądany przez małolatów z zapartym tchem m.in. właśnie ze względu na pokazywany tam hacking w wykonaniu nastolatka.
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Ciekawostki (5578)
ostatni: 07-10-2024 08:58, tatko74
SID i POKEY (675)
ostatni: 07-10-2024 02:24, zorin
Zmiany w bazie gier, dem, użytków (949)
ostatni: 07-10-2024 02:12, Kaz
Filterek do Blizzarda (87)
ostatni: 07-10-2024 01:42, ascrnet
Gry w GTIA (62)
ostatni: 07-10-2024 00:38, Kaz
Najmniejsze na świecie Atari 8-bi... (152)
ostatni: 07-10-2024 00:38, thewasp
Gry w hiresie (115)
ostatni: 07-10-2024 00:37, Kaz
ADDA pliki (2)
ostatni: 07-10-2024 00:34, Kaz
Retro muzeum w Opolu - zamknięcie (3)
ostatni: 06-10-2024 23:56, Kaz
Silly Venture 2024WE - 35th ATARI... (36)
ostatni: 06-10-2024 21:21, greymsb
Książka Bocianu - Dziennik kuracj... (32)
ostatni: 06-10-2024 21:03, Rastan
Toms 720 Zaxon robi (77)
ostatni: 06-10-2024 14:24, as...
Uprościłem Starquake (9)
ostatni: 06-10-2024 14:18, Cyprian
Klątwa / Władcy Ciemności (60)
ostatni: 06-10-2024 12:02, Demorgh
Komputerowe ABC - Świat Młodych (66)
ostatni: 06-10-2024 09:31, kski

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2832
Ostatnio zarejestrowany: andyrey
Postów ostatniej doby: 40

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (84)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»