atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (25)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (15)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (22)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (35)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-07
Liczba katalogów: 8477, liczba plików: 37049
Zmian katalogów: 66, zmian plików: 100

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2933 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Richard "The Wizard" Vermeulen
Krzysztof Ziembik: Kiedy po raz pierwszy zetknąłeś się z komputerami? Czy to było Atari czy jakiś inny sprzęt?

Richard Vermeulen: Pierwszy kontakt z komputerem miałem w 1984/85 roku. Był to holenderski klon TRS-80 model III, nazwany Aster CT-80. Mieliśmy go w szkole, podczas lekcji informatyki, które trwały godzinę, a odbywały się w raz w tygodniu, w piątek. Wiele się nauczyłem na tej maszynie i poprosiłem o zgodę naszego nauczyciela, żebym mógł zostawać po lekcjach i uczyć się programowania. Potem mój ojciec kupił mi taniego TRS-80 MC-10 (to była tania wersja Tandy Color Computer).

Aster CT-80


KZ: Skoro Atari nie było Twoim pierwszym komputerem to jak zostałeś fanem i/lub posiadaczem Atari?

RV: Byłem trochę niezadowolony, że jestem jedynym dzieciakiem w naszej okolicy, który ma TRS-80 MC-10. Przekonwertowałem wiele gier przygodowych i arcade z Commodore 64, BBC-B oraz MSX na mój MC-10, ale niestety nikt nie mógł podziwiać moich zdolności programistycznych :). I dlatego zamieniłem TRS na Atari 600XL.

TRS-80 MC-10


Na początku mój Atari 600XL miał tylko standardową pamięć 16KB, miałem dwie gry – „Star Raiders” (pierwszy kosmiczny symulator walki 3D, w jaki kiedykolwiek grałem w życiu) oraz „Donkey Kong”. Atari było lepsze od TRS, miało 4 kanały dźwięku, i co ważniejsze - inni użytkownicy Atari mogli podziwiać moje programistyczne osiągnięcia.

Atari 600XL


KZ: Czy wciąż jesteś w posiadaniu tych przekonwertowanych na TRS gier? Byłoby dobrze opublikować je po latach, żeby ten software nie zaginął!

RV: Nie, kiedy wymieniłem MC-10 na Atari 600XL przekazałem też wszystkie kasety z całym oprogramowaniem, które napisałem jako dziecko. Nie wiem, czy osoba, która to kupiła w latach 80-tych wyobraża sobie, jak cenny mógłby to być software dzisiaj. Tak czy owak, założę się, że wszystko zaginęło w mrokach historii.

KZ: Od czego zacząłeś zabawę z Atari? Granie, programowanie?

RV: Na początku grałem przez kilka tygodni, ale wkrótce, jako że umiałem programować na TRS-80, zacząłem konwertować moje stare programy na Atari. Potem pisałem software już tylko wyłącznie dla Atari.

KZ: Co rozumiesz przez “konwertować moje stare programy”? Czy chodzi o te gry przygodowe i arcade z C64 i innych maszyn, przeniesione na TRS-80?

RV: Przez konwertowanie rozumiem tu wykorzystywanie listingów gier C64, wydrukowanych lub z czasopism komputerowych. Zamieniałem komendy POKE z C64 na komendy TRS-80. Przez konwertowanie rozumiem też tłumaczenie programów w językach C64 na języki TRS-80.

KZ: Wróćmy do historii z Atari. Czy w owym czasie komputery tej marki były popularne w Holandii?

RV: Nie za bardzo. W latach 80-tych były mniej więcej na tym samym poziomie popularności co Commodore 64 oraz MSX. W latach 90-tych Atari praktycznie wymarło. W tym czasie w Polsce było sporo dzieciaków, które tworzyły dema i gry. Rozpocząłem wymianę gier pocztą z ludźmi z Polski i ze świata. W tychże latach 90-tych ja i kilku moich przyjaciół stworzyliśmy klub 8-bitowego Atari, gdzie ludzie mogli uczyć się języka maszynowego, gdzie kopiowali gry, gdzie handlowali sprzętem Atari i grami. Wstąpiłem też do grupy scenowej High Tech Team.



KZ: Ile osób uczestniczyło w tej działalności klubowej?

RV: Nasz klub miał około dziesięciu członków, którzy płacili składki, żeby opłacać wynajęcie sali. Ludzie, którzy przychodzili płacili 5$ za bilet wstępu. Większość czasu w klubie bywało między 8 a 15 osób i mieliśmy od 4 do 6 zestawów Atari.

KZ: W co grałeś w tamtych czasach, które gry na Atari były Twoje ulubione?

RV: “Ultima IV” (solidna gra RPG stworzona przez Origin i Lorda Britisha), “Draconus”, “Zybex”, “Star Raiders” (pierwsza kosmiczna gra 3D w jaką grałem, i która wciąż rządzi!), “Dimension X” (też kosmiczna strzelanina w 3D), “Herbert” 1 and 2 (platformówka niemieckiej firmy), “Gauntlet” (tak!) i wiele innych...



KZ: Czy pamiętasz, kiedy dołączyłeś do grupy scenowej High Tech Team (HTT)? Ilu mieli wówczas członków?

RV: Myślę, że byłem z nimi w latach 1990-1993 albo jakoś tak. HTT to holenderska grupa, członkami byli: Frankenstein (koder), Yeb (koder), Steve Zipp (koder), Prizm (grafik), Stormtrooper of Death (to ja, koder) i facet, który na początku robił nam sample.

KZ: Jak się kontaktowaliście? Czy spotkałeś ich osobiście czy znaliście się tylko korespondencyjnie, co zdarzało się wielu grupom?

RV: Spotkaliśmy się kilka razy, głównie podczas wakacji lub w weekendy. Zajadaliśmy się wtedy pizzą albo innymi fast foodami, piliśmy piwo lub colę i oczywiście przez 24 godziny na dobę kodowaliśmy - tworzyliśmy dema na 8-bitowe Atari.

KZ: Czy łatwo było się przyłączyć do High Tech Team? Jak to wyglądało?

RV: Pierwszy kontakt odbył się za pomocą telefonu. Potem wymieniałem się z nimi grami i użytkami oraz wielokrotnie rozmawialiśmy telefonicznie. Było fajnie. Później napisałem cruncher i... złamałem zabezpieczenia w demie „Atari 8-bit Big Demo”. Chłopaki z HTT mówili wszystkim, że ich dema nie da się złamać. Ja miałem wtedy 600XL z pamięcią rozszerzoną modułem 1064 i „Atari 8-bit Big Demo” u mnie nie działało. Dlaczego? Bo miało zabezpieczenie przed kopiowaniem, które wykorzystywało do szyfrowania pliku zawartość ROM-u. Ale mój 600XL miał rzadką wersję ROM, więc musiałem złamać to zabezpieczenie, żeby demko działało na moim Atari. Kiedy powiedziałem HTT, że złamałem ich demo i że napisałem jeden z pierwszych cruncherów na Atari, zaproponowali mi udział w ich grupie demoscenowej. Oczywiście odpowiedziałem „TAK!”.

Mój przyjaciel Prizm (grafik), nota bene z tego samego miasta co ja, też został członkiem HTT i to dzięki mnie. Spójrz na dema HTT, większość oryginalnych grafik została narysowana właśnie przez Prizma.

KZ: Złamanie zabezpieczeń w demie HTT zapewne nie było Twoją jedyną aktywnością hackerską oraz crackerską?

RV: Włamywałem się do systemów BBS i używałem specjalnych dialerów, aby nielegalnie dostać się do różnych komputerów na uniwersytetach i w instytucjach rządowych. Używałem mojego Atari 130XE z interfejsem P:R Connection i dwoma stacjami dysków 1050 Happy do skanowania całej lokalnej sieci telefonicznej. Rozpocząłem hackowanie systemów w latach 80-tych i było przy tym mnóstwo zabawy, do momentu aż stało się to nielegalne. Wtedy przestałem zajmować się hackowaniem, bo nie chciałem zostać przestępcą.

Crackowanie to było usuwanie programowych zabezpieczeń w grach Atari. Zrobiłem ponadto narzędzia, które takie rzeczy robiły automatycznie - programy nazywające się „MasterCracker III” oraz „MasterCracker IV”.

KZ: Czy masz na myśli, że prawo w Holandii zmieniło się w tamtych czasach i uczyniło takie działania bezprawne?

RV: W rzeczy samej. Hackowanie stało się przestępstwem kryminalnym w latach 90-tych. Nie tylko w Holandii, ale też w innych krajach Europy i świata.



KZ: Wróćmy do Twojej “kariery” demoscenowej. Jakiej ksywy (albo ksyw) używałeś na scenie?

RV: Moją pierwszą ksywą, jeszcze przed okresem Atari w latach 80-tych, był The Wizard (Czarodziej – Kaz). Dlaczego taka? Ponieważ mogłem zaprogramować wszystko, co tylko mogłeś sobie wyobrazić, takich jak ja nazywano cudownymi dziećmi lat 80-tych. Programowałem także na maszynach MS-DOS, zanim Bill Gates zaczął myśleć o stworzeniu Microsoft Windows 1.0, he he. Mój kolejny nick to Dutch Cracking Wizard (DCW). A potem Stormtrooper of Death (SOD).

KZ: Dlaczego założyłeś własną grupę scenową i jakie produkcje sygnowaliście nazwą nowej grupy?

RV: Kiedy byłem członkiem High Tech Team próbowaliśmy stworzyć na Atari „Platinnum Demo”. Jednakże dla niektórych z nas, także dla mnie, trwało to zbyt długo. Miałem już pewne rzeczy ukończone, a musiałem czekać tygodniami/miesiącami, żeby doczekać się jakiejś odpowiedzi. Więc zdecydowałem o założeniu nowej grupy, którą nazwana została The Corporation. Członkami tej grupy byli Gatekeeper, Mindbender, The Caped Crusader oraz oczywiście Stormtrooper of Death czyli ja. Mądrzej gospodarowaliśmy naszym czasem i w ciągu pięciu tygodni, czy coś koło tego, ukończyliśmy nasze pierwsze demo pod nazwą „The Corporation”. Można więc powiedzieć, że opuściłem HTT, aby stworzyć demo.



KZ: Zauważyłem wiele pozdrowień w Twoich demosach, także dla ludzi i grup z Polski. Które z tych osób/grup na długiej liście znałeś osobiście?

RV: The Atari Support Crew Eindhoven, High Tech Team, Jomaware, Gemi-Soft, ABBUC, Metalfly, Stichting Pokey, The Missing Link, beCosoft, The Caped Crusader, System Z/Axelsoft/Sewer, Comtech-Crew, The Dream Team, Atari Support Crew.

Holenderskie grupy i osoby, które poznałem to The Dream Team, Metalfly, Stichting Pokey, Steve Zip, Kees Beekhuis, Hotline (z Amigi).

KZ: Znalazłem również wierszyk w jednym z Twoich dem:
"My name is Stormtroooopeeeer oooofff deaaath...
and I never sleep in my beeeeddd...
My software is heavy and fast...
you'll never be last.
All copyright I lack
but everything I crack...
Atari 8-bit is the best...
so fuck the rest..."

Jakiś komentarz do tej radosnej, młodzieńczej twórczości? :D


RV: Miło, że poświęciłeś czas, żeby czytać scrolle w moich demach :). Trochę tekstów umieściłem też w samym pliku, jeżeli ktoś użyje edytora sektorów to może poczytać o innych, prawdziwych sekretach naszej grupy...



KZ: Brzmi intrygująco, ale zostawmy odkrycie tych sekretów czytelnikom serwisu AtariOnline.pl. Jakie programy na Atari napisałeś?

RV: Napisałem około 100 programów: dem, użytków i trochę gierek. Niektóre z moich demek dla Atari (zrobione albo całkiem przeze mnie albo we współpracy z innymi osbami z HTT/The Corporation/Dream Team): „DCW! Final Demo”, „Megaview Demo” (użyj joysticka do przeczytania mega-scrolla), „Phantasy Demo” (dwa dyski wypełnione muzyką z Amigi), „The Corporation Demo” (demo jednodyskowe z samplami i paralax scrollingiem) zrobione oczywiście przeze mnie i innych członków The Corporation, demo „The BitBlaster”, „HCC Atari demo 1987” (napisane w języku cybernetycznym – mieszance języka maszynowego, Turbo-Basica XL oraz języka wynalezionego przeze mnie, wypuszczone tylko w wersji kasetowej), „DCW! Digital” (również demo napisane w takiej hybrydzie językowej - język wysokiego poziomu i język maszynowy, Turbo Basic i asembler; trzy zdigitalizowane z Amigi ścieżki dźwiękowe, 4-bit sample).

Demo “The Phantasy” oraz “DCW! Digital Demo” wykorzystują dodatkowe 64KB pamięci (Atari 130XE).



KZ: A jakie użytki?

RV: Programy użytkowe, które napisałem:
  • MS-DOS emulator – ten program emulował shell MS-DOS-a na małym Atari, umożliwiał odczyt dysków w formacie MS-DOS na zwykłej, nierozszerzonej stacji 1050. Jeżeli Atari by o tym wówczas wiedziało to Bill Gates i Microsoft mogli by przejść do historii, a Atari mogłoby niepodzielnie panować, he he. Niestety, byłem wtedy tylko dzieckiem i nie miałem żadnego pojęcia o marketingu;
  • SynthiSound 1, 2 i 3 – programowe syntetyzery, napisane w Basicu;
  • mały program do tworzenia inter przed grą
  • SuperBasic - interpreter Basica, który nie korzystał z numerowania wierszy programu (jak GW-Basic i podobne, ale bardziej rozbudowany);
  • Angel - Analising New Generated Electronic LifeForm (sztuczna inteligencja, która w rozmowie mogła zmylić człowieka);
  • zrobiłem też program, który mógł być używany z 4-bitowym lub 8-bitowym samplerem podłączonym do gitary w celu stworzenia efektu echa/zniekształceń, a nawet do odtwarzania sampli za pomocą gitary. Program nie miał swojej nazwy, ale ponieważ grałem na gitarze, był to dla mnie sposób na użycie mojego Atari 130XE jako taniego zestawu do efektów gitarowych.
  • ach, zrobiłem również sprzętowy syntetyzer, podłączany przez port joysticka.

    KZ: Wspomniałeś, że grałeś na gitarze… wciąż grasz?

    RV: Czasami gram. Głównie muzykę rockową.

    KZ: Pisałeś jakąś muzykę na Atari?

    RV: Nie, nie napisałem żadnej oryginalnej muzyki dla Atari.



    KZ: Z którego programu jesteś najbardziej dumny?

    RV: Z dem “The Phantasy Demo”, “The Bitblaster Demo” oraz “The Corporation” demo. Z użytków: „Angel”, emulator MS-DOS i program do efektów gitarowych.

    KZ: Emulator MS-DOSa wydaje się być rewolucyjnym pomysłem… Możesz dokładniej opisać ten projekt?

    RV: Kiedy miałem około 15 lat mieszkałem w domu z innymi chłopakami (to był rodzaj domu dla dzieciaków sprawiających problemy, he he). Jeden z nich miał komputer PC XT z MS-DOS 3.2. Miał na nim dość nieprzyzwoitą grę pod tytułem „Leisure suit Larry”. Nie była ona dostępna dla Atari. Ale jako niezbyt grzeczny chłopak lubiłem tą grę i chciałem po kryjomu grać w nią na moim Atari 800XL.

    Rozpocząłem więc testy. Najpierw wypełniłem dyskietkę Atari ciągami znaków AAAAA, BBBBB, CCCCC i tak dalej, aż do ZZZZZ. Potem włożyłem ten dysk do maszyny z MS-DOS-em i użyłem edytora sektorów do podejrzenia co i jak. Wyglądało na to, że wszystkie sektory są odwrotnie niż w MS-DOS, odbite jak w lustrze. Tak więc A było Z, Z było A. Kiedy poznałem logikę kodowania dysku MS-DOS rozpocząłem pisanie dla mojej stacji 1050 czytnika/edytora do małych plików testowych. Potem wkładałem dyskietkę do peceta, wchodziłem do shella DOS-a i wpisywałem DIR. Jeśli pojawiała się nazwa pliku wpisywałem w MS-DOS komendę „TYPE nazwa pliku Atari”. Po kilku tygodniach pracy wszystko było konwertowane poprawnie.

    Wtedy zacząłem w drugą stronę. Wkładałem dyskietki MS-DOS-a do mojej stacji Atari 1050 i próbowałem je czytać pod moim emulatorem. Miałem kopię całego kodu Microsoft MS-DOS, łącznie z kodami wewnętrznymi, komendami jak FORMAT, TYPE, DIR/W i tym podobne. Po sześciu albo siedmiu miesiącach miałem działający prototyp, który był w stanie uruchamiać pliki wsadowe systemu MS-DOS. Byłem też w stanie czytać pliki tekstowe, konwertować pliki obrazków, a nawet uruchamiać na moim Atari proste gry w GW-Basic, ponieważ przeniosłem cały pie...ony GW-Basic na Atari :).

    Po dwunastu miesiącach rozpocząłem uruchamianie gier z MS-DOS-a w języku maszynowym, ale to już było trochę za dużo. Niestety, zbyt mała pamięć w moim Atari uniemożliwiła zaprojektowanie emulatora, na którym można by uruchamiać gry z MS-DOS w kodzie maszynowym. Jeżeli Atari miałoby więcej pamięci i procesor 65816 to jestem pewien, że można by to zrobić i zniszczyć Microsoft (he he, żartuję...). Przestałem nad tym projektem pracować z powodu braku czasu, owego roku zacząłem więcej czasu spędzać z moją dziewczyną i zacząłem chodzić na koncerty rockowe.

    KZ: Świetna sprawa! Czy można ten emulator gdzieś ściągnąć, zobaczyć?

    RV: Emulator MS-DOS-a jest pewnie jednym z najrzadszych programów na Ziemi. Nie mam jego kopii. Daj mi jednak Atari i 1050 Happy i znowu go napiszę ;). Być może któryś z moich starych przyjaciół go ma, ale wątpię. Zapewne zaginął w czeluściach cyfrowej historii ludzkości.



    KZ: W rozmowie wymieniłeś różne modele Atari, które posiadałeś. Jakie dokładnie to były konfiguracje?

    RV: Mój pierwszy zestaw komputerowy Atari to było 600 XL z rozszerzeniem pamięci 1064 oraz standardową stacją dysków 1050 i magnetofonem XC12. Mój drugi zestaw, który miałem w latach 90-tych to Atari 130 XE (bez rozszerzenia pamięci, zwykłe 128KB), ze stacją 1050 z Happy Turbo, jedną zwykłą stacją 1050, jednym interfejsem P:R Connection używanym do połączeń modemowych z BBS-ami, drukarką 1027, kartą graficzną XEP-80, cyfrowym pistoletem do XEGS, 4-bitowym i 8-bitowym samplerem.

    Sto trzydziestka miała wbudowany układ Supermon oraz Omnimon, przełączane za pomocą małego pstryczka z tyłu obudowy... Podczas włączania komputera miałem przez to czarno-biały obraz. Musiałem delikatnie stuknąć Atari o biurko, żeby kolory na telewizorze wróciły.

    Happy Turbo to niemiecka przeróbka stacji dysków. Coś jak US-Doubler, ale lepsza, podczas ładowania gier brzmiała jak karabin maszynowy. Była trochę droga, w latach 80-tych kosztowała około 100-150 guldenów holenderskich.

    KZ: Wybacz, ale nie mam pojęcia o wartości guldenów holenderskich w latach 80-tych :). Mógłbyś podać ekwiwalent w dolarach amerykańskich albo niemieckich markach?

    RV: W 1986 roku 150 holenderskich guldenów to było około 125 niemieckich marek.



    KZ: Komu sprzedałeś swoje Atari? Znajomym czy przez ogłoszenie? Czy możliwe jest dotarcie do Twojego sprzętu i oprogramowania?

    RV: Sprzedałem całą kolekcję Atari dwóm nieznanym mi facetom (w wieku między 30 a 35 lat). Zapłacili gotówką, zabrali wszystkie pudełka, dyskietki, sprzęt, nie zadawali pytań i zniknęli. Jakoś nie wzbudzili mojego zaufania. Zapytałem: „zamierzacie zniszczyć dyskietki czy użyć ich do innych starych komputerów, jak Amiga/PC?”, odpowiedzieli: „Nie, jesteśmy Atarowcami, zatrzymamy dyski w naszej kolekcji”.

    KZ: Kiedy przestałeś zajmować się Atari?

    RV: Sprzedałem moje Atari jakoś tak w 1994/1995 roku. Miałem wówczas Amigę 1200 i potrzebowałem pieniędzy na wewnętrzny dysk twardy. Wciąż czuję żal, że sprzedałem cały zestaw Atari. Miałem około 2500 dysków z oprogramowaniem, pewnie z 80% całego softu, jaki istniał na świecie dla Atari. Cholera... No cóż, stało się tak przez moje przejście na demoscenę Amigi 1200.



    KZ: Czy sądzisz, że mógłbyś wrócić do swojego hobby programowania Atari?

    RV: Nie, nie sądzę. Teraz mam żonę, dwójkę dzieci, własną firmę komputerową i nie mam za wiele czasu na Atari. Używam czasem emulatora Atari, czasem obejrzę stare demka albo zagram w stare gry na Windows XP. Miło jest zobaczyć te wszystkie stare polskie, holenderskie, niemieckie demka. Oczywiście, byłoby lepiej mieć je na prawdziwym Atari.

    Może jeżeli ktoś zrobi 8-bitowe Atari na jednym układzie scalonym to wtedy pomyślę, czy zacząć jeszcze raz. Ale... w 2010 roku scena jest prawie martwa. Tylko garstka osób tworzy gry i dema. Nigdy już nie będzie tak jak w latach 80-tych i 90-tych, kiedy ja byłem na scenie Atari. Mimo wszystko, Polacy, dalej podtrzymujcie ducha Atari!

    KZ: Spróbujemy :). Dziękuje za wszystkie odpowiedzi na moje pytania.

    W naszym katalogu scenowym dostępne następujące pliki wspomnianych w wywiadzie programów:
    Atari Club Eindhoven tutaj
    Bitblaster Demo, The.xex tutaj
    DCW! (v1).xex
    DCW! (v2).xex
    DCW! Digital Power (128).atr tutaj
    Mega View Demo, The.xex tutaj
    Phantasy Demo, The (s1,128).atr
    Phantasy Demo, The (s2).atr tutaj
    Return of the Beast.xex tutaj
    Testbeeld.xex tutaj

    2010-08-29 02:36 by Kaz
    komentarzy: 13
  • Kaz @2010-08-29 04:01:25
    Jakby ktos mial cos jeszcze z programow SOD-a to prosze podsylac, dodamy do katalogu.
    wks @2010-08-29 14:44:04
    A mnie zaciekawila historia z 2 tajemniczymi goscmi i ich kolekcja. Dwoch ludzi pojawia sie znikad w polowce lat 90, placi gotowka za caly sprzet, bierze dyski do kolekcji. Niby normalna sprzedaz, ale w kontekscie wprowadzenia praw zakazujacych hackingu i opowiesci Soda, o wlamaniach na rzadowe komputery brzmi co najmniej sensacyjnie:-). Poza tym jesli oni kupili dyski do kolekcji, to istnieje spora szansa, ze wciaz je maja. Moze sprobowac dac ogloszenie w holenderskiej gazecie (SOD majac firme komputerowa raczej ma na to pieniadze :-)) i w Internecie - (chocby na gumtree jesli maja holenderski odpowiednik) i moze znajdziemy nasz Atarowski skarb... :-)
    Ramos @2010-08-30 11:31:40
    Z tego wynika, że Apple 8-bit emulator ie był pierwszym emulatorem na Atari. Fajnie by było zaangażować się w szukanie i zdobyć ten programik, może da się namierzyć tych ludzi? Jeśli są miłośnikami Atari albo starych komputerów to może skupiają się w jakiś klubach lub mają swoje strony?
    Kaz @2010-08-30 14:29:54
    Ramos - nie bardzo rozumiem, dlaczego emulator Apple? Przejezyczenie? Chodzilo Ci o emulator MS-DOS?

    Pomysl z szukaniem dobry, ja myslalem o tym, zeby na zachodnich forach (AtariAge, Atari Forum) popytac. Jezeli to bylo kolekcjonerzy to powinni przegladac "branzowe" strony. Chociaz 15 lat minelo i roznie to moze byc.
    Ramos @2010-08-30 17:55:03
    @Kaz: Takie skojarzenie z emulatorem Apple II jak pisałeś, że jest to pierwszy emulator na Atari innego komputera :) A tu niespodzianka pierwszy był emulator MS-DOS, szkoda że go jak na razie nie ma :(
    Dracon @2010-08-30 20:34:14
    Dla mnie koles troche za bardzo "poplynal" w swoich opowiesciach. Odnosze wrazenie, ze lubi koloryzowac. Emulator MS-DOS-a na 8-bitowym sprzecie, w tym czasie?! Nie dajmy sie nabrac, tym bardziej, ze jakos nic nie ocalalo... ;P Jesli by to byla prawda, to dzis bohater wywiadu powinien zarabiac miliony - z taka banka nie od parady. :)
    Poza tym nieco problematyczne jest jego czlonkostwo w HTT - moze byl tylko "czasowym" wspolpracownikiem??? W Atariki (http://atariki.krap.pl/index.php/High_Te...) ostatnie edycje robil sam (slynny) Frankenstei i wcale nie wpisal na liste membersow owego S.O.D. ! :o
    Kaz @2010-08-30 22:04:09
    Ramos - nie sadze, zebym napisal o emulatorze Apple, ze byl pierwszy, skoro na Atari wczesniej byl na przyklad zXEmulator - emulator ZX Spectrum 16K. Poza tym - chodzi o emulatory publicznie znane, a nie takie, ktore gdzies ktos tam mial.

    Dracon - emulator MS-DOS-a to cos niemozliwego w koncowce lat 90-tych? Przeczytaj dokladny opis tego, co to moglo, a czego nie moglo. Ja nie widze nic szokujacego w odczycie dyskietek w formacie pc (TOMS-y tez robily), ani odczycie malych plikow tekstowych czy graficznych, ani nawet emulacji plikow wsadowych... To, ze nic nie ocalalo, jest raczej czestym przypadkiem w takich sytuacjach. Jezeli SOD sciemnia, co oczywiscie jest mozliwe, ale w co osobiscie watpie, to bardzo dobrze sciemnia ;).

    Ostatnie pytanie raczej do Freddiego. Przeczytaj uwaznie wywiad. Wynika z niego, ze juz po wstapieniu SOD do HTT grupa ta stala sie bardzo nieproduktywna i szybko zaprzestal wspolpracy. Jak wiemy, grupa potem "siadla", nie doszlo nawet do wydania dema "The Platinum"... Byc moze Freddie zapomnial o tym okresie wspolpracy, skoro nie zaowocowal zadna konkretna produkcja z SOD-em.
    Stormtrooper of Death @2010-09-03 13:05:25
    I just read the comments on this interview. As a confirmation i send the editor of this website a file, containing the WatchDiz! demo from the High Tech Team. As you then can see, my name Stormtrooper is also on the screen of this demo.

    Greetings from Stormtrooper of Death
    Kaz @2010-09-03 14:44:16
    stalker @2011-01-07 13:10:18
    Adres nadal aktualny?

    Generaal van Haersoltelaan 35
    5623 Eindhoven, The Netherlands

    http://tinyurl.com/39db2l4
    Kaz @2011-01-16 17:53:26
    Stormtrooper of Death @2011-09-22 09:08:26
    The adres of Generaal van Haersoltelaan is not valid since a long time ago. It was our old adress in the 90s for "The Corporation" Atari 8bit demo team of Eindhoven (Hollandia).

    I , Stormtrooper had contact with Frankenstein (HTT) and Prizm(HTT) last years (2009/2010).

    Greetings.
    Frankenstein @2015-09-15 21:28:05
    What a load of crap! :)
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Szukam gry (2)
    ostatni: 13-10-2024 06:39, Vidol
    Kupię sprawną SN-360 z zasilaczem (1)
    ostatni: 13-10-2024 02:00, LotharPL
    Porównanie Atari Falcon vs A1200 (77)
    ostatni: 13-10-2024 01:30, as...
    Uprościłem Starquake (11)
    ostatni: 13-10-2024 00:48, starymarabut
    AI Wars (3)
    ostatni: 12-10-2024 22:01, rafaldudek
    Motocross (LiteRally) (652)
    ostatni: 12-10-2024 18:50, Atariteca
    ACSI2STM / 1040 STE / TOS 1.06 - ... (29)
    ostatni: 12-10-2024 17:45, pigula
    Zróbmy razem grę...TONY 2 (22)
    ostatni: 12-10-2024 10:41, Wolfen
    DynaBlaster XE (4)
    ostatni: 12-10-2024 09:53, Demorgh
    Filterek do Blizzarda (102)
    ostatni: 12-10-2024 02:20, ascrnet
    Problem Jasia cover (94)
    ostatni: 12-10-2024 01:46, thewasp
    SID i POKEY (698)
    ostatni: 11-10-2024 21:11, emkay
    MultiCLK Module for Atari 8-bit (17)
    ostatni: 11-10-2024 17:12, pancio
    Gra "TONY" (425)
    ostatni: 10-10-2024 22:48, xbx
    PBTOOLS - para narzędzi do manipu... (2)
    ostatni: 10-10-2024 21:55, Jeffrey S Worley

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2835
    Ostatnio zarejestrowany: QPbmCRVM
    Postów ostatniej doby: 61

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (87)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»