atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (15)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (15)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (22)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
Ankieta dla zainteresowanych efektami w demie z 2024-08-30 17:54 (22)
Autorzy o demie "The Coders' Guide to the Demoscene" z 2024-08-26 14:29 (35)
Przejście gry "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-26 14:23 (9)
Autorzy "Technical Difficulties" z 2024-08-25 16:58 (9)
Autorzy o "Auf Wiedersehen Monty" z 2024-08-23 20:56 (13)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (33)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-07
Liczba katalogów: 8477, liczba plików: 37049
Zmian katalogów: 66, zmian plików: 100

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2933 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Submarine Commander
Opis gry autorstwa Sonara:

Przedmowa

Gra "Submarine Commander" w przeciwieństwie do "Silent Service" rzuca nas na akwen Morza Śródziemnego, gdzie operując w pobliżu słynnej wyspy Malta będzie dane nam się zmierzyć z konwojami niemieckimi, a także włoskimi. Humorystycznie dodam, że możemy sobie wyobrazić, że to słynny polski "ORP Dzik" pod dowódctwem Bolesława Romanowskiego lub "ORP Sokół" pod komendą Borysa Karnickiego (Toto), znane w czasie II wojny światowej na Malcie jako Straszne Bliźniaki. "ORP Sokół" byłby w tych wyobrażeniach na wyrost, bo jak można na przykład zaatakować włoski krążownik na morzu, który w tym czasie stał w remoncie.



Z czym to się płynie

Na poniższym screenie widzimy nasz panel zarządzania okrętem. Mamy tutaj:

  • wskaźnik wychylenia pióra sterów głębokości, a także kierunku
  • głębokościomierz w stopach
  • kompas
  • detektor płytkich wód który wizualizuje nasz okręt od lewej burty
  • zegar operacyjny
  • czujnik zawartości tlenu na okręcie



    mamy też manometry:
  • po lewej:
    T – (Torpedos) ilość torped
    F – (Fuel) paliwo do silników diesel
    C – (Cells) stan naładowania akumulatorów
    S – (Speed) prędkość
  • po prawej:
    C – (Cells) poziom uszkodzeń akumulatorów
    I – (Instruments) poziom uszkodzeń instrumentów okrętowych
    H – (Hull) poziom uszkodzeń kadłuba
    E – (Engines) poziom uszkodzeń silników

    Podstawy dowodzenia okrętem podwodnym

    Najważniejsza jest nawigacja. Bez poprawnej nawigacji nigdy nie spotkamy wroga. Musimy szybko się odnaleźć na okręcie. Jako żółtodzioby, uruchamiamy najpierw silniki klawiszami 1-9, zero to stop. Wynurzamy się (joy do góry), odpalimy diesle dające nam soczyste 20 węzłów, co jest w zupełności wystarczające do deptania po piętach konwojom w akwenie. Natomiast pod wodą, co oczywiste, będziemy się poruszać wyłącznie na sinikach elektrycznych, dużo wolniej.

    M jak mapa

    Na poniższym screenie widać pozycję mojego okrętu, to ten biały krzyżyk. Jest tuż pod Afryką, w okolicach Bengazi (na zachód od Tobruku). Na południe ode mnie znajduje konwój. Jest oznaczony czarną kropką. Na kompasie możemy odczytać mój kurs. Idę na południe – czyli na zbliżenie na dieslach, w pozycji nawodnej, z prędkością 20 węzłów. Za chwilę będzie alarm i będę musiał zanurzyć się na głębokość peryskopową do jakichś 30-35 stóp nad okrętową stępką.



    Alarm

    Tuż po zanurzeniu się (joy w dół), tutaj jakieś 40 stóp, przełączamy (klawiszem S) ekran między widokiem sonarowo-radarowym. To takie zabawne połączenie obu w grze "Submarine Commander". Jak wiadomo detekcja sonarowa podczas II wojny światowej nie miała wizualizacji ekranowej. Zabawny fakt numer dwa – okrągły ekran, na którym ją mamy, przypomina amerykański radar SJ, który wizualizował cele dookooła okrętu na ekranie. Radar SD wprawdzie obracał głowicą, ale wizualizował przeszkodę tylko skaczącą sinusoidą. Wracając do radaru SJ – radar nie pingował tak jak sonar, bo działo się to tak szybko, że to jest niemożliwe, więc w tym elemencie "Submarine Commander" potężnie nas bajeruje.



    Tutaj musimy manewrować już przy pomocy wychylenia pióra sterów kierunku, pilnie bacząc na to, by nie wyskoczyć powyżej 30 stóp, ponieważ wróg zrobi z naszego kiosku/okrętu sito.

    Gdy cel na radarze SJ znajdzie się naprzeciw okrętu, gdzieś na 1/4 wysokości ekranu, jest to idealna pozycja do ataku torpedowego. Wystawiamy peryskop (P) – przymierzamy jak "błogosławiony zatopiony podwodniak przykazał" i ślemy (przycisk fire) wszystko, co nam się napatoczy na nitkę okularu, na dno.

    Co wygodniejsi mogą manewrować na peryskopie, ale namierzanie celów na radarze SJ jest skuteczniejsze. Jak widać nad ekranem radaru mamy mały kwadratowy ekran pokazujący nam pionowe "piki". Jest to pozycja wrogów i ilu ich pozostało – więc KURS LEWO NA BURT! IDZIEMY NA ZBLIŻENIE!



    Nie zapominaj zerować pióra sterów by przerwać zanurzenie wynurzenie bądź zwroty! To tyle.

    Zakończenia alternatywne

    1. Wypuściłeś wszystkie torpedy w pole, za co zdegradowano cię do kibelmajstra. 2. Zużyłeś całe paliwo na okręcie i prąd morski roztrzaskał was o skały Tobruku. 3. Udusiłeś siebie i załogę, w ten idiotyczny sposób posłałeś was na dno, stając się karmą dla planktonu. 4. Zwyciestwo w kampanii zapewnia całkowite wyczyszczenie akwenu z zespołów wroga!

    Powodzenia nie życzę, to nie na miejscu, bo w twojej sytuacji kapitana powódź to wróg podwodniaka. Więc życzę sukcesów!

    Ulubiony cytat z książki "Torpeda w celu" Bolesława Romanowskiego: "Panie kapitanie, te cholery mi prąd kradną" (kuk okrętowy do Romanowskiego z żalem, że załoga smaży placki ziemniaczane na ogrzewaczach wyrzutni torpedowych).

    O grze i jej sukcesie tutaj.

    Post Scriptum: są tylko dwa typy okrętów. Okręty podwodne i ich cele. Zatem do ataku!

    Klawiszologia:

    joystick - wychylenie pióra sterów głębokości
    fire - odpalenie torpedy
    0-9 - prędkość okrętu
    B (Blow Ballast) - szas / wynurzenie awaryjne
    C (Crash Dive) - zanurzenie awaryjne
    N (Neutralise) - anulowanie B lub C
    P (Periscope) - peryskop
    M (Map) - mapa
    S (Sonar) - sonar, a raczej radar... ale sonarujący

    Przepraszam? Posiada pan może nowy Submarine Commander? No.... jakiś może się znajdzie:



    sOnar / Classic Games Shrine

    2019-08-08 12:42 by Kaz
    komentarzy: 33
  • nie ten radar @2019-08-08 15:24:46
    Oj pomyliłem SD Radar z SJ Radar. Mea Culpa. Cały czas chodzi o radar SJ - następcę radaru SD. Właściwie SJ był nakładką na SD. Zasięg jakieś 3 mile. SV Radar miał już zasięg około 30 mil i życie podwodniaka stało się rajem. Pozdrawiam. PS1. Erraty in the progress. PS2. Proszę ten post usunąć po poprawkach. Tnx
    Kaz @2019-08-08 17:15:49
    Hejka, poprawione. Ale komentarz zachowajmy! Każdy popełnia błędy, szacun za ich zauważanie i poprawienie, a jest to dobry przykład dla innych.
    nie ten radar @2019-08-08 19:54:06
    przyznaję sie do lenistwa - nie sprawdziłem dokładnie artykułu w finale. dwa przyznaję się do pisania go podczas grania stąd wyszło jak wyszło ale to musi być wybaczone. wciągnęła mnie głębia ;)

    ps. dodam, że gra ma koniec. są to napisy ale warto się sprawdzić jako dowódca okrętu S-Class i U-Class Submarine, bo takie głównie operowały z Malty. Dzik i Sokół należały klasy U.
    solo/ng @2019-08-10 00:30:03
    zagram!
    swietna grafika z title Kaz.
    urborg @2019-08-10 06:41:06
    Dzięki za opis. Grało się w to grało. Widzę że wszystko generalnie dobrze rozgryzłem. Silent Service co prawda był pod wieloma względami lepszy. Wierniejsza symulacja, lepsza grafika i silniej odczuwalny klimat. Niemniej jednak w Submarine Commander też grałem z przyjemnością. Nowością był ten widok jakby echosondy, to że trzeba było uważać żeby nie zaryć w dno, ewentualnie można było położyć okręt na dnie. Nie znałem tła historycznego gry i zawsze wyobrażałem sobie nie realia II wojny ale raczej zimnowojenne (patrz film polowanie na czerwony październik). To co mnie trochę śmieszyło to że Morze Śródziemne wydawało się mieć rozmiary dużego jeziora. No i potworna bezwładność steru i okrętu. Manewr zwany "szalonym rogerem" Czyli obrót okrętu o 360 stopni w tej grze wymagał sporo miejsca. Gdyby odnieść to do skali mapy to pewnie okręt zataczał okrąg o promieniu kilkudziesięciu kilometrów. Tak poza tym nie wiem czy mnie pamięć nie myli ale w grze chyba była tez kompresja czasu, choć moge się myli.
    Kaz @2019-08-10 07:38:15
    Też grałem w to z przyjemnością, bo jak na 8bit gra zachowywała dobry balans między wciągającą rozgrywką a wymaganiami gry symulacyjnej. Oczywiście Submarine Commander był znacznie prostszy niż Silent Service, przez co próg wejścia dla gracza bez intstrukcji był znacznie niższy. Ale instrukcja do SC była przecież dostępna, pojawiła się w piśmie "Komputer - 44 gry na Atari" (str. 33-34). Co prawda autor opisu sugerował, że inspiracją do gry było Morze Norweskie, ale w tamtych czasach takie przekłamania były niezauważalne i pomijane. Mamy też skan oryginalnej instrukcji w Bibliotece Atarowca, można sobie ściągnąć pdf.

    Solo - dzięki! Sprecyzuję, że to tylko iliustracja do artykułu, nie ekran tytułowy gry :D
    nie ten radar @2019-08-10 10:07:15
    nie było kompresji czasu w Submarnine Commander. nie było to potrzebne ze względu na to, że akwen przemierzało się w parę minut.

    kompresja była wprowadzona dopiero od czasów silent service II. widać tam w prawym dolnym rogu zegarek z rozłożonym paskiem. to właśnie TIME SPEED kapitanie ;)
    janek @2020-07-21 00:43:40
    Ja sobie zawsz wyobrażałem że pływam niemieckim ubotem
    sOnar @2021-06-25 16:05:10
    No i fajnie janek. U-boot też człowiek ;). Czyż właśnie nie nasza własna wyobraźnia w tej grze pozwalała nam się w tej grze świetnie bawić?
    xdrW @2021-10-01 11:21:41
    LIpJ
    xdrW @2021-10-01 11:22:33
    LIpJ
    gBqsPxAZ @2024-07-26 06:05:08
    1
    gBqsPxAZ @2024-08-09 16:03:55
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 17:53:36
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 17:53:51
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 17:58:10
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 17:58:55
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 17:59:11
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 17:59:28
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 17:59:44
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 17:59:59
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 18:00:15
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 18:00:31
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 18:00:47
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 18:01:03
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 18:01:19
    -1" OR 2+255-255-1=0+0+0+1 --
    QPbmCRVM @2024-10-10 18:01:35
    -5 OR 583=(SELECT 583 FROM PG_SLEEP(15))--
    QPbmCRVM @2024-10-10 18:01:50
    1Ŕ§Ŕ¢%2527%2522
    QPbmCRVM @2024-10-10 18:02:17
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 18:03:07
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 18:03:23
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 18:03:38
    1
    QPbmCRVM @2024-10-10 18:03:53
    1
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Zróbmy razem grę...TONY 2 (9)
    ostatni: 10-10-2024 23:07, rafaldudek
    Gra "TONY" (425)
    ostatni: 10-10-2024 22:48, xbx
    PBTOOLS - para narzędzi do manipu... (2)
    ostatni: 10-10-2024 21:55, Jeffrey S Worley
    Ciekawostki (5579)
    ostatni: 10-10-2024 18:19, j_g
    Gry w GTIA (63)
    ostatni: 10-10-2024 15:21, Kaz
    Motocross (LiteRally) (649)
    ostatni: 10-10-2024 14:54, gorgh
    IBM Tetris... (6)
    ostatni: 10-10-2024 14:33, Kaz
    Problem Jasia cover (93)
    ostatni: 10-10-2024 09:37, Kaz
    Grupa Pink Softhard (89)
    ostatni: 10-10-2024 09:09, Kaz
    Filterek do Blizzarda (100)
    ostatni: 10-10-2024 08:35, adi
    ACSI2STM / 1040 STE / TOS 1.06 - ... (22)
    ostatni: 09-10-2024 23:44, hawix
    SID i POKEY (695)
    ostatni: 09-10-2024 22:51, nogorg
    Zmiany w bazie gier, dem, użytków (951)
    ostatni: 09-10-2024 20:51, Kaz
    Doom na lampce i nie tylko (9)
    ostatni: 09-10-2024 16:25, Cyprian
    MultiCLK Module for Atari 8-bit (15)
    ostatni: 08-10-2024 20:03, mono

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2834
    Ostatnio zarejestrowany: CpjJwWHV
    Postów ostatniej doby: 30

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
    Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
    Tomasz Dajczak i Kaz (22)
    Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (15)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
    "mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (87)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (50)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»