atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Pańcio prezentuje BT100 z 2021-08-02 08:09 (0)
Piter będzie ogrywał "Zero-5" na Falconie z 2021-08-01 13:43 (1)
Amarok zaprezentuje "Rasta Converter" z 2021-07-30 15:07 (3)
PeBe znów prezentuje "SFX Tracker" z 2021-07-29 10:52 (7)
Środowisko prasowe 28 z 2021-07-28 01:08 (0)
Tiger opowie o swojej grafice z 2021-07-26 22:41 (19)
Pańcio zaprezentuje BT100 z 2021-07-25 20:16 (4)
Będę grał w grę... "Millenium 2.2" z 2021-07-23 22:15 (3)
PeBe prezentuje swój program muzyczny z 2021-07-22 23:19 (5)
Narzędzia od Fox-a z 2021-07-22 10:48 (4)
Spotkanie z redaktorami "Świata Atari" z 2021-07-20 14:44 (1)
Wielki finał cyklu "MegaLoMania" z 2021-07-19 12:31 (17)
Będę grał w grę... "Ultima III" i inne! z 2021-07-16 16:21 (1)
Nasze nagrania: "Środowisko prasowe #24" i "MegaLoMania #15" z 2021-07-15 22:56 (2)
Środowisko prasowe cz. 26 z 2021-07-14 12:38 (12)
Atarowskie pismo w Empiku! z 2021-07-12 21:56 (19)
Lost Party 2021 za nami z 2021-07-12 11:31 (8)
Będę grał w grę... "Populous II" z 2021-07-10 00:59 (6)
Wspomnienie Jasona "TMR" Kelka z 2021-07-08 23:13 (9)
Co może być w środę? z 2021-07-07 09:30 (2)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (9)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (123)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Narzędzie do tworzenia scrolli
Kolega Sebastian "tr1x" Pawlak podesłał ostatnio maila ze skromnym początkiem: "Zastanawiam się, czy narzędzie, które zaprogramowałem, ma jakąś wartość i ewentualnie byłoby godne wzmianki na AtariOnline.pl". Doświadczenie uczy, że im skromniejszy wstęp, tym ciekawsza zawartość, i tak też było w tym przypadku! Mail zawierał załącznik - program Scroll Packer, o którym autor napisał tak: "Zrobiłem w Pythonie skrypt, który nazwałem "Scroll Packer". Chciałem zapoznać się z Pythonem oraz potrenować programowanie scrolli na Atari, narysowałem także kilka zestawów fontów. Mam nadzieję, że przy okazji powstał skrypt, który być może komuś się przyda. Ma on za zadanie ułatwić przygotowywanie danych do scrolli tekstu na Atari, na potrzeby demek i gier.



Obsługiwane są scrolle zarówno jednoznakowe, jak i o najróżniejszych rozmiarach np. 2x2 znaki, 2x3 znaki itd. W jednym scrollu możemy na przykład łatwo uzyskać różne style fontów pochodzące z odrębnych zestawów (każdy zestaw znaków może pochodzić od innego autora i mieć inną organizację wewnętrzną tzn. rozłożenie w pliku elementarnych znaków, z których budowane są duże znaki). Prosto możemy też stworzyć scroll, który korzysta z bogatego zestawu fontów, które są rozbite na kilka plików (np. oddzielnie litery i cyfry, oddzielnie znaki interpunkcyjne, oddzielnie znaki specjalne, oddzielnie litery i cyfry wytłuszczone).

Twórca scrolla może definiować, a następnie używać tagów służących między innymi do przełączania aktywnych fontów. Skrypt generuje dane wyjściowe, które zawierają tylko te znaki, które faktycznie zostały użyte w tekście scrolla - pozwala to zaoszczędzić pamięć.

Można uzyskać dane wyjściowe w formacie dla asemblera bądź języka C, zarówno dziesiętnie jak i heksadecymalnie. Przygotowałem przykłady demonstrujące możliwości stworzonego skryptu oraz różne podejścia do scrolli na poziomie programowania w assemblerze. Zapraszam do uruchomienia plików *.XEX oraz ewentualnego zerknięcia na pliki *.ASM. Z kolei pliki *.json zawierają definicje potrzebne do stworzenia danych scrolla oraz sam tekst scrolla.

Zestaw dostępny na moim GitHubie tutaj."




2020-08-29 19:31 by Kaz
komentarzy: 9
Kaz @2020-08-29 19:48:44
Gżegżółka! :D

Fajnie się zapowiada - a jakie są maksymalne wymiary fontu? Zrobiłem filmik, a nie wiem :D

Przy okazji, dla tych co nie czytają napisów, autorem tej muzyki w podkładzie jest Yerzmyey, a tytuł utworu to "Chasing".
gorgh @2020-08-29 20:49:12
Z tego co dobrze zrozumiałem z relacji Trixa tutaj mamy do czynienia z kopiowaniem ekranu jak w trybie graficznym, bardzo fajne rozwiązanie
tr1x @2020-08-29 21:36:19
KAZ, dzięki za przygotowanie oraz zamieszczenie Nowinki ze Scroll Packerem.

Scrolle mogą mieć szerokość/wysokość od 1 do 8 znaków (ta górna granica jest w sumie jedynie sztucznym ograniczeniem, którego można się pozbyć modyfikując wartość stałej w skrypcie).

Wszystkie przykładowe scrolle działają w trybach znakowych (nie graficznych). Przy czym w kodach asemblerowych przykładów stosuję dwa różne podejścia do tematu. Pierwsza, chyba najpopularniejsza, technika polega na używaniu znaków znajdujących się w pamięci - mamy 128 znaków (+128 znaków o odwróconym kolorze); jeśli podmieniamy zestaw znaków korzystając z DLI, to każdy wiersz scrolla o wysokości większej niż 1 znak może korzystać z innego zestawu znaków. Druga technika polega na tym, że na ekranie jest tylko tyle unikatowych znaków, aby pokryć obszar od lewego do prawego marginesu - podczas przesuwania scrolla, do znaków znajdujących się tuż za prawym marginesem ekranu kopiowane są dane definiujące wygląd znaków (po 8 bajtów dla każdego znaku); dzięki tej technice udało się uzyskać znacznie więcej różnie wyglądających znaków w scrollu niż w przypadku pierwszej techniki. Nie jestem przekonany, czy wystarczająco zrozumiale to opisałem. Pewnie osoba zainteresowana więcej zrozumie przeglądając przykładowe programy w asemblerze niż czytając powyższy opis.
gorgh @2020-08-29 22:18:24
sprytne!
sun @2020-08-30 12:10:58
No, to wypłynęło na bezkresny przestwór internetu :)
Widziałem to już jakiś czas temu :)
Kaz @2020-08-30 12:39:53
Sun - ale prywatnie, od kolegi :). W sieci premiera - i bardzo dobrze, bo to się może przydać, szczególnie początkującym.
Sun @2020-08-30 18:25:11
Jasna sprawa, przyda się z całą pewnością.
jhusak @2020-08-31 20:15:04
Wydaje mi się, że gdzieś kiedyś znalazłem fontowisko, fonty skroli wyciągnięte z demek czy interek. Ktoś? Coś? Gdzieś? Kiedyś?
Kaz @2020-08-31 20:26:40
Nie wiem Kuba, czy akurat to miałeś na myśli, ale mamy takie dwa fontowiska:

- zbiór fontów z Atari:
http://atarionline.pl/v01/index.php?suba...

- zbiór fontów z C64:
http://atarionline.pl/v01/index.php?suba...

To zbiory moje i podesłane przez czytelników, a formę ich prezentacji przygotował Mały z grupy Sword. To jest w dziale "Poradniki", na pasku po lewej stronie strony :D
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Silly Venture 2k20 (+1) - uniting... (323)
ostatni: 02-08-2021 23:11, greymsb
NeoTracker - sample (27)
ostatni: 02-08-2021 22:39, sun
SFX-Tracker (411)
ostatni: 02-08-2021 22:38, pin
Wydruk przez interfejs SIO-Centro... (13)
ostatni: 02-08-2021 19:08, Kaz
Konkurs na grafikę ATASCII (19)
ostatni: 02-08-2021 18:19, gorgh
Żarty, dowcipy, suchary tematyczne (85)
ostatni: 02-08-2021 16:26, pgru
Gra "Cyborg" (3)
ostatni: 02-08-2021 15:42, tatqoo
RastaConverter by Jakub Dębski (793)
ostatni: 02-08-2021 11:58, tebe
Informacje o Graph2Font (G2F) (92)
ostatni: 02-08-2021 11:58, tebe
Stara prasa o komputerach (21)
ostatni: 02-08-2021 09:43, mlc
Prośba o info o giełdach (48)
ostatni: 02-08-2021 08:15, Kaz
Dude Story - opóźnienia, postępy.... (59)
ostatni: 01-08-2021 21:33, Mq
Drukarka (triskarny) Tesla BT100 (25)
ostatni: 01-08-2021 17:56, Kaz
Listingi z Moje Atari (32)
ostatni: 01-08-2021 14:59, Kaz
Potrzebny ponton!!! (1)
ostatni: 01-08-2021 14:47, IRATA4

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2362
Ostatnio zarejestrowany: sopelll2
Postów ostatniej doby: 32

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (13)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
Wolfgang Burger i Grey (0)
Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (20)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (28)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (22)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (56)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (29)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»