atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Zbigniew Kasprzycki - współtwórca Polskiego Logo z 2024-03-15 22:25 (4)
"Zoltar Cosmic Pirates" w sieci z 2024-03-15 12:21 (6)
KWAS #32 z 2024-02-16 00:08 (39)
Która kolorystyka okładki lepsza? z 2024-02-11 18:30 (36)
Demo gry "Tony: Montezuma's Gold z 2024-02-05 21:09 (53)
Wywiad z Mariuszem Jaroszem z 2024-01-31 11:43 (12)
Nachodzi "Cosmic Hero 2" z 2024-01-28 06:27 (21)
Miniaturowe Atari (FPGA) z 2024-01-26 11:46 (14)
Światowa premiera "Cyborg Warriors"! z 2024-01-17 18:38 (40)
Grel #2 już dostępny! z 2024-01-11 19:21 (29)
Śmierć śmieciom! z 2024-01-06 21:23 (30)
Nowy program kopiujący "Microcop 61KB" z 2024-01-02 17:29 (25)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim z 2023-12-30 19:11 (12)
I po świętach! Kręcimy kołem z 2023-12-28 00:59 (13)
Wesołych Świąt 2023! z 2023-12-23 12:36 (18)
Silly Venture 2023 WE za nami z 2023-12-13 09:16 (17)
Pisma "Atari Fan 8" oraz "Grel 2" z 2023-12-07 17:32 (12)
From PLATO to Fujinet z 2023-11-25 23:16 (12)
Nowy ASAP i RECOIL z 2023-11-23 12:05 (8)
Zapowiedź gry "Goldaktari" z 2023-11-08 02:14 (10)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (11)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (2)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-03-16
Liczba katalogów: 8377, liczba plików: 36679
Zmian katalogów: 0, zmian plików: 0

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2817 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Jack the Nipper na małe Atari

Miłą niespodziankę na Nowy Rok przygotowali nam Terrence „Tezz” Derby i Mariusz „mariuszw” Wojcieszek, publikując konwersję klasycznej gry przygodowo-zręcznościowej Jack the Nipper. Kod powstał na podstawie wersji na ZX Spectrum wydanej w 1986 roku przez Gremlin Graphics, a efekty dźwiękowe przeniesiono z wersji na Amstrada.

O co chodzi w grze? Można zauważyć pewien wspólny rys rozgrywki z opublikowaną niedawno przez Mariusza konwersją Skool Daze – w tamtej grze naparzaliśmy z procy do nauczycieli i aplikowaliśmy szkolnym kolegom fangi w nos, a tutaj realizujemy jeszcze szerszą gamę marzeń o łobuzowaniu: psocimy na potęgę i robimy to, czego zwykle nie można robić bez konsekwencji w prawdziwym świecie.


Możemy np. niszczyć przedmioty zrzucając z odpowiedniej wysokości (uważajmy, aby w ten sposób przypadkowo nie utracić bezpowrotnie tych przydatnych później), strzelać ziarnami grochu (po zebraniu odpowiedniej rurki), czyścić kartę kredytową naszej mamy czy straszyć koty.

Wszystko to robimy tak długo, aż widoczny u dołu „niegrzecznościomierz” (NAUGHTY-O-METER) osiągnie 100%. Trzeba jednak bardzo uważać podczas poruszania się między pomieszczeniami. Zetknięcie się z dorosłymi kończy się klapsem w tyłek – a po każdym laniu widzimy efekt na dolnym panelu: rosnący wskaźnik zaczerwienienia skóry (RASH) i jeśli dojdzie on do 100%, Jack traci jedno życie. Również kontakt z wieloma innymi stworzeniami zwiększa zaczerwienienie.



Przedmioty występujące w grze: rurka do strzelania grochem (aby zlikwidować duszki), karta kredytowa (oznaczona literą A), kawałek gliny, buteleczka z klejem, bateria, odważnik (z cyfrą 8), środek chwastobójczy do niszczenia kwiatów (wygląda jak dwie buteleczki z trupimi czaszkami), klucze, nocnik, dyskietka, paczka nawozu, mydło w proszku, klakson (do straszenia kotów), bomba, walkman, słuchawki, talerze, wazy, pluszowe misie.

Całość jest graficznie bardzo dopracowana, co w swoim czasie było znakiem firmowym produkcji Gremlin Graphics.


Jak opowiada Tezz na Atari Age, chłopaki poświęcili dużo czasu na przepisanie silnika sprajtów, aby zwiększyć jego wydajność w porównaniu do wydań na inne platformy (w efekcie szybkość jest lepsza niż na ZX Spectrum). Wkrótce ma się też pojawić wersja na Atari ze 128KB pamięci, w której to wersji dodatkowa przestrzeń będzie wykorzystana na przechowanie prekalkulowanych faz ruchu (przesuniętych/ odbitych lustrzanie), co jeszcze bardziej przyspieszy rozgrywkę.

Na koniec ciekawostka: główna postać jest luźno oparta na bohaterze brytyjskiego komiksu Sweeny Toddler, publikowanego od 1973 roku. Autorzy gry zastosowali nawet podobny pomysł na nazwę postaci: Sweeny Toddler (co można przetłumaczyć jako brzdąc Sweeny) był aluzją do popularnej na Wyspach postaci Sweeneya Todda, fikcyjnego golibrody-mordercy z XVIII wieku. Z kolei nazwa Jack the Nipper (mały chłopiec Jack) odwołuje się oczywiście do seryjnego mordercy z XIX wieku, Kuby Rozpruwacza (Jack the Ripper).


Sterowanie:
• postacią sterujemy we wszystkich kierunkach za pomocą dżojstika
• FIRE pozwala na skok (zwłaszcza gdy kierujemy dżojstik do góry), ale umożliwia też strzelanie
• klawisze 1 i 2 służą do podnoszenia i upuszczania przedmiotów (kieszeń widzimy po prawej stronie panelu),
• RETURN – przejście przez drzwi
• H – włączenie/ wyłączenie pauzy
• M – włączenie/ wyłączenie muzyki podczas gry
• Q – wyjście z gry


Twórcy gry:
• wersja oryginalna: Greg A. Holmes (drobna pomoc: John Holmes)
• obrazek tytułowy: Peter M. Harrap
• muzyka i efekty dźwiękowe: Ben Daglish
• wersja na małe Atari: Terrence „Tezz” Derby, Mariusz „mariuszw” Wojcieszek

Pliki do pobrania: XEX, ATR.

Życzymy miłej zabawy z nową grą i wszystkiego najlepszego w 2018 roku, oby działo się jak najwięcej pozytywnych rzeczy w świecie Atari! :)

2017-12-31 14:32 by "Adam"
komentarzy: 29
xxl @2017-12-31 14:42:04
youtube.com/watch?v=BOPlK10Rcdk
the fender @2017-12-31 14:47:18
! wow :)
Yolk @2017-12-31 15:27:06
Piękna konwersja i cudowny prezent na koniec roku. Gratulacje i podziękowania dla autorów!
larek @2017-12-31 16:01:32
Pięknie wygląda. Dziękuję.
IRATA4 @2017-12-31 16:02:27
muzyczki brakuje -nie znam oryginału ale słychać że brakuje ;-), poza tym PERFECT
larek @2017-12-31 16:44:35
IRATA4, wciśnij klawisz "M"
maly_swd @2017-12-31 22:27:00
Czaderskie, jak to zapiernicza :)
xxl @2018-01-01 11:15:29
i jeszcze chca przyspieszac w wersji 130xe. po kilka duzych spritow animowanych na raz, bez migania... softsprity daja rade :-)
grozny byk DVD @2018-01-01 13:16:49
wyslijcie mi instalke na mejla :)
Kaz @2018-01-01 13:41:20
Jest moc without the price :D
Gratsy Tezz & Mariusz!
mariuszw @2018-01-01 17:16:06
Dzięki za pozytywny feedback ;)
xxl @2018-01-01 21:41:46
w procedurze spritow moznaby zaoszczedzic 1 cykl na bajt wysokosci sprita.

chodzi mi po glowie od dluzszego czasu kolekcja procedurek softspritow...
mariuszw @2018-01-02 12:47:03
@xxl:
tak, wiem, tam można jeszcze trochę więcej zaoszczędzić wykonując tylko jeden przebieg - teraz są dwa, pierwszy na maskę, drugi na dane. Ale skupiłem się na wersji 128K i tego nie poprawiałem.

Gra chodzi w dwóch ramkach (25FPS), ale jak jest dużo sprajtów na ekranie (np. ekran "Pralni", gdzie są cztery duże sprajty plus Jack) to animacja nie wyrabia i spada do trzech ramek (16FPS). Wersja 128K na tych ekranach trzyma 25FPS.

Co do softasprajtów, to najszybsze jakie widziałem są w grach na Spectrum są w Pentagramie i Gunfright. Tam jest użyta 3,5K tabela z przesuniętymi bajtami w Pentagramie lub 3K tabela z przesuniętymi oraz z odbitmi bajtami w Gunfright (tutaj jednak sprajty są renderowane z dokładnoscią do dwóch pikseli).

W Jacku 128K jest ogólna procedura "cache'u" do softsprajtów, która na żądanie generuje przesuniętą (i ew. odbitą) wersję sprajta, a później udostępnia ją silnikowi sprajtów. Powinno być możliwe łatwe przystosowanie tej procedury do innych gier. Źródła udostępnie z Jackiem 128K.
tebe @2018-01-02 14:54:09
taka kolekcja procedurek do softspritów dołączona jest do mads-a
xxl @2018-01-02 15:13:43
masz racje ale mi chodzi raczej o optymalizowane na szybkosc wersje z nielegalami ... ta naj najszybsza z madsa przykladowo moze byc szybsza o 4 cykle na bajt wysokosci sprita, poza tym silnik to dla mnie nie tylko procedury stawiania spritow ale caly schemat postepowania
xxl @2018-01-02 15:20:33
a wlasnie na tym schemacie postepowania, organizacji tablic i ich obslugi mozna sporo ugrac moim zdaniem
Tezz @2018-01-02 17:06:20
Thanks also for the comments about the conversion.

Happy new year to everyone.

It was on my to-do list to merge all of the two passes of the multiple sprite procedures into single pass after rewriting them but I only did some of them in the end to meet the deadline :) With Mariusz further shift table optimisations and the sprite cache for the 128K version the performance of the game overall turned out well.
STC @2018-01-02 18:11:07
To ja poproszę o taką kolekcje z turbo instrukcjami na 62k ramu.W trybach 2 i 4, może 4+ też ;). To się bardzo przyda. Biblioteki są niepotrzebne,kolekcja jak najbardziej. Dobra gra ma za zadanie używać wszystkich możliwych trików do uzyskania płynnego wyświetlania i jak najkrótszego czasu reakcji na akcję, bo bez tego nie ma dobrej rozgywki.Może ktoś w końcu zrobi orginalny dubble dragon na atari , albo inną bijatykę :D
Dobrze przekonwertowany ten Jack , ale marzy mi się , że kiedyś powstanie orginalny zaprojektowany pod Atari projekt taki jak "cudowny" "alley cat",itp. Bo porty to tylko gacie, a nie garnitur szyty na "miarę" :D
mariuszw @2018-01-02 20:24:43
Schemat działania Jacka jest taki:

1. Ekran jest (jak to w Spectrum) pod adresem $4000.
2. Gra używa bufora ekranu pod adresem $6000. Do tego bufora są renderowane sprajty a następnie z niego są przerzucane na ekran.
3. Tło ekranu jest zbudowane na znakach, to znaczy pod adresem bodajże $7200 jest 512-bajtowy bufor zawierający kody znaków tła.
4. Gra używa również dodatkowego bufora do przechowywania informacji dla każdego znaku ekranu o tym, że wymaga on kopiowania na ekran. Każde narysowanie sprajta wpisuje w odpowiednie miejsce w buforze informację o tym, że dany znak wymaga odświeżenia.
5. Po narysowaniu wszystkich sprajtów, gra sprawdza bufor z punktu 4 i dla każdego znaku wykonuje kopiowanie z bufora ekranu ($6000) na ekran ($4000) oraz przywraca tło w buforze ekranu ($6000) używając bufora z punktu 3.
6. Bufor z punktu 4 przechowuje bajt. Na początku jest tam wpisywana wartość 2 jeśli znak wymaga odświeżenia. Procedura z punktu 5 zmniejsza wartość w buforze o jeden. Dzięki temu jeśli sprajt zniknie z ekranu, to w następnym obiegu (punkt 5) zostanie przywrócone tło.

Całkiem to sprytne. W wersji na Atari trochę usprawniłem, i dodatkowo przechowuje adres pierwszego znaku w buforze (4) który wymaga odświeżenia. Dzięki temu oszczędzam na niepotrzebnym skanowaniu np. 200 bajtów w buforze, jeśli na górze ekranu nie było zmian.
pavros @2018-01-02 20:49:12
Pięknie to wygląda! Kiedyś czytałem o tej grze w Bajtku - z wiadomym uczuciem, gdyż na liście wspierających platform nie było małego Atari. Jak miło życie potrafi zaskoczyć. :)
Dracon @2018-01-03 14:09:43
"Saboteur", "Skool Daze" a teraz "Jack the Nipper" - wygląda jakby autor czytał w moich myślach. :O Prawdziwe spełnienie życzeń!!! :)
PROgramista MariuszW do ozłocenia!!!
Adam @2018-01-03 17:47:52
@xxl: a propos Twojej propozycji użycia nieoficjalnych rozkazów. Oto fragment wypowiedzi autora oryginalnej wersji na Spectrum (Grega Holmesa) dla Retro Gamera:

"Because of the big sprites I had to use illegal Z80 instructions because I ran out of registers. I had read an article in Personal Computer Weekly on this and then applied it to the sprite routine and that took some getting your head around."
https://www.retrogamer.net/retro_games80.../
raphis @2018-01-03 19:43:55
Moja nowa ulubiona gra na Atari. Thanx!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tomasz @2018-01-08 22:30:04
druga część też jest w planach ? ;)
Lukaso @2018-01-09 09:31:29
Mapa jak przejść grę jest na naszej stronie Atari.panprase.cz, sekcja mapy.
mariuszw @2018-01-09 20:20:20
Wypuściliśmy zapowiadaną wersję 128K na AtariAge.

@Tomasz: Nie, drugiej części nie mamy w planach.
jack @2018-01-12 12:44:47
Jack the nippler?
marek @2018-01-29 02:01:15
W porownaniu do c64 wyglada biednie. Kolejny dowod na wyzszosc komody
atarINTRUDER @2019-02-05 20:31:17
W grze jest błąd : po wciśnięciu klawisza 'Q' (zakończenie gry) i odpowiedzi przeczącej 'N' i tak wyjdziemy z gry :-(
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
TSFX Turbo Blizzard (4)
ostatni: 19-03-2024 11:31, baktra
PTODT Stereo II (92)
ostatni: 19-03-2024 10:03, w1k
Nowe okładki gier - FROGGER (253)
ostatni: 19-03-2024 09:21, lexx
GTIA2DVI (68)
ostatni: 19-03-2024 00:45, st_man
Rzeczy które chciałbyś w MADSie a... (122)
ostatni: 18-03-2024 22:01, jhusak
Muzycy scenowi... (60)
ostatni: 18-03-2024 20:41, jhusak
padnięta maszyna - temat do zamkn... (3)
ostatni: 18-03-2024 20:40, Ataripuzzle
Scorch - pełna gra (398)
ostatni: 18-03-2024 17:49, Mq
Poszukiwana solucja do Artefakt P... (5)
ostatni: 18-03-2024 14:20, Vidol
Program do losowania totolotka (13)
ostatni: 18-03-2024 04:27, pirx
Pismo "Grel" (34)
ostatni: 17-03-2024 21:29, Kaz
AVG Cart (121)
ostatni: 17-03-2024 19:43, sun
RMT hacking (166)
ostatni: 17-03-2024 17:21, emkay
Moje materiały wideo z grami na A... (191)
ostatni: 17-03-2024 14:02, nowy80
Pomoc - dom dziecka (1)
ostatni: 17-03-2024 13:37, maly_swd

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2769
Ostatnio zarejestrowany: Atari1040
Postów ostatniej doby: 31

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (12)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (12)
Tomasz Dajczak i Kaz (21)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (23)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (33)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»