atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Drwal powraca x 2! z 2025-06-24 23:51 (8)
Interfejs sAIOnara z 2025-06-21 07:25 (10)
Przeglądarka plików P z 2025-06-06 23:50 (18)
Pan Malarz ATASCII z 2025-06-05 11:07 (12)
Narodowe Muzeum Techniki z 2025-05-31 02:41 (14)
Nowa gra "Super Star Trek" z 2025-05-20 08:26 (23)
Nowe starocia w Bibliotece Atarowca z 2025-05-15 15:17 (5)
Autorzy się spowiadają! z 2025-05-11 17:08 (6)
Światowa premiera gry "Luckyman" z 2025-05-09 21:29 (4)
Spotkanie z autorem gry "Luckyman" z 2025-05-07 18:13 (8)
Trzy tygodnie w raju z Januszem Dąbrowskim! z 2025-05-05 19:14 (29)
Grawitacja 2025 – wyniki i filmiki z 2025-04-30 09:08 (10)
Narodziny! z 2025-04-20 12:46 (13)
Projekt emulatora Apple II z 2025-04-12 00:08 (16)
Obudowa monitora XL z 2025-04-04 13:28 (16)
Sztuka opowieści w grach RPG na Atari z 2025-04-02 13:41 (3)
Zamiana klawiatur Atari - C64! z 2025-04-01 14:37 (18)
K.W.A.S. #36 w Krakowie! z 2025-03-23 22:31 (14)
BIT BOAT - Festiwal Gier Dawnych i Niezależnych z 2025-03-20 09:10 (3)
Monitor XCL10 z 2025-02-23 19:13 (39)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2025-06-05
Liczba katalogów: 8657, liczba plików: 38823
Zmian katalogów: 6, zmian plików: 18

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2990 MB

Katalog gier (konwencja TOSEC)
Aktualizacja: 2021-07-11

Opisy gier
"Old Towers" (Atari ST) opisał Misza (19)
Submarine Commander opisał Kaz (36)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (36)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (3)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (19)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (125)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Drwal powraca x 2!
Dzisiaj nietypowa nowinka, bo rzadko się zdarza swoista "klęska urodzaju" w przypadku produkcji na małe Atari, a będzie tu mowa o dwóch powstających niezależnie grach opierających się na tym samym pierwowzorze.



(postać oryginalnego drwala)


Dokładnie 11 lat temu (co do minuty) na stronie głównej AtariOnline w cyklu opisującym gry w produkcji dałem znać o powstającej konwersji popularnej na komórkach darmowej gry Timberman (link). Rozgrywka jest prosta, chodzi w niej o ciągłe, bardzo szybkie wyrąbywanie kolejnych segmentów pnia drzewa raz z prawej, raz z lewej strony, w taki sposób, aby uniknąć przesuwających się w dół konarów.

Bardzo wczesna wersja na Atari z niezbyt gotową rozgrywką była nawet pokazywana podczas Pixel Heaven 2014. Były też plany, aby docelowa gra została wydana na kartridżu, a dodatkowym wydarzeniem przy okazji jej powstania miało być wskrzeszenie słynnego Mirage jako wydawcy na Atari.

Później zostało ujawnione, że programistą pracującym nad tamtą konwersją był Tomasz "TDC" Cieślewicz, tak więc gra powstawała w Action!, a w tym wątku na naszym forum została opublikowana lista rzeczy do zrobienia (gdyby ktoś chciał pomóc).

Konwersja nie zmaterializowała się jednak przez ponad dekadę, aż tu nagle w tym roku nie tylko temat powrócił, ale jak się okazuje wkrótce powinniśmy mieć na Atari dwie nowe gry z podobną rozgrywką.



Timberman



Pierwsza gra – pod oryginalnym tytułem – powstaje od lutego z błogosławieństwem twórców pierwowzoru z polskiego studia Digital Melody i jest na końcowym etapie prac. Sama rozgrywka jest właściwie gotowa, ale pozostały pewne szlify do wykonania (głównie graficzne).

Grę tworzy zespół w składzie:
Tomasz "Pecuś" Pecko - kod gry
Paweł "Pirx" Kalinowski - kod pomocniczy
Adam Wachowski - grafika
Aleksander "Alex" Martin - muzyka i efekty dźwiękowe

Oto, co miał do powiedzenia Pecuś na temat genezy tej konwersji:

    Po zrobieniu dwóch prostych gierek na konkursy Silly Venture, po zimowej imprezie szukaliśmy pomysłu na coś następnego. Coś w stylu gry na cztery wieczory. To znaczy takiej do napisania od zera w takim czasie (jak dwie ostatnie "produkcje").

    I nawet był pomysł na grę (nie ujawniam, bo pewnie powstanie), ale jakoś nie szło – czasami tak bywa.

    Przeglądając forum AOL zobaczyłem, że ktoś przypomniał stary wątek (którego ja wcześniej nie widziałem) o powstającej atarowskiej wersji Timbermana.

    Zobaczyłem listę potrzeb Tomka (TDC) i stwierdziłem, że podstawowa potrzeba to napisanie gry ;) Wtedy wpadłem na pomysł jak to szybko animować bez przepisywania pamięci i stwierdziłem, że to jest na tyle proste, że da się napisać w 4 wieczory :)

    Skontaktowałem się z Tomkiem, pogadaliśmy, dostałem mockupy i projekty grafik, i napisałem. Sam core gry powstał mniej więcej w te 4 wieczory. Więc wyzwanie zaliczone ;)

    Potem doszedł Alex z muzyką i Adam z grafiką, i zaczęło się dopieszczanie. Czyli więcej DLI, sprajty, coraz lepsze kolory i ładniejsza grafika. Ekran tytułowy, ekran z tablicą wyników itp., więcej opcji sterowania. Małe kroczki i gra wyglądała coraz i coraz lepiej.

    Teraz mogę spokojnie napisać, że nigdy czegoś tak dopracowanego graficznie (dzięki Adam i spadaj z kolejnymi pomysłami!) nie zrobiliśmy.

    Ale sama idea i pierwszy kod gry pozostały niezmienne. Cztery wieczory :)




To tyle od Pecusia. Dodajmy jeszcze kilka szczegółów jeśli chodzi o technikalia: gra jest pisana w asemblerze używając edytora Notepad++ z definicją składni MADS-a, kompilacja uruchamia emulator Altirra z debugerem. Poza tym mocno używany jest Atari FontMaker, w obsłudze plików graficznych pomagają skrypty pythonowe, do grafiki używany jest też sporadycznie Graph2Font (jeśli coś trudniej jest wykonać w FontMakerze), a do muzyki specjalnie zmodyfikowany player RMT bez samomodyfikacji kodu i z możliwością łatwego ustawienia miejsca na zmienne.



Drwal

Niezależnie od Timbermana w ostatnich tygodniach zaczęła powstawać inna, prostsza wersja "gry w drwala", tym razem z polskim tytułem, a praktycznie cały przebieg jej powstawania możemy na bieżąco śledzić. Wszystko dlatego, że Arkadiusz "Larek" Lubaszka na swoim kanale YouTube rozpoczął kurs dla początkujących "Piszemy grę" o tworzeniu gier na Atari XL/XE w asemblerze 6502. Przybliża w nim w spokojnym tempie tajniki zarówno kodowania, jak i tworzenia grafiki, odpowiadając równolegle na komentarze widzów na czacie.

Dotychczas powstały jedynie trzy odcinki, więc siłą rzeczy ta konwersja jest na początkowym etapie. Larek tworzy na żywo kod i autorską grafikę, dodatkowo wstępnie Michał "stRring" Radecki (muzyk znany z wielu gier, ostatnio również koder i jednocześnie jeden z widzów tego kursu) zadeklarował, że postara się przygotować muzykę.

Gra jest tworzona pod linuxem w asemblerze w składni MADS-a, używając Visual Studio Code. Pozostałe narzędzia to: emulator Atari800, Atari Font Creator do grafiki, SprEd do edycji PMG.


Larek napisał nam tak:

    Długo się wzbraniałem przed kursem, bo widziałem, jak się tego typu kursy programowania w asemblerze dostępne na YT kończyły. Programowanie jest zwyczajnie... nudne.

    Żebyśmy się dobrze zrozumieli - nudne dla obserwującego, nie dla programującego. Jednak cały czas docierały do mnie prośby związane z takim kursem, no i w końcu uległem.

    Nie chciałem, żeby to był "suchy" wykład dotyczący instrukcji procesora 6502. Nauka przy okazji tworzenia prostej gry wydawała mi się bardziej atrakcyjna. Kiedyś w Tajemnicach Atari był publikowany cykl "Piszemy demo", więc nazwa kursu "Piszemy grę" narzucała się sama.

    Koniecznie trzeba zaznaczyć, że nie jestem specjalistą w programowaniu i daleko mi do umiejętności i wiedzy osób, które tworzą gry na Atari. Tym samym kurs też jest prosty i raczej skierowany do całkowicie początkujących, którzy chcą spróbować swoich sił w asemblerze.

    Mam nadzieję, że zaowocuje to powstaniem w przyszłości nowych gier. A jeżeli nie, to może chociaż widzowie zobaczą, że stworzenie gry nie jest prostą sprawą i jeszcze bardziej docenią pracę programistów ;)


No dobrze, to co się wydarzyło w dotychczasowych odcinkach?:

1. W pierwszym Larek omówił przygotowanie środowiska pracy, pokazał przykładowe edytory na linuksie i uruchomił kilkulinijkowe miniprogramy w asemblerze - czas około 2h 28 minut:



2. W drugim odcinku Larek ogłosił, jaką grę będzie pisał i rozpoczął pracę nad nią, m.in. pokazał edytor znaków i opowiedział o kolorach w trybie znakowym, opowiedział o Display Liście i przygotował program wyświetlający wstępną wersję grafiki tła ekranu (drzewo) - czas około ok. 3h 48m:



3. W trzecim odcinku kursu była mowa m.in. o rejestrach cieniach i o tym jak działają duszki na Atari. Larek utworzył postać drwala na znakach oraz jego ręce z toporem na PMG, uproszczoną animację uderzania toporem - czas około ok. 3h 44m:




Kolejny odcinek kursu jest planowany na środę 25 czerwca od godz. 20:00 i ma być poświęcony tematowi DLI - zachęcamy do udziału wszystkich, którzy są zainteresowani kulisami powstawania współcześnie 8-bitowych gier :)



2025-06-24 23:51 by "Adam"
komentarzy: 8
pirx @2025-06-25 01:19:12
profesjonalizm timbermana przekręca licznik :)
Adam @2025-06-25 07:55:17
@Pirx: ech, lekka przesada... potrzebny Ci inny, nowy licznik ;)
Pecuś @2025-06-25 08:21:50
Jak patrzę w kod, to widzę w wypowiedzi Pirxa ogromną dawkę ironii :)

Co innego grafika.
Cosi @2025-06-25 21:13:26
Przepraszam za złośliwość, ale tak patrzę na obrazki z Larkowego kursu i widzę, że "AI" potrafi wycisnąć z procesora 6502 nawet "EOR #580" B-)
Anon @2025-06-25 21:23:21
Heh, w tamtym wątku miałem jeszcze starego nicka, czas leci... A sama gra zapowiada się miodnie
Pecuś @2025-06-26 12:18:19
Cosi - staruszku - :)
Tam jest: "EOR #$80"

:)))))
Cosi @2025-06-26 14:27:11
Pecuś: A popatrz z prawej strony, nad napisem "CZĘŚĆ"... ;-)
Cosi @2025-06-26 14:29:59
Moja teoria jest taka, że programista przedstawiony na rysunku, wspomagany sztuczną ynteligencją, zaprogramował nowy rozkaz EOR #imm16 bezpośrednio do rdzenia procesora...
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)

Aktualne tematy
[S] KORG WAVESTATE mkII / synteza... (1)
ostatni: 27-06-2025 09:03, yerzmyey
Atari 130 XE - problemy (11)
ostatni: 26-06-2025 22:33, Zenon
Poison - onEscape extEnded & reWo... (1)
ostatni: 26-06-2025 16:59, poison
Dziwne wnętrze magnetofonu xc12 (15)
ostatni: 25-06-2025 17:08, Lampart_28
Space Harrier na SIDE3 (79)
ostatni: 25-06-2025 15:20, woj76
Nowy cartridge - SubCart (27)
ostatni: 25-06-2025 14:53, Jacques
Nagrywanie gier/ składanek na dys... (33)
ostatni: 24-06-2025 20:18, CharlieChaplin
Silly Venture 2025SE - 25-lecie i... (77)
ostatni: 23-06-2025 00:36, greymsb
SID i POKEY (747)
ostatni: 22-06-2025 17:47, emkay
Poison - onEscape extEnded And re... (1)
ostatni: 21-06-2025 17:47, poison
Problems with JBW Assembler ... (7)
ostatni: 21-06-2025 11:34, mono
Ciekawostki (5646)
ostatni: 21-06-2025 00:03, CORIelectroni
Doom na lampce i nie tylko (42)
ostatni: 20-06-2025 19:13, greymsb
Zorro wersja dyskowa i kasetowa (38)
ostatni: 19-06-2025 08:34, tebe
Lost Party 2025 (21)
ostatni: 18-06-2025 22:28, VascoTristesse

Kategorie Forum Atarum

Administratorzy: Adam, Cyprian, Jhusak, Kaz
Użytkowników: 2934
Ostatnio zarejestrowany: YRptSeyXxX
Postów ostatniej doby: 13

Spotkania i zloty/Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (14)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (16)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (249)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (73)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (35)
SIO2PC-USB napisał Larek (46)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (21)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»