atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Zapowiedź Ironii 2019 z 2019-09-15 09:41 (24)
Lista gier na Lynxa z konkursu programistycznego z 2019-09-09 12:00 (23)
Wkrótce nowe gry na Lynxa z 2019-09-02 20:41 (22)
Wkrótce retro na imprezach z 2019-08-27 23:48 (16)
Niedokończona gra „Meebzork” z 2019-08-25 21:51 (7)
Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach! z 2019-08-22 00:16 (10)
Można zamawiać nową grę! z 2019-08-18 20:19 (83)
Gra w produkcji: Heartlight VBXE z 2019-08-15 15:41 (11)
Więcej w Bibliotece Atarowca z 2019-08-13 18:32 (13)
RetroBorsuk przedstawia: Space Fortress Omega z 2019-08-11 18:39 (19)
Nowa książka o Atari z 2019-08-10 08:14 (6)
Nowy opis gry podwodnej z 2019-08-08 13:42 (16)
Cartridge Ham-Pack z 2019-08-03 13:58 (39)
Nowe brzmienia Atari! z 2019-08-01 00:33 (23)
Aktualności scenowe z 2019-07-23 06:10 (12)
Lost Party - prace, wyniki z 2019-07-14 09:30 (86)
Aktualności scenowe z 2019-07-07 18:40 (18)
Nowy RECOIL z 2019-07-07 13:17 (2)
Remanent – gry z 2017 roku (2) z 2019-07-02 22:42 (10)
"Atari Fan" na Lost Party z 2019-06-27 13:52 (16)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Submarine Commander
Opis gry autorstwa Sonara:

Przedmowa

Gra "Submarine Commander" w przeciwieństwie do "Silent Service" rzuca nas na akwen Morza Śródziemnego, gdzie operując w pobliżu słynnej wyspy Malta będzie dane nam się zmierzyć z konwojami niemieckimi, a także włoskimi. Humorystycznie dodam, że możemy sobie wyobrazić, że to słynny polski "ORP Dzik" pod dowódctwem Bolesława Romanowskiego lub "ORP Sokół" pod komendą Borysa Karnickiego (Toto), znane w czasie II wojny światowej na Malcie jako Straszne Bliźniaki. "ORP Sokół" byłby w tych wyobrażeniach na wyrost, bo jak można na przykład zaatakować włoski krążownik na morzu, który w tym czasie stał w remoncie.



Z czym to się płynie

Na poniższym screenie widzimy nasz panel zarządzania okrętem. Mamy tutaj:

  • wskaźnik wychylenia pióra sterów głębokości, a także kierunku
  • głębokościomierz w stopach
  • kompas
  • detektor płytkich wód który wizualizuje nasz okręt od lewej burty
  • zegar operacyjny
  • czujnik zawartości tlenu na okręcie



    mamy też manometry:
  • po lewej:
    T – (Torpedos) ilość torped
    F – (Fuel) paliwo do silników diesel
    C – (Cells) stan naładowania akumulatorów
    S – (Speed) prędkość
  • po prawej:
    C – (Cells) poziom uszkodzeń akumulatorów
    I – (Instruments) poziom uszkodzeń instrumentów okrętowych
    H – (Hull) poziom uszkodzeń kadłuba
    E – (Engines) poziom uszkodzeń silników

    Podstawy dowodzenia okrętem podwodnym

    Najważniejsza jest nawigacja. Bez poprawnej nawigacji nigdy nie spotkamy wroga. Musimy szybko się odnaleźć na okręcie. Jako żółtodzioby, uruchamiamy najpierw silniki klawiszami 1-9, zero to stop. Wynurzamy się (joy do góry), odpalimy diesle dające nam soczyste 20 węzłów, co jest w zupełności wystarczające do deptania po piętach konwojom w akwenie. Natomiast pod wodą, co oczywiste, będziemy się poruszać wyłącznie na sinikach elektrycznych, dużo wolniej.

    M jak mapa

    Na poniższym screenie widać pozycję mojego okrętu, to ten biały krzyżyk. Jest tuż pod Afryką, w okolicach Bengazi (na zachód od Tobruku). Na południe ode mnie znajduje konwój. Jest oznaczony czarną kropką. Na kompasie możemy odczytać mój kurs. Idę na południe – czyli na zbliżenie na dieslach, w pozycji nawodnej, z prędkością 20 węzłów. Za chwilę będzie alarm i będę musiał zanurzyć się na głębokość peryskopową do jakichś 30-35 stóp nad okrętową stępką.



    Alarm

    Tuż po zanurzeniu się (joy w dół), tutaj jakieś 40 stóp, przełączamy (klawiszem S) ekran między widokiem sonarowo-radarowym. To takie zabawne połączenie obu w grze "Submarine Commander". Jak wiadomo detekcja sonarowa podczas II wojny światowej nie miała wizualizacji ekranowej. Zabawny fakt numer dwa – okrągły ekran, na którym ją mamy, przypomina amerykański radar SJ, który wizualizował cele dookooła okrętu na ekranie. Radar SD wprawdzie obracał głowicą, ale wizualizował przeszkodę tylko skaczącą sinusoidą. Wracając do radaru SJ – radar nie pingował tak jak sonar, bo działo się to tak szybko, że to jest niemożliwe, więc w tym elemencie "Submarine Commander" potężnie nas bajeruje.



    Tutaj musimy manewrować już przy pomocy wychylenia pióra sterów kierunku, pilnie bacząc na to, by nie wyskoczyć powyżej 30 stóp, ponieważ wróg zrobi z naszego kiosku/okrętu sito.

    Gdy cel na radarze SJ znajdzie się naprzeciw okrętu, gdzieś na 1/4 wysokości ekranu, jest to idealna pozycja do ataku torpedowego. Wystawiamy peryskop (P) – przymierzamy jak "błogosławiony zatopiony podwodniak przykazał" i ślemy (przycisk fire) wszystko, co nam się napatoczy na nitkę okularu, na dno.

    Co wygodniejsi mogą manewrować na peryskopie, ale namierzanie celów na radarze SJ jest skuteczniejsze. Jak widać nad ekranem radaru mamy mały kwadratowy ekran pokazujący nam pionowe "piki". Jest to pozycja wrogów i ilu ich pozostało – więc KURS LEWO NA BURT! IDZIEMY NA ZBLIŻENIE!



    Nie zapominaj zerować pióra sterów by przerwać zanurzenie wynurzenie bądź zwroty! To tyle.

    Zakończenia alternatywne

    1. Wypuściłeś wszystkie torpedy w pole, za co zdegradowano cię do kibelmajstra. 2. Zużyłeś całe paliwo na okręcie i prąd morski roztrzaskał was o skały Tobruku. 3. Udusiłeś siebie i załogę, w ten idiotyczny sposób posłałeś was na dno, stając się karmą dla planktonu. 4. Zwyciestwo w kampanii zapewnia całkowite wyczyszczenie akwenu z zespołów wroga!

    Powodzenia nie życzę, to nie na miejscu, bo w twojej sytuacji kapitana powódź to wróg podwodniaka. Więc życzę sukcesów!

    Ulubiony cytat z książki "Torpeda w celu" Bolesława Romanowskiego: "Panie kapitanie, te cholery mi prąd kradną" (kuk okrętowy do Romanowskiego z żalem, że załoga smaży placki ziemniaczane na ogrzewaczach wyrzutni torpedowych).

    O grze i jej sukcesie tutaj.

    Post Scriptum: są tylko dwa typy okrętów. Okręty podwodne i ich cele. Zatem do ataku!

    Klawiszologia:

    joystick - wychylenie pióra sterów głębokości
    fire - odpalenie torpedy
    0-9 - prędkość okrętu
    B (Blow Ballast) - szas / wynurzenie awaryjne
    C (Crash Dive) - zanurzenie awaryjne
    N (Neutralise) - anulowanie B lub C
    P (Periscope) - peryskop
    M (Map) - mapa
    S (Sonar) - sonar, a raczej radar... ale sonarujący

    Przepraszam? Posiada pan może nowy Submarine Commander? No.... jakiś może się znajdzie:



    sOnar / Classic Games Shrine

    2019-08-08 12:42 by Kaz
    komentarzy: 7
  • nie ten radar @2019-08-08 15:24:46
    Oj pomyliłem SD Radar z SJ Radar. Mea Culpa. Cały czas chodzi o radar SJ - następcę radaru SD. Właściwie SJ był nakładką na SD. Zasięg jakieś 3 mile. SV Radar miał już zasięg około 30 mil i życie podwodniaka stało się rajem. Pozdrawiam. PS1. Erraty in the progress. PS2. Proszę ten post usunąć po poprawkach. Tnx
    Kaz @2019-08-08 17:15:49
    Hejka, poprawione. Ale komentarz zachowajmy! Każdy popełnia błędy, szacun za ich zauważanie i poprawienie, a jest to dobry przykład dla innych.
    nie ten radar @2019-08-08 19:54:06
    przyznaję sie do lenistwa - nie sprawdziłem dokładnie artykułu w finale. dwa przyznaję się do pisania go podczas grania stąd wyszło jak wyszło ale to musi być wybaczone. wciągnęła mnie głębia ;)

    ps. dodam, że gra ma koniec. są to napisy ale warto się sprawdzić jako dowódca okrętu S-Class i U-Class Submarine, bo takie głównie operowały z Malty. Dzik i Sokół należały klasy U.
    solo/ng @2019-08-10 00:30:03
    zagram!
    swietna grafika z title Kaz.
    urborg @2019-08-10 06:41:06
    Dzięki za opis. Grało się w to grało. Widzę że wszystko generalnie dobrze rozgryzłem. Silent Service co prawda był pod wieloma względami lepszy. Wierniejsza symulacja, lepsza grafika i silniej odczuwalny klimat. Niemniej jednak w Submarine Commander też grałem z przyjemnością. Nowością był ten widok jakby echosondy, to że trzeba było uważać żeby nie zaryć w dno, ewentualnie można było położyć okręt na dnie. Nie znałem tła historycznego gry i zawsze wyobrażałem sobie nie realia II wojny ale raczej zimnowojenne (patrz film polowanie na czerwony październik). To co mnie trochę śmieszyło to że Morze Śródziemne wydawało się mieć rozmiary dużego jeziora. No i potworna bezwładność steru i okrętu. Manewr zwany "szalonym rogerem" Czyli obrót okrętu o 360 stopni w tej grze wymagał sporo miejsca. Gdyby odnieść to do skali mapy to pewnie okręt zataczał okrąg o promieniu kilkudziesięciu kilometrów. Tak poza tym nie wiem czy mnie pamięć nie myli ale w grze chyba była tez kompresja czasu, choć moge się myli.
    Kaz @2019-08-10 07:38:15
    Też grałem w to z przyjemnością, bo jak na 8bit gra zachowywała dobry balans między wciągającą rozgrywką a wymaganiami gry symulacyjnej. Oczywiście Submarine Commander był znacznie prostszy niż Silent Service, przez co próg wejścia dla gracza bez intstrukcji był znacznie niższy. Ale instrukcja do SC była przecież dostępna, pojawiła się w piśmie "Komputer - 44 gry na Atari" (str. 33-34). Co prawda autor opisu sugerował, że inspiracją do gry było Morze Norweskie, ale w tamtych czasach takie przekłamania były niezauważalne i pomijane. Mamy też skan oryginalnej instrukcji w Bibliotece Atarowca, można sobie ściągnąć pdf.

    Solo - dzięki! Sprecyzuję, że to tylko iliustracja do artykułu, nie ekran tytułowy gry :D
    nie ten radar @2019-08-10 10:07:15
    nie było kompresji czasu w Submarnine Commander. nie było to potrzebne ze względu na to, że akwen przemierzało się w parę minut.

    kompresja była wprowadzona dopiero od czasów silent service II. widać tam w prawym dolnym rogu zegarek z rozłożonym paskiem. to właśnie TIME SPEED kapitanie ;)
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Silly Venture 2k19 - party place,... (10)
    ostatni: 22-09-2019 17:12, greymsb
    Gry w szachy na Atari (708)
    ostatni: 22-09-2019 15:15, urborg
    Captain Kielbasa & Uncle Dick (21)
    ostatni: 22-09-2019 14:21, zbylu
    Super Mario Bros na C64 (31)
    ostatni: 22-09-2019 13:16, emkay
    Ciekawostki (4360)
    ostatni: 22-09-2019 00:22, zbyti
    ATARI XE vs C64 (782)
    ostatni: 21-09-2019 23:11, IRATA4
    Nowa gra - strzelanka samolotowa (38)
    ostatni: 21-09-2019 21:25, maly_swd
    The Rescue Expedition (188)
    ostatni: 21-09-2019 20:32, zbyti
    Jacek Karpiński, twórca pierwszeg... (113)
    ostatni: 21-09-2019 17:41, QTZ
    Commodore C512 (146)
    ostatni: 21-09-2019 16:54, QTZ
    Badlines + multiplikacja w poziom... (15)
    ostatni: 21-09-2019 13:08, kski
    Nowa stacja dyskietek do Atari XL... (101)
    ostatni: 20-09-2019 11:06, lopezpb
    Nie tylko w Atari człowiek grzebi... (15)
    ostatni: 20-09-2019 00:36, QTZ
    Jak przechowujecie kasety? (10)
    ostatni: 19-09-2019 22:13, xorcerer
    30-lecie Robbo - nasze historie (17)
    ostatni: 19-09-2019 13:24, Dracon

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2031
    Ostatnio zarejestrowany: mjarosz
    Postów ostatniej doby: 47

    Społeczność/Community

    Najbliższe imprezy
    Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

    Stragan
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (10)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»