atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Wyniki konkursu ABBUC 2024 z 2024-11-02 15:54 (14)
Konkurs na grafikę ATASCII 2024 - głosowanie z 2024-10-27 23:34 (14)
Nowszy RECOIL z 2024-10-27 16:05 (0)
W sobotę KWAS #35 w Krakowie z 2024-10-16 00:17 (7)
Giełda 80/90 w Gdańsku z 2024-10-15 13:45 (5)
Pędź Mietku, pędź! z 2024-10-10 12:44 (42)
ATASCII Compo - 4. edycja z 2024-10-06 19:12 (16)
Gra "Dangerous City" uwolniona! z 2024-10-03 15:49 (23)
Miniaturowe Atari #2 z 2024-09-30 19:15 (13)
Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari z 2024-09-27 10:34 (52)
Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari z 2024-09-26 20:28 (9)
Nocne Retro Granie w Poznaniu z 2024-09-24 20:35 (1)
O kodowaniu efektów dema na Atari STE z 2024-09-22 15:58 (27)
Co nowego dla Atari Portfolio? z 2024-09-19 19:43 (0)
Najmniejsze Atari cz. II z 2024-09-17 21:07 (4)
Nadlatuje polski sokół! z 2024-09-12 18:44 (16)
Atarowskie maleństwo po raz piąty! z 2024-09-09 18:58 (2)
Pamiętniczek dinozaurowych koderów z 2024-09-05 14:01 (12)
"Mafia" - od zera do supergangstera z 2024-09-03 23:55 (20)
Wkrótce spotkania z 2024-09-02 20:38 (5)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier (konwencja TOSEC)

Opisy gier
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (11)
Gunslinger opisał Dracon (5)
Space 1999 opisał Kaz (4)
Pięć Gówien Eepcha opisał Kaz (10)
Mózgprocesor opisał Kaz (31)
Bruce Lee opisał Kaz (31)
Amaurote opisał Kaz (29)
Jax Stardo In Starblade opisał Kaz (13)
The Dallas Quest opisał Kaz (4)
Hacker opisał Kaz (12)
«« nowszestarsze »»

Katalog gier (konwencja Kaz)
Aktualizacja: 2024-10-27
Liczba katalogów: 8503, liczba plików: 37151
Zmian katalogów: 13, zmian plików: 23

0-9 A B C D
E F G H I
J K L M N
O P Q R S
T U V W X
Y Z inne
zipCałość 2934 MB


Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Dwie Wieże
(c) 1993 ASF
autorzy: Aleksander Ast, Piotr Kulikiewicz, Jacek Grad
opis: Adam "Muffy" Sokołowski
pliki gry tutaj

okładka gry


Okoliczności przyrody
Gra została wydana w 1993 roku, zarówno na dyskietce jak i kasecie, przez ASF s.c. znane między innymi z kultowych "Mieczy Valdgira", "Artefaktu Przodków" i innych. Za pomysł na grę i kod programu odpowiedzialny jest Piotr "Presley" Kulikiewicz, jeden z założycieli ASF-u, a za muzykę Jacek Grad. Co do grafiki to do dziś jest ona sporną kwestią. Na obrazku tytułowym gry możemy przeczytać, że za całość (oprócz udźwiękowienia produktu) odpowiedzialny jest Piotrek.Tej sprawy nie rozjaśnił niestety Aleksander Ast (czołowy grafik firmy), zasłaniając się niepamięcią w wywiadzie, który przeprowadził Karol "Charlie Cherry" Wiśniewski dla atarionline.pl. Na szczęście w zasobach internetowych, a dokładnie na stronach atariarea.krap.pl, znalazłem wywiad Marcina "Stryker" Wojciechowskiego z Piotrem, gdzie przyznaje się do tego, iż grafikę w całości na atari wykonał właśnie Aleksander Ast. W tymże artykule możemy dowiedzieć się również, że gra powstała w rekordowym jak na tamte lata czasie dwóch tygodni! Jak czytamy: "...to gra w zasadzie zrobiona jako zakład, że mi się uda zrobić grę w 2 tygodnie. ;) No i ja tę grę zrobiłem w takim czasie, normalnie trwało to 2-3 miesiące." W dalszej części wywiadu autor przyznaje się do tego, o czym wcześniej pisałem, a mianowicie, że dysponował on gotową grafiką. Czyli jednak Aleksander grafikiem.

Piotr Kulikiewicz
Aleksander Ast


Sedno sprawy
Grę autorzy określili jako "przygodowo-zręcznościową grą fantasy", chociaż prościej byłoby napisać: "komnatówka". Z grafiką na poziomie średnim z plusem, której poziom podwyższa animacja bohaterki - schyla się ona bowiem po zabierane przedmioty - a także biegające beztrosko wilki czy też pieski. Na marginesie, sposób, w jaki Iris układa ręce do zaklęcia pod koniec gry, kojarzy mi się z "Magią Kryształu". Natomiast muzyka zaczyna męczyć uszy już po około 20 minutach. Niby isntnieje możliwość przełączenia muzyki podczas gry na efekty dźwiękowe, jednakże odgłosy kroków poruszającej się bohaterki sprawiają, że przychodzi nam na myśl tylko jedno słowo - MUTE. Cisza w tym wypadku jest złotem.



Bohaterką gry jest niejaka Iris, która jest wojowniczką i czarodziejką. W świecie Dwóch Wież poszukuje ona Zaklęcia Przemiany, które pozwoli jej połączyć się z duchem ognia i, po porzuceniu ludzkiej postaci, poznać tajemnice wszechświata. Tyle skrótowo legenda, o której w instrukcji jest niewiele więcej. Na świat gry składają się tytułowe dwie wieże (wschodnia i zachodnia), las i kopalnia. Używając odpowiednich przedmiotów musimy odnaleźć magiczny pierścień, który ochroni nas przed potężnym zaklęciem przemiany. Uważajmy przy tym na przeszkadzajki (smok; biegające zielone coś, co przypomina żabę; wybuchające gejzery; ostre kolce, groźne gdy na nie skoczymy lub spadniemy), które z przyjemnością pozbawią nas jakże cennego życia. Gdy stracimy trzy to zaczynamy zabawę od nowa.



Bohaterką sterujemy za pomocą joysticka w sposób standardowy:
  • joy góra - podskok,
  • joy lewo/prawo - dreptanie w lewo lub prawo,
  • joy po skosie w lewo/prawo - skok w lewo lub w prawo,
  • fire i góra - podniesienie przedmiotu.
  • fire i dół - przejście do menu ekwipunku, w którym:
      a) góra/dół - wybór przedmiotu
      b) fire - użycie lub położenie przedmiotu.

Przedmiotów w ekwipunku mieszczą się maksymalnie trzy sztuki i często bywa tak, że musimy się wracać wiele ekranów, by zabrać ten jeden niezbędny. We wszystkich trzech wersjach, które posiadam, występuje drobny "bug" podczas gry. Mianowicie, jeżeli położymy jakikolwiek przedmiot bezpośrednio pod podestem, który jest tuż nad tym przedmiotem, to na ten podest już nie możemy wskoczyć. A jeżeli wejdziemy na niego z innej strony, to spadniemy dokładnie w tym miejscu, w którym ten przedmiot położyliśmy. Błąd w programie spowodowany jest zapewne krótkim czasem pisania gry, o czym wspomniałem wcześniej. Czy ktoś testował grę oprócz atora? Pewnie nie. No cóż - to nas nie zabija, ale potrafi zdenerwować, a ponieważ gra została oficjalnie wydana, to nie powinno się to zdarzać. I za to minusik.



Porady spod lady
Ponieważ nie spotkałem się nigdy z kompletnym opisem tej gry, a widząc, że spędza ona sen z powiek niektórym do dzisiaj, poniżej prezentuję krótki sposób jej przejścia. Jeżeli ktoś nadal pragnie samodzielnie ją ukończyć to proszę zamknąć przeglądarkę. Dla ułatwienia: każdy przedmiot użyty możemy spokojnie zostawić.

Pierwsze kroki skierujmy w poszukiwaniu łuku i strzał, które pomogą nam pozbyć się warującego psa na cmentarzu. Niestety, chociaż przejście już mamy wolne, to wejścia do zamku pilnuje wartownik. Wracamy więc i zaczynamy penetrować kopalnię, z której zabieramy kilof i czaszkę. Po drodze zaopiekujmy się kluczem trzecim i biegnijmy do zachodniej wieży, nie zapominając po drodze srebrnego pucharu. Czaszkę ofiarujmy zapomnianej mogile, a otrzymamy słabą truciznę. W lochach wieży dębowe drzwi otwieramy kluczem, a szalonego maga raczymy trucizną nalaną do pucharu. Wypadnie mu medalion. Zróbmy teraz użytek z kilofa, najlepiej na tym kamiennym zwale i idźmy do górnej baszty, gdzie znajdziemy klucz pierwszy. W podziemiach wieży zaopiekujmy się krzesiwem, dzięki któremu chrust zapłonie żywym ogniem. Dokonajmy cudu: za pomocą ogniska i złotego guzika uzyskamy sztabkę złota. Teraz na wschód, "tam musi być jakaś cywilizacja" ;). Za łapówkę wartownik "przez nieuwagę" opuści zwodzony most. Możemy zacząć zwiedzać drugą wieżę. Kluczem pierwszym otwórzmy kolejne drzwi, prowadzące tym razem do komnaty mędrca. Jest on typowym materialistą, dlatego za sztabkę złota ofiatuje nam księgę. Poszukajmy jeszcze klucza drugiego, a następnie w podziemiach odnajdźmy pierścień. Teraz biegusiem po nóż i w cywilizowany sposób wycinamy sobie pergamin z księgi. Jeszcze raz odwiedzamy mędrca, który łaskawie wypisze nam tekst zaklęcia na pergaminie (jakby nie mógł w księdze...). Nad ogniskiem recytujemy tekst zaklęcia i chronieni pierścieniem, kończymy grę.



Moja ocena: 3
Widać, że gra była szybko pisana i mało testowana. Wydaje mi się również, że niektóre elementy miały być bardziej rozwinięte, na przykład występujący smok, cmentarz, pozostali wartownicy, tylko zabrakło czasu. Jeśli dołożymy do tego męczącą muzykę oraz wspomniany błąd w programie to ocena nie może być zbyt wysoka. Po "Mieczach Valdgira" już zawsze liczyłem na więcej.

2007-10-20 10:11 by Muffy
komentarzy: 19
Kaz @2007-10-21 13:26:21
Dobry opis, ale gra mnie sie podoba, ja bym dal czworke. Przy okazji: jak ktos bedzie stosowal opis przejscia w praktyce, to niech da znac, czy dziala.
Muffy @2007-10-21 23:59:42
Jeszcze jedno, bo w opisie buga tego nie ma - zabranie felernego przedmiotu rozwiązuje sprawę związaną ze spadaniem.
charlie_cherry @2007-10-22 10:24:49
Mnie gra się średnio podoba - o wiele bardziej do gustu przypadła mi "Magia Kryształu"...
Muffy @2007-10-22 16:56:50
nic nie przebije "Pirate Adventure" - "Poly wants a cracker..." ;)
Vidol @2007-10-22 20:19:18
Gierka fajna ale troche wyglada jak wersja beta i ta szara postac troche nie pasuje do reszty . Proponuje cos takiego: po wlaczeniu gry F8 i c02c0 74 f8 74 f8 - niby nic wielkiego ale fajnie wyglada :)
Muffy @2007-10-22 23:31:41
Proponuje ostatnie dwie na 74 74, ja tam wolę niebieski :)
Xargos @2007-10-25 03:01:59
a jaka instrukcja/komenda? bo sam wpis daje -> invalid command :/
vidol @2007-10-25 08:37:34
komenda change, czyli po "c" powinna byc spacja : c 02c0 74 f8 74 f8
stRing @2007-10-25 18:58:32
czekałem aż ktoś zapyta :P, sam nie wiedziałem jak to zrobić :)
stRing @2007-10-25 19:00:43
heh, znacie jeszcze jakieś sztuczki?
Xargos @2007-10-26 03:28:33
No, teraz to rozumiem :) Dzieki!
Az chyba zagram, jak mi cierpliwosci starczy...
widmo @2007-12-24 16:23:58
Dzieki za opis, ta gra byla trudna i wlasciwie bezsensowna ze skojarzeniami. Bo skad mialbym wiedziec ze potrzeba mi pierscienia. Koniec do dupy jakis, ani filmiku animacyjnego ani nic. Pamietam artefakt przodkow, jak sie skonczylo gre to 200 ponad dzwonkow sie wczytywalo zakonczenie hihihi ale filmik byl na swe czasy niezly. Ale na Xboxie360 sa lepsze gry niz na konsolo atari 800 xe ;]
Kaz @2008-01-26 22:12:04
Nie sadze, zeby gry na Xboxa byly lepsze niz na Atari, bo o atrakcyjnosci gier swiadczy przede wszystkim grywalnosc, a nie warstwa wizualna. Ale poczekamy, zobaczymy czy za 20 lat bedzie taki sentyment do gier na Xboxa, jak obecnie do gierek Atari... Ja sadze, ze nikt nawet nie bedzie pamietal, co to byl Xbox. :)
muffy @2008-02-01 14:59:37
a co to jest Xbox? ;)))
adam @2008-07-24 00:03:40
zawsze miałem sentyment do boxu ;-))
Pibwl @2010-12-14 22:44:13
Gra bez sensu - dzięki za opis, bo utknąłem na mędrcu i szkoda byłoby poświęcić na to więcej czasu ;-) Pewnie z powodu niedopracowania gry, cała masa przedmiotów jest tylko "dla zmyłki". Gdyby nie "built-in" nieśmiertelność, nie wiem, jakim cudem można przejść np. gejzery w kopalni z etatowymi trzema życiami ;-)
Majster87 @2011-10-18 00:37:56
Jak używać przycisku fire który to na klawiaturze bo już godzinę nad tym siedzę i jakoś nie mogę nic podnieść.
GRooBY @2019-11-22 00:48:25
@Kaz - opis dziala - super mimo opisu trzeba bylo jeszcze troszeczke myslec samemu (nie za duzo)

Dzis przeszedlem te gre bo zawsze chcialem w nia zagrac i mnie intrygowala.

Niestety, jak sie gra bez niesmiertelnosci to mozna juz spakowac joy'a czy tez wlaczyc inna gre. Margines bledu jesli chodzi o przeszkadzajki vs przeskoczenie ich jest prawie nie istniejacy, rowniez skoki pomiedzy platformami itd. Trzeba byc bardzo! cierpliwym aby jakos polazic normalnie. Mechanika glownej bohaterki jest tragiczna jak dla mnie, i na tyle co ona musi przejsc w tej grze to jest za wolna (szczegolnie skoki itd). Aby przeszkoczyc jakas zabe albo gejzery to trzeba byc bardzo ale to bardzo precyzyjnym.

Przedmioty w grze. Dzieki za opis bo bez niego NIGDY bym tej gry nie przeszedl. Wiele rzeczy jest nie potrzebnych i bohaterka moze tylko niesc 3 przedmioty na raz. Ciezko sobie wyobrazic do czego trzeba chodzby 'zloty guzik' ... czy tez medalion itd. Takze dzieki bardzo za opis bo naprawde ciezko by bylo to rozkminic samemu. Czy tez pierscien na koncu gdzie nas chronil od zaklecia? Skad gracz moglby to wiedziec?

Wyobrazasz sobie byc na koncu, nie majac pierscienia i wywolac zaklecie przy ognisku? Tracisz ostatnie zycie i koniec gry... masakra

Jezeli autorzy chcieli to zrobic w stylu 'Da Vinci Code' to moim zdaniem mechanika postaci, margines bledu w skokach itd powinien byc wiekszy aby gracz nie musial sie pocic nad rebusami/lamiglowkami i w tym samym czasie pocic sie czy dobrze skoczy ona przez zabe czy gejzer aby nie stracic zycia.

Dodam ze to osobiste wrazenie i odczucie (bez urazy Panie i Panowie lubiesnicy tej gry).

Sorry, nie chce brzmeic pesymistycznie zabardzo ale niestety Dwie Wierze sa dla mnie osobiscie rozczarowaniem.

Pozdrawiam
widmo @2021-08-24 02:38:52
Tyle lat minelo a ja wciaz mysle ze grafik płakał jak projektował te okładkę. Czy ona tam chce siku zrobic ?
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
szukam programow do przetestowani... (6)
ostatni: 07-11-2024 19:26, gregor2
Ruf in Trouble (20)
ostatni: 07-11-2024 19:20, shanti77
Nowe okładki gier - ZYBEX (438)
ostatni: 07-11-2024 18:31, xbx
Natural Excess (4)
ostatni: 07-11-2024 17:08, jhusak
Listopadowy sztab warszawski (4)
ostatni: 07-11-2024 17:01, Alex
Atari vs Amiga vs Reszta świata (583)
ostatni: 07-11-2024 13:07, nogorg
Grupa Pink Softhard (90)
ostatni: 07-11-2024 10:58, Bca
Zmiany / usprawnienia na AOL (314)
ostatni: 07-11-2024 09:06, Cyprian
Łysy z giełdy wrocławskiej (16)
ostatni: 07-11-2024 00:09, pavros
Toms 720 Zaxon robi (81)
ostatni: 06-11-2024 22:02, zaxon
RMT hacking (254)
ostatni: 06-11-2024 19:40, emkay
Silly Venture 2024WE - in tribute... (74)
ostatni: 06-11-2024 13:30, greymsb
Ciekawostki (5585)
ostatni: 05-11-2024 13:09, Anbernic
Filmy z Atari (152)
ostatni: 05-11-2024 10:20, streak
[S] Zewnętrzny ram do 600 XL (10)
ostatni: 05-11-2024 07:13, Peri Noid

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2843
Ostatnio zarejestrowany: kulfon
Postów ostatniej doby: 32

Spotkania i zloty / Meetings & Parties

Najbliższe imprezy
link do naszych spotkań online, zapraszamy do odwiedzenia kanału zoom również przez kod QR:

KWAS

Kalendarz AOL


Społeczność/Community


Rozmawiali
Wywiad z Mariuszem Jaroszem i Kaz (13)
Wywiad Dracona z Mr. Bacardim i Kaz (15)
Tomasz Dajczak i Kaz (22)
Lech Bąk i "Świat Młodych" i Kaz (26)
Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (30)
F#READY i Dracon (22)
Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
KATOD i TDC (15)
Mariusz Wojcieszek i "Adam" (17)
Romuald Bacza i Ramos (16)
Śledzenie Amentesa i Larek (9)
Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
Rob Jaeger i Emu (53)
Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
Marek Bojarski i Kaz (0)
Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
«« nowszestarsze »»

Stragan
Nowe, pojemniejsze RAM-Carty oferuje Kaz (21)
"mouSTer" czyli myszka ST oferuje Kaz (30)
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (7)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (111)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (58)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (55)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (34)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (12)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (11)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (5)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (9)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»