atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Warsztaty z projektowania elektroniki z 2020-07-09 08:50 (7)
Wspomnienie o katowickiej giełdzie i nie tylko z 2020-07-08 11:51 (16)
Sommarhack 2020 - wyniki z 2020-07-05 18:04 (17)
Magazyn dyskowy "Flop" #65 z 2020-07-03 10:55 (13)
SV 2019 - relacja subiektywna z 2020-06-22 21:14 (15)
Lech Bąk i "Świat Młodych" z 2020-06-11 10:12 (26)
Dzisiaj KWAS i inne z 2020-06-10 12:53 (3)
KWAS i kolejne spotkania z 2020-06-02 17:47 (20)
Za chwilę "Bard's Tale"! z 2020-05-31 14:37 (6)
Ostatni "KWAS" pandemiczny z 2020-05-27 19:28 (37)
Niedziela growa z 2020-05-23 13:40 (10)
Nieprzeciętny "przeciętny" cartridge z 2020-05-21 07:21 (43)
Dzisiaj KWAS #21H z 2020-05-20 10:28 (5)
Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.2) z 2020-05-14 23:17 (9)
Kaseta Turbo 2600 odczytana! z 2020-05-13 12:58 (23)
Wyniki PSA 2020 z 2020-05-12 03:46 (22)
Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.1) z 2020-05-11 00:24 (23)
Dzisiaj o 16:00 drugi dzień PSA! z 2020-05-09 09:13 (28)
Już jutro zapraszamy na PSA! z 2020-05-08 23:10 (2)
Będzie "Misja 2"! z 2020-05-06 08:38 (38)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.1)
Na jednym z ostatnich KWAS-ów kolega Marcin "Montezuma" Sochacki obiecał przybliżyć nam idee i aktualny stan prac nad projektem ukrywającym się pod tajemniczą, ale bliską nam nazwą #FujiNet. Niniejszym czyni nam zadość:

Od jakiegoś czasu Thomas Cherryhomes publikuje na forum atarionline.pl (w tym miejscu) informacje o postępach prac nad projektem #FujiNet. Ponieważ ilość pojawiających się informacji może być dla niektórych przytłaczająca, a jednocześnie ich treść niejasna albo trudna do śledzenia, z kolei automatyczne tłumaczenie nie zawsze odzwierciedla intencje autora, postaram się tutaj przybliżyć projekt szerszemu gronu użytkowników Atari.



#FujiNet miał być początkowo modemem internetowym dla Atari, pozwalającym na dostęp do serwisów BBS. Szybko okazało się, że sprzęt ma znacznie większe możliwości i projekt stał się poligonem doświadczalnym dla pomysłowych programistów. Docelowo #FujiNet, niczym szwajcarski scyzoryk będzie mógł zastąpić różnorakie urządzenia SIO:
  • stacje dyskietek (obrazy dyskietek na karcie SD lub na dysku sieciowym dostępnym za pomocą protokołu TNFS (opis tutaj),
  • urządzenie R: (emulacja interfejsu Atari 850 i modemu TCP/IP),
  • drukarki graficzne i tekstowe (wydruk z Atari do plików PDF ),
  • urządzenie N: (karta sieciowa umożliwiająca komunikację TCP i UDP),
  • zegar czasu rzeczywistego (NTP),
  • S.A.M. (syntezator mowy) dostępny jako drukarka, dźwięk z ESP32 podłączony przez SIO do Atari,
  • interfejs do gry MIDI Maze (gra sieciowa dla małego Atari, ale można również łączyć się z dużym Atari),
  • SIO2BT (komunikacja Atari przez Blutetooth),
  • magnetofon (jeszcze nie zaimplementowany).

    gra MIDI Maze jest grą sieciową FPP dostępną dla małego i dużego Atari


    SIO2BT czyli Blutetooth na małym Atari


    Strona domowa projektu zawiera podstawowe, ładnie uporządkowane, informacje o projekcie. Prace nad #FujiNet cały czas trwają, a ich koniec planowany jest na koniec roku 2020. Projekt realizowany jest od samego początku w otwartym formacie. Dotyczy to zarówno sprzętu (schematy), jak i oprogramowania (kod źródłowy). Każdy może dołączyć do projektu i twórcy do tego zachęcają. Aktualnie #FujiNet współtworzy kilka osób (głównie z USA). Do bezpośredniego kontaktu (w języku angielskim) używany jest chat na Discord.

    Pierwsze wersje #FujiNet bazowały na układzie ESP8266. Do zmiany układu na ESP32 przekonał Thomasa szybszy procesor i bogatsze peryferia, przy tylko nieznacznie wyższej cenie. ESP32 dostępny jest w różnych konfiguracjach, różniących się ilością pamięci RAM i Flash. Najbardziej popularne wśród programistów są płytki z układem WROOM (nazywane potocznie NodeMCU) z wyprowadzonymi złączami GPIO i portem USB do programowania i zasilania układu:

    wyżej układ NodeMCU w wersji ESP8266, niżej ESP32.


    Koszt takiej płytki to około 40 złotych. Jest to aktualnie najlepszy sposób zaopatrzenia się w hardware zgodny z projektem #FujiNet. Schemat połączeń wygląda jak na poniższym obrazku (w wyższej rozdzielczości dostępne tutaj).



    Wersja minimalistyczna to podpięcie tylko masy oraz pinów SIO: DATA IN i DATA OUT. Oprogramowanie testuje przy starcie obecność napięcia 5V na pinie GPIO35, więc trzeba podpiąć tam 5V z gniazda SIO, albo zmodyfikować odpowiednio firmware. Najnowszy prototyp #FujiNet bazuje na układzie ESP32 w wersji WROVER, posiadającym 16MB Flash i 8MB PSRAM. Warto zwrócić uwagę na ciekawe rozwiązanie mechaniczne (przelotowe SIO):



    Firmware #FujiNet rozwijany jest aktualnie w środowisku PlatformIO, z wykorzystaniem bibliotek Arduino. Być może w przyszłości z projektu zniknie Arduino, a kod bazował będzie bezpośrednio na niskopoziomowym frameworku ESP-IDF. Na stronie projektu znajdziemy instrukcję, jak zainstalować na komputerze PlatformIO, jak ściągnąć kod źródłowy projektu, jak go zbudować i jak wgrać do ESP32.

    Rzut oka na kod źródłowy znajdujący się na Github-ie może wprowadzić w pewne zakłopotanie. Pisałem, że #Fujinet był poligonem doświadczalnym i dobrze to widać w strukturze projektu (albo raczej w jej braku). W katalogach old i esp32/tests porozrzucane są pliki *.ino. Są to testowe skrypty dla środowiska Arduino IDE (niektóre z nich dla ESP8266, inne dla ESP32). Nie są już wprawdzie potrzebne, ale pozostały dla potomności. Znajdziemy też katalogi z kodem dla Atari (config, n-handler, itd.), natomiast źródła firmware-u umieszczone są w katalogu platformio/Fujinet.

    ekran konfiguratora ładowanego automatycznie z #Fujinet po uruchomieniu


    2020-05-11 00:24 by Montezuma
    komentarzy: 23
  • Kaz @2020-05-11 00:52:07
    Rewelacja! Chcę takie cudeńko - ktoś się u nas podejmie wykonania?
    MADRAFi @2020-05-11 01:18:03
    Nie moge sie doczekac kiedy bede mogl zanabyc.
    Jaro @2020-05-11 02:03:51
    Może zróbmy listę chętnych?
    Kaz @2020-05-11 02:12:58
    Jaro - ale najpierw to chyba by wypadało, żeby było wiadomo kto się podejmie :D, bo nie wiadomo na co i za ile byliby ci chętni :)
    tschak909 @2020-05-11 04:34:52
    Hey guys, I'm one of the ones behind the firmware. The goal is to keep the cost as low as possible (while maximizing possibilities, hence the max amount of flash RAM and PSRAM), and since the schematics and firmware are open, anyone can build them (e.g. Lotharek or Zaxon), we just want it to exist and to be used.
    Kaz @2020-05-11 08:42:21
    Hi Thomas - glad that this project has been clearly described by Montezuma. Now more people will understand how great this idea is and how important the development of this device is :)
    Krzys @2020-05-11 11:00:33
    Jeśli udałoby się zaimplementować magnetofon, to wreszcie będzie można ściągać muzykę z internetu.
    Kaz @2020-05-11 11:08:19
    Chyba raczej chodzi o pliki CAS niż pliki muzyczne.
    mrroman @2020-05-11 12:06:07
    Ale może dałoby się zaimplementować ten interfejs MP3 playera XXLa do puszczania muzyki. Tylko by grał ją bezpośrednio z neta.
    Krzys @2020-05-11 13:26:59
    @KAZ - ja żartowałem.
    Kaz @2020-05-11 13:43:52
    Spoko. Jednak porządna implementacja magnetofonu, łącznie z drugim kanałem, gdzie były odtwarzane właśnie pliki muzyczne/audio - to byłoby coś.

    Jeszcze tak zwrócę uwagę, że ten artykuł jest numerowany jako cz.1, bo czeka nas jeszcze cz.2, w której Thomas tłumaczy pewne rzeczy osobiście, a tłumaczeniem tego tekstu zajął się Montezuma.
    tschak909 @2020-05-11 16:52:15
    There is indeed an 8-bit DAC that is attached to the AUDIOIN line on the SIO port. It can be used for general sound output, as we've ported a version of SAM to use it (and run on the ESP32). It can be used for just about anything (including MP3 playback, but as has been mentioned, one of the intents is to be able to stream cassette audio from dual-track cassettes (this is one of the reasons we've drastically increased the RAM in the device.)
    Cyprian @2020-05-11 18:34:25
    sounds cool
    Cyprian @2020-05-11 18:36:13
    sounds cool
    Kaz @2020-05-11 19:56:49
    Stereo comment by Cyprian :D
    Montezuma @2020-05-11 20:33:06
    Aktualizacja odnośnie dostępności hardware-u
    --------------------------------------------
    W planach jest produkcja gotowych urządzeń #Fujinet dla wszystkich chętnych.
    Potem udostępnione zostaną wszystkie potrzebne pliki.

    Natomiast każdy, kto chciałby już dzisiaj mieć swój egzemplarz #FujiNet, może kupić sobie ESP32 NodeMCU i z pomocą płytki uniwersalnej zbudować prototyp.
    Poniżej schemat dla wersji WROVER, na której bazuje najnowszy hardware:
    https://raw.githubusercontent.com/FujiNe...
    Również dla tej wersji są w sprzedaży płytki NodeMCU.
    Cyprian @2020-05-11 20:41:04
    quote (Kaz):

    Stereo comment by Cyprian :D


    I just wanted emphasized how cool it is.
    na serio to forum nie pokazało mi komentarza więc wpisałem jeszcze raz

    quote (Montezuma):

    Natomiast każdy, kto chciałby już dzisiaj mieć swój egzemplarz #FujiNet, może kupić sobie ESP32 NodeMCU i z pomocą płytki uniwersalnej zbudować prototyp.



    jakby ktoś się przymierzał to chętnie nabędę egzemplarz testowy
    xxl @2020-05-11 21:00:30
    ten film pokazuje jaka moc drzemie w ESP32:

    youtube.com/watch?v=qFRkfeuTUrU
    bocianu @2020-05-11 23:18:56
    chętnie kupiłbym prototyp, nawet "na pająka" albo na płytce montażowej, żeby sobie móc już poeksperymentować i pokodować. Kto mi zrobi? Ozłoce!
    Montezuma @2020-05-12 10:51:21
    @bocianu
    Jeśli masz kabelek SIO, to kup sobie po prostu płytkę ESP32, np.

    WROOM:
    https://allegro.pl/oferta/esp-32-wroom-3...

    WROVER:
    https://allegro.pl/oferta/esp32-devkitc-...

    i podłącz w podobny sposób:
    https://photos.app.goo.gl/uVsLfc5J4mmubj...

    Hardware #FujiNet ma wprawdzie więcej pamięci, ale do eksperymentowania nadaje się to znakomicie.
    bocianu @2020-05-12 14:04:00
    @Montezuma: i to tyle? takie proste? A co w takim razie nie będzie mi działać gdy mam mniej pamięci?
    Montezuma @2020-05-12 17:57:59
    > A co w takim razie nie będzie mi działać gdy mam mniej pamięci?

    1) Pamięć Flash
    Wersja 16MB wspiera aktualizacje OTA (Over The Air).
    Dla wersji z 4MB jest inna konfiguracja partycji (bez OTA).
    Aktualnie kod zajmuje ~1,8MB, więc nie ma dramatu.

    2) Pamięć RAM. Tu jest gorzej. Moduły WROOM mają zazwyczaj tylko 512KB, więc lepiej chyba wydać trochę więcej kasy na WROVER z 8MB.
    Brak pamięci RAM objawia się często w taki sposób, że coś po prostu przestaje działać. Do tej pory team radził sobie deaktywując Bluetooth (stos Bluetooth zabiera sporo pamięci RAM).
    bocianu @2020-05-12 18:09:44
    ok, kupiłem WROVERa :) Wtyki SIO jakieś mam. Jak przyjdzie i nie będę wiedział co dalej to będę Cię męczył :D
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Drukarka Atari 1029 (11)
    ostatni: 09-07-2020 22:18, Kaz
    Basic. Jak zapisać program. (5)
    ostatni: 09-07-2020 22:17, mgr_inz_rafal
    Slot (plastik) na carty w Atari 8... (5)
    ostatni: 09-07-2020 22:16, Kaz
    ??? AnalogJoy jako paddles pod em... (1)
    ostatni: 09-07-2020 21:58, jhusak
    Warsztaty Action! - robimy action... (488)
    ostatni: 09-07-2020 21:49, George
    Zrób sobie sam interfejs IDE! (19)
    ostatni: 09-07-2020 21:40, sun
    LDW 2000 Game Loader (1)
    ostatni: 09-07-2020 20:42, IGS
    Gry, które chciałbyś żeby powstał... (322)
    ostatni: 09-07-2020 19:52, tebe
    Montaż Turbo Blizzard w magnetofo... (7)
    ostatni: 09-07-2020 17:47, pustak
    Nowy program o tematyce Atari i n... (19)
    ostatni: 09-07-2020 15:16, IRATA4
    My POKEY note table (14)
    ostatni: 09-07-2020 14:14, Synthpopalooza
    Kalendarz AOL (13)
    ostatni: 09-07-2020 11:35, Kaz
    Książki SOETO (284)
    ostatni: 09-07-2020 10:50, Kaz
    Muzeum Historii Komputerów i Info... (24)
    ostatni: 09-07-2020 09:55, Kaz
    Lista chętnych na cartridge Actio... (87)
    ostatni: 09-07-2020 09:14, sun

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2170
    Ostatnio zarejestrowany: Tygrysek
    Postów ostatniej doby: 63

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    nasze spotkania online tutaj, zapraszamy do naszego kanału zoom:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Mateusz Stryjecki i Kaz (5)
    Marcin Długosz i Kaz (16)
    Richard "The Wizard" Vermeulen i Kaz (13)
    Piotr Mańkowski i Kaz (69)
    Maciej "Wiewiór" Wiewiórski i Kaz (5)
    Marcin "Kaczor" Baryłka i Charlie Cherry (27)
    Adam Mateja i Charlie Cherry (7)
    Konrad "Scorpio" Rąpalski i Kaz (18)
    Jakub Husak i Kaz (19)
    [ENG] Steve Hales i Charlie Cherry (47)
    Michał "Caruso" Brzezicki i Kaz (17)
    Henryk Karpowicz i Kaz (24)
    Bartłomiej Kluska i Kaz (16)
    Jarosław Kaczor i Kaz (8)
    Tomasz Rolewski i Kaz (9)
    [ENG] John Anderson i Charlie Cherry (74)
    Steve Hales i Charlie Cherry (16)
    Artur Moryto i Charlie Cherry (18)
    Marek "sivek" Siewior i Charlie Cherry (16)
    Dieter "Old Man Tower" Gretzschel i Kaz (8)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (23)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (11)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»