atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Milionerzy i RodMän – aktualizacja z 2019-03-10 16:44 (15)
Jaskinie retro po raz dziesiąty z 2019-03-07 09:45 (4)
Festiwal komiksowy w Rumii z 2019-03-05 17:13 (7)
Boulder Dash Mugen 21 z 2019-03-03 21:19 (15)
RetroBorsuk przedstawia: Ski-It z 2019-02-22 23:53 (52)
Nowy sezon High Score Club i wyniki 6502 Compo vol. 2 z 2019-02-18 22:42 (3)
6502 Compo vol. 2 - prace i głosowanie z 2019-02-05 16:18 (31)
Aktualności zlotowe z 2019-01-28 18:14 (49)
Wojna i Teenage Queen Black Jack z 2019-01-23 01:32 (26)
Port gry Combat z 2019-01-19 23:55 (5)
RetroBorsuk przedstawia: hacki Montezumy i Donkey Konga z 2019-01-15 00:08 (25)
ASAP 4.0.0 z 2019-01-11 20:01 (26)
Świąteczne Robbo SWS-15 z 2019-01-06 23:27 (14)
Atari Lynx: Unseen + Unnamed z 2019-01-04 08:23 (28)
6502 Compo vol. 2 z 2019-01-02 16:32 (6)
NYD 2019 z 2019-01-01 16:19 (6)
Na 30-lecie firmy Mirage z 2018-12-31 15:09 (13)
Pisma składane w Calamusie z 2018-12-29 23:26 (10)
KryoFlux w działaniu z 2018-12-28 21:27 (4)
Retrohistorie autorów kangurka Kao z 2018-12-27 16:53 (9)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (7)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (17)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
Stranded opisał Kaz (10)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
RetroBorsuk przedstawia: hacki Montezumy i Donkey Konga
MONTEZUMA AGAIN!

JOSÉ TOMÁS „PEPE” PARGA (2018)


Chyba każdy miłośnik 8-bitowych gier kojarzy Montezuma's Revenge / Preliminary Monty? Jeżeli ktoś nie zna tego prekursora gier action-adventure i jednocześnie jednej z najlepszych komnatówek w historii elektronicznej rozrywki – zapraszam do tej recenzji na RetroNaGazie.

Równe 35 lat trzeba było czekać na kontynuację przygód Panama Joe (aka Pedro) w wydaniu na nasze kochane 8-bitowe Atari. Wiem, wiem, jest to nieoficjalny sequel, a raczej hack Preliminary Monty, którego autorem jest Pepe prosto z Chile, czyli José Tomás Parga. No, ale – skoro oficjalnej kontynuacji nigdy się nie doczekamy – to przecież nie będziemy narzekać? Przynajmniej ja, jako wielki miłośnik pierwowzoru – nie mam zamiaru...


Jedna z bardziej klasycznych nowych komnat.


Zobaczmy, co do zaoferowania ma ta nostalgiczna produkcja i jakie wnosi zmiany do kultowego oryginału? Trzon rozgrywki oraz cała mechanika pozostała wierna pierwowzorowi. Czyli zasuwamy naszym bohaterskim Panamą Joe po piramidzie, zbieramy klucze, otwieramy drzwi, skaczemy po platformach i linach oraz unikamy wszelkich przeszkadzajek. Zresztą, każdy to zna. Zupełną nowością jest tutaj wielka i bardzo trudna do spenetrowania piramida składająca się z 72 komnat, z których 90% zbudowano od nowa. Robi wrażenie! Trzeba jednak przyznać, że nowe pomieszczenia są niemiłosiernie trudne i chyba w tym grobowcu pochowany jest jakiś Montezuma o skłonnościach sadomasochistycznych! Spotkałem się z opiniami wielu atarowców, że gra oraz zawarte w niej plansze zostały mocno przekombinowane pod względem projektu i przez to tytuł nie jest zbytnio grywalny.


A w tej komnacie mamy prawdziwą ścieżkę zdrowia


Jakie jest moje zdanie? Trzeba przyznać, że to przygoda dla prawdziwych poszukiwaczy przygód i hardkorowych graczy jednocześnie. W paru przypadkach wydawało mi się, że niektórych pokoi nie da się przemierzyć. Jest bardzo, bardzo trudno – ale naprawdę pomysłowo! Będziecie skakać po maleńkich występach skalnych nad lawą, znikających platformach rozwieszonych nad przepaściami, czy kombinować jak przeżyć w planszy wypełnionej zabójczymi łańcuchami. Oczywiście przez cały czas musicie umiejętnie planować swoją drogę szukając kluczy odpowiedniego koloru. Zebranie pochodni rozświetlającej ciemności nad skarbcem – może spowodować, że wyrwiecie trochę siwych włosów z waszych głów. Hardkor maksymalny!

Gra jest jak najbardziej do ukończenia, a przynajmniej da się zaliczyć pierwszą wariację tej zdradzieckiej piramidy, po której rozgrywka po prostu zapętla się. Co prawda nie byłoby to możliwe bez 200 (tak dobrze czytacie, dwustu) istnień, w które zaopatrzył naszego protagonistę autor... To obrazuje skalę trudności wyzwania! Ja bardzo dobrze się bawiłem i polecam Montezuma Again! wszystkim zaprawionym w bojach miłośnikom przygód Panamy Joe. Żeby nie było, że nie ostrzegałem – to nie jest gra dla mięczaków...


Longplay z całej arcytrudnej piramidy.

Na koniec dodam, że Pepe oprócz tej produkcji stworzył także edytor poziomów nazwany MonteMaker, który zostanie upubliczniony przez niego w przyszłości. Grę możecie pobrać stąd.



DONKEY KONG ARCADE HACK

DARRYL „DARRYL1970” GUENTHER, PAUL „PLAYSOFT” LAY (2017)


Zawsze uważałem atarowską wersję Donkey Konga autorstwa Landona Dyera za jedną z najlepszych spośród wszystkich domowych portów tego kultowego przeboju z automatów arcade. Jeżeli jednak za przeróbkę oryginału z 1983 roku biorą się takie uznane nazwiska jak darryl1970 oraz Playsoft – to wiecie, że efekt końcowy zapewne będzie piorunujący! Inaczej być nie może. Głównym celem tego projektu było przybliżenie znanej i lubianej rozgrywki jeszcze bardziej do automatowego pierwowzoru. Jakie zmiany wprowadzili autorzy tego hacka i czy im się to udało?

ZMIANY W STOSUNKU DO WERSJI NA ATARI Z 1983 ROKU:


Już na pierwszym poziomie zauważymy świetne poprawki.


- zmieniona kolorystyka
- poprawiono wygląd i animacje Mario, Donkey Konga oraz Pauliny (ukochanej hydraulika) na bardziej podobne do wersji arcade,
- bardziej szczegółowe platformy,
- ładniejsza grafika większości obiektów w grze (piece, młotki, znajdźki, beczki i inne przeszkadzajki)
- podmiana duszków wrednych ogników na wygląd zbliżony do wersji arcade,
- ciekawsza animacja zgonu bohatera,
- ulepszono efekty dźwiękowe na bardziej zgodne ze słyszanymi z salonów gier,
- w wersji Donkey Kong RMT na planszy tytułowej usłyszymy piękną muzyczkę wzorowaną na NES-owej wersji tego przeboju,
- i najważniejsze: Donkey Kong używa w końcu pasty do zębów i chwali się nieskazitelną bielą swojego uzębienia ;-)


Na filmiku powyżej porównanie obu wersji gry (prawidłowa data nowej to 2017).

Z przyjemnością odpaliłem sobie ponownie obie wersje tego nieśmiertelnego klasyka i porównałem obydwie w graniu. Stara oczywiście ciągle jest bardzo jara, ale po uruchomieniu edycji przygotowanej przez magików: Darryla i Paula – do wcześniejszej nie będę już wracał, tak po prostu. Bardzo soczysta kolorystyka, króciutka lecz chwytliwa muzyczka tytułowa, ciągle wyborna grywalność oraz oprawa graficzna wzorowana na kapitalnym oryginale z Wozów Drzymały – powoduje, że nasze małe Atari zamienia się w automat arcade. Cudownie i wybornie! Bez dwóch zdań – najlepsza wersja tej gry dostępna na 8-bitowe mikrokomputery. Przynajmniej dla mnie. Jeżeli ktoś jeszcze nie grał – to wersję bez muzyki ściągnięcie stąd, a wersję z nostalgiczną nutą znajdziecie w tym miejscu.


PS. Screeny pochodzą głównie ze stron lub tematów autorów dotyczących gier.
PS2. Nie opisywałem sterowania w grach, które mają tak dobrze znane pierwowzory.
PS3. Istnieje możliwość, że w przyszłości rozbudowane recenzje Montezuma Again! oraz Donkey Kong Arcade Hack pojawią się także na www.retronagazie.eu


2019-01-15 00:08 by RetroBorsuk
komentarzy: 25
Adam @2019-01-15 00:17:50
Dzisiaj wyjątkowo zagościł u nas RetroBorsuk z RetroNaGazie - dzięki za te recenzje!
IRATA4 @2019-01-15 02:22:46
Odnośnie Montezumy to zaczekam jednak na edytor i zrobię własną wersję , grywalność nie polega na wqrzaniu gracza ,etapami na pierwszy rzut oka nie do przejścia , trudno to może być pod koniec ,zresztą wolał bym dokończony oryginał ,albo nowy zamek w innych klimatach ,no ale cóż .

Donkey Kong jak z salonu ,świetna wiadomość , nie dość ze stara wersja była dość wierna to teraz będzie jeszcze fajniejsza ,no i cały Kong nie wygląda w końcu jak zmoczony pies bo w Atarowskim pierwowzorze to tej małpy szkoda ;-) ... to teraz czekam na odświerzonego Gyrussa :-)))
Jacques @2019-01-15 09:36:23
Jak wiadomo (choćby z FB), autor Montezumy pracuje nad dokończoną, nową wersją Montezuma's Revenge.
Tyle, że nie planuje wersji na Atari 8-bit, a raczej na współczesne platformy.

I teraz pytanie, jak taka wersja już się pojawi, może z pomocą wspomnianego powyżej edytora MonteMaker, który zostanie upubliczniony przez niego w przyszłości, byłaby szansa na zrobienie analogicznej wersji dla Atari?
xeen @2019-01-15 10:42:27
dzięki za opisy :)
larek @2019-01-15 16:44:47
Dzięki Borsuku.

Zmiany wprowadzone w Donkey Kong są dobre poza chyba czcionką. Moim zdaniem ta nowa jest brzydsza. Stara była prosta i czytelna.
Na filmie przedstawiona jest jako oryginalna z 1983 r. wersja, na której małpa na początku skacze po platformie powodując jej ugięcie. Nie przypominam sobie, żeby ten motyw był w grze wydanej w 1983 r. Jest natomiast w wersji z bodajże 2010 r.

Warto też może wspomnieć, że poprawiono też grę Donkey Kong Jr. i w tu grafika dość mocno została zmieniona.

Nowa Montezuma... Jeśli komuś się podoba to ok.
_rocky @2019-01-15 16:46:45
boję się zagrać w to nowe preliminary.. żeby nie przestać lubić tej gry.
Nadmierny hadrcore może zniechęcić i popsuć zabawę.. a jest ostro..
_rocky @2019-01-15 16:56:42
ciekawe, czy tu też będzie rosła ciemność.. choć kaganka nie widziałem
Retro Borsuk @2019-01-15 19:15:12
Hejka Larek - dzięki za dostrzeżenie więcej zmian w DK.
Monty - tak, podoba mi się, przeszedłem i bardzo ciekawe doznanie oraz wyzwanie. A ja lubię wyzwania. Widać w projekcie plansz, że autor ma w jednym palcu mechanikę gry i zasady rozgrywki. Byłem zaskoczony, że w komnatach z łańcuchami będąc na linię - przeżyjemy.

Rocky - Mont Again nie podchodzi każdemu, ale nie wiem dlaczego miałbyś przestać lubić Preliminary? Ciemność jest. A zdobycie pochodni poprzedza chyba najtrudniejszy moment w grze...

Pozdrawiam
Jesionen_JagNESFest @2019-01-15 21:56:07
Pograłem w Preliminary hmmm dla mnie czad, chociaż nie raz poszło mięso hheheheh
anon @2019-01-15 22:19:14
Mogę powiedzieć tylko tyle, że żałuję że nie znałem DK w dzieciństwie, bo gra wygląda czadersko
Mq @2019-01-15 22:22:46
Dla mnie to Preliminary jest super, ukończyłem kilkakrotnie i świetnie się bawiłem, a wracam do tego tytułu regularnie, zagościł wśród mojej kolekcji ulubionych gier i to jest dla mnie wyznacznikiem dobrze zrobionej kontynuacji.
Pomysły są świetne, w każdej planszy pojawia się różnorodność. Ciekawe jest też dla mnie to, że wykorzystując stare znane elementy oryginału powstały nowe pomysły i nowy rodzaj rozgrywki.
Co do trudności, to cóż, trzeba trochę pograć i wszystko daje się przejść, a za drugim czy trzecim razem już zaczynałem próbować przechodzenia poszczególnych planszy bez utraty życia.
News jest trochę nieświeży, bo przechodziłem to kilka miesięcy temu, ale nie o to chyba tutaj chodzi:-)
Aha, ognik jest, ale droga po niego to faktycznie masakra:-) Raz tam poszedłem i udało mi się go zdobyć, dzięki czemu obejrzałem ostatnie komnaty "po jasnemu". Kolejne przejścia robię po ciemku, bo łatwiej się tam po ciemku połapać niż zdobyć ten ognik:-)
Mq @2019-01-15 22:28:49
Aha, żeby być uczciwym: gram na realnym sprzęcie, ale mam QMEG-a i w wyprawie po ognik korzystałem z freezera na znikających podestach (robiłem zrzut jak mi się udało gdzieś wskoczyć w kolejne bezpieczne miejsce). Nie wiem czy bez tego bym dał radę, jednak resztę gry spokojnie da się przechodzić bez takiego czitowania.
Retro Borsuk @2019-01-15 22:53:51
Mq przeszedłem także na realnym i bez frezowania. Trzeba tylko tak wymierzyć skoki by w trakcie znikania kladek być w miejscu gdzie tworzą niby drabinę. Wtedy nie spadnie y na sam dół. Cieszę się, że są Atarowcy, którzy doceniają ten hack. Pozdrawiam.
Sączypans @2019-01-15 23:32:29
Motezuma's Revenge. Takie lepsze Preliminary Monty.
anon @2019-01-16 07:16:50
Tomb Raider, take lepsze Montezuma's Revenge
Sanczopąsa @2019-01-16 10:18:29
Preliminary Monti. Taka lepsza Montezjuma's Rewange.
Sączypans @2019-01-16 10:30:01
Fajne to Montezuma's Revenge. Takie nie za łatwe.
Simi @2019-01-16 21:19:12
Nowy labirynt Preliminary Monty. Fajnie. Pograłem. Ale poddałem się w ok 2/3. To co nie przeszedłem obejrzałem w filmiku. Rozgrywka trudna, ale do ogarnięcia. Kwestia przypomnienia sobie mechaniki, wyczucia pixeli, doskoczy czy nie doskoczy ;) Mnie też zdziwiła plansza w łańcuchach. Niby je dotykamy będąc na linie, ale żyjemy, nie wiedziałem, że tak się da :) Kiedyś narysowałem labirynt w jakimś edytorze na PC, ale to nie ten klimat. Czekam z niecierpliwością na edytor dla Atari. Dzięki za nowinkę :)
blanketman @2019-01-17 07:54:43
Za trzecim razem przeszedlem nowe Preliminary Monty. Raczej nie bede powtarzal, nie ma frajdy grania, tylko kupa miecha leci. W oryginal z nudow sobie od czasu do czasu gram, tutaj szkoda nerwow.
blyatman @2019-01-17 14:55:18
Pod Spartą nie działa, XXI wiek a wy ciągle nie umiecie pisać gier żeby wychodziły do DOS
pin @2019-01-17 15:31:59
A mi nowe Preliminary Monty przypadło do gustu. No i przy obecnym poziomie trudności brak limitu "żyć", oraz nieobecność tego nietoperza, czy co to tam było znacznie zwiększa grywalność :)
rzagielek90 @2019-01-19 23:19:33
ja was przepłaszam :)
Wasco @2019-01-20 15:13:11
W tej grze to właśnie mechanika gry była źle zrobiona, a nie plansze.
Kroll @2019-01-20 22:50:24
Choc mialem mieszane uczucia co do nowej Montezumy/Preliminary to jednak jak ja uruchomilem to tak mnie wciagnela ze doszedlem do plansz gdzie chyba sie pospieszylem nie zabierajac jednego klucza przez co teraz chyba nie ma odwrotu: na lewej planszy jest pochodnia, po prawej nie wziety czerwony klucz i nie mam mozliwosci powrotu. Czy ktos az tak daleko sie zagolopowal :). Pozostaje granie od poczatku :(
Rastan @2019-01-21 21:00:34
"Nowa" Montezuma jest świetna. Jest klimat! :)
nickname
e-mail / website (opcjonalnie)
Aktualne tematy
Nowa gra - strzelanka samolotowa (28)
ostatni: 16-07-2019 06:58, ccwrc
Ciekawostki (4297)
ostatni: 16-07-2019 02:40, pirx
Atari 800XL Dobry stan (12)
ostatni: 16-07-2019 01:52, Artu2tu
Gry w szachy na Atari (197)
ostatni: 16-07-2019 01:27, zbyti
Poison's new CD "Angel Zero" (6)
ostatni: 15-07-2019 23:35, zbyti
Sdrive-Max - UNO2SIO (116)
ostatni: 15-07-2019 22:32, drygol
Steve Jobs nie żyje (54)
ostatni: 15-07-2019 20:09, Kaz
LOST Party. (25)
ostatni: 15-07-2019 19:08, tebe
Planet Walker - Takie Robbo+ na A... (58)
ostatni: 15-07-2019 17:45, zbyti
8bit-unity (21)
ostatni: 14-07-2019 23:03, zbyti
Yamo Revenge (10)
ostatni: 14-07-2019 22:20, Yaron Nir
Brothers in ATRs (86)
ostatni: 14-07-2019 20:45, mav
STacja SF315 (3)
ostatni: 14-07-2019 20:19, Dagmar
Jacek Karpiński, twórca pierwszeg... (112)
ostatni: 13-07-2019 20:04, bruno_j
Obudowa Atari ST do Raspberry (8)
ostatni: 13-07-2019 07:49, Pecet

Kategorie Forum Atarum

Użytkowników: 2007
Ostatnio zarejestrowany: marcinsnd
Postów ostatniej doby: 49

Społeczność/Community

Najbliższe imprezy
Jeżeli znasz termin i miejsce jakiegoś zlotu albo spotkania milośników Atari to poinformuj nas. Tutaj możemy wstawić baner i link.

Stragan
Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (4)
Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (22)

Użytki/Utils
Sprzęt/Hardware

Wynalazki
Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
SIO2PC-USB napisał Larek (45)
Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
SIO2SD w CA12 napisał Urborg (10)
Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
Joystick do Atari napisał Larek (54)
Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
Soczyste kolory napisał scalak (29)
XEGS Box napisał Zaxon (13)
Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
Atari steruje tokarką napisał Kaz (14)
DarkMouse napisał Kaz (7)
«« nowszestarsze »»