atarionline.pl
atarionline.pl Atari
Login:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Translate to RSS RSS
Niedziela growa z 2020-05-23 13:40 (10)
Nieprzeciętny "przeciętny" cartridge z 2020-05-21 07:21 (24)
Dzisiaj KWAS #21H z 2020-05-20 10:28 (5)
Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.2) z 2020-05-14 23:17 (9)
Kaseta Turbo 2600 odczytana! z 2020-05-13 12:58 (23)
Wyniki PSA 2020 z 2020-05-12 03:46 (22)
Rewelacyjny interfejs #FujiNet (cz.1) z 2020-05-11 00:24 (23)
Dzisiaj o 16:00 drugi dzień PSA! z 2020-05-09 09:13 (28)
Już jutro zapraszamy na PSA! z 2020-05-08 23:10 (2)
Będzie "Misja 2"! z 2020-05-06 08:38 (36)
Deadline dla kompotów! z 2020-05-04 21:37 (6)
Majówka z nami! z 2020-05-02 13:43 (10)
Dzisiaj KWAS #21e z 2020-04-29 12:07 (19)
Po KWAS-ie #21d z 2020-04-25 08:46 (16)
Kolejny raz totalny KWAS! z 2020-04-22 10:58 (14)
Silly Venture party - to już 20 lat! z 2020-04-21 13:43 (26)
Dzisiaj pierwsza lekcja! z 2020-04-17 16:27 (46)
Silly Venture 2020 - invitka na Atari ST z Revision! z 2020-04-16 18:59 (5)
Dzisiaj KWAS #21 C z 2020-04-15 16:41 (9)
Action! w bibliotece i na warsztatach z 2020-04-13 21:08 (27)
«« nowszestarsze »»

Pomocnik/Helper
Gry/Games

Katalog gier

Opisy gier
Submarine Commander opisał Kaz (7)
Frogs opisał Xeen (0)
Choplifter! opisał Urborg (0)
Joust opisał Urborg (16)
Commando opisał Urborg (35)
Mario Bros opisał Urborg (13)
Xenophobe opisał Urborg (34)
Robbo Forever opisał tbxx (16)
Kolony 2106 opisał tbxx (0)
Archon II: Adept opisał Urborg/TDC (9)
Spitfire Ace/Hellcat Ace opisał Farscape (8)
Wyspa opisał Kaz (9)
Archon opisał Urborg/TDC (16)
The Last Starfighter opisał TDC (30)
Dwie Wieże opisał Muffy (18)
Basil The Great Mouse Detective opisał Charlie Cherry (122)
Inny Świat opisał Charlie Cherry (17)
Inspektor opisał Charlie Cherry (19)
Grand Prix Simulator opisał Charlie Cherry (16)
Rescue On Fractalus opisał Kaz (18)
«« nowszestarsze »»

Wewnętrzne/Internals



   Nowinki tworzone dzięki CuteNews
Action! w bibliotece i na warsztatach
Już dawno nie było aktualizacji działu książkowego Biblioteki Atarowca, w którym udostępniamy różnego typu materiały związane oczywiście z Atari. Są tam zeskanowane książki w formatach PDF, Djvu, DOC i TXT. Dzisiaj jest okazja do rzucenia tam okiem, ponieważ zamieściliśmy dwie nowe pozycje o języku programowania Action!. Pierwsza to zebrane wszystkie strony z czasopism "Bajtek" i "Moje Atari", które zawierały opis tego języka w wykonaniu Wojtka Zientary. Kompilat wykonał Tomasz "Falcon030" Święch. Dzięki temu nie trzeba poszukiwać zientarowego kursu programowania rozrzuconego po różnych numerach wspomnianych pism, bo otrzymujemy zgrabny plik PDF z 30-toma stronami akszynowej esencji.



Druga książka to rarytas, biały kruk, dotychczas niedostępny w internecie. W jego posiadaniu był Piotr "Kroll" Mietniowski, od którego zabrałem go do Jerzego "Duddiego" Dudka, a ten ostatni wykonał skanowanie i OCR-owanie. OCR jest jak dotychczas surowy, więc nie nadaje się do publikacji, ale zeskanowana 130-stronicowa książka jak najbardziej. To podręcznik Action! Opis po polsku, najprawdopodniej autorstwa Bananasa i PioSofta i z końca lat 80-tych. Smakujemy to unikalne dzieło po pobraniu stąd.





Publikacja tych materiałów zbiegła się w czasie z inicjatywą, którą Tomasz "TDC" Cieślewicz zapowiadał w czasie KWAS #21 A i B, czyli o warsztatach pisania gry w "Action!". Podręczniki można więc potraktować jako uzupełnienie przygotowań do kursu albo materiały, które pomogą w obsłudze tego języka. Poniżej zaś informacja od Tomka o tym, na czym kurs będzie polegał i co zawierał:

"Warsztat Atari! Virus Invaders

Zapraszam Was na online'owy warsztat z programowania płynnych, dynamicznych strzelanek na Atari. Na naszych spotkaniach online stworzymy dynamiczną strzelankę o płynnie animowanych kilkudziesięciu obiektach. Będzie się ona nazywała "Virus Invaders", w której będziemy odpierać armię wirusów, by ocalić świat!

Nie wiesz jak się programuje na Atari? Nie wiesz jak się programuje strzelanki? Nie wiesz jak wykorzystać genialne możliwości Atari by robić lepsze gry? Nie wiesz jak robić efekty specjalne na Atari? Nie wiesz jak robić płynną animację? To się dowiesz!

Dla kogo jest ten warsztat? Dla każdego! Plan zajęć został tak przygotowany, aby był przystępny nawet dla kogoś, kto nigdy nie programował na Atari lub w ogóle nigdy nie programował. Zapraszam też osoby miłujące ZX Spectrum, Commodore, MSX i wszelkie inne - Atari nie gryzie.

Cel: praktyka, praktyka i praktyka - programowania tego wszystkiego co najciekawsze na Atari (będzie niewielkie podobieństwo do programowania C64 oraz jeszcze mniejsze podobieństwo do ZX Spectrum). Ten warsztat to ABC wszystkiego tego, co się składa na zrobienie profesjonalnej, płynnie animowanej strzelanki na Atari. Czyli:
  • podstawy programowania,
  • podstawy projektowania gry,
  • podstawy projektowania gry z wykorzystaniem wsparcia genialnego sprzętu Atari, np. procesora ANTIC oraz układów GTIA i POKEY,
  • w tym podstawy robienia tricków demoscenicznych np. zwiększanie ilości kolorów, duszków,
  • podstawy optymalizacji kodu,
  • podstawy optymalizacji kodu na komputerze Atari 8-bit,
  • podstawy filozofii projektowania i programowania w asemblerze - ale bez asemblera!
  • podstawy tego, aby kod w Action! wykonywał się maksymalnie szybko - jak w asemblerze!
  • wykresy wydajności rastra.

    Wszystko to przystępnie, na prostych przykładach i z objaśnianiem. Inaczej mówiąc, po tym warsztacie, przy niewielkich modyfikacjach kodu będziecie mogli samodzielnie osiągnąć dowolne czary na Atari i będziecie wiedzieć jak to się robi i dlaczego tak fajnie. Każdy z Was będzie miał możliwość wprowadzania do gry swoich autorskich zmian, więc ostatecznie stworzymy kilka różnych gier, pod którymi się podpiszecie i zobaczymy która z wersji będzie najfajniejsza. Zastanowimy się również nad jakimś konkursem na najlepszą modyfikacje/rozwinięcie naszej gry.

    Uwaga! To nie jest kurs programowania w Action! To kurs programowania gier na Atari. Action! będzie tu jedynie narzędziem.

    Patronat nad warsztatami objął UBU Lab z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który nam cały czas pomaga i wspiera nas w czasie prac nad przygotowaniem warsztatów. Na forum zamieściliśmy wątek, gdzie podamy więcej danych dotyczących warsztatu Atari Virus Invaders oraz tego jak się do niego przygotować. Dodatkowo będą informacje jak można się aktywnie zaangażować w te zajęcia;)

    Nie wiesz dlaczego Atari to najlepszy komputer na świecie? To zasiadaj przed klawiaturę i sam się przekonaj!"


    2020-04-13 21:08 by Kaz
    komentarzy: 27
  • zbyti @2020-04-14 00:34:03
    Wielkie dzięki!
    tdc @2020-04-14 00:44:00
    Dzięki Kaz za przygotowanie nowinki!;)
    Kaz @2020-04-14 02:19:33
    Proszę uprzejmie, cała przyjemność po mojej stronie :)
    tdc @2020-04-14 08:21:21
    Nie cała przyjemność po stronie uczestników!;) Bo po raz pierwszy będzie można zrobić własną grę zręcznościową w online'owym kursie;)

    A przecież każdy wie, że programowanie na Atari to wielka przyjemność!;)
    tdc @2020-04-14 08:23:09
    Dałem wątek z szczegółami warsztatu Atari Virus Invaders na forum:
    http://atarionline.pl/forum/comments.php...
    Cobol @2020-04-14 10:36:35
    Co jest rewelacyjnego w skanie książki, która jest dokładnie taka sama, jak tak, która leży w zasobach od zawsze ?
    zbyti @2020-04-14 11:26:26
    @Cobol faktycznie, to ta sama książka co od dawna jest w biblioteczce, ale w lepszej jakości :]
    Kaz @2020-04-14 11:43:23
    Cobol - ja rozumiem, że nie każdego to jara, ale mnie jara, że mamy inną wersję, jak wynika z analizy, znacznie wcześniejszą niż oskarowa, być może nawet pierwotną. I do tego sygnowaną słynnym PioSoftem! To biały kruk, bo nigdzie takiej nie widziałem, a naszukałem się sporo po bilbiotekach i internetach.

    Podobnie było przecież z Atari Basic - w końcu udało się dotrzeć do wszystkich (nie licząc pirackich) wersji i każda "nowa" była dla mnie odkryciem. Różnice między tymi wersjami (czasem drobne, czasem większe) opisałem we wstępie do reedycji Duddiego. Może tu też kiedy uda się dopaść autora/ów i przeprowadzić wywiad.
    MDW2 @2020-04-14 12:12:22
    Nonono... piękne pozycje. Aż sobie poczytam żeby chociaż poczuć czym jest Action!
    astrofor @2020-04-14 13:02:00
    Nie rozumiem co to znaczy że action jest językiem pośrednim między c a pascalem? To tak jakby był pośredni niby bratem a siostrą, czyli chłop to czy baba ?
    Merlin Mason @2020-04-14 13:16:17
    Nie strugaj wariata. Pośredni to pośredni i każdy wie co ma się na myśli pod tym określeniem. Tak samo jak inne przymiotniki - "duży" albo "mały". Przykłady znajdź w otoczeniu i samodzielnie zinterpretuj, tu szkoda czasu.
    astrofor @2020-04-14 13:21:55
    Merlin Mason: Nie strugam wariata, pascal i c sa bardzo podobne, przynajmniej jezeli porownywac je do basica albo assemblera, albo fortrana.
    Kaz @2020-04-14 13:45:56
    MerlinMason - grzecznie doradzam stonować język wypowiedzi. Następne takie komentarze polecą do śmietnika. Ukrywanie IP nic nie pomoże.
    Cobol @2020-04-14 13:56:25
    Kaz - pierwotna wersja to chyba podręcznik OSS czy się mylę ?
    Kaz @2020-04-14 14:07:22
    Cobol - jak najbardziej. Aczkolwiek ktoś to musiał przetłumaczyć i zacząć sprzedawać w Polsce jako pierwszy. Ciekawe jest, jak się to rozchodziło - czy taki Oskar sp. z o.o. zapłacił coś za ten materiał autorowi/om tłumaczenia czy nie (casus Atari Basica - była wersja sprzedawana oficjalnie przez Eurobit, z podaniem ich adresu, a Wiesław Migut nigdy im nie udzielił żadnej zgody na to, nic też nie zapłacili autorom) . Ciekawe czasy i ciekawe historie się za tym kryją.
    Cobol @2020-04-14 14:37:15
    Właśnie tak. Nie wiadomo czy twórcy mieli licencję na tłumaczenie, czemu nie podpisali się na swoim dziele. Książka o Action którą znamy sprzedawana była z kartridżem Action w każdym sklepie z Atari. Dzisiaj sądzę, że to była po prostu nie legalna sprzedaż softu z instrukcją zrobioną w garażu. Instrukcja kserowana i zszywana z równie badziewną okładką. Kiedyś z ciekawości zapytam właściciela sklepu, który handlował Atari skąd nabywał te "pakiety".
    Kroll @2020-04-14 14:53:17
    @Cobol,
    ja tylko mogę podejrzewać gdzie ją kupiłem, na 99% była to giełda w Krakowie pod Karlikiem :). W moim mieście w sklepie bardzo w to wątpię, a Karlik był takim miejscem na mojej mapie nr 1. :)
    Kaz @2020-04-14 14:54:06
    Tutaj różnie mogło być. Bywało, że autorzy jak najbardziej się podpisywali, ale piraci pozbawiali kopii podpisu autorów. Więc, to co dotychczas mamy, mogą być zwykłe nieautoryzowane kopie, a odkrycie podpisanego tłumaczenia jeszcze na nas czeka. Spore nadzieję wiążę z podpisem "Bananas and PioSoft" na tym egzemplarzu, bo PioSoft to był człowiek, który już w latach 80-tych mocno działał na Atari, robił też programy użytkowe. Być może to jego sprawka, szczególnie, że tłumaczenie wygląda na robione przez kogoś, kto się zna na Atari, a nie jest zwykłym tłumaczem. A może tylko znakował "swoje" kopie i je sprzedawał. Oczywiście to może być błędny trop, ale to się (kiedyś) okaże.

    PS. Wydaje mi się, że książka mogła być sprzedawana razem z kopią carta Action!, ale mogła też być sprzedawana osobno. Jasne, pytaj ludzi pamiętających tamte czasy, może jakiś nowy trop się pojawi! W razie czego pisz do mnie na priv, z chęcią poznam tę historię.
    Kaz @2020-04-14 14:54:53
    Kroll - a pamiętasz czy kupiłeś z cartem Action! czy samą książkę?
    Kroll @2020-04-14 15:16:09
    @Kaz, tego jestem pewien na 100% bez carta :(
    Kaz @2020-04-14 15:34:57
    Ano właśnie, czyli dobre miałem wrażenie, że można było kupić również samą książkę. Takoż było u nas na giełdzie. Podręczniki osobno, pirackie gry/użytki/carty, nawet wymagające instrukcji - osobno. Co oczywiście nie wyklucza, że można było kupić gdzieś zestaw.
    Cobol @2020-04-14 16:29:11
    Ja tylko dopowiem z własnej historii - zestaw kartridż + ten kopiowany manual kupiłem normalnie w sklepie. Mam to do dzisiaj, z tym, że z kartridża odpadła naklejka, badziewna jak okładka książki, zresztą ten sam pomarańczowy kolor, kserowana jak cała reszta. Drugi orzeszek jaki mam to książeczka + cart LOGO, książeczkę znają wszyscy a cart pewnie ciosany jak wszystko wtedy przez pana Stefana w piwnicy.
    Kaz @2020-04-14 17:58:50
    Cobol - to jak będziesz miał możliwość to dopytaj sprzedawcę, czy coś pamięta. A zdjęcia swoich zestawów - chętnie zobaczymy na forum.
    anon @2020-04-14 23:14:50
    to poproszę o instrukcje do przygotowania środowiska programistycznego.Kodujemy na Atari,wiec potrzebny kompilator czy cuś ...
    anon @2020-04-14 23:35:41
    to poproszę o instrukcje do przygotowania środowiska programistycznego.Kodujemy na Atari,wiec potrzebny kompilator czy cuś ...
    tdc @2020-04-15 06:45:05
    @anon masz szczegóły na forum. Będziemy programować albo na real Atari albo na emulatorze. Wybór należy do Ciebie. Podkreśliłem co jest dla bardziej wymagających i dla tych, którzy nie chcą sobie utrudniać.
    brzezinski @2020-04-18 20:02:32
    Ktoś ma linka do zoom z warsztatami?
    nickname
    e-mail / website (opcjonalnie)
    Aktualne tematy
    Moje materiały wideo z grami na A... (14)
    ostatni: 26-05-2020 19:22, nowy80
    Lutownice (8)
    ostatni: 26-05-2020 18:48, jesionen
    Planet Walker - Takie Robbo+ na A... (95)
    ostatni: 26-05-2020 16:42, mav
    Scramble in Action! (162)
    ostatni: 26-05-2020 15:48, zbyti
    Atari 130XE po przeróbkach Covox,... (29)
    ostatni: 26-05-2020 15:15, Vidol
    Ciekawostki (4683)
    ostatni: 26-05-2020 13:33, odislaw
    Sio2PC a ...xBios? (20)
    ostatni: 26-05-2020 11:16, pin
    Zakończenia gier Atari (163)
    ostatni: 26-05-2020 09:19, gorgh
    Laser Squad...wieści (25)
    ostatni: 26-05-2020 08:24, ilmenit
    Atarowe i nieatarowe newsy scenowe (404)
    ostatni: 26-05-2020 05:54, jok
    Warsztaty Action! - robimy action... (432)
    ostatni: 26-05-2020 04:38, tdc
    Action! (34)
    ostatni: 25-05-2020 23:20, jhusak
    Warsztaty graficzne z G2F (81)
    ostatni: 25-05-2020 22:46, Dracon
    #FujiNet - karta sieciowa SIO dla... (99)
    ostatni: 25-05-2020 22:12, Thomas Cherryhomes
    XC12 "bluetooth" (21)
    ostatni: 25-05-2020 20:37, Jacques

    Kategorie Forum Atarum

    Użytkowników: 2149
    Ostatnio zarejestrowany: sebaa2
    Postów ostatniej doby: 83

    Spotkania i zloty / Meetings & Parties

    Najbliższe imprezy
    nasze spotkania online tutaj, zapraszamy do naszego kanału zoom:

    KWAS

    Kalendarz AOL


    Społeczność/Community


    Rozmawiali
    Michał "Mike" Jaskuła i Kaz (6)
    F#READY i Dracon (22)
    Daniel „Arctus” Kowalski i Dracon (25)
    KATOD i TDC (13)
    Mariusz Wojcieszek i "Adam" (16)
    Romuald Bacza i Ramos (16)
    Śledzenie Amentesa i Larek (9)
    Leszek Łuciów i Charlie Cherry (17)
    TO JUŻ ZA TOBĄ: rozmowa z Bobem Pape i cpt. Misumaru Tenchi (39)
    Rob Jaeger i Emu (53)
    Jacek "Tabu" Grad i Dracon (0)
    Alexander "Koma" Schön i Kaz (0)
    Maciej Ślifirczyk i Charlie Cherry (0)
    Jarek "Odyniec1" Wyszyński i Kaz (0)
    Marek Bojarski i Kaz (0)
    Olgierd Niemyjski i Ramos (0)
    Wolfgang Burger i Grey (0)
    Mariusz "Ramos" Rozwadowski i Xeen (0)
    Wywiad z Wojciechem Zientarą i Xeen (0)
    Mateusz Stryjecki i Kaz (5)
    «« nowszestarsze »»

    Stragan
    Atari USBJoy Adapter oferuje Jakub Husak (0)
    Programy: Kolony 2106 oferuje Kaz (6)
    Sprzęt: rozszerzenia oferuje Lotharek (19)
    Gadżety: naklejki, pocztówki oferuje Sikor (11)
    Sprzęt: cartridge RAM-CART oferuje Zenon (7)
    Miejsce na drobne ogłoszenia kupna/sprzedaży oferuje Kaz (51)
    Sprzęt: interfejs SIO2IDE oferuje Piguła (0)
    Sprzęt: interfejs SIO2SD oferuje Piguła (23)

    Użytki/Utils
    Sprzęt/Hardware

    Wynalazki
    Atari i Bluetooth napisał Kaz (33)
    SIO2PC-USB napisał Larek (45)
    Nowe SIO2SD napisał Larek (0)
    SIO2SD w CA12 napisał Urborg (11)
    Ratowanie ATMEL-ów napisał Yoohaas (12)
    Projektowanie cartów napisał Zenon (12)
    Joystick do Atari napisał Larek (54)
    Tygrys Turbo napisał Kaz (9)
    Testowałem "Simple Stereo" napisał Zaxon (3)
    Rozszerzenie 1MB napisał Asal (20)
    Joystick trzyprzyciskowy napisał Sikor (18)
    Moje MyIDE oraz SIO2PC na USB napisał Zaxon (16)
    Jak wykonać płytkę drukowaną? napisał Zaxon (26)
    Rozszerzenie 576kB napisał Asal (36)
    Soczyste kolory napisał scalak (29)
    XEGS Box napisał Zaxon (13)
    Atari w różnych rolach napisał Różyk (8)
    SIO2IDE w pudełku napisał Kaz (5)
    Atari steruje tokarką napisał Kaz (15)
    DarkMouse napisał Kaz (7)
    «« nowszestarsze »»