W tym miejscu będziemy informować o nowych grach, które pojawią się w trakcie 2019 roku. Lista pojawi się również tradycyjnie w dziale "Dla początkujących", jak w poprzednich latach. Kolejność od najnowszych do najstarszych w ciągu roku. W tej chwili odnotowaliśmy 22 gry, z czego ponad połowa to gry na trwający właśnie konkurs Ten-Liner czyli gier dziesięciowierszowych, z deadlinem prac do końca marca (są tam też produkcje na C64, BBC Micro, ZX Spectrum i inne platformy). Są to prościutkie gry, ale niektóre to programistyczne perełki. Wyobraźcie sobie "Mario Bros" w Turbo Basicu XL w 10 wierszach. Albo "Lunar Lander"... Nie trzeba sobie teraz wobrażać, można ściągnąć i samemu pograć. Pełny szacunek dla programistów.
Rok 2019
52. Moon Patrol Redux autor: Playsoft, TIX uwagi: gra z 1993 roku, wersja poprawiona, rozszerzona; gra zręcznościowa; informacje tutaj.
50. The Last Disk autor: Mariusz Ejchsztet, Krzysztof Kaźmierczak uwagi: premiera - październik 2019, ale gra wykonana w 1992 roku; tekstowa, labiryntowa; informacje tutaj.
49. Ruczajowa proza życia autor: Tomasz Cieślewicz + uczniowie uwagi: październik; gra tekstowa; informacje tutaj.
48. Deszczownik autor: Piotr Marecki, Krzysztof Ziembik, Tomasz Boksa, Krystian Iwaszko uwagi: październik; gra zręcznościowa; informacje tutaj.
47. Tutoris autor: Ingo Boller uwagi: wrzesień, Fujiama party workshop, C64 conversion; gra zręcznościowa; informacje tutaj.
46. Tre Robbo 54 Kraina Śrubek 2 autorzy: Michał Kowalski uwagi: lipiec; gra zręcznościowa;
45. Tre Robbo 53 autorzy: Michał Kowalski uwagi: lipiec; gra zręcznościowa;
44. Great Green Adventure 2 Prologue autorzy: Daniel Koźmiński, Aleksander Kozmiński, Jakub Machnio uwagi: lipiec; gra zręcznościowa; Lost Party 2019 wild compo;
43. Eel Ecurb autorzy: Kelly Day, Ron J. Fortier uwagi: czerwiec; gra zręcznościowa; odwrócony "Bruce Lee"; wykonali Ute and Fantomas;
42. Borek in ATASCII World autorzy: Marek "Koala" Ogładek, Piotr "Lisu" Lis, Krzysztof "Kris 3D" Kuc uwagi: maj, gra zręcznościowa, Pixel Heaven 2019 game jam;
41. Borek Stworek z Tworek autorzy: Tomasz "TDC" Cieślewicz, Krzysztof "Kaz" Ziembik uwagi: maj, gra zręcznościowa, Pixel Heaven 2019 game jam;
40. Wasteland autorzy: Michael Jaskula uwagi: kwiecień, gra zręcznościowa; informacje tutaj.
39. Circle of Richness M4 autorzy: Ken Siders uwagi: kwiecień, gra zręcznościowa; dodanie obsługi multijoya przez Fandala;
38. Kostky M8 autorzy: Petr Postava uwagi: kwiecień, gra zręcznościowa; dodanie obsługi multijoya przez Fandala;
37. Shootout 2 M4 autorzy: Michael Kalous, Petr Postava uwagi: kwiecień, gra zręcznościowa, dwie wersje językowe - czeska i angielska;
36. Millionaire autorzy: Marek "MaPa" Pavlik, Zdenek "PG" Eisenhammer, "HardCore" uwagi: kwiecień, gra logiczna - zgadywanka, wersja czeska, udostępniona wraz z magazynem "FLOP" nr 63; informacje tutaj.
35. Yahtzee M8 autor: Michael Kalous, Petr Postava uwagi: kwiecień, gra hazardowa, udostępniona wraz z magazynem "FLOP" nr 63; informacje tutaj.
34. Fruity Pete autorzy: Frantisek Houra, Andrea Petriku uwagi: kwiecień, gra hazardowa, udostępniona wraz z magazynem "FLOP" nr 63; informacje tutaj.
33. Wiedźmin Wiesiek autorzy: Paweł "Sikor" Sikorski, Michał "Miker" Szpilowski uwagi: kwiecień, gra tekstowa, z konkursu Grawitacja 2019; informacje tutaj.
32. Bocianoric autorzy: Tomasz "TDC" Cieślewicz, Krzysztof "Kaz" Ziembik, Krystian "Pin" Iwaszko uwagi: kwiecień, gra zręcznościowa, z konkursu Grawitacja 2019; informacje tutaj.
31. Jaskiniowiec w czasach Inkwizycji autor: Marek "Koala" Ogłodek uwagi: kwiecień, gra zręcznościowa, z konkursu Grawitacja 2019; informacje tutaj.
30. Jaskinia City Quest autorzy: Wojciech "Bocianu" Bociański, Piotr "Lisu" Lis uwagi: kwiecień, gra tekstowa, z konkursu Grawitacja 2019; informacje tutaj.
29. Another Pong autorzy: Ralf "PPs" Patschke, Mario "Emkay" Krix uwagi: kwiecień, gra zręcznościowa; udostępniona na z magazynem "ABBUC Magazine" nr 136, informacje tutaj.
28. Robbo After 30 Years autor: Lukas Bezdek uwagi: marzec, gra zręcznościowa; informacje tutaj.
27. Adventure Ponies autor: Daniel Blevins uwagi: marzec, gra zręcznościowa; informacje tutaj.
26. Missile autor: "Etom" uwagi: marzec, gra zręcznościowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Atari Basic; informacje tutaj.
25. Mini Kaboom autor: Victor "Vitoco" Parada uwagi: marzec, gra zręcznościowa; z konkursu NOMAM 10Liner towarzyszyła "UFO Attack!", w Atari Basic; informacje tutaj.
24. Neverending Sorry autor: Paweł "Pirx" Kalinowski uwagi: marzec, gra zręcznościowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Turbo Basic XL; informacje tutaj.
23. Dragon Trainer autor: Jason "8Bit 1337" Gruetzmacher uwagi: marzec, gra zręcznościowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Turbo Basic XL; informacje tutaj.
22. Lander autor: Kevin Savetz uwagi: marzec, gra zręcznościowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Turbo Basic XL; informacje tutaj.
21. Hubbub autor: Eric Henneke uwagi: marzec, gra zręcznościowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Atari Basic; informacje tutaj.
20. Bounce & Catch autor: Victor "Vitoco" Parada uwagi: marzec, gra zręcznościowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Atari Basic; informacje tutaj.
19. Berks Four autor: Jon Wiliams uwagi: marzec, gra zręcznościowa - labirynt; informacje tutaj.
18. Missile 10 autor: Bill Kendrick uwagi: marzec, gra zręcznościowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Atari Basic; informacje tutaj.
17. UFO Attack! autor: Victor "Vitoco" Parada uwagi: marzec, gra zręcznościowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Atari Basic; informacje tutaj.
16. Bomber autor: Kevin Savetz uwagi: marzec, gra zręcznościowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Turbo Basic XL; informacje tutaj.
15. License Plates autor: Victor "Vitoco" Parada uwagi: marzec, gra pamięciowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Atari Basic; informacje tutaj.
14. Pixelated Puzzle autor: Victor "Vitoco" Parada uwagi: luty, gra zręcznościowa - puzzle; z konkursu NOMAM 10Liner, w Turbo Basic XL; informacje tutaj.
13. ReactorX autor: Jeff "jeffpiep" Piepmeier uwagi: luty, gra zręcznościowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Fast Basic; informacje tutaj.
12. Mini Bros autor: Victor "Vitoco" Parada uwagi: luty, gra zręcznościowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Fast Basic; informacje tutaj.
11. Bounce autor: Kevin Savetz uwagi: luty, gra logiczna - fizyka; z konkursu NOMAM 10Liner, w Turbo Basic XL; informacje tutaj.
10. Poke Pig autor: Kevin Savetz uwagi: styczeń, gra hazardowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Turbo Basic XL; informacje tutaj.
9. Floody Bot autor: Kevin Savetz uwagi: styczeń, gra zręcznościowa - labiryntowa; z konkursu NOMAM 10Liner, w Turbo Basic XL; informacje tutaj.
8. Milionerzy autorzy: Marek "MaPa" Pavlik, Zdenek "PG" Eisenhammer, Michał "Miker" Szpilowski, Adam Wachowski uwagi: styczeń, gra logiczna - zgadywanka, wersja polska; informacje tutaj.
7. My Home, My Space, My Planet autorzy: Tomasz "TDC" Cieślewicz, Krzysztof "Kaz" Ziembik, Krzysztof "Kapitan" Żubil, Roman Fierfas uwagi: styczeń, gra zręcznościowa - kosmiczna strzelanina; gra z Global Game Jam 2019; informacje tutaj.
6. Nailrace Pak autor: Holger "Rockford" Bommer uwagi: styczeń, gra zręcznościowa - wyścigi samochodowe; rozszerzona wersja 10-linijkowca z 2016 roku; gra zamieszczona na New Year Disc 2019; informacje tutaj.
5. Boulder Dash Mugen 21 autor: Eduardo "Doctor Mugen" Aranda uwagi: luty, gra zręcznościowo-logiczna; nowe poziomy Boulder Dash; informacje tutaj.
4. Joyas autor: Daniel Serpell uwagi: styczeń, gra logiczna; rozszerzona wersja 10-linijkowca z 2014 roku; w FastBasic, informacje tutaj.
3. Realsports Curling autorzy: Homesoft (autor oryginału: Ryan Witmer) uwagi: gra sportowa - curling; konwersja z konsoli Atari 5200; informacje tutaj.
2. Mister Hoppe autorzy: Wojciech "Bocianu" Bociański, Piotr "Piesiu" Radecki uwagi: styczeń gra zręcznościowa; z konkursu 6502 na urodziny AtariArea; informacje tutaj.
1. New Year Girls autorzy: Paweł "Sikor" Sikorski, Michał "Miker" Szpilowski uwagi: styczeń, gra zamieszczona na New Year Disc 2019; gra w kamień, nożyczki, papier; dla dorosłych ze względu na nude anime; informacje tutaj.
---
Heartlight VBXE (w produkcji)
Autorzy: • oryginał na PC (1994): Janusz Pelc, • konwersja na Atari: Sebastian „Candle” Bartkowicz, • muzyka: Bartłomiej „Wieczór” Wieczorkowski, Michał „stRing” Radecki.
2019-03-25 22:51 by Kaz
komentarzy: 35
Atarowiecodzawsze @2019-03-25 23:25:33
Prawie same zajebiste tytuły, już nie mogę się doczekać by w nie zagrać, LOL! :D A tak poważnie(j) cpt. Tenchi miał chyba rację o jakości produkcji na ikseikse (albo ich/jej braku). ;)
To tak jakby powiedzieć, że fajne kobiety to tylko te z okładek kolorowych magazynów :D. Kobiety z okładek magazynów mogą robić wrażenie tylko na takich, co prawdziwych kobiet nie znają :D.
Moim zdaniem niktórzy zapaleni gracze, jak Tenchi, mają bardzo jednowymiarowy pogląd na granie, bo przez pryzmat wykonania gry i przyjmności grania w nią (i swego czasu się za takie moje zdanie obraził, ale chyba już jest spoko, przynajmniej mam nadzieję). Na szczęście to nie jest jedyny sposób czerpania przyjemności z retro. Można być miłośnikiem gier wciągniętym przez sam proces twórczy. I ktoś, kto nie miał okazji zrobić np. gry na Atari, albo napisać pozornie banalnego 10-linijkowca - nigdy nie zazna tej mordęgi, ale i szalonej satysfakcji! Proces tworzenia - nawet bardzo prostych gier - jest fantastyczny i wciąga niektórych bardziej niż samo granie. Nie przypadkiem game jamy, gdzie robi się gry znacznie prostsze niż w studiach komputerowych, stały się tak popularne.
Zamiast więc marudzić, że ktoś robi nie takie gry, jak sobie ktoś życzy - spróbować docenić pasję, kunszt programistyczny, a choćby tylko to, że ktoś ma frajdę z tworzenia. A energię przeznaczoną na frustrację - przeznaczyć na granie w swoje Plejstatione czy inne Eksboksy :D
xeen @2019-03-28 07:15:24
Te 10 linijkowce mają naprawdę niezły poziom. Minibros - heh, bardzo dobre!
x0r @2019-03-28 08:18:50
Szybko schowajcie te screenshoty bo wejdą commodorowcy i spectrumowcy zobaczą te prace i znowu będą się z nas śmiali że atarowcy to janusze 8 bitów.
Xeen - Mini Bros ma normalną grafikę, dwóch graczy, żółwie się przewracają, mają inny kolor... po prostu miazga. Polecam Ci też Floody Bot - mocno grywalne! Ja nie wiem, jak oni to zrobili :) (to znaczy wiem, bo opis algorytmów jest dostępny publicznie, ale zaskuje wyobraźnia autorów co do kodu).
xor - śmiech to zdrowie, więc niech się śmieją :). Ty też sie ciesz i napawaj swoim trollingiem, skoro to Ci daje życiową satysfakcję.
A propos - jest parę perełek 10linijkowych na C64 i Spectrum. Ale to tylko dla smakoszy :)
mono @2019-03-28 08:28:36
MiniBros rzeczywiście robi wrażenie, tak jak i Missile10. Ale patrząc na listing MiniBros-a na stronie projektu zastanawiam się nad pojęciem "10-linijkowiec" :D Tak czy inaczej niesamowita rzecz.
Rastan @2019-03-28 09:21:36
10-linijkowy Mario rządzi. :)
Adam @2019-03-28 09:55:20
Jeśli chodzi o 10-linijkowce: aby właściwie ocenić ich wartość, wypada mieć trochę więcej kompetencji niż np. być wyłącznie graczem (nawet doświadczonym). Dobrze jest rozumieć, co jest łatwe, a co trudne do upchnięcia w 10 linijkach kodu BASIC-a.
Zachęcam do zapoznania się z kilkudziesięcioma wybranymi pracami konkursowymi z kolejnych edycji na bardzo różne platformy, zanim zacznie się komentować - prace na Atari wypadają często lepiej od tych na C64 przykładowo. Tylko na początku to był konkurs na 8-bitowe komputery Atari, potem formuła została rozszerzona i można złapać kontekst porównując programy na wiele różnych maszyn.
Anon @2019-03-28 11:04:14
Ale te nsfw gry to moglibyście wyblurować. Mnie to rybka, ale mogą tu wchodzić ludzie poniżej 18 roku życia i mogą się niezdrowo podniecać.
"(...)mają bardzo jednowymiarowy pogląd na granie, bo przez pryzmat wykonania gry i przyjmności grania w nią(...)" - a przepraszam, coś jeszcze jest istotne jeśli chodzi o gry akurat? Bo coś mi się nie wydaje :) Jakoś nie widzę tych głębszych wymiarów - i chyba nie dotyczy to tylko zapalonych graczy, a ludzi w ogólności. Jakimiś niuansami typu kunszt zawarcia w 10 linijkach czy krótki czas wykonania to może podniecać się jedynie wąska grupa :)
solo/ng @2019-03-29 08:57:27
mario to raczej "maks 2560 bajtow kodu zrodlowego";
x0r @2019-03-29 12:17:13
Dla mnie dobra gra 10-linijkowa to taka która ma świetnie skompresowane algorytmy oraz jednocześnie jest mocno grywalna. Jeśli autor 99 procent kodu przeznacza na bajery a zapomina o samym graniu to takie coś jest dla mnie crapem mimo że na screenshocie wyglada bajecznie, tak jak wszystkie powyższe tytuły. Najlepszym przykładem jest Mario który jest świetny technicznie ale jako gra jest to crapiszcze najniższych lotów. Autor bez problemu mógłby zrobić lepszy gameplay, ale odbyło by się to kosztem grafiki i wtedy gra nie wywołała by takich zachwytów u osób oglądających screenshota. A ponieważ takich osób jest większość to wszystkie 10-linijkowce są robione pod te osoby i dlatego mamy wysyp niegrywalnych crapów udających gry.
Latarnik LGBT @2019-03-29 18:07:13
Jak zwykle miazga ;-) ale szacunek że z nudów sobie ludzie poklikali w bejziku
atarixegs @2019-03-29 18:47:21
Atari demosceną stoi.
astrofor @2019-03-29 19:21:35
Co wyblurować, nie widać żadnych genitaliów, ani nawet piersi przecież. W takich pozach to występują Magdalena Gessler i Chodakowska w telewizji śniadaniowej o 10 rano, więc nie widzę tu nic zdrożnego.
Adam @2019-03-29 20:14:01
@astrofor: dwa obrazki najbardziej NSFW zostały ukryte.
Gen. Italia był, już ocenzurowany. Mini Bros jest świetny! Grywalność "bez problemu" poprawi x0r.
Rastan @2019-03-29 20:38:38
A co tam z Kaz Compo 2017? Będzie? Jeśli tak, to kiedy?
Adam @2019-03-29 21:46:43
@Rastan: będzie.
gorgh @2019-03-29 22:52:08
fox: lel
mono @2019-03-29 23:24:41
@0xF: PowerGen Italia :)
the fender @2019-03-30 09:25:42
Nie żeby coś, bo to retro itd. Ale w dzisiejszych czasach to te golizny powinny być w lepszej jakości ;)
ratatu @2019-03-30 16:07:48
nic ciekawego
tebe @2019-03-30 16:18:59
po wpisach na AAge i zamiłowaniu ludzi do Basica, problemach jakie mają z tymże wywnioskowałem że Atari 8bit służy "przedszkolakom" do nauki programowania
Doszły jeszcze 3 nowe gry dla Atari: Neverending Sorry (Pirx), Dragon Trainer (8Bit 1337), Hubbub (Eric Henneke).
jsr * @2019-03-31 10:59:33
BASIC dla przedszkolaków, Pascal dla gimbazy, poważnych języków na Atari nie ma.
Sanczo pansa @2019-03-31 12:10:12
Jak to nie ma? A Action! :)
jsr * @2019-03-31 13:44:48
Action! to ohydna karykatura Algolu 68.
pirx @2019-04-01 11:49:51
czekaj czekaj, jaki poważny język chciałbyś na zabawce? haskell, scala czy prolog Ci wystarczy?
IRATA4 @2019-04-01 19:54:51
jest jeszcze Forth
jsr * @2019-04-01 22:18:19
Scala to Java czyli gówno, PROLOG przestarzały, bo jest Mercury, Forth to pomyłka. Haskell jak najbardziej OK.
Jakub @2019-08-19 01:05:54
To forum dla osób, które czerpią przyjemność z ciagłego życia maszyn Atari, 8-bitowych. Podziwiamy tych, co poświęcają swój czas i umysł na tworzenie nowych gier. A że języki "niepoważne".... napisz coś równie dobrego w "niepoważnym" języku, bez terabajtów pamięci i gogaherców taktujących kilkurdeniowy procesor, to może pogadamy. A tak to idź do swojego kącika, niepoważny człowieku